چه واکسن هایی در ایران تزریق می شوند و چه عوارضی دارند؟

  • کد خبر : 446246
  • 10 شهریور 1400 - 12:40
چه واکسن هایی در ایران تزریق می شوند و چه عوارضی دارند؟

نیوز: با شروع واکسیناسیون در ایران سوالی که پیش می آید این است که انواع واکسن کرونا که در ایران تزریق می‌شود کدامند؟در ادامه انواع واکسن کرونا که در حال حاضر در ایران تزریق می‌شود را مشاهده می‌کنید. در این مقاله همه‌ی این واکسن‌ها را به جز واکسن برکت بررسی خواهیم کرد.

  • بهارات بایوتک
  • سینوفارم
  • اسپوتنیک وی
  • آسترازنکا
  • برکت

واکسن بهارات بایوتک

واکسن «بهارات بایوتک» یا «کوواکسین» یکی از انواع واکسن کرونا ساخت کشور هند می‌باشد که با همکاری «شورای تحقیقات پزشکی هند» (ICMR) و مؤسسه ملی ویروس‌شناسی این کشور (NIV) ساخته شده است.

تزریق این واکسن به‌ صورت زیرجلدی، داخل جلدی یا وریدی ممنوع است، امکان بروز عارضه آنافیلاکسی وجود دارد؛ بنابراین باید در جایی تزریق انجام شود که امکانات درمان آن فراهم باشد.

در مطالعات بالینی فاز یک، دو و سه (روی ۲۵۸۰۰ نفر) هیچ مورد عارضه شدید گزارش نشده است. شایع‌ترین عارضه موضعی درد در محل تزریق بوده و شایع‌ترین عارضه سیستمیک سردرد و سپس ضعف، تب، درد و کوفتگی بدن، درد شکم، تهوع و استفراغ بوده است.

از عوارض کمتر شایع این واکسن نیز احساس گیجی، لرزش، تعریق، احساس سرما، سرفه و تورم محل تزریق بوده است. طول دوره محافظت واکسن مشخص نیست. توجه داشته باشید که نوبت اول و دوم واکسن بهارات کاملا یکسان است و تفاوتی در نوع واکسن نوبت اول و دوم وجود ندارد.

واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم، واکسن کرونا ساخت کشور چین می‌باشد که شرکت سینوفارم این واکسن را با همکاری موسسه ویروس‌شناسی ووهان و موسسه محصولات بیولوژیکی توسعه داده است.

عوارض

در مطالعات بالینی، عوارض شدید با این واکسن گزارش نشده است. شایع‌ترین عارضه از عوارض جانبی احتمالی، درد در محل تزریق بوده است که بالاتر از ۱۰ درصد گیرندگان واکسن این علایم را نشان داده‌اند. در کل بین یک تا ۱۰ درصد از گیرندگان واکسن نیز سایر علایم مانند تب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم و خارش محل تزریق داشتند. راش جلدی در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل‌های غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب‌آلودگی و گیجی از عوارض نا شایع بعد از تزریق واکسن بوده است که حدودا بین یک دهم تا یک درصد گیرندگان واکسن را شامل شده است.

واکسن کرونا در ایران

واکسن اسپوتنیک وی

واکسن اسپوتنیک وی، واکسن کرونا ساخت کشور روسیه است که توسط موسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا تولید و در اوت ۲۰۲۰ توسط وزارت بهداشت روسیه به‌عنوان گام -کووید-واک روسی ثبت شد.

>>>بیشتر بخوانید:

آخرین آمار واکسن کرونا در ایران/تولید و توزیع واکسن کرونا در ایران

عوارض جانبی اسپوتنیک وی

بر اساس مطالعات بالینی انجام شده عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموما خفیف و متوسط بوده و در حدود سه روز برطرف می‌شوند. شایع‌ترین عارضه ایجاد حالت شبه آنفلوانزای خفیف یعنی تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلودرد، احتقان و آب‌ریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد کرونا یا عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق هستند.

عوارض فوق معمولا خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند، ولی می‌توان از مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAIDs برای کنترل تب یا از آنتی‌هیستامین‌ها برای عوارض موضعی استفاده کرد. عوارض کم‌تر شایع عبارت‌اند از تهوع، بی‌اشتهایی و بزرگی غدد لنفی منطقه‌ای هستند و به‌ندرت گیجی و سنکوپ گزارش شده است. افزایش موقت آنزیم‌های کبدی، افزایش کراتینین سرم و CPK، کاهش نوتروفیل‌ها، افزایش لنفوسیت‌ها، افزایش و کاهش پلاکت‌ها، کاهش هماتوکریت و افزایش ESR نیز گزارش شده است.

واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا ساخت دانشگاه آکسفورد انگلیس است که توسط شرکت آسترازنکا توسعه داده شده است.

عوارض جانبی آسترازنکا

آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان بهداشت دانمارک اخیرا مشاهده کرده‌اند که واکسن Oxford-AstraZeneca با لخته شدن خون همراه بوده است. از ۵ میلیون‌نفری که این واکسن را دریافت کرده‌اند، ۳۰ مورد لخته شدن خون گزارش شده است. EMA موارد بسیار نادر ترومبوسیتوپنی (موردی که از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند)، پس از واکسیناسیون را تأیید کرد. آن‌ها اکنون این را در اطلاعات مربوط به محصولات واکسن خود گنجانده‌اند. بااین‌حال، آن ها تأکید می‌کنند که مزایای واکسیناسیون هنوز بیش از خطرات آن است.

تحقیقات دانشمندان انگلیسی و جمع‌آوری داده‌های مختلف نشان داده است چندین عارضه جانبی متداول تزریق واکسن آسترازنکا شامل مواردی همچون درد بازو، سردرد، ابتلا به بیماری همچون آنفولانزا، سرگیجه، تب، خستگی، ضربان قلب و سایر عوارض معمول تزریق واکسن است. اما این را باید گفت که به طور عمومی این علائم مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن آسترازنکا بروز می‌کنند و ارتباطی با بیماری‌های جدی و بلندمدت ندارند. حقیقت این است که افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند باید انتظار بروز عوارض جانبی را داشته باشند.

در واقع، این علائم نشان‌دهنده بروز پاسخ ایمنی طبیعی بدن به تزریق واکسن است. این علائم به‌صورت عمومی ممکن است پس از تزریق هر واکسنی بروز کنند. بااین‌حال، این موضوع جای نگرانی ندارد و عوارض جانبی واکسن پس از چند روز به طور طبیعی از بین می‌رود.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=446246

ثبت نظر

-