ضایعات پوستی آلت تناسلی و لک های تیره

  • کد خبر : 447627
  • 21 شهریور 1400 - 13:10
ضایعات پوستی آلت تناسلی و لک های تیره

نیوز: یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که در زنان و مردان دیده میشود بروز لک ها و برجستگی هایی با اندازه های مختلف روی آلت تناسلی است. لک ها و برجستگی ها معمولا غیر قرینه بوده و از یک تا چندین میلی متر در نوسان هستند. گاهی مواقع لک ها به صورت مسطـح، قرمـز یا قهـوه ای یا حتی صورتـی دیده میشوند.

لک های آلت تناسلی در واقع یک ضایعه پیش سرطانی و غیر مهاجم است ولی تغییر ماهیت بیماری به سرطان مهاجم و بدخیم نیز ممکن است دیده شود. گاهی مواقع کاملا شبیه زگیـل تناسلـی است.ضایعه معمولا در بدنه آلت تناسلی مردان دیده مشود ولی روی کیسـه بیضـه نخواهد بود.

آشنایی با انواع گوناگون ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی

در این مبحث قصد داریم انواع ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی را مورد بررسی قرار دهیم.

ضایعات پوستی آلت تناسلی

  • پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی آقایان

یکی از رایج ترین ضایعه پوستی ناحیه تناسلی پوسته پوسته شدن است. با آنکه این مورد نشان دهنده مسئله حاد و خطرناکی نیست اما گاهی می تواند برای برخی از آقایان دردناک باشد. نشانه های پوسته پوسته شدن نظیر خارش، قرمزی، ترک پوستی که در پی عواملی همانند اگزما، فقدان به کارگیری روان کننده در رابطه جنسی، چرک، اگزما، قارچ، به کارگیری لباس زیر تنگ و حساس بودن به شوینده ها ایجاد می شود.

  • اسکین تگ

برجستگی های ریز که با پوست هم رنگ بوده و در دیگر قسمت های بدن مانند گردن، کشاله ران و شکم قابل مشاهده هستند به اسم اسکین تگ معروف شده اند. این زوائد پوستی احتیاج به معالجه ویژه ای ندارد و طبیعی می باشند. فقط در حالت آویزان بودن یا اینکه خونریزی می توان آن ها را با شیوه های خیلی آسان نظیر لیزر از بین برد.

  • زگیل تناسلی

زگیل تناسلی را گاهی با اسکین تگ اشتباه می گیرند. در این صورت احتیاج به معاینات پزشکی می باشند. زگیل ها معمولا به رنگ قهوه ای و صورتی دیده می شوند. بصورت تک و خوشه ای یا گل کلم مانند وجود دارند که توانایی منتقل نمودن آن به شریک جنسی خود را دارد. برعکس اسکین تگ، این عارضه به علت دارا بودن احتمال آلودگی به ویروس های خطیر بایستی تحت درمان واقع شود.

زگیل تناسلی

  • اگزمای دستگاه تناسلی آقایان

این نوع عارضه نگران کننده نیست و علائم آن شامل، خارش، قرمزی، التهاب، تغییر رنگ پوست، ترشحات و کلفت شدن پوست می باشند. اگزما ها معمولا به ۳ گروه تقسیم می شوند که بر طبق گونه و دلیل به وجود آورنده آن ها معالجه های ضروری برای آن ها انجام می گیرد.

  • پاپول آلت تناسلی

از دیگر انواع ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی می توان به پاپول اشاره نمود. برآمدگی های کوچکی که گاهی در روی آلت دیده می شود به اسم پاپول شناسایی شده است. هرچند از نظر زیبایی شناختی بعضی از اشخاص مایل به معالجه این زائده پوستی دارند اما لازم به ذکر است که در موارد خیلی کم امکان چرکی بودن و یا اخطاریه پیش از سرطان هم می باشند.

انواع زگیل تناسلی و علائم آن

  • ندول

این نوع از ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی معمولا بزرگتر از پاپول ها می باشند در نقاطی نظیر پوست بیضه در آقایان و در لابیای بزرگ آلت تناسلی خانم ها دیده می شود.

  • لک های تیره

این نوع از لک ها به شکل نامنظم امکان دارد روی آلت تناسلی مشاهده شوند ولی مشمول کیسه بیضه نمی گردد. این نوع لک به تنهایی خطرساز نیستند اما امکان دارد یک زنگ خطر برای پیش از سرطان باشد.

تیرگی و لک آلت

  • پسوریازیس آلت تناسلی

از دیگر ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی می توان به پسوریازیس اشاره نمود. این عارضه به صورت لکه های قرمز رنگی مشاهده می شوند. همانطور که این بیماری به صورت ویژه یک بیماری پوستی به شمار نمی آید و حاصل از پاسخ سیستم ایمنی بدن است در این صورت به خوبی به کرم های استروئیدی جواب می دهد.

  • زخم آلت تناسلی

زخم آلت تناسلی از دیگر انواع ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی است که در آقایان و خانم ها بایستی مورد بررسی قرار گیرند. این عارضه احتیاج به درمان های آنتی بیوتیکی وسیع دارد.

  • کارسینوم سلول های سنگفرشی

این عارضه معمولا در مردانی دیده می شود که ختنه نشده اند. زخم های بدون درد و التیام در آلت تناسلی مردان بیانگر وجود این عارضه خطیر است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=447627

ثبت نظر

-