رشد ماه به ماه جنین در رحم مادر/از لقاح تا تولد با تصویر

  • کد خبر : 447440
  • 21 شهریور 1400 - 11:13
رشد ماه به ماه جنین در رحم مادر/از لقاح تا تولد با تصویر

نیوز: رشد کودک شما: حاملگی تا تولد، آیا کنجکاو هستید که بدانید نوزاد در حال رشد در هر ماه چه اندازه ای دارد؟ اینکه وقتی باردارید جنین در داخل بدن شما چگونه به نظر می رسد و چه موقع حرکت آن را احساس می کنید؟ بیایید به داخل رحم نگاهی بیندازیم تا ببینیم جنین ماه به ماه چگونه رشد می کند.در ادامه نیوز مراحل رشد جنین را به تصویر می کشد.

مراحل رشد جنین با عکس:

آبستنی

لقاح زمانی اتفاق می افتد که اسپرم به تخمک برخورد کرده و به داخل آن نفوذ کند. به آن لقاح تخم هم می گویند. در این لحظه ، ترکیب ژنتیکی از جمله جنسیت نوزاد کامل شده است. در حدود سه روز پس از لقاح ، تخمک بارور شده به سرعت به سلول های زیادی تقسیم می شود. از طریق لوله فالوپ وارد رحم شده و در آنجا به دیواره رحم متصل می شود. جفت ، که کودک را تغذیه می کند نیز شروع به شکل گیری می کند.

لقاح

رشد در 4 هفته اول

مراحل رشد جنین/در این مرحله ، جنین ساختارهایی را ایجاد می کند که در نهایت صورت و گردنش را تشکیل می دهد. رشد قلب و عروق ادامه می یابد. و ریه ها ، معده و کبد شروع به رشد می کنند. در این زمان، جواب آزمایش بارداری خانگی مثبت خواهد بود.

رشد در 4 هفته اول

رشد تا 8 هفتگی

اندازه نوزاد در حال حاضر کمی بیش از نیم اینچ است. پلک ها و گوش ها در حال شکل گیری هستند و شما می توانید نوک بینی را در سونوگرافی ببینید. بازوها و پاها به خوبی شکل گرفته اند. انگشتان دست و پا بلندتر و قابل تشخیص تر می شوند.

رشد تا 8 هفتگی

رشد تا 12 هفتگی

اندازه کودک حدود 2 اینچ است و شروع به حرکت می کند. ممکن است جنین را در قسمت بالای رحم در بالای استخوان ناحیه تناسلی خود احساس کنید. پزشک ممکن است ضربان قلب نوزاد را با ابزاری مخصوص بشنود. اندام های جنسی نوزاد به احتمال زیاد تا این زمان قابل تشخیص می شوند.

رشد تا 16 هفتگی

قد نوزاد در حال حاضر حدود 10 تا 12 سانتی متر و وزن او حدود 99 گرم است. شما باید بتوانید او را در بالای رحم خود و در حدود 7 سانتی متر زیر ناف خود احساس کنید. نوزاد در این زمان می تواند پلک بزند و قلب و عروق خونی کاملاً شکل گرفته است و نوزاد صاحب اثر انگشت در انگشتان دست و پای خود می شود.

رشد تا 16 هفتگی

رشد تا 20 هفتگی

وزن نوزاد حدود 283 گرم است و کمی بیش از 15 سانتی متر طول دارد. رحم باید تا ناف گسترش یافته باشد. جنین در این زمان می تواند انگشت شست خود را بمکد ، خمیازه بکشد ، بدن خود را کش و قوس دهد و حالت صورت خود را تغییر دهد (ناراحت،خوشحال و …). به زودی – اگر قبلاً این را حس نکرده اید- حرکت جنین خود را احساس می کنید ، که اولین حرکات قابل تشخیص جنین در رحم می باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

آیا واقعا استرس بر جنسیت جنین تاثیر می گذارد؟

زمان انجام سونوگرافی

سونوگرافی معمولاً برای همه زنان باردار در هفته  20 ام انجام می شود. در طی این سونوگرافی ، پزشک از سالم بودن جفت و چسبندگی طبیعی آن و رشد صحیح جنین اطمینان حاصل می کند. می توانید ضربان قلب و حرکت بدن ، بازوها و پاهای نوزاد را مشاهده کنید. معمولاً در هفته 20 مشخص می شود که جنین دختر است یا پسر. در این شکل یک سونوگرافی دوبعدی در مقابل یک سونوگرافی 4 بعدی نشان داده شده است (هر دو مربوط به بیستمین هفته حاملگی است).

رشد تا 24 هفتگی/مراحل رشد جنین

رشد تا 24 هفتگی

وزن نوزاد در حال حاضر حدود 635 گرم است و با حرکت یا افزایش دفعات تنفس به صداها واکنش نشان می دهد. در صورت سکسکه جنین ممکن است متوجه حرکات تکان دهنده شوید. با رشد کامل گوش داخلی ، نوزاد ممکن است بتواند در رحم وارونه شود.

رشد تا 28 هفتگی

وزن نوزاد حدود 908 گرم است و اغلب در این مرحله از بارداری تغییر موقعیت می دهد. اگر شما مجبور به زایمان زودرس باشید ، احتمال زنده ماندن نوزاد بسیار زیاد است. در مورد علائم هشداردهنده زایمان زودرس از پزشک خود بپرسید.

رشد تا 32 هفتگی

وزن جنین تقریباً 1.81 کیلوگرم است و اغلب در حال حرکت می باشد. پوست جنین دارای چین و چروک های کمتری است زیرا لایه ای از چربی در زیر پوست شروع به شکل گیری می کند. از 32 هفتگی تا زمان زایمان ، جنین تا حدود نصف وزن حاضر نیز افزایش وزن خواهد داشت. از پزشک خود درباره نحوه حرکت جنین را بپرسید.

به تغذیه جنین از شیر خود فکر کنید نه شیر خشک. ممکن است متوجه ترشح مایع زرد رنگی از نوک سینه های خود شوید. این آغوز است و اتفاق می افتد تا سینه ها را برای تهیه شیر آماده کند. اکثر زنان هر دو هفته در این مرحله از بارداری باید به پزشک مراجعه کنند.

رشد تا 32 هفتگی

رشد تا 36 هفتگی

بسته به عوامل متعددی مانند جنسیت ، تعداد جنین ها و وزن و جثه مادر ، اندازه نوزادان متفاوت است. بنابراین میزان رشد کلی جنین به اندازه وزن واقعی اش اهمیت دارد. به طور متوسط ، یک نوزاد در این مرحله حدود 47 سانتی متر قد و نزدیک به 2.72 کیلوگرم وزن دارد. مغز به سرعت در حال توسعه است. ریه ها تقریباً به طور کامل رشد کرده و شکل یافته اند.

سر معمولاً در این زمان در قسمت پایین لگن قرار دارد. جنین در 37 هفتگی به عنوان جنین در حال تولد در نظر گرفته می شود. در صورت تولد جنین بین 37-39 هفتگی زیامان زودرس است، در هفته های 39-40 هفتگی زایمان در وقت مناسب انجام گرفته و در صورت تولد جنین در 41-42 هفتگی زایمان دیررس خواهد بود.

مراحل رشد جنین/تولد

تولد!

موعد زایمان مادر نشان دهنده پایان هفته چهلم آن هاست. تاریخ زایمان از طریق محاسبه اولین روز آخرین قاعدگی مادر محاسبه می شود. بر این اساس ، بارداری می تواند بین 38 تا 42 هفته طول بکشد و زایمان در حدود 40 هفتگی اتفاق می افتد. تاریخ زایمان طبیعی ممکن است دقیق نباشد. به دلایل ایمنی ، اکثر نوزادان تا هفته  42 ام حتما به دنیا می آیند. گاهی اوقات پزشک ممکن است نیاز به القاء زایمان (زایمان اجباری) داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=447440
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/baby/ss/slideshow-fetal-development

ثبت نظر

-