هشدار آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید درباره ظهور مجدد طالبان!

  • کد خبر : 442151
  • 12 مرداد 1400 - 13:43
هشدار آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید درباره ظهور مجدد طالبان!

نیوز: در پی لشکرکشی طالبان در افغانستان و اقدامات تنفرآمیز این گروه عصر حجری مانند سنگسار زنان و مردان در حضور کودکان، آیت‌الله بیات زنجانی درباره ظهور مجدد طالبان، هشدار داد.، پیام مهم آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعیان درباره تحرکات اخیر در افغانستان و ظهور مجدد طالبان

بسم الله الرّحمن الرّحيم

قدرت‌گرفتن دوباره جريان طالبان در افغانستان هم هشدار است و هم آزمون. هشداري است براي آن‌که يادمان نرود جريان خشونت، تحجر و ترور در دينداران قشري‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتوليد مي‌کند و فقط پرچم و نام خود را عوض مي‌کند. لذا مبارزه فکري و عملي با آن، تکليفي است که تعطيل‌بردار نيست…يک امتحان هم هست براي همۀ ما اعم از سنتي و نوگرا، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و حتي مسلمان و غيرمسلمان.امتحاني فکري تا معياري باشد براي سنجش و شناخت سه صنف از دينداري در روزگار ما.

اول: آنها که با ظهور مجدد طالبان گويي همزاد و همذات خود را دوباره يافته‌اند و با هفت آب مي‌خواهند آنها را تطهير کنند؛ دوم: آنها که در برابر اين جريان سکوت کرده‌، التفاتي به خطرات آن ندارند و سوم آنها که موضع‌گيري عليه طالبان و مرزبندي شفاف با آنها را تکليف عقيدتي و فکری مي‌شمارند. اين آزموني است که روزگار کنوني دارد از ما و از نوع دينداري مسلمانانۀ ما مي‌گيرد و خواسته يا ناخواسته در حال شرکت در اين امتحان هستيم.

توصيه‌ام به علماي حوزه و دانشگاه و…آن است که آشکار و علني مرز خود را با اين جريان تندرو، خشن و تروريست بيان کنند. ديگران را هم به اين کار تشويق کنند، نقد آن را از لابه‌لاي گفتار و متون متقدم و معاصر تبيين کنند وگرنه به مرور و بر اثر سکوت، سکون و بي‌اعتنايي، مي‌بينم آن روز را که بايد خودمان با عمّال و نمايندگان همزاد و همذات داخلي اين جريان تندرو و خشن در کشور بجنگيم، شاهدها هم نمايان است.

 طالبان

اما توصيه‌ام به عموم خواهران و برادران مسلمان، به ويژه در ايران؛ همان‌قدر که بر اهتمام فرزندان و خانواده به انجام واجبات ديني و فضائل اخلاقي چون نماز، روزه، انفاق و نوع‌دوستي، شوق داريد، بر تقويت فکري و عقيدتي آنها در پرتو اسلام عقلاني، رحماني و انساني هم همت کنيد.

کمک کنيد نسل‌هاي بعد بدانند و يادشان نرود که فرق اسلام ناب و اصيل محمدي و علوي با اسلام داعش و طالبان اين است که در اسلام اصيل آيۀ «لا إکراه في الدين» همان مفهومي را دارد که در نگاه نخست، ترجمۀ ساده، سليس و ظاهر آن به هر زباني از آن فهميده مي‌شود و تفسيربردار نيست.

مسلمان‌شدن وابسته به تحقيق فردي و شخصي است. تقليد در آن ممنوع، مذموم و نارواست. هر کس جز اين بخواهد، در پي قدرت و مطامع دنيوي خويش است.

پدران و مادران عزيز! در روزگاري که برخي منابر و مواعظ آلوده به مطامع قدرت و ثروت شده‌اند، خودتان کمک کنيد، حساس باشيد فرزندان‌تان يادشان نرود که اسلام، خادم انسان است، آمده تا او را رفعت مقام ببخشد، هر فکر، نهاد و دستگاهي که گفتار و رفتارش با قداست، حرمت و آزادي خدادادي انسانها منافات داشته باشد خارج از اسلام بوده و اسلام خوارج است.

بارها گفته‌ام آزادي انسان، حق نيست بلکه فوق حق است، چون مبناي بعث انبياي الهي آزادي انسان است، اگر بشر آزاد نبود، اصولاً بعثت و دعوت انبيا هم بي‌معنا بود. به فرزندانتان بياموزيد اگر آزادي انسان را برداريم، قيامت و حساب و کتاب پس از مرگ هم بي‌معنا و لغو است، اين چيزي است که مع‌الأسف اين تندروهاي داخلي و خارجي آن را نفهميده‌اند.

ظهور مجدد طالبان، طالبان و داعش نه‌فقط يک جريان سياسي، اجتماعي و نظامي، بلکه يک فکر بي‌مرز است. منحصر به افغانستان، عراق، سوريه، پاکستان و کشورهاي عربي نيست. مگر مي‌شود اطراف ما باشند، در ميان ما نباشند؟

فیلمی دلخراش از سنگسار یک جوان توسط طالبان:

اين تفکر در ايران ما هم هست ولي هنوز متحد نشده و اضلاع آن به همديگر متصل نشده‌اند. اگر مراجع آزاده و مستقل، وعاظ انديشمند و دردمند، دانشگاهيان انسان‌ساز، فعالان اجتماعي و عموم خانواده‌ها و پدران و مادران آگاه دست به دست هم بدهند و بر آگاهي عمومي نسبت به اسلام عقلاني و رحماني و انساني بيفزايند و اسلام طالباني و داعشي را محکوم کنند، اين تفکر هيچگاه در ايران ما قدرت نخواهد گرفت و مناسبات اجتماعي و سياسي ما هم طالباني و داعشي نخواهد شد، اما اگر خداي ناکرده نسبت به قرائت‌هاي خشن و غيرانساني از اسلام بي‌اعتنا باشيم، از آنجا که اسلام به هر حال اسماً يا رسماً در اين سرزمين هست و خواهد بود، همين قرائت غيرانساني مقتضيات متحجرانۀ خود را بر زندگي ما تحميل خواهد کرد و زمام امور دنيوي و معنوي مردم را در دست خواهد گرفت.

لذا در عين احترام به تلاش‌هاي اجتماعي، سياسي و بين‌المللي براي محکوميت و تضعيف طالبان، معتقدم توسعۀ اسلام عقلاني، رحماني و انساني در شرايط کنوني بهترين و ماندگارترين وسيله و رقيب براي مواجهه با اسلام داعشي و طالباني است.
اللهم لا تجعل مُصيبَتنا في دينِنا و لا تَجعل الدنيا أکبر هَمِّنا و لا مَبلَغَ عِلمِنا و لا تُسلِّط علينا من لا يَرحَمنا برحمتک يا ارحم الراحمين

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=442151

ثبت نظر

-