صنعت عزاداری محرم/درآمد میلیاردی مداحان

  • کد خبر : 445080
  • 02 شهریور 1400 - 11:45
صنعت عزاداری محرم/درآمد میلیاردی مداحان

نیوز: صنعت عزاداری محرم یکی از صنایع مذهبی پرسود با گردش مالی بالاست. تنهادستمزد«مداحان» در دو ماه محرم وماه صفر گویای این واقعیت است که با تعطیلی عزاداری محرم ضربه شدیدی به چرخش مالی دست‌اندرکاران آن،به‌خصوص مداح‌ها وارد خواهدشد. مسئله دستمزد مداح‌ها سال‌هاست که مطرح است وهمچنان بخش‌های زیادی از آن ناگفته باقی مانده است.درآمد مداحان متناسب با تورم، طی این سال‌ها افزایش فراوانی پیدا کرده است.

گفته می شودکه مداحان «سوپر برند» تا «روضه‌ای» صد میلیون تومان نیز دریافتی دارد. آن‌ها درست مانند یک خواننده معروف٬ مدیر برنامه دارند، و تنظیم زمان و مکان روضه‌هایشان تفاوتی با تنظیم برنامه‌های کنسرت خواننده‌های معروف ندارد. مدیربرنامه‌ها عموما قراردارد‌هایی را با صاحبان هیئت‌ها تنظیم می‌کنند که فقط یکی از مفاد آن «حق القدم» مداح است.

صنعت عزاداری محرم

(… در سال ۹۶ یکی از مداحان سوپر برند برای ده شب روضه خوانی در هیئت غریب مدینه بابل یک میلیارد تومان دریافت کرد. به علاوه یک ویلای هفتصد میلیون تومانی که به عنوان صله به او داده شده بود…) در بندهای دیگر این قراردادها مسائلی مانند «هیئت همراه» یا «پامنبری»ها مورد توافق قرار می‌گیرند.

صنعت عزاداری محرم/گرم کردن روضه

مداحان برند بین ده تا چهل پامنبری اختصاصی دارند که باید در تمامی روضه خوانی‌هایشان حضور داشته باشند٬ حتی اگر جلسه روضه‌خوانی در شهری دیگر برگزار شود.
این پامنبری‌ها نیز از صاحب هیئت در قبال «گرم کردن روضه» حق‌القدم دریافت می‌کنند.حق‌القدم پامنبری‌ها معمولا کسری از حق‌‌القدم مداح است و گاه تا ده درصد آن نیز می‌رسد…
نحوه پذیرایی و شام هیئت نیز از جمله مواردی است که باید مورد توافق قرار گیرد٬ یک مداح سوپر برند در هر هیئتی روضه نمی‌خواند و نمی‌شود با هر غذایی از پامنبری‌ها و هواداران خاص او پذیرایی کرد.!!

مداحان سوپر برند و تقاضای سیستم‌های صوتی حرفه‌ای

بند دیگر قرارداد مربوط به سیستم صوتی است٬ مداحان سوپر برند معمولا تقاضای سیستم‌های صوتی حرفه‌ای دارند که قیمت آن‌ها سر به فلک می‌کشد و کرایه آن تا شبی پنجاه‌ میلیون می‌شود…

همچنین نحوه اطلاع رسانی در مورد جلسه روضه خوانی نیز از مفاد قرار دادهاست. صاحبان هیئت‌ها در توافق با مدیران برنامه مداحان موظف می‌شوند تا تعدادی بنر با اندازه مشخص شده در قرارداد را در نقاط مختلف شهر نصب کنند تا مخاطبان هر مداح راحت‌تر بتوانند از زمان و مکان برپایی جلسه روضه آگاهی پیدا کنند.

عزاداری میلیاردی محرم /مداحان سوپر برند و تقاضای سیستم‌های صوتی حرفه‌ای

 

گروه فیلم برداری٬ دکور هیئت و غیره از جمله مفاد قرار داد است که در برخی موارد قیمتی برابر با صدها میلیون تومان پیدا می‌کند. در صورت دعوت مداح برای روضه خوانی در شهر یا شهرستانی دیگر هزینه‌های سفر٬ اقامت و پذیرایی ویژه‌ از او و هیئت همراهش نیز به تمامی این مخارج اضافه می‌شود.

>>>بیشتر بخوانید:

هیات علمدار مشهد الرضا، رعایت پروتکل های بهداشتی صفر!!

صنعت عزاداری محرم و عزاداری هزار میلیاردی

گردش مالی عزاداری محرم محدود به درآمد مداحان نیست…این بازار ظرفیت‌های بیشتری دارد تا جایی که محمدحسین بلک٬ مدیرکل تبلیغات اسلامی٬ در این رابطه به ایسنا گفت: «.. گردش مالی هیات‌های مذهبی در دهه محرم افزون بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است…» بنا بر اعلام سازمان تبلیغات اسلامی‌ در کل ایران حدود ۱۰۰ هزار هیئت ثبت‌ شده وجود دارد و تنها در شهر تهران ۱۹ هزار و ۲۹۴ هیات با ۶ هزار و ۷۱۵ مداح در دهه محرم فعال هستند. این در حالی است که تعداد هیئت‌های خانگی و ثبت نشده بارها بیشتر از این است.

نذری در بازار میلیاردی عزاداری محرم

هر هیئت دست کم ۱۰ شب در محرم برنامه دارد و برای هر شب برنامه پذیرایی چای، شربت و یک وعده غذا حداقل پذیرایی هیئت است. وب سایت اقتصاد آنلاین سال گذشته با برآوردی حدودی نوشت که برای تهیه غذای هر صد نفر بین یک میلیون و دویست هزار تا دومیلیون تومان هزینه می‌شود.
وب سایت تابناک نیز در همین رابطه خبر داد که ایرانی‌ها سال گذشته معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان برای طبخ غذای نذری هزینه کرده‌اند.هیئت عزاداری علاوه بر هزینه‌های پخت غذای نذری و مداحی، هزینه‌های دیگری نیز دارد.

مانند اجاق گاز، سیستم صوتی، ظروف یک بار مصرف٫ موتور برق و …همگی جزئی از هزینه‌های هیئت‌های عزاداری را تشکیل می‌دهند.با این حال مشتقات این بازار فراوان‌تر از این هاست. از کار و کاسبی پر رونق تهیه و فروش پوشاک ویژه محرم گرفته تا بازار داغ فروش پر شترمرغ و علم و کتل ساخته و پرداخته بازار اصفهانی‌ها.

حضور چین و .. در بازار میلیاردی عزاداری محرم

بازار محرم اما فقط تولیدکنندگان داخلی را به خود مشغول نکرده است،«چینی‌ها چند سالی است سهم بالایی از این بازار را از آن خود کرده‌اند». هرچند گفته می‌شود چین در تولید لباس‌های مخصوص محرم که دو سه سالی است مد شده، دست دارد اما حضور این کشور را در کنار تایوان بیشتر در بخش لوازم صوتی و تصویری و به طور مشخص آمپلی‌فایر و میکروفن از مدت‌ها پیش مطرح شده بود

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445080

ثبت نظر

-