فرار خواننده‌های افغانستان از ترس طالبان

  • کد خبر : 448434
  • 27 شهریور 1400 - 11:00
فرار خواننده‌های افغانستان از ترس طالبان

نیوز: فرار خواننده‌های افغانستان /”خان” مدت۲۰ سال در عروسی‌ها می‌خواند پیش از آنکه طالبان سازهای موسیقی او را بشکنند.خوانندگان افغان که به پاکستان فرار کرده اند می‌گویند وقتی طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند چاره ای جز فرار نداشتند.

 بی‌بی‌سی با 6 خواننده‌ای صحبت کرد که به طور غیرقانونی از مرز پاکستان گذشته و حالا به صورت مخفی در این کشور زندگی می‌کنند. یکی‌ از آنها گفت که می‌ترسید اگر در افغانستان بماند کشته شود.

طالبان موسیقی را ممنوع کرده و متهم به کشتن یک خواننده محلی در ولایت بغلان در ماه آگوست هستند. آریانا سعید، خواننده مشهور افغانستان در ماه آگوست از افغانستان خارج شد. این عکس او را در هواپیمای امریکایی در حال خروج از افغانستان نشان می دهد.

جواد پسر فواد اندرابی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که پدرش در مزرعه خانواده در دره اندراب از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

خان (نام اصلی او نیست) در ۲۰ سال گذشته مقیم کابل بود و در عروسی‌ها در مناطق مختلف کشور می‌خواند و موسیقی می‌نواخت. خوانندگان فولکلور در عروسی‌های پشتون محبوب هستند.

او گفت که موسیقی در رژیم قبلی طالبان ممنوع شده بود اما از زمان سرنگونی آنها در سال ۲۰۰۱ تجارت خوب بود.امسال که طالبان در سراسر کشور پیشروی کردند، خان و دیگران بی‌توجه بودند. آنها معتقد بودند که گروه شبه نظامی تغییر کرده و به آنها اجازه خواهد داد تا کار خوانندگی خود را ادامه بدهند.

اما پس از آنکه طالبان ماه گذشته کنترل پایتخت را در دست گرفتند، افراد مسلح  که خان معتقد است جنگجویان طالبان بودند – به دنبال او آمدند و سازهایش را شکستند.

فرار خواننده‌های افغانستان /او می‌گوید: “نیمه شب نگهبان دفترم تماس گرفت و گفت برخی افراد مسلح آمده اند و همه سازها را شکستند، آنها هنوز اینجا هستند و سراغ شما را می‌گیرند.”

او و خانواده‌اش در ساعات اولیه صبح روز بعد از کابل خارج شدند. او حالا می‌گوید در مورد طالبان اشتباه می‌کرده است.

خوانندگان و موسیقیدان‌هایی که از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم و چمن به پاکستان گریخته اند، حالا در حومه اسلام آباد و پیشاور پنهان شده اند و تلاش می‌کنند راهی برای پناهندگی در خارج از پاکستان بیابند.

فرار خواننده‌های افغانستان

آریانا سعید

حسن (نام واقعی او نیست)، خواننده دیگری که اکنون پیش یکی از دوستانش در شهر راولپندی پاکستان به سر می‌برد، به بی‌بی‌سی گفت که معتقد است طالبان اگر او را پیدا کنند می‌کشند چراکه او قبل از سقوط کابل، ترانه‌ای برای ارتش ملی افغانستان خوانده بود.

او که از پس از تسلط شبه نظامیان طالبان از جانش ترسیده بود، خانواده‌اش را پشت سر گذاشت و به پاکستان سفر کرد.او گفت: “حتی زمانی که طالبان در قدرت نبودند، آنها من را تهدید می‌کردند و من هم مخالف سرسخت آنها بودم.”

حتی قبل از سقوط کابل، هنگامی که طالبان کنترل یک شهر را در دست گرفتند، موسیقی ایستگاه‌های رادیویی اف‌ام محلی را ممنوع کرده و پخش برنامه‌های دولتی را با توجه به نظام حقوقی اسلام، به صدای شریعت تبدیل می‌کردند همراه با برنامه‌هایی از جمله سرودهای مذهبی.

طالبان به دلیل قرائت سختگیرانه خود از اسلام، موسیقی را نمی‌پذیرند، دیدگاهی که اکثر مسلمانان آن را قبول ندارند.

مسعود سنجر به بی‌بی‌سی گفت: “ما قبلا موسیقی در رادیو و تلویزیون پخش می‌کردیم اما پس از تسلط طالبان دیگر پخش نمی‌کنیم.” آقای سنجر مدیر گروه کانال‌های گروه موبی است که شامل تلویزیون طلوع نیوز می‌شود.

توماج صالحی، خواننده رپ به خاطر ترانه علیه طالبان دستگیر شد

سنجر می‌گوید ایستگاه موسیقی ۲۴ ساعته این شبکه تعطیل شده است. او گفت: “تنها موسیقی که در حال حاضر در کانال سرگرمی ما پخش می‌شود “نعت”، سرود طالبان است.”

اختر (نام واقعی او نیست)، خواننده دیگری که به همراه پنج خانواده از دوستان و اقوام خود از افغانستان گریخت، به بی‌بی‌سی گفت که آنها “سفری تلخ و خطرناک” را انجام داده اند. نزدیک به 5 روز طول کشیده تا به محل زندگی یکی از دوستان خود در پیشاور پاکستان رسیدند.

در طول سفر او نگران سلامتی دختر هفت ساله‌اش بوده که دچار بیماری قلبی است. او می‌گوید: “در تمام طول راه من نگران زندگی خودم نبودم، بلکه نگران زندگی او بودم.”

او و گروه زیادی از خوانندگان و نوازندگان که در پاکستان پناهنده شده اند، امیدوارند جایی جدید برای زندگی پیدا کنند که در آن بتوانند هنر خود را اجرا و بدون ترس زندگی کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448434

ثبت نظر

-