آیا کم‌تحرکی اسپرم قابل درمان است؟دلایل آن چیست؟

  • کد خبر : 444825
  • 31 مرداد 1400 - 10:52
آیا کم‌تحرکی اسپرم قابل درمان است؟دلایل آن چیست؟

نیوز: اضافه وزن یکی از علل کم‌تحرکی اسپرم است و اگر فرد مبتلا به اضافه وزنی باشد که در آن بیش از ۲۵ درصد از وزن بدن از چربی تشکیل شده باشد، تعداد، کیفیت و تحرک اسپرم کاهش می‌یابد. بنابراین، رسیدن به وزن متعادل می‌تواند تحرک اسپرم را افزایش دهد.

تحرک اسپرم چگونه بر باروری تاثیر می گذارد؟

در سراسر جهان، حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون زوج مشکل ناباروری دارند که این میزان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. رییس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا این نرخ را در ایران حدود 20 درصد اعلام کرد. هرگاه 12 ماه بعد از اقدام به بارداری، بارداری رخ ندهد آن را عدم باروری می خوانند و این رقم مبتنی بر این تعریف است.  اگر مردی به دلیل ویژگی های بیولوژیک قادر به بارورسازی زن نباشد، نابارور تلقی می شود.  بین ۴۰ تا ۵۰ درصد باروری ها به دلیل ناباروری آقایان رخ می دهد و حدود ۷ درصد با این مشکل مواجهند. 

ناباروری آقایان معمولا ناشی از نقایص منی به شرح زیر است:

– تعداد اسپرم کم یا کم نطفگی (الیگواسپرمی)

کم‌تحرکی اسپرم

شکل غیرطبیعی اسپرم یا تراتواسپرمی

حدود ۹۰ درصد موارد ناباروری در آقایان به دلیل کمی تعداد اسپرم بوده ولی کم تحرکی اسپرم نیز از عوامل مهم به شمار می آید.

کم‌تحرکی اسپرم

 کم‌تحرکی اسپرم چگونه درمان میشود؟

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، استعمال دخانیات، داروهای روان گردان سیگار بر تحرک اسپرم تأثیر منفی دارند. لذا انتخاب سبک زندگی سالم به بهبود کیفیت اسپرم کمک خواهد کرد. استعمال دخانیات باروری را کاهش و تحرک اسپرم را تحت تأثیر قرار می دهد.

داروهای روان گردان مانند حشیش، آمفتامین و مواد افیونی و نیز مصرف زیاد الکل نیز باعث کاهش کیفیت اسپرم می شوند. پزشکان توصیه می کنند در صورت اقدام به بارداری اکیداً از مصرف این موارد خودداری به عمل آید.

اضافه وزن با شاخص توده بدنی 25 یا بیشتر یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و کمیت اسپرم است.

>>>بیشتر بخوانید:

تفاوت ناتوانی جنسی و ناباروری در چیست؟

بین افزایش دمای بیضه و کاهش کیفیت اسپرم نیز رابطه وجود دارد. دمای ایده آل برای تولید اسپرم 94 درجه فارنهایت (34 درجه سانتی گراد) یا دمای پائین تر بدن است، بنابراین استفاده از لباس زیرهای گشاد و اقدامات ساده ای که بیضه ها خنک نگه داشته شوند، می تواند موثر باشد.

وقفه های کوتاه بعد از کار و فعالیت در محیط داغ، برخاستن و قدم زدن بعد از نشستن به مدت طولانی به ارتقای کیفیت اسپرم کمک می کند.

مدارک و شواهدی مبنی بر تاثیر درمانهای مکمل بر بهبود تحرک اسپرم وجود ندارد.

اهدای اسپرم

کم تحرکی اسپرم چگونه درمان میشود؟ استفاده از روش های لقاح آزمایشگاهی

کم تحرکی اسپرم یکی از دلایل ناباروری است و احتمالا درمان موثر برای درمان اسپرم بی حرکت و یا دارای حرکت کم عبارتند از:

  • تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI): به این روش تلقیح مصنوعی داخل رحمی نیز گفته می شود و به معنی جمع آوری و شستشوی اسپرم ها است. سپس سریعترین اسپرم ها با استفاده از یک لوله پلاستیکی ظریف وارد رحم می گردد.
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF): در این روش که یکی از راهکارهای درمان بی حرکتی اسپرم است، خانم دارو مصرف می کند تا تخمک مناسبی تولید شود، آنگاه تخمک از تخمدان جدا شده و با اسپرم در محیط آزمایشگاه بارور می گردد. جنین حاصل به دست آمده برای ادامه رشد و نمو به رحم باز گردانده می شود.
  • اهدای اسپرم: می توان در صورت تمایل برای بارور نمودن تخمک در آزمایشگاه، طی فرایند IVF از اسپرم اهدایی نیز استفاده کرد که البته معمولا برای راه درمان عدم تحرک اسپرم استفاده نشده و در آزواسپرمی (اسپرم صفر) کاربرد دارد.

هرگاه پس از 12 ماه اقدام به بارداری، بارداری رخ ندهد مراجعه به  پزشک و بررسی احتمال ناباروری لازم است. اگر علت این مساله کم تحرکی اسپرم تشخیص داده شد، حال که می دانید کم تحرکی اسپرم چگونه درمان میشود، دلیل برای نگرانی و تشویش وجود نخواهد داشت و باید با آرامش کامل روندهای درمانی را دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=444825

ثبت نظر

-