آنچه باید در مورد فلوراید در خمیر دندان بدانید/فواید فلوراید چیست؟

  • کد خبر : 445126
  • 06 شهریور 1400 - 10:30
آنچه باید در مورد فلوراید در خمیر دندان بدانید/فواید فلوراید چیست؟

نیوز: فواید فلوراید/فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که مردم آن را به آب، غذا و سایر محصولات اضافه می کنند. بسیاری از خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند زیرا برای حفظ سلامت دندان ها مفید می باشد. مقدار زیاد فلوراید می تواند خطری برای سلامتی ایجاد کند، اما اگر فردی از خمیردندان به میزان مورد نیاز و صحیح استفاده کند، مقدار موجود در خمیر دندان به طور کلی بی خطر است.

خمیر دندان بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان است. با وجود انتخاب های متعدد در مورد خمیر دندان مناسب، تشخیص اینکه کدام گزینه مناسب است دشوار است. بسیاری از خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند، ماده معدنی که به طور طبیعی در خاک و سنگ ها یافت می شود.
این مقاله به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که فلوراید چیست و چرا تولید کنندگان آن را به خمیر دندان اضافه می کنند. همچنین مزایا و خطرات فلوراید و نکاتی در مورد انتخاب بهترین خمیر دندان ارائه خواهد شد.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان

تولیدکنندگان مواد بهداشتی، خمیر دندان را برای کنترل پلاک دندان طراحی کرده اند.پلاک چیست؟ پلاک یک لایه نازک است که پس از خوردن قندها روی دندان ها ایجاد می شود.باکتری های موجود در پلاک مینای دندان را می شکنند و باعث پوسیدگی می شوند و منجر به ایجاد حفره در دندان می شوند.

خمیردندان

 

مردم از خمیردندان و مسواک استفاده می کنند تا پلاک و بقایای دیگر را به آرامی از روی دندان خود پاک کنند. همه خمیر دندان ها برخی از ترکیبات مشترک را دارند.

ترکیبات موجود در خمیر دندان:

مواد ساینده مانند کربنات کلسیم یا فسفات کلسیم:اینها هر چیزی را که به سطح دندان می چسبد بدون خراشیدن از بین می برند.

سفت کننده هایی مانند سدیم آلژینات یا صمغ زانتان:اینها کشش و فرم خمیر دندان را ایجاد می کنند و با اتصال آب به آن از خشک شدن آن جلوگیری می کنند.

مواد شوینده مانند گلیسرول یا پروپیلن گلیکول:اینها آب را برای جلوگیری از سفت شدن خمیر دندان حفظ می کنند. مواد کف کننده مانند سدیم لوریل سولفات یا سدیم آلکیلسولفو سوکسینات.

مواد نگهدارنده:

برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها

برخی از خمیردندان ها بسته به فرمولاسیون آنها حاوی مواد دیگری هستند:

فلوراید،که مینای دندان را تقویت می کند و از طعم دهان مانند نعناع، نعناع فلفلی یا شیرین کننده های منتول از جمله سوربیتول، گلیسرول و عوامل حساسیت زایی شامل کلرید استرانسیوم یا نیترات پتاسیم جلوگیری می کند.

خمیر دندان

>>>بیشتر بخوانید:

یک خمیردندان خوب چه مشخصاتی دارد؟

فواید فلوراید و چرا در خمیردندان وجود دارد؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در موارد زیر وجود دارد:
خاک
غذاهای
آب گرم

بخش مهمی از رشد دندان در کودکان زیر ۷ سال است و فلوراید مینای دندان را تقویت می کند. در کودکان و بزرگسالان نیز باعث کاهش قابلیت تولید اسید پلاک می شود که از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند. در بسیاری از شهرها و کشورها، مقامات محلی به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می کنند، که ثابت شده است پوسیدگی دندان را حداقل ۲۵ درصد کاهش می دهد. خمیردندان فلوراید یک لایه محافظ اضافی در برابر پوسیدگی دندان و تجمع پلاک ایجاد می کند.

فواید فلوراید

فواید فلوراید

فلوراید با کمک به تقویت مینای دندان و کند شدن تولید اسید باکتری های ناشی از پلاک، از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند.
فلوراید از دندان ها در برابر فرایندی به نام مواد معدنی زدایی محافظت می کند. مواد معدنی زدایی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها با قندها ترکیب شده و اسید ایجاد می کنند که باعث فرسایش دندان می شود.

علاوه بر این، فلوراید باعث ترمیم مجدد در سطح دندان می شود. این فرایند یون های کلسیم و فسفات را به دندان می رساند و سطح جدیدی ایجاد می کند که در برابر اسید مقاوم هستند.

خطرات

فلوراید بیش از حد می تواند منجر به فلوروز دندان شود.فلوروز چیست؟ فلوروز شرایطی است که باعث تغییر رنگ مینای دندان می شود. این تغییر رنگ معمولاً به صورت لکه های سفید یا گاهی قهوه ای ظاهر می شود.

فلوروز معمولاً در کودکان رخ می دهد که دندان های آن ها سالها در حال شکل گیری هستند، خمیر دندان را بلعیده و به جای تف کردن آن، خمیر دندان را بلعیده باشند. بر اساس منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سال های شکل گیری دندان ها قبل از سن ۸ سالگی است. بیشتر موارد فلوروز دندان بسیار خفیف تا خفیف است. در موارد متوسط ​​تا شدید، تغییرات مینای دندان قابل توجه تر و گسترده تر اتفاق می افتد از جمله این تغییرات لکه های تیره و حفره های روی دندان می باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445126
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : https://www.medicalnewstoday.com/articles/170136&ved

ثبت نظر

-