کشنده ترین بیماری ها در طول تاریخ از طاعون تا کرونا

  • کد خبر : 443887
  • 24 مرداد 1400 - 11:26
کشنده ترین بیماری ها در طول تاریخ از طاعون تا کرونا

نیوز: بیماری کرونا این روزها یک بیماری خطرناک و کشنده است که کل جهان را درگیر خود کرده.اما بیماری هایی هم در طول تاریخ بودند که بسیار کشنده بودند در ادامه نیوز با آن ها آشنا خواهید شد.

1. طاعون

طاعون یا همان وبا از بیماری های کشنده که بیشتر اروپا و مدیترانه را از سال 1346 تا 1353 درگیر کرده بود. بیش از 50 میلیون نفر جان باختند ، که در آن زمان تقریبا بیش از 60 درصد از کل جمعیت اروپا را شامل می شد. بسیاری از مورخان معتقدند که شروع آن در استپ (جلگه های بی درخت) آسیای مرکزی ، منطقه وسیعی از مراتع بود که حتی امروزه نیز یکی از مکان هاییست که بیشترین میزان ابتلا به طاعون را دارد.منطقه ای که در آن تعداد و تراکم جوندگان بسیار زیاد است (که به آن تمرکز طاعون نیز می گویند).

طاعون

طاعون عمدتا از طریق گزش کک آلوده به باکتری عامل طاعون ، یرسینا پستیس منتقل می شود. کک ها معمولاً روی حیوانات کوچکی مانند موش ها ، موش های خرمای کوهی و سنجاب ها زندگی می کنند.

تعداد زیادی از حیوانات در معرض عفونت قرار می گیرند و می میرند. کک های گرسنه به انسان روی می آورند و ظرف سه تا پنج روز پس از گاز گرفتن و نیش زدن انسان ، تب ، سردرد ، لرز و ضعف ایجاد می شود. غدد لنفاوی نزدیک به محل گزیدگی متورم شده و یک حبابی ایجاد می کنند که دردناک است. عفونت ممکن است در سراسر جریان خون پخش شود و بر تنفس در ریه ها تأثیر بگذارد. بدون درمان سریع با آنتی بیوتیک ها ، 30 تا 100 درصد از افراد آلوده می میرند.

  1. آبله مرغان

ریشه های آبله در دوران ماقبل تاریخ از بین رفته است و قطعی نیست اولین بار مشاهده آن چه زمانی بوده است ، اما تحقیقات نشان می دهد که اولین بار در حدود 10000 سال قبل از میلاد ظاهر شد. اولین بار لکه های آبله روی بقایای بدن مومیایی شده فرعون بزرگ مصری رامسس پنجم (مورخ 1156 قبل از میلاد) مشاهده شد و این بیماری در متون سانسکریت باستان توصیف شده است.

آبله توسط ویروس واریولا ایجاد می شود. انسان ها تنها میزبان طبیعی آبله هستند و انتقال آن بستگی به تماس مستقیم با فرد آلوده یا مایعات بدن آلوده ، ملافه یا لباس شخص مبتلا به آبله مرغان دارد. انتقال از طریق تنفس نادر است ، اگرچه به احتمال زیاد در محیط های بسته مانند ساختمان ها ، اتوبوس ها و قطارها بیشتر احتمال ان هست.

آبله مرغان وفرعون بزرگ مصری

دوره نهفتگی تا 17 روز (به طور متوسط 12 تا 14 روز) به دنبال قرار گرفتن در معرض ویروس است و در این زمان سرایتی رخ نمی دهد. علائم اولیه عموماً قبل از شروع ایجاد لکه های کوچک در داخل دهان و روی زبان (شبیه آنفولانزا) هستند.

در عرض 24 ساعت لکه ها روی صورت شروع به پدیدار شدن می کنند و در سراسر بدن به سرعت گسترش می یابد. ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا این لکه ها از بین بروند و آثار روی پوست باقی می ماند که در نهایت تبدیل به زخم های حفره دار می شود.

  1. سندروم حاد تنفسی (سارس)

بیماری های کشنده/تاریخچه سارس کوتاه بود اما چندان شیرین نبود. سارس وحشت گسترده ای در سال 2003 ایجاد کرد و توسط ویروس کرونا ناشناخته  SARS-CoV-1 ایجاد شد – همان خانواده از ویروس ها که باعث ایجاد کووید-19 شدند. علائم سارس دو تا ده روز پس از تماس با ویروس شروع شد و شامل تب بالا ، سردرد ، بدن درد و گاهی اسهال بود. اما نگرانی اصلی مشکلات تنفسی شدید مرتبط با ویروس بود و تقریباً همه افراد مبتلا به ان دچار ذات الریه شدند. تا پایان سال 2003 ، 774 نفر از بین 8،098 فرد آلوده به این ویروس فوت کردند. بسیاری از افراد دیگر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند.

بیماری های کشنده در تاریخ

سارس از طریق تماس نزدیک با قطرات عفونی منتشر شده در هنگام سرفه یا عطسه منتقل می شود. سارس در آسیا آغاز شد و محققان محتمل ترین منبع را خفاش های وحشی شناسایی کردند که صید شده و برای تغذیه به بازار آورده شده بودند. این خفاش ها دارای ویروسی شبیه به سارس بودند که پس از جهش ، گربه های زباد را آلوده کرد. این بدان معناست که انسان ها در حال حاضر مستعد ابتلا به این ویروس هستند.

>>>بیشتر بخوانید:

معرفی ۵ حمله تروریستی بزرگ تاریخ/مرگ‌بارترین حملات تروریستی

  1. آنفولانزای مرغی

پرندگان نیز مانند انسان ها به آنفولانزا مبتلا می شوند. آنفلوانزای مرغی بار شایع است و از زمانی که این بیماری برای اولین بار در ایتالیا در سال 1878 ثبت شد ، چندین شیوع عمده به صورت پراکنده در سراسر جهان رخ داده است. تا سال 1955 طول کشید تا کشف شود که ویروس عامل آنفولانزای مرغی یک ویروس آنفلوانزای نوع A بوده است.

آنفلوانزای مرغی به طور طبیعی در بین پرندگان آبزی وحشی مشاهده می شود و می تواند به راحتی در طیور پرورشی مستعدتر گسترش یابد – میلیون ها مرغ ، غاز و بوقلمون در پی شیوع بیماری در سال 2015 و 2016 مردند. در سطح جهان ، 862 مورد عفونت انسان با آنفلوانزای مرغی در 17 کشور از ژانویه 2003 تا 17 ژوئن 2021 گزارش شده است. از این تعداد 455 نفر فوت کردند. جمهوری دموکراتیک لائوس آخرین مورد ابتلا را در 31 اکتبر 2020 گزارش داد.

آنفلوانزای پرندگان

  1. ابولا

ابولا از بیماری های کشنده و وخیم است و میزان مرگ و میر تقریبا 50 درصد بود. پنج نوع مختلف ویروس ابولا وجود دارد که چهار نوع از آن ها باعث ایجاد بیماری در انسان می شوند. ابولا برای اولین بار در سال 1976 کشف شد و تصور می شود که خفاش ها محتمل ترین میزبان طبیعی ویروس هستند. این ویروس به راحتی به انسان و از انسانی به انسان دیگر سرایت می کند. تماس مستقیم (از طریق پوست یا غشای مخاطیبریده شده) با یک فرد یا حیوان آلوده (زنده یا مرده) ، یا با اشیایی مانند سوزن و سرنگ آلوده رایج ترین راه انتقال ابولا است. حتی انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی نیز گزارش شده است.

خفاش ها

علائم ممکن است از 2 تا 21 روز (به طور متوسط 8-10 روز) پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع شود و شامل تب ، سردرد شدید ، درد و ضعف عضلانی ، اسهال ، استفراغ ، خونریزی و کبودی و حتی مرگ است. بازماندگان آنتی بادی هایی ایجاد می کنند که آنها را تا 10 سال در برابر عفونت محافظت می کند. شیوع ابولا از سال 2014 تا 2016 ، بیشتر در گینه ، سیرالئون و لیبریا رخ داده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=443887
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.drugs.com/slideshow/deadly-diseases-1248

ثبت نظر

-