کشف فسیل نهنگ چهارپا: دوزیستی که ۴۳ میلیون سال قدمت دارد!

  • کد خبر : 445690
  • 07 شهریور 1400 - 8:51
کشف فسیل نهنگ چهارپا: دوزیستی که ۴۳ میلیون سال قدمت دارد!

نیوز: کشف فسیل نهنگ چهارپا: دوزیستی که ۴۳ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد،محققان در مصر فسیل گونه جدیدی از نهنگی عجیب با چهار پا را پیدا کردند که ۴۳ میلیون سال قدمت دارد. این فسیل در واقع متعلق به دوزیستی است که در صحرای غربی مصر پیدا شده است.

این فسیل در میان سنگ‌های اواسط دوره ائوسن در واحه الفیوم مصر یافت شد، ناحیه‌ای که قبلا زیر آب بوده و حالا پر از کشفیات ارزشمندی درباره فرگشت نهنگ‌هاست. این اولین باری نیست که فسیل نهنگ چهار پایی کشف می‌شود. با این حال محققان احتمال می‌دهند که این فسیل جدید یکی از جدیدترین نمونه‌های نهنگ‌های دوزیست به شمار می‌رود که در آفریقا کشف شده است.

اسکلت جمجمه این فسیل شبیه «آنوبیس»، خدای پس از مرگ در مصر باستان است که سری مثل شغال دارد. به همین دلیل، دیرینه‌شناسان این تحقیق اسم این جانور را «Amphibious Phiomicetus Anubis» گذاشتند. این گونه جدید از نهنگ‌ها یکی از مهم‌ترین کشفیات برای دیرینه‌شناسی آفریقا و مصر به شمار می‌رود.

نهنگ چهار پا

محققان احتمال می‌دهند که اولین نهنگ آبزی چیزی حدود ۵۰ میلیون سال پیش در جنوب آسیا تکامل پیدا کرده است. برخلاف اینکه اخیرا فسیل‌های زیادی مرتبط با نهنگ‌ها کشف شده‌اند، همچنان نحوه تکامل آن‌ها در آفریقا معمای بزرگی است. در حال حاضر، پروژه‌های ارزشمندی در واحه الفیوم مصر در حال اجراست که جزئیات زیادی از فرگشت این جانوران از حیات دوزیستی به آبی در اختیارمان قرار می‌دهند.

>>>بیشتر بخوانید:

کشف، فسیل گونه ای عجیب از دایناسورها

محققان در مطالعه خود گفته‌اند که این فسیل جدید به تیره پیش‌نهنگان تعلق دارد. پیش‌نهنگان دسته‌ای از این جانوران هستند که در مسیر تکامل و انتقال نهنگ‌ها از خشکی به دریا قرار می‌گیرند. اجداد نهنگ‌های کنونی از پستانداران گوزن شکلی تکامل یافتند که بیش از ۱۰ میلیون سال روی خشکی زندگی می‌کردند.

نهنگ چهار پا

در مطالعات مشخص شد که این جانور به طور میانگین ۶۰۰ کیلوگرم وزن و سه متر قد داشت و می‌توانست در خشکی راه برود و در دریا شنا کند. محققان با بررسی آرواره قوی این جانور احتمال دادند که این جانور در زمان حیات خود یکی از شکارچیان بزرگ این ناحیه باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445690

ثبت نظر

-