باید ها و نباید های تربیت کودکان ۹ تا ۱۱ سال/سن حساس ورود به نوجوانی

  • کد خبر : 447336
  • 23 شهریور 1400 - 10:15
باید ها و نباید های تربیت کودکان ۹ تا ۱۱ سال/سن حساس ورود به نوجوانی

نیوز: تربیت کودکان ۹ تا ۱۱ سال/در حال حاضر ممکن است رشد استقلال فزاینده فرزند شما در خانواده و علاقه به دوستان آشکار باشد. دوستی سالم برای رشد فرزند شما بسیار حائز اهمیت می باشد، اما فشار همسالان در این مدت می تواند قوی شود. کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند( یعنی اعتماد بنفس بالاتری دارند) می توانند در برابر فشار منفی همسالان مقاومت کرده و انتخاب های بهتری برای خود داشته باشند. این زمان مهمی برای کودکان است تا در کنار استقلال فزاینده خود احساس مسئولیت نیز کنند. همچنین ممکن است تغییرات جسمی بلوغ به ویژه در دختران نشان داده شود. یکی دیگر از تغییرات بزرگی که بچه ها باید برای آن آماده کنند شروع دبیرستان یا راهنمایی است. در اینجا اطلاعاتی در مورد نحوه رشد کودکان در دوران کودکی ذکر شده است، لطفا با دقت بخوانید:

تغییرات احساسی/اجتماعی

کودکان این گروه سنی ممکن است:
شروع به ایجاد دوستی های قوی تر و پیچیده تری با همسالان خود کنند. داشتن دوستان، به ویژه از جنس خود آن ها، از نظر احساسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
و سبب می شود فشار همسالان خود را بیشتر تجربه کنند.
با نزدیک شدن به سن بلوغ باید از بدن خود بیشتر آگاه شوند. تصورات در مورد بدن و مشکلات خوردن گاهی اوقات از همین سن شروع می شود.

 تربیت کودکان

 تربیت کودکان/تفکر و یادگیری

کودکان این گروه سنی ممکن است:
در مدرسه با چالش های تحصیلی بیشتری روبرو شوند.
از خانواده مستقل تر شوند.
دیدگاه دیگران را واضح تر ببینند.
محدوده توجه بیشتری داشته باشند

 

>>>بیشتر بخوانید:

تربیت جنسی کودک/گفتن مسائل جنسی به کودک را از چه سنی باید آغاز کنیم؟

موارد زیر مواردی است که شما به عنوان والدین می توانید برای تربیت کودکان و کمک به فرزند خود در این مدت انجام دهید:

وقت تان را با فرزند خود بگذرانید. با او در مورد دوستانش، دستاوردهای او و چالش هایی که با آن روبرو خواهد شد صحبت کنید.
با مدرسه فرزند خود مشارکت داشته باشید. به جلسه های مدرسه بروید، با معلمان فرزند خود ملاقات کنید.
کودک خود را تشویق کنید تا به گروه های مدرسه و اجتماع مانند تیم ورزشی بپیوندد یا داوطلب یک موسسه خیریه شود.
به کودک خود کمک کنید احساس درست و غلط را در خود پرورش دهد.
با او در مورد کارهای خطرناکی که دوستان ممکن است او را مجبور به انجامش کنند، مانند سیگار کشیدن یا وادار به تجربیات خطرناک صحبت کنید.

کمک در کارهای خانه

به فرزند خود کمک کنید تا احساس مسئولیت کند – از کودک خود در کارهای خانه مانند نظافت و آشپزی کمک بگیرید تا حس مشارکت پیدا کند.
با فرزند خود در مورد صرفه جویی و هزینه عاقلانه صحبت کنید.
با خانواده دوستان فرزند خود ملاقات کنید.
در مورد احترام به دیگران با فرزند خود گفتگو داشته باشید.
او را تشویق کنید تا به افراد نیازمندی که نیاز به کمک دارند کمک کند.
با او در مورد چکار کنید وقتی دیگران مهربان نیستند یا بی احترامی می کنند، صحبت کنید.
به فرزند خود کمک کنید تا اهداف خود را تعیین کند.
او را تشویق کنید تا در مورد مهارت ها و توانایی هایی که دوست دارد داشته باشد و نحوه توسعه آنها فکر کند و آن ها را عملی سازد.

 تربیت کودکان /قانون وضع کنید

قوانین واضحی وضع کنید و به آنها پایبند باشید. در صورت عدم حضور بزرگسالان با فرزند خود در مورد آنچه از او انتظار دارید (رفتار) صحبت کنید.
اگر دلایلی برای قوانین ارائه دهید، به او کمک می کند تا بداند در بیشتر شرایط چه طور باید رفتار کند و چه کاری انجام دهد.
از نظم و انضباط برای راهنمایی و محافظت از فرزند خود استفاده کنید، به جای تنبیه که باعث می شود احساس بدی نسبت به خودش داشته باشد.

هنگام استفاده از تحسین و تشویق، به فرزند خود کمک کنید تا در مورد دستاوردهای خود فکر کند.گفتن “شما باید به خودتان افتخار کنید” به جای گفتن”من به تو افتخار می کنم” می تواند فرزند تان را تشویق کند تا انتخاب های خوبی انجام دهد در حالی که هیچ کس در اطراف او نیست و او خودش را تحسین می کند.
در مورد تغییرات طبیعی جسمی و احساسی دوران بلوغ با فرزند خود صحبت کنید.کودک خود را هر روز به مطالعه تشویق کنید.در مورد تکالیفش با او صحبت کنید.با فرزندتان مهربان و صادق باشید و کارها را به صورت خانوادگی با هم انجام دهید.

ایمنی کودک

در تربیت کودکان، اول ایمنی کودک

استقلال بیشتر و نظارت کمتر بزرگسالان می تواند کودکان را در معرض صدمات ناشی از زمین خوردن و سایر حوادث نگران کننده قرار دهد.

در اینجا چند نکته برای محافظت از فرزند شما آمده است:

از کودک خود در ماشین محافظت نمایید.اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها توصیه می کند که کودک خود را در صندلی عقب نگه دارید تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود و کمربند ایمنی را بتواند به درستی ببندد.
به یاد داشته باشید: کودک شما هنوز باید تا ۱۲ سالگی در صندلی عقب بنشیند زیرا آنجا امن تر است.تصادفات وسایل نقلیه موتوری شایع ترین علت مرگ بر اثر جراحت غیر عمد در بین کودکان کمتر از ۱۲ سال است.

بدانید فرزند تان کجاست و آیا یک بزرگسال مسئول در آنجا حضور دارد یا خیر.با کودک خود هماهنگ کنید که چه زمانی با شما تماس بگیرد، کجا می توانید او را پیدا کنید و در چه ساعتی از انتظار دارید او به خانه برسد. مطمئن شوید که فرزند شما هنگام دوچرخه سواری یا استفاده از اسکیت برد یا اسکیت خطی از کلاه ایمنی استفاده می کند.
و همینطور هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت، اتومبیل برفی یا وسیله نقلیه تمام زمین؛ یا انجام ورزش های تماسی.بسیاری از کودکان قبل از اینکه والدینشان از محل کار به خانه برسند از مدرسه به خانه می آیند. مهم است که قوانین و برنامه های مشخصی برای فرزندتان در زمانی که کودک تنها در خانه است داشته باشید.

تغذیه کودک

بدنهای سالم

مقدار زیادی میوه و سبزیجات تهیه کنید و همیشه در منزل داشته باشید؛
استفاده از غذاهای سرشار از چربی های جامد، قندهای اضافی یا نمک را محدود کنید و غذاهای سالم تری را برای وعده های غذایی خانوادگی آماده کنید.
تلویزیون را از اتاق خواب کودک خود قرار ندهید
محدودیت هایی را برای مدت زمان استفاده از صفحه نمایش تنظیم کنید و یک برنامه استفاده از رسانه برای خانواده خود ایجاد نمایید.
فعالیت های بیرونی فرزند خود را تقویت نمایید تا روزانه یک ساعت در فعالیت های بدنی مناسب سن و لذت بخش و تنوع بخشی شرکت کند!
فقط مطمئن شوید که کودک شما سه نوع فعالیت دارد: فعالیت هوازی مانند دویدن، تقویت عضلات مانند بالا رفتن و تقویت استخوان – مانند طناب زدن – حداقل سه روز در هفته.

اطمینان حاصل کنید که فرزند شما هر شب مقدار مناسبی از خواب را دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=447336
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-