انواع مشکلات گوش/کدام مشکلات گوش را باید جدی بگیریم و به پزشک مراجعه کنیم؟

  • کد خبر : 446912
  • 23 شهریور 1400 - 14:00
انواع مشکلات گوش/کدام مشکلات گوش را باید جدی بگیریم و به پزشک مراجعه کنیم؟

نیوز: گوش انسان مانند دیگر اعضای بدن بسیار حساس است و نیاز به مراقبت های مخصوصی دارد.گاهی اسیب هایی مانند: سقوط، ضربه به سر، آسیب های ورزشی و حتی گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث آسیب شنوایی و مشکلات گوش می شود که می تواند تعادل فرد را تحت تاثیر قرار داده و شنوایی را دچار اختلال کند.همانطور که همه می دانیم کودکان باید برای استفاده از مهارت های گفتاری، اجتماعی و شنیداری خود توانایی کافی داشته باشند. شنوایی ملایم یا جزئی نیز امکان دارد بر توانایی آنها در صحبت کردن و درک زبان تاثیر زیادی بگذارد، و این در حالی است که مشکلات در تعادل می توانند بر چگونگی حرکت آنها تاثیر زیادی بگذارند و احساس خوبی نداشته باشند.

گوش انسان از سه قسمت شکل گرفته است:

 مشکلات گوش
گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی.

ما وقتی می‌شنویم که امواج صوتی که از طریق هوا عبور می کنند، به گوش بیرونی (قسمت قابل مشاهده گوش) می رسد. گوش بیرونی نیز لرزش صدا را از این قسمت ضبط کرده و آن را از طریق کانال گوش به گوش میانی می فرستد که حاوی پرده گوش که شامل یک لایه نازک بافت و سه استخوان کوچک است می باشد. صدا باعث بوجود آمدن ارتعاش پرده گوش می شود. استخوان های کوچک گوش میانی این ارتعاشات را تقویت کرده و آنها را به گوش داخلی منتقل می کنند.

گوش داخلی نیز دارای یک محفظه حلقوی (حلزون شکل) است که با مایع پر شده و با چهار ردیف سلول های مو ظریف آماده شده است. وقتی که ارتعاشات از راه این سیالات حرکت می کنند، سلول های مویی بیرونی به جلو و عقب به حرکت در می آیند و صدا را تقویت می کنند.

وقتی که ارتعاشات به اندازه کافی بالا هستند، سلول های مویی داخلی آنها را به امواج الکتریکی عصب رابط(همچنین عصب شنوایی، عصب گوش و یا هشتمین عصب جمجمه) می فرستند، که انها سیگنال ها را به مغز می فرستد تا به صورت صوتی درآینده و این عصب نامبرده به تعادل شنوایی کمک می کند.

آسیب های گوش را بشناسید

مشکلات شنوایی و مشکلات تعادل می تواند هر لحظه ای اتفاق بیفتد وقتی آسیب به بخش های اصلی گوش مانند پرده گوش، کانال گوش، استخوانچه ها، لوله استاش یا عصب وستی بیلی وارد می شود، در می ان باعث بروز مشکلات می شوند.

شایع ترین علت آسیب های گوش و نحوه تاثیر آنها بر کودکان

 قطع، سوزش و سوختگی را جدی بگیرید

وقتی آسیبی (حتی جزئی) به گوش خارجی یا کانال گوش وارد می شود، خونریزی و عفونت ممکن است بر سایر قسمت ها نیز تاثیر بگذارد.

قرار دادن چیزی در گوش

چیزهایی نک تیز مثل سواب پنبه، ناخن یا مداد می تواند کانال گوش را خراش دهد یا باعث ایجاد پارگی یا سوراخ در پرده گوش شود .

 مشکلات گوش

 

ضربات مستقیم به گوش یا سر

صدماتی چون سقوط، تصادفات اتومبیل، آسیب های ورزشی یا دعوا امکان دارد پرده ی گوش را از بین ببرد یا به آسیب برساند، استخوان های کوچک گوش میانی را اسیب بزند یا گوش داخلی آسیب ببیند.

افراد کشتی گیر، افراد بوکسور و سایر ورزشکاران که در معرض آسیب های بیرونی مکرر قرار دارند، می تواند خونریزی شدید یا لخته های خون ایجاد کنند که جریان خون را به غضروف گوش خارجی می رسانند و به شکل و ساختار گوش خارجی آسیب وارد کرده و شکل ظاهری آن را زشت مکند.

چرا گاهی گوشم صدایی مثل وز وز میدهد

صدای بلند یا داد زدن

برای کودکان این امکان وجود دارد که شنوایی قابل توجه خود را به صورت موقت یا دائمی به هنگام مواجه شدن با صدای بلند در طول روز و یا در طول مدت زمانی طولانی از دست بدهند.این نوع از اسیب گوش ،آسیب شنوایی صوتی یا کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا نامیده می شود.

وقتی این گونه می شود، موهای کوچک در داخل حلزون آسیب می بینند. صداهای بلند (مانند یک گلوله ای، حیرت انگیز یا انفجار) می توانند باعث ایجاد این موضوع شوند، مانند موانعی که در طول زمان تکرار می شوند مانند ابزار های پر قدرت و پر سر و صدا، ، سر و صدا از رویدادهای ورزشی، کلاسهای گروهی ، موتورسیکلت، حتی سینما

اما برای بچه ها و نوجوانان، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند (در کنسرت ها، در ماشین، از طریق هدفون) یکی از دلایل اصلی این نوع شنوایی است که قابل پیشگیری است.

صدای بلند

تغییر ناگهانی و قابل توجهی در فشار هوا

هنگامی که ما پرواز یا غواصی می کنیم، فشار هوا با بالا رفتن ما افزایش می یابد و با پایین آمدن آن افزایش می یابد. اگر فشار هوا برابر نباشد، فشار هوای بالايي در يک طرف پرده گوش قرار ميگيرد و موجب درد و بعضي مواقع ضعف شنوايي مي شود.

مشکلات گوش/پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش ممکن است باعث کاهش شنوایی شود. همچنین ممکن است گوش میانی شما را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر کند. پارگی پرده گوش ممکن است طول چند هفته بدون درمان خاصی بهبود پیدا کند اما گاهی‌اوقات برای بهبود نیاز به وصله کردن با بافت کاغذ مانندی یا ترمیم جراحی آن دارد.

شخص مبتلا به پارگی پرده گوش موارد زیر را تجربه خواهد کرد؛

۱- درد بسیار شدید گوش، که ممکن است ناگهان از بین برود
۲- شنوایی ضعیف در گوش آسیب‌دیده
ترشح از گوش که ممکن است حاوی خون باشد
۳- وزوز داخل گوش یا زنگ زدن در گوش
احساس گرفتگی در گوش
۴- گیج شدن یا از دست دادن تعادل یا
حالت تهوع
۵- صدای شنیدن سوت درگوش هنگام دمیدن در بینی
۶- افرادی که کم شنوایی را تجربه می‌کنند، اندازه شنوایی به اندازه سوراخ پرده گوش بستگی دارد.

پارگی پرده گوش

دلایل پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد:

عفونت های گوش

عفونت های شدید گوش یا عفونت پایین و پی در پی می‌تواند باعث پارگی پرده گوش شود. همچنین عفونت گوش میانی که otitis media حاد نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها یا ویروس‌ها باعث بروز مایعات در گوش میانی شوند. هنگامی که مایع یا چرک در پشت پرده گوش جمع می‌شود، فشار ممکن است باعث پاره شدن پرده گوش شود. عفونت گوش بسیار دردناک است و گاهی‌اوقات ممکن است موجب مشکلات شنوایی شود.

اسیب هایی چون ضربه یا صدمه به گوش

ضربه به صورت مستقیم امکان دارد باعث پارگی پرده گوش شود. بافت گوش لایه ای که در اثر ضربات ناشی از فعالیت‌های مختلف از جمله ورزش، به‌راحتی می‌توان آن را پاره کرد. ضربه بسیار شدید به گوش یا آسیب‌دیدگی سر ممکن است گاهی به گوش میانی و داخلی آسیب جدی برساند.

آسیب هایی مانند: وارد کردن جسم خارجی در گوش

فرو کردن جسم خارجی مانند گوش پاک‌کن، مداد یا گیره موی سر در گوش ممکن است پرده گوش را سوراخ کند. کودکان ممکن است اشیا را به‌طور تصادفی وارد گوش خود کنند. باید در صورت امکان از وارد کردن هر چیزی در گوش خودداری نمایید.

فرو کردن اجسام

مشکلات گوش با صداهای بلند

انفجار یا صدای بسیار بلند نزدیک گوش، ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. برای موسیقی‌دانان و کسانی که به موسیقی با صدای بلند زیاد گوش می‌دهند، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این افراد ساعت‌ها یا روزها دچار کم شنوایی و زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) شوند.

باروتروما و آسیب پرده گوش

مشکلات گوش/وقتی تغییر در فشار هوا یا فشار آب از یک حدی بیشتر باشد به گوش آسیب می می رساند، به این عمل باروتروما گوش گفته می‌شود. این اتفاق زمانی میفتد که در میزان فشار بین گوش داخلی و خارجی اختلاف وجود داشته باشد.

این لوله (شیپور) استاش، گوش میانی را به پشت بینی و گلو متصل کرده و فشار هر دو طرف پرده گوش را به یک اندازه می‌کند. اگر این لوله به دلیل تغییرات شدید فشار نتواند باز شود، فشار نابرابر ممکن است منجر به پاره شدن پرده گوش شود.

از علل شایع باروتروما در گوش غواصی و سفرهای هوایی است. غواصی امکان دارد موجب فشار زیاد بر گوش و پارگی پرده گوش شود، به‌ویژه هنگامی که شخص به قسمت‌های عمیق‌تر می‌رود.

نوسانات فشار باعث ایجاد خلا در گوش میانی می‌شود، ابتدا پرده گوش به سمت داخل کشیده می‌شود و در نتیجه ممکن است باعث پاره شدن آن شود.

مسافرت هوایی ممکن است فشار بین گوش خارجی و میانی را تغییر دهد. این افزایش فشار ممکن است باعث کشیدگی پرده گوش و در برخی موارد پاره شدن پرده گوش شود.

پارگی پرده گوش چگونه درمان میشود

چنانچه دچار پارگی پرده گوش شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای معاینه داخل گوش از نوعی دستگاه به‌نام اتوسکوپ استفاده میکند. این کار به پزشک این امکان را می‌دهد که سوراخ پرده گوش را خوب ببیند و تشخیص درست را بدهد و اندازه آن را مشخص کند همچنین ممکن است تست شنوایی‌‌سنجی را نیز درخواست کند. برای آزمایش فشار هوا امکان دارد از دمیدن هوا در گوش استفاده کند.

پارگی پرده گوش اغلب طی یک تا سه ماه بهبود پیدا میکند. افراد دچار پارگی پرده گوش می‌توانند از داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن برای رفع درد گوش و کمتر کردن هرگونه التهاب استفاده کنند. اگر شخصی به درد گوش دچار شد، کمپرس گرم روی گوش می‌تواند به تسکین درد خفیف کمک زیادی کند.

همچنین پزشک ممکن است برای افرادی که عفونت گوش دارند آنتی‌بیوتیک خوراکی یا قطره گوش هم تجویز کند.درنهایت اگر پرده گوش به‌خودی‌خود بهبود پیدا نکند، ممکن است عمل جراحی تمپانوپلاستی برای ترمیم سوراخ پرده گوش ضروری باشد.

 مشکلات گوش

پیشگیری از پارگی پرده گوش

برای جلوگیری از آسیب دیدن پرده گوش باید از داخل کردن هرگونه شیء خارجی در گوش خود، حتی برای تمیز کردن خودداری کرد.

اگر شما مبتلا به عفونت گوش هستید، باید هر چه سریع‌تر به درمان بپردازید تا از بدتر شدن آن یا پارگی پرده گوش پیشگیری شود. واکسیناسیون‌های خاص مانند آنفولانزا یا واکسیناسیون پنوموکوکی نیز می‌تواند در مرحله اول خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد.

طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) امریکا، تغذیه نوزاد با شیر مادر تا سن 6 ماهگی و سپس ادامه شیردهی به مدت 12 ماه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن‌ها از جمله عفونت گوش کمک کند.

در معرض دود سیگار یا قلیان نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش دهد.

لوله‌های اوستاش باید باز بمانند که تغییر فشار هوا یا فشار آب باعث ایجاد باروتروما گوش نگردد. برای کمک به باز نگه داشتن لوله‌های استاش و رفع فشار بر پرده گوش هنگام پرواز،

افراد می‌توانند موارد زیر را امتحان کنند:

عمل بلع مکرر
جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات
خمیازه کشیدن یا باز کردن دهان
با انگشت شست و انگشت اشاره سوراخ بینی را مسدود کرده و به‌آرامی با دهان بسته نفس بکشید
استفاده از قالب‌های مخصوص که برای پرواز طراحی کرده‌اند
افرادی که با سرماخوردگی و یا بینی گرفته پرواز می‌کنند ممکن است متوجه شوند که استفاده از ماده ضداحتقان پیش از پرواز به باز نگه داشتن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

هنگام غواصی، افراد معمولا می‌توانند با آرام رفتن به قسمت‌های عمیق و غواصی نکردن با سرماخوردگی یا علائم آلرژی، فشار هوای گوش‌های خود را متعادل کنند. هر کسی قصد غواصی کردن دارد، باید همیشه به توصیه‌های متخصص این حرفه گوش کند.

افراد مبتلا به باروتروما گوش نباید دوباره پرواز کنند یا شیرجه بزنند تا زمانی ‌که پزشک تایید کند که انجام این کار بی‌خطر است. هرکسی که باروتروما مکرر گوش را تجربه می‌کند، ممکن است نیاز داشته باشد که لوله تهویه در پرده گوش خود بگذارد، برای این‌که لوله‌های استاش را باز نگه دارد.

در بعضی مکان ها از قالب‌های ضد صوت یا سایر محافظ‌های گوش استفاده کنید در هنگام قرار گرفتن در محیط‌های پُر سر و صدا مانند کنسرت موسیقی، کارگاه‌ ساختمانی یا میدان تیراندازی، گوش خود را از صداهای بلند محافظت کنید.

افرادی که در معرض آسیب گوش باشد، باید در این فعالیت‌ها از قالب‌های محافظ گوش استفاده کند.

چه زمانی برای مشکلات گوش به پزشک مراجعه کنم؟

چنانچه علائم یا نشانه‌های پارگی پرده گوش را مشاهده کردی بدون تردید به به پزشک مراجعه کن!

گوش میانی و داخلی انسان از ساختارهای ظریفی شکل گرفته شده است که نسبت به آسیب یا بیماری حساس است. این مهم است که هر فردی علت علائم گوش خود را بشناسد و مشخص کند که آیا پارگی پرده گوش رخ داده است یا خیر.

معاینه گوش

چه زمانی از سمعک استفاده کنم؟

پاره شدن پرده گوش امکان دارد باعث مشکلات شنوایی شود، اما بدان معنا نیست که شما شنوایی خود را از دست خواهید داد. با این‌حال، تا زمانی که پرده گوش بهبود نیابد، ممکن است توانایی شنیدن شما کاهش یابد. در مواردی که پارگی پرده گوش دوطرفه است، فرد ممکن است دچار کم شنوایی شود و از طرف دیگر نیازی به عمل جراحی پرده گوش هم نباشد. در این موارد برای بهبود شنوایی استفاده از سمعک توصیه می‌شود.

در اکثر افراد پرده گوش سالم است و مانع از ورود هر چیزی به گوش میانی می‌شود. با وجود این، در افرادی که پرده گوش آن ها آسیب‌‌دیده، آب و سایر مواد می‌توانند وارد گوش میانی شوند و باعث عفونت شوند، بنابراین باید از این وضعیت جلوگیری شود.

پاره شدن پرده گوش حتی بدون استفاده از سمعک ممکن است باعث عفونت ‌شود. با این‌حال، استفاده از سمعک در برخی موارد ممکن است باعث شود مشکلات شود. به دلیل این‌که سمعک می‌تواند آلودگی را به داخل گوش وارد کند و احتمال خطر عفونت را افزایش دهد. علاوه بر این، رطوبت بالای گوش با وجود سمعک هم می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

در مواردی که پرده گوش شما سوراخ شده و مبتلا به عفونت مزمن گوش میانی هستید، سمعک استخوانی یا سمعک قابل‌کاشت استخوانی بهترین انتخاب است. این سمعک ارتعاشات صوتی را مستقیم از جمجمه به گوش داخلی انتقال می‌دهد. مجرای گوش خارجی شما باز است و هیچ چیزی داخل آن قرار نمی‌گیرد.

سمعک‌ پشت گوشی

در مواردی هم فرد ممکن است به دلایلی از سمعک استخوانی استفاده نکند و تمایلی به خرید سمعک‌ پشت گوشی یا داخل گوشی داشته باشد که احتمال عفونت قابل‌ پیش‌بینی نیست و عوامل مختلفی از جمله سابقه عفونت‌های قبلی همچنین میزان پارگی پرده گوش، امکان استفاده از سوراخ تهویه در قالب یا پوسته سمعک و همچنین رفتار کاربر سمعک تاثیرگذار است.

میزان پارگی پرده گوش در افراد مختلف است برخی از افراد ممکن است نیمه شنوا باشند و برخی دیگر امکان دارد فقط ۲۰ درصد شنوایی داشته باشند اما اگر دستورالعمل های بهداشتی را خوب رعایت کنند در افراد مختلف ممکن است هر چقدر هم عفونت و میزان پارگی زیاد باشد باز هم می شود آن را درمان کرد و کمتر از سمعک استفاده کرد هرچقدر عفونت‌های قبلی و میزان پارگی پرده کمتر باشد، کاربر سمعک عامل اصلی دیگر تهویه گوش است که این مورد با دوره‌های عدم استفاده یا با ایجاد سوراخ تهویه در قالب یا پوسته سمعک حاصل می‌شود. اگر احتمال عفونت و عوارض پارگی گوش زیاد باشد نیاز به مراقبت و تحت درمان قرار گرفتن بالا است.

بعضی از قالب‌های سمعک‌های پشت گوشی قابل ‌شستشو است، برای تمیز کردن آن از آب ولرم و صابون ملایم می توانید استفاده کنید.

برای سمعک‌ نامرئی و داخل گوشی، قبل از استفاده آن را با مواد ضد‌عفونی‌کننده غیر‌الکلی حتما ضد عفونی کنید.

حتما مطمئن شوید که هنگام قرار دادن سمعک در گوش، دستان شما تمیز باشد. در مواقعی که از سمعک خود استفاده نمی‌کنید، آن را در جای تمیز نگهداری کنید.

دقت کنید ورودی گوش خود را تا حد ممکن خشک نگه دارید.

نکته:

اگر سمعک شما مجرای گوش را کاملا مسدود می‌کند، ممکن است باعث ایجاد رطوبت شود. البته برخی از سمعک‌ها دارای سوراخ تهویه (ونت) هستند که این فوق العاده است و می‌تواند در به حداقل رساندن این مشکل کمک کند.

لازم است سمعک را چند بار در طول روز برای دوره‌های منظم و کوتاه‌ مدت از گوش خارج کنید تا مجرای گوش به راحتی «نفس بکشد» و خشک باشد.

چنانچه فکر می‌کنید دچار عفونت گوش شدید، سمعک را کنار بگذارید و برای معاینه به شنوایی‌ شناس یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.

باید سالانه به طور منظم و مرتب گوش خود را تحت معاینه قرار دهید و حتماً به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و گوش خود را به‌طور مرتب معاینه کنید

این را نیز بدانید که پارگی پرده گوش معمولا به مدت چند ماه خوب می شود مهم است که گوش را خشک نگه دارید تا پرده گوش بهبود یابد و از عفونت جلوگیری شود. اگر فردی همچنان علائم پارگی پرده گوش را تجربه کند، باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=446912
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-