نیوز: علینقی وزیری پیشگام در مدرن کردن موسیقی ایرانی/ وزیری نقطه عطفی در موسیقی ایرانی به شمار میرود و قبل از وزیری فاقد علم موسیقی بودیم و موسیقی ما تنها بهصورت سینهبهسینه از نسلی به نسل دیگر منتقل میشد. در #انجمن_اخوت وزیری با #درویش_خان آشنا و ردیفهای هفتدستگاه موسیقی که منتسب به #میرزا_حسینقلی و #میرزا_عبدالله بود را به فرم نوشتاری و نتنویسی درآورد و موسیقی ایرانی را سیستماتیک کرد.
علینقی وزیری و ریاست مدرسه موسیقی
علینقی وزیری به جهت تسلط کامل بر موسیقی ایرانی و ادبیات ایرانزمین و همچنین آشنایی کامل به موسیقی غربی صلاحیت چنین کاری را داشت و با بهرهگیری از سنت و پشتوانه خلاقیت و نوآوری خویش اقداماتی گرانسنگ را بنیان گذارد.
وی با حفظ حالات موسیقی ایرانی ابتکاراتی را در موسیقی ایرانی به وجود آورد و در زمان تصدی ریاست مدرسه موسیقی منشأ خدمات بسیار گردید. وزیری زبان نت را به ایران آورد و هنرستان موسیقی را تشکیل داد. وزیری در دوران حضور در هنرستان موسیقی، رهبری جناح موافق موسیقی ایرانی را بر عهده داشت و همواره در برابر دو جناح #مین_باشیان که مخالف سرسخت موسیقی ایرانی بود و همچنین جناح #پرویز_محمود که خواهان خروج موسیقی ایرانی از هنرستان به دلیل سیستماتیک نبودن بود، قرار داشت.
پس از رخوت و خمود موسیقی ایرانی و کنار رفتن آن از تحولات اجتماعی در عهد #صفوی و تجربه یک گسست تاریخی در موسیقی، در دوران #زندیه موسیقی ایرانی جان تازهای گرفت و از اوایل دوران #قاجار و بهویژه دوران #محمد_علی_شاه و #ناصرالدین_شاه با نظمی تازه پا به منصه ظهور گذارد.
>>>بیشتر بخوانید:
موسیقی قوالی پاکستان/امجد صابری”خواننده” در این راه به قتل رسید!
نفوذ موسیقی غربی از اوایل دوره قاجار و در قالب موسیقی نظام و همزمان با مدرن سازی قشون ایران آغاز شد؛ اما از سال بیستم سلطنت ناصرالدینشاه با ورود آلفرد #ژان_لومر فرانسوی که برای ایجاد دستههای موسیقی نظام و تدریس در دارالفنون به ایران آمده بود، ابعاد گستردهای یافت و از این دوران آشنایی ما با موسیقی غرب آغاز و بحث #تجدد در موسیقی ایرانی مطرح شد.
موسیقی را پس از دوران مشروطیت
رویکرد موسیقی را پس از دوران مشروطیت میتوان به سه بخش تقسیم کرد:
۱. سنتگرایان که تکرار و حفظ ردیف نوازی را موسیقی ایرانی میدانستند و با هر تغییر و تحولی بهشدت مخالف بودند؛
۲. گروهی که رویکردی غیر سنتی داشتند و موسیقی سنتی را ضعیف، کهنه و فاقد حرف جدید در عرصه اخیر میشمردند؛
۳. گروهی که ضمن حفظ محتوای موسیقی ایرانی سعی در استفاده و بهرهگیری از موسیقی غربی را داشتند؛
موسیقی غربی علیرغم حضور در سرتاسر دوران قاجار تأثیر چندانی بر ساختارهای موسیقی ایرانی نگذاشت و تأثیر ان از اجرای تفننی آهنگهای روسی با تار علیاکبر خان فراهانی در اوایل عهد ناصری و نیز ساختن قطعات والس، پلکا و مارش توسط درویش خان در اواخر عصر قاجار پا فراتر ننهاد.
نفوذ موسیقی غرب اگرچه بر ساختارهای موسیقی ایرانی تأثیر نگذاشت اما بر نحوه تفکر درباره موسیقی و بر فرهنگ موسیقیایی و شنیداری ما بیتأثیر نبود؛ لذا تأثیر موسیقی غرب در این دوران را میتوان بیشتر از نظر مدرن کردن موسیقی و فرهنگ موسیقیایی ایران دانست و نه کنار گذاشتن این موسیقی و پرداختن به موسیقی غربی.