چرا وزن نوزادم افزایش پیدا نمی‌کند؟ /آیا بیماری خاصی دارد؟

  • کد خبر : 447974
  • 23 شهریور 1400 - 12:00
چرا وزن نوزادم افزایش پیدا نمی‌کند؟ /آیا بیماری خاصی دارد؟

نیوز: شما به نوزاد خندان و تپل روی جعبه پوشک نگاه می‌کنید و می‌پرسید نوزاد من چگونه به این وزن دست پیدا می‌کند، مخصوصاً هنگامی که، از زمان تولد هیچ افزایش وزنی نداشته است. قبل از اینکه مضطرب شوید، این را مطلب را تا آخر بخوانید: طبیعی است که یک نوزاد سالم و کامل که از شیر مادر تغذیه می‌کند در چند روز اول 7 تا 8 درصد (یا کمی بیشتر) از وزن خود را از دست بدهد. در سن 2 هفتگی، اکثر نوزادان افزایش وزن دارند. تا پایان سال اول، وزن آن‌ها باید سه برابر شود. هرچند، گاهی اوقات ممکن است نوزاد آن‌طور که انتظار می‌رود افزایش وزن نداشته باشد. برای اینکه بدانید دلیل وزن نگرفتن نوزاد شما چیست و نحوه حل این مشکل ؟ در ادامه با نیوز همراه باشید.

علت وزن نگرفتن نوزاد چیست؟

نوزاد چهارده روزه دارید و نگران هستید که نوزاد شما وزن اضافه نمی‌کند. برای افزایش وزن، کل کالری دریافتی کودک باید بیشتر از میزان کالری مصرفی او باشد. سه دلیل وجود دارد که چرا وزن نوزاد افزایش پیدا نمی‌کند: اول دلیل اینکه آن‌ها کالری کافی دریافت نمی‌کنند، کالری دریافتی خود را جذب نمی‌کنند، و یا بیش از حد کالری می‌سوزانند.

عدم دریافت کالری کافی

نوزادان سالم که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولاً هر 2 تا 3 ساعت به شیر مادر خود و نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، تقریباً هر 3 ساعت به 1.5 تا 2 پیمانه شیر خشک نیاز دارند. با افزایش رشد آن‌ها، فاصله بین وعده‌های تغذیه‌ای او افزایش می‌یابد، اما برخی از نوزادان ممکن است کالری مورد نیاز خود را دریافت نکنند. بعضی از نوزادان تازه متولد شده احتمالا خواب آلود باشند، بنابراین اگر می‌خواهید نوزاد خود را از خواب بیدار کنید یا برای بیدار نگه داشتن او تلاش می‌کنید، به آرامی پای او را قلقلک دهید، پتو یا قنداقش را بردارید، یا پوشکش را باز کنید. نوزادان باید نحوه مکیدن، تنفس و بلع را یاد بگیرند. برخی از آن‌ها ممکن است کمی بیشتر از بقیه‌ی نوزادان طول بکشد تا همه چیز را به طور کامل یاد بگیرند.

وزن نگرفتن نوزاد

وزن نگرفتن نوزاد و رفلاکس

رفلاکس معده (GERD) می‌تواند باعث شود کودک شما اغلب آنچه را که خورده است، استفراغ کند. زمان و میزان استفراغ کردن ممکن است بر توانایی آنها در جذب کالری کافی در تغذیه تأثیر بگذارد.

حساسیت غذایی

درصد کمی از نوزادان آلرژی غذایی دارند. اگر نوزاد شما مشکوک به آلرژی هست، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. هضم گلوتن و محصولات لبنی برای کودک حساس به غذا چالش برانگیز است و ممکن است روده آنها را تحریک کند و منجر به اسهال شود. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید و کودک شما از حساسیت رنج می‌برد، رژیم غذایی خود را دنبال کنید تا ببینید آیا تغییر رژیم غذایی می‌تواند اسهال را متوقف کند یا نه. اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه می‌کند، سعی کنید نوع شیر خشک را تغییر دهید.

بیماری سلیاک(Celiac)

اولین علائم بیماری سلیاک می‌تواند مدت کوتاهی پس از شروع غذاهای جامد مانند غلات ظاهر شود. این حساسیت به گلوتن و درد معده همراه با اسهال، جذب مواد مغذی کافی را دشوار می‌کند. و باعث ابتلا کودکان به زردی می‌شود، نوزادان مبتلا به زردی شدید بیشتر دچار کاهش وزن می‌شوند.

بیماری نوزاد

آن‌ها بیش از حد کالری می‌سوزانند

برخی از نوزادان به کالری اضافی احتیاج دارند زیرا کالری دریافتی خود را به سرعت متابولیزه می‌کنند. نوزادان نارس نوزادانی که قبل از هفته 37 به دنیا می‌آیند نسبت به نوزادان کامل نیاز به کالری بیشتری دارند. با این حال، از آن‌جا که مغز آن‌ها به طور کامل تشکیل نشده است، ممکن است برخی از عملکردهای عصبی مورد نیاز برای تغذیه خوب را نداشته باشند. می‌توانید در مورد نیاز به تغذیه تکمیلی با متخصصان تغذیه صحبت کنید.

بیماری قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به برخی بیماری‌های قلبی 40 درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. در صورت از دست دادن اشتها، آن‌ها می‌توانند دوباره وزن از دست رفته خود را به دست آورند.

در صورت تغذیه با شیر مادر، نوزاد شما باید با نمودارهای استاندارد رشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) اندازه گیری شود، زیرا این نمودارها نشان دهنده رشد نوزادان شیرده است. در مقابل، نمودارهای مرجع مرکز کنترل بیماری (CDC) الگوی رشد همه نوزادان را صرف نظر از روش تغذیه منعکس می‌کند.

برای نظارت بر میزان کالری دریافتی آن‌ها بطری‌ها که دارای نشانگرهایی هستند مشخص می‌کند چقدر شیر به نوزاد خود می‌دهید، اما این تنها راه اندازه گیری میزان مصرف نیست. با مشاهده نحوه مکیدن و بلعیدن نوزاد، می‌توانید تشخیص دهید که کودک شیر مادر را می‌خورد یا خیر.لازم به ذکر است که نوزادان و کودکان با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

فواید شیردهی؛ کاهش ابتلا به بیماری با شیردهی مادر به نوزاد!

ژن‌ها نیز نقش دارند:

والدین لاغر به احتمال زیاد فرزندان ریزه میزه دارند. اما اگر کودکی با کمبود رشد همراه باشد، ممکن است دچار سوءتغذیه شود. متخصص اطفال به احتمال زیاد، این مشکل را به عنوان عدم رشد تشخیص دهد. پیشگیری و درمان خیلی مهم است. وقتی کودکان وزن کافی نداشته باشند، رشد و نمو کلی آن‌ها دچار مشکل می‌شود. آن‌ها آن‌طور که باید رشد نمی‌کنند و مهارت‌هایی مانند راه رفتن، احتمالا کمی به تأخیر بیفتد. عملکرد شناختی آن‌ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

بچه ها برای یادگیری و رشد مناسب باید کالری کافی دریافت کنند. به این ترتیب، مادر کودکانی که تشخیص داده می‌شود رشد نکرده‌اند، و برای رسیدگی به این مشکل به رسیدگی مداوم پزشکی نیاز دارند، باید با یک متخصص تغذیه، درمانگر یا سایر ارائه دهندگان برای رسیدگی به افزایش وزن و سایر نگرانی ها مشورت کنند.

وزن نگرفتن نوزاد

چگونه می‌توانید به افزایش وزن نوزاد خود کمک کنید؟

خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای افزایش وزن نوزاد خود انجام دهید. اولین قدم این است که هرگونه چیزی که می‌تواند مانع از دریافت کالری مورد نیاز کودک شود، از رژیم غذایی او حذف کنید. در صورتی که به نظر می‌رسد کودک در بلع مشکل دارد و بین غذای خود استفراغ می‌کند، به احتمال زیاد حساسیت غذایی دارد یا رفلاکس، در این جور مواقع باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

در خصوص وزن نگرفتن نوزاد موارد زیر را امتحان کنید:

شیر خود را افزایش دهید اگر احساس می‌کنید که میزان شیر شما برای برآوردن خواسته‌های نوزاد کافی نیست نگران نباشید، راهکارهایی برای افزایش آن وجود دارد. به راحتی نوزاد خود را در نزدیکی خود نگه دارید، هر یک یا دو ساعت به او شیر دهید و استراحت کنید. به مرور زمان شیر شما به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، مکمل‌های بعد از زایمان خود را به طور منظم مصرف کنید. از طرف دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که شنبلیله، رازیانه، خار خار  به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کالری مورد نیاز خود را معمولا دریافت  می‌کنند. بنابراین ابتدا کودک خود را تشویق کنید که شیر خودتان را بخورد. اما اگر شیر خشک به آن می‌دهید، با یک متخصص مشورت کنید. زیرا استفاده از آب زیاد یا ناکافی هنگام مخلوط کردن شیر خشک می‌تواند خطرناک باشد. اگر قصد دارید شیردهی را ادامه دهید، بهترین کار این است که قبل از دادن شیشه شیر به نوزاد خود، شیر خودتان را به او بدهید. به یاد داشته باشید که نوزادان در هر شکل و اندازه ای که هستند، تا زمانی که منحنی رشد خود را طی می‌کنند، لازم نیست نگران باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=447974
  • نویسنده : مهدیه خیابانی
  • منبع : Healthline.com

ثبت نظر

-