کاسه کباب اردبیل/یک ترکیب فوق العاده حتما امتحان کنید

  • کد خبر : 446462
  • 15 شهریور 1400 - 10:00
کاسه کباب اردبیل/یک ترکیب فوق العاده حتما امتحان کنید

نیوز: این نوع غذا بسیار متنوع و خوش مزه است به حدی که مورد پسند هر سلیقه و ذائقه‌ای است.این غذا یکی از غذاهای محلی اردبیل بوده که خود از جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود. اگر دوستدار کباب هستید، کباب کاسه‌ای را از دست ندهید که شاید بتوان آن را گل سر سبد کباب‌های اردبیل دانست و بسیاری از گردشگران شاید به همین دلیل به این شهر می آیند ؛ هرچند که جاذبه های دیگر نیز مانند غذایش در خور اهمیت است.

کباب کاسه ای یا کاسه کباب اردبیل کبابی با استفاده از فر

کباب کاسه ای که به نام کاسه کباب هم آن را می شناسند، مخلوطی از گوشت، جگر، کره، گوجه و کنجد است که با نان یا برنج سرو می شود.کباب ها بسیار متنوع و زیادند و همین تنوع نیز به خاطر محبوبیت آنها در بین مردم است. فرقی ندارد که کباب مربوط به کجا باشد مطمئنا لذیذ است اما اردبیلی ها، کبابی دارند که بسیار خوش مزه است و در آن تنوع انواع کباب ها را می توان دید و چشید. در این محتوا طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل را به روش سنتی و اصیل به شما آموزش دهیم. می توانید کباب کاسه ای را هم در فر هم و هم به صورت کبابی و روی منقل درست کنید.

کباب کاسه ای که به نام کاسه کباب هم آن را می شناسند، ترکیبی از گوشت، جگر، کره، گوجه و کنجد است که با نان یا برنج سرو می شود. در این کباب، جوجه، جگر، چنجه و کوبیده با هم مخلوط می شوند. البته در برخی دستورهای طرز تهیه کباب کاسه ای، کوبیده و دل و جگر را با کره و گوجه مخلوط می کنند بنابراین جوجه و چنجه از دستور پخت حذف می شود.

انچه برای کباب کاسه ای اردبیل نیاز دارید:

۱- گوشت فیله گوسفند: دویست و پنجاه گرم

۲- گوشت چرخ کرده (مخصوص کوبیده): دویست و پنجاه گرم

۳- سینه مرغ: یک عدد

۴- دل گوسفند: یک عدد

۵- جگر گوسفندی: دویست گرم

۶- قلوه: دو عدد

۷- گوجه فرنگی: چهار عدد متوسط

۸- فلفل سبز: صد گرم

۹- پیاز: دو عدد متوسط

۱۰- فلفل دلمه ای: یک عدد متوسط

۱۱- کره: پنجاه گرم

۱۲- زعفران دم کرده: به مقدار لازم

۱۳- آبلیمو: به میزان لازم

۱۴- نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

غذای محلی اردبیل

طرز تهیه ناسی‌ لماک؛ یکی از پرطرفدارترین غذاهای مالزی

اولین مرحله:

در ابتدای شروع کباب کاسه ای، چنجه ها را آماده کنید. اگر خواستی ظاهری زیبا داشته باشد باید برای زیبایی یا بهتر بگوییم، جلوه بهتر و بیشتر کباب چنجه، گوشت را به قطعات مساوی برش بزنی.
باید برش ها طولی و عرضی باشد و به قدری باشد که نه زیادی بزرگ و نه زیادی کوچک باشد. تکه های چنجه را در یک ظرف یا یک پلاستیک زیپ دار ریخته و کناری می گذاریم بعد یک پیاز را خرد کنید.

دومین مرحله:

باید زعفران را دم کنی. می توانید زعفران را در یک لیوان بریزید و یک قالب کوچک یخ را روی آن قرار دهید و اجازه دهید یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کند. این عالی ترین روش آماده سازی زعفران است. یا اینکه زعفران را در یک استکان یا لیوان بریزید و روی آن را آب جوشیده بریزید. دوباره لیوان را روی بخار آب قرار دهید، در حالی که روی استکان را پوشانده اید. با این کار زعفران زمان بیشتری خواهد داشت که بهتر دم بکشد.

به چنچه، نمک، فلفل، آبلیمو، پیاز خرد شده و زعفران دم کشیده را اضافه کنید. در ظرف یا پلاستیک زیپ دار را ببندید و مواد را در یخچال قرار دهید. بهتر است مواد چنجه یک شب تا صبح در یخچال بمانند ولی اگر فرصت کافی نداشتید و از قبل یادتان رفت که آن ها را در یخچال بگذارید، ۲ تا ۳ ساعت زمان هم کافی است. ولی هر چه زمان بیشتری را به استراحت دادن گوشت و مواد اختصاص دهید، بهتر است. در این صورت هم مواد به خورد گوشت می رود و هم بافت گوشت نرم تر می شود.

آماده کردن جوجه برای کاسه کباب

در این مرحله جوجه ها را برش بزنید. همان طور که گفتیم، بهتر است اندازه قطعات جوجه با قطعات گوشت مورد استفاده در چنجه، برابر باشد. همان موادی را که برای آماده کردن چنجه اضافه کرده بودید، به چوجه بیفزایید.

پیاز، زعفران دم کرده و آبلیمو را به همراه قطعات جوجه در ظرف بریزید و به آن فلفل دلمه ای خرد شده و در صورت دلخواه یک قاشق غذا خوری مایونز یا ماست اضافه کنید. در ظرف را ببندید و مواد را حداقل به مدت ۳ ساعت در یخچال بگذارید. برای جوجه ها هم بهتر است مواد را از شب قبل آماده کنید.

کاسه کباب اردبیل و مخلفات

سومین مرحله:

کوبیده را برای کاسه کباب آماده کنید:

قبل از شروع این مرحله باید در انتخاب گوشت دقت کنید. حتما اطلاع دارید که گوشت مناسب برای تهیه کباب کوبیده مخلوط گوشت گوساله و گوسفند است. بهترین جای گوشت برای کوبیده هم، گوشت قلوه گاه (بین دنده)، سردست گوسفند یا گردن گوسفند به همراه راسته گوساله می باشد. معمولا اگر اندازه قلوه گاه در گوشت کوبیده، بیشتر باشد، بهتر است .

چربی گوشت کوبیده هم نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد زی دا طعم کباب را خوش مزه تر خواهد کرد. یک پنجم گوشت را باید چربی تشکیل دهد. یعنی اگر ۲۵۰ گرم گوشت دارید، ۵۰ گرم آن، چربی باشد.

گوشت را چرخ کنید. حداقل ۲ بار و حداکثر ۴ بار. این کار باعث لطیف تر شدن گوشت می شود و چربی و گوشت به خورد هم می روند.

گوشت را درون ظرفی مناسب ریخته و با نمک و فلفل و یک تا ۲ قاشق زعفران دم کنید غلیظ مخلوط کنید. یک پیاز را رنده کنید و آب آن را حتما بگیرید. پیاز را در دستانتان فشار دهید تا همه آب آن خارج شود. تفاله ها را به گوشت اضافه کنید و آب پیاز را در ظرف چنجه یا جوجه بریزید

بعو از آن نوبت به ورز دادن گوشت و ماز می شود که به خوبی باید ورز داده شود تا حدی که نریزد در نتیجه از هم نپاشد. هر چه بیشتر گوشت را ورز دهید، هم طعم بهتری می گیرد و هم از روی سیخ نمی ریزد.

مخلوط کوبیده را حداقل ۱ تا ۲ ساعت در یخچال بگوارید و استراحت دهید تا به خوبی خودش را بگیرد. برای سیخ گرفتن کوبیده، یک ظرف آب سرد را در کنار دستتان قرار دهید و به اندازه یک پرتقال از کباب بردارید. سیخ را روی گوشت بگذارید و با انگشتان خود، روی سیخ را با گوشت بپوشانید.

در این مرحله گوشت را به صورت ملایم با دست روی سیخ پهن کنید و هر بار دستان خود را در آب سرد خیس کنید تا به گوشت نچسبد. ابتدا و انتهای سیخ را با دست جمع کنید و به سیخ بچسبانید و شکل دهید. بهتر است سیخ ها دوباره به مدت حداقل سی دقیقه در یخچال استراحت دهید.

چهارمین مرحله

آماده کردن دل و جگر و قلوه برای کاسه کباب اردبیل

حتما میدانید که بافت جگر و قلوه نرم است، بهتر است در بریدن و اندازه زدن آن دقت کنید تا هنگام به سیخ زدن، پاره نشوند. اندازه ای که برای بریدن جگر، قلوه ها و دل انتخاب می کنید، باید به اندازه جوجه و چنجه ای باشد که از قبل آماده کرده اید. روی دل و جگر و قلوه را به اندازه کافی نمک و کمی فلفل بپاشید.

در این مرحله، گوجه ها را از وسط به دو نیم کرده و به آن ها نمک بزنید.

کاسه کباب

پنجمین مرحله:

برای آماده کردن و ادامه کار مواد جوجه و چنجه را از یخچال خارج کنید. آنها را به سیخ بکشید. سیخ هایی که برای این دو انتخاب می کنید، نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشند.

منقل خود را آماده کنید. زغال های گداخته را به صورت یک دست و یکنواخت کف منقل ریخته و باد بزنید تا حرارتشان یک دست شود. چنجه ها را اول روی منقل بگذارید. سپس نوبت به جوجه های به سیخ کشیده شده می رسد. بعد کوبیده را روی حرارت آتش قرار دهید. و بعد نوبت دل و جگر و قلوه می شود.

گوجه فرنگی های نیمه شده را به سیخ بزنید و روی آن ها را به اندازه کافی نمک بپاشید. سیخ های گوجه فرنگی را روی حرارت قرار دهید تا کباب شوند.فلفل سبزها را هم به سیخ بزنید و همزمان با گوجه فرنگی ها کباب کنید.

ششمین مرحله:

مخلوط مواد را که آماده کردید و روی منقل کباب شدند، در کاسه ریخته و سرو نمایید. چنجه، جوجه، دل، جگر، قلوه و کوبیده را به همراه گوجه های کباب شده همه را بریزید داخل ظرف.

در این مرحله کره را به کاسه اضافه کنید. بگذارید کره با دمای بالای گوجه ذوب شود و یک سس خوشمزه به وجود آید. روی کباب ها را مقداری کنجد هم بپاشید و با ریحان خوش عطر تزیین کنید.

می توانید کباب کاسه ای را با نان و سبزی خوردن، یا ماست سرو کنید.

انواع فوت و فن های تهیه کباب کاسه ای اردبیل را بیاموزید

۱- برای درست نمودن کاسه کباب اردبیل، از سیخ هایی باریک تر از سیخ کباب کوبیده معمولی استفاده کنید. البته اگر سیخ نازک تر ندارید، می توانید از سیخ های عادی استفاده کنید.

۲- در مورد دل و جگر و قلوه کباب کاسه ای اردبیل به این نکته توجه کنید. با توجه به این که سریع تر از دیگر مواد کباب می پزند، هنگامی آن ها را به روی منقل باید منتقل کنید که کباب کوبیده نزدیک به آماده شدن و برداشتن از روی زغال بوده باشد. یعنی وقتی حدودا کوبیده ها ۹۰ درصد آماده شدند، باید سیخ های دل و جگر و قلوه را به روی حرارت زغال منتقل کنید.

موقع سیخ زدن و کباب کردن چنجه، جوجه و حتی کوبیده، می توانید همزمان که گوشت ها در حال کباب شدن روی زغال هستند، کمی کره هم به آن ها بزنید. استفاده از کره، روی کباب ها، هم باعث خوش طعم تر شدن آن ها می شود و هم اجازه نمی دهد که کباب ها خشک شوند.

قبل از این که گوجه فرنگی کباب شده را در انتها به کاسه اضافه کنید، آن ها به خوبی با پشت قاشق یا چنگال، له کنید.

جدا از روشی که در بالا به طور کامل توضیح دادیم، یک نوع کباب کاسه ای دیگر هم در لیست کباب های ایرانی به چشم می خورد که طرز تهیه آن، شباهت زیادی به روش قبل ندارد ولی شک نکنید که به امتحان کردنش حداقل برای یک بار می ارزد و بسیار هم لذیذ است. در این روش، از کباب به جای ظرف استفاده می شود و در آن برنج ریخته می ریزند. این مدل کباب را با فر درست می کنند.

کاسه کباب اردبیل

آنچه لازم دارید:

۱- گوشت چرخ کرده (گوسفندی یا گوساله یا مخلوط): سیصد گرم

۲- پیاز: یک عدد بزرگ

۳- آرد: یک قاشق غذاخوری (سر صاف)

۴- سیب زمینی: سه عدد متوسط

۵- گوجه فرنگی: سه عدد متوسط

۶- برنج: یک لیوان دسته دار فرانسوی

۷- نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

۸- کره: به میزانی که دوست دارید

اولین مرحله:

قبل از هر کاری فر را روشن و روی دمای دویست درجه سانتی گراد، تنظیم کنید تا گرم شود. سیب زمینی ها را در یک ظرف، آب پز کنید.

در ظرفی مناسب، پیاز را رنده و آب آن را با دست بخوبی بگیرید. پیاز را خوب فشار دهید و تفاله خشک را از ان جدا کنید.

دومین مرحله:

گوشت برخورده را ورز دهید. این مخلوط کباب کاسه ای را، به مدت سی دقیقه تا یک ساعت در یخچال استراحت دهید. در این مدت، در ظرف را بپوشانید.

ظرفی پیرکس انتخاب کرده و گوشت را کف آن پخش کنید. طوری که دیواره ها و کف، با گوشت چرخ کرده پوشیده شوند. روی گوشت را کره ذوب شده یا روغن بریزید. ظرف را داخل فر گذاشته و پانزده تا بیست دقیقه زمان برای پخت گوشت کافی است.

سومین مرحله:

برنج را از قبل شسته و خیس کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و برنج را بعد از شستن، به قابلمه اضافه کنید. روی برنج آب بریزید تا حدی که به اندازه یک بند انگشت روی آن، آب بگیرد.

شعله را روی متوسط گذاشته کمی کره و نمک به برنج اضافه کنید و بگذارید آب، بخار و برنج هم نرم‌ تر شد. بعد از این که آب داخل قابلمه بخار شد، برنج را در کف قابلمه جمع کنید و در ظرف را بگذارید. بعد از دو یا سه دقیقه، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج بپزد.

چهارمین مرحله:

گوجه های شسته شده را در یک تابه با کمی روغن یا کره، سرخ و به آن کمی نمک و فلفل اضافه کنید. سیب زمینی آبپز شده را از آب خارج کنید و پوست آن ها را بگیرید.

بعد از ان که که کباب درست شد آن را از فر بیرون بیاورید. کباب را از ظرف خارج کنید و در ظرفی قرار هید که می خواهید آن را سرو کنید.

کته خود را با کمی کره مخلوط کنید و آن را در میان گوشتی که از فر بیرون آورده اید، بریزید. سیب زمینی آب پز و گوجه فرنگی سرخ شده را کنار برنج بگذارید و با هم سرو کنید.

انواع فوت و فن های طرز تهیه کباب کاسه ای در فر را بیاموزید

۱- به جای آردحتی می توانید از یک نان تست هم استفاده کنید. برای این کار، یک نان تست را در آب خیس کنید. بعد آب آن را بگیرید و با دست فشار دهید. سپس آن را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

۲- هنگام اماده سازی کباب کاسه ای به این روش، در صورت تمایل، می توانید به جای گوشت چرخ کرده گوسفندی، از فیله مرغ هم استفاده کنید. در این حالت، فیله را با چربی گوسفندی دو بار چرخ کنید. ولی در حالت عادی، گوشتی که در طرز تهیه کباب کاسه ای استفاده می‌ شود، همان گوشتی است که در طرز تهیه کباب کوبیده به کار می رود.

۳- ورز دادن خوب گوشت باعث میشود که نیاز به استفاده از آرد یا نان تست نداشته باشید.

۴- اگر میخواهید کاسه کباب مجلسی تر شود، روی برنج را با کمی زعفران دم کرده، تزیین کنید.

۵- کاسه کباب را می توانید با سبزی خوردن، ماست یا انواع سالاد سرو کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=446462
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-