همه چیز درمورد اختلالات عصبی/از علت تا درمان

  • کد خبر : 441719
  • 13 مرداد 1400 - 12:24
همه چیز درمورد اختلالات عصبی/از علت تا درمان

نیوز: اختلالات عصبی بیماری هایی از سیستم عصبی مرکزی و محیطی هستند. از جمله این اختلالات می توان به بیماری های مغز، نخاع، اعصاب جمجمه، اعصاب محیطی، ریشه های عصبی، سیستم عصبی خودمختار، اتصال عصبی عضلانی و ماهیچه ها. این اختلالات شامل صرع، بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل، بیماریهای عروق مغزی از جمله سکته مغزی، میگرن و سایر اختلالات سردرد، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، عفونتهای عصبی، تومورهای مغزی، اختلالات تروماتیک سیستم عصبی ناشی از ضربه به سر و اختلالات عصبی در نتیجه سوء تغذیه دانست.

بسیاری از عفونت های باکتریایی( به عنوان مثال سل مایکوباکتریال، Neisseria meningitides)، ویروسی (یعنی ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، انتروویروس ها، ویروس نیل غربی، زیکا)، قارچی (یعنی کریپتوکوکوس، آسپرژیلوس) و انگلی (یعنی مالاریا، چاگاس) می توانند بر عفونت ها تأثیر بگذارند.
علائم عصبی ممکن است به دلیل خود عفونت یا به دلیل پاسخ ایمنی رخ دهد.

شایع ترین علت زوال عقل

صدها میلیون نفر در سراسر جهان از اختلالات عصبی رنج می برند و دچار این بیماری مزمن هستند‌. سالانه بیش از ۶ میلیون نفر بر اثر سکته می میرند. بیش از ۸۰ درصد این مرگ ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می افتد.

آلزایمر

بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به صرع هستند. تخمین زده می شود که در سراسر جهان ۴۷.۵ میلیون نفر مبتلا به زوال عقل با ۷.۷ میلیون مورد جدید در هر سال وجود دارد.بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است و ممکن است در ۶۰ تا ۷۰ موارد ایجاد شود. شیوع میگرن در سراسر جهان بیش از ۱۰ درصد است.

مغز و نخاع، اعصاب سیستم عصبی را تشکیل می دهند. آنها با هم تمام عملکردهای بدن را کنترل می کنند. هنگامی که مشکلی در بخشی از سیستم عصبی شما اتفاق می افتد، می توانید در حرکت، صحبت کردن، بلع، تنفس یا یادگیری مشکل داشته باشید. همچنین می توانید با حافظه، حواس یا خلق و خوی خود دچار مشکل شوید.بیش از ۶۰۰ بیماری عصبی تا کنون شناسایی شده است.

انواع عمده شامل:

بیماریهای ناشی از ژنهای معیوب، مانند بیماری هانتینگتون و دیستروفی عضلانی مشکلات مربوط به نحوه توسعه سیستم عصبی، مانند اسپینا بیفیدا بیماریهای زاینده، که در آن سلولهای عصبی آسیب می بینند یا می میرند، مانند بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر می باشد.

بیماری های رگ های خونی که مغز را تامین می کنند شامل:

سکته مغزی، آسیب به نخاع و مغز اختلالات تشنجی مانند صرع سرطان مانند تومورهای مغزی عفونت ها مانند مننژیت می باشند.

آیا بیماری های عصبی ارثی هستند؟

در حالی که اکثر بیماری های عصبی ارثی نیستند، برخی مانند بیماری آلزایمر، صرع و بیماری پارکینسون که ممکن است ریشه از خانواده داشته باشند. …

اختلالات عصبی

درمان اختلالات عصبی

بی شک اختلالات عصبی یکی از وحشتناک ترین بیماری هایی است که انسان ها با آن روبرو هستند. انواع دیگر اختلالات عصبی مانند سرطان یا ویروس ها، اگر به این سادگی ها به راحتی قابل حل نباشند حداقل به راحتی قابل درک هستند. عملکرد نادرست پانکراس هرچند ممکن است دردسرساز باشد ولی دردی قابل لمس است و اساساً قربانی خود را به عنوان یک فرد سالم باقی می گذارد.

دانش گاهی تنها نیرویی است که می تواند در برابر اختلالات بیماری های عصبی قد علم کند. یادگیری آنچه باعث مشکلات عصبی می شود می تواند تفاوت بین یک بیمار کاملاً حق رای که مسئول تصمیمات مراقبتی خود است و یک موضوع درمانده و وحشت زده که نگران بیماریهای اسرارآمیزی است که هیچ معنی ای ندارند، بدل کند.

راه درمان

مهمترین نگرانی در ذهن یک فرد بیمار این است که آیا دوباره می توان به سلامت کامل دست یافت یا خیر. گاهی اوقات پاسخ این سوال “بله” است و گاهی “نه” ؛ گاهی اوقات این “بله” بسیار بستگی به شرایط غیرقابل تصور دارد.

برخی از مشکلات عصبی می تواند با درمان و توانبخشی کافی تا حدی درمان شود در حالی که برای دیگر مشکلات عصبی، درمان ها می تواند مأیوس کننده باشد. به جای تمرکز بر درمان بالقوه در دسترس، گاهی اوقات آنچه مورد نیاز است تعدیل شیوه زندگی بیمار است تا بتواند هرگونه ناتوانی ناشی از این بیماری را برطرف کند.

>>>بیشتر بخوانید:

اختلالات عصبی پرخوری و کم‌خوری نتیجه استرس کرونا

اختلالات عصبی

جدا از مسئله درمان، گاهی اوقات بیماران مبتلا به مشکلات عصبی می توانند به عنوان بخشی از تلاش برای بازگرداندن برخی از عملکردهای از دست رفته، در فرآیند توانبخشی قرار گیرند. این معمولاً یک علامت امیدوار کننده است زیرا به ندرت می توان بیمار را یافت که امید به بهبودی نداشته باشد و تحت درمان قرار گرفته باشد. درمان اختلالات عصبی اغلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر شیوه زندگی برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تأثیر چنین شرایطی

فیزیوتراپی برای مدیریت علائم و بازگرداندن برخی عملکردها

مدیریت درد، زیرا بسیاری از اختلالات می توانند با ناراحتی قابل توجهی همراه باشند.

داروهایی برای بازگرداندن عملکرد یا جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بیمار

درمان های شناخت درمانی

رویکرد درمان موضوعات عصبی رفتاری عمدتا تحت عنوان درمان رفتاری شناختی، که قبلاً به عنوان گفتاردرمانی شناخته می شد، بررسی می شوند. CBT بر جهت دهی مجدد افکار و رفتار بیماران مربوط به ناتوانی آنها تمرکز دارد.

اگرچه این بدیهی است که پاسخ مناسبی برای بسیاری از اختلالات مغز و سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون یا صرع وجود ندارد، اما تأثیر قابل توجهی در درمان ADHD، اضطراب و سایر اختلالات خلقی و طیف وسیعی از اختلالات روان شناختی مشاهده شده است. درمان روانشناختی از مزایای متعددی برخوردار است از جمله مهمترین آنها این است که خطر عوارض جانبی را نسبت به داروها یا سایر مداخلات ممکن نمی کند

سی بی تی اغلب می تواند توسط شخص دیگری به غیر از پزشک تجویز شود اگرچه باید تا حد امکان توسط درمانگران مجاز تجویز شود. با توجه به ماهیت عمدتاً غیر تهاجمی آن اغلب این شیوه جزء اولین انتخاب ها برای بیماران خواهد بود.

بر اساس مرکز عصبی و سلامت عصبی (CNNH) مستقر در نیوجرسی، مداخلات CBT به طور معمول در قالب جلسه انجام می شود، جایی که به بیمار اجازه می دهد یک دوره رایگان داشته باشد که در آن به هر نحوی که می خواهد با یک درمانگر مشارکت کند یا ممکن است با یک درمانگر روبرو شود که او با استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال و پرسش مستقیم، بیمار را از راه دورا دور کنترل و مدیریت کند.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/mental-health-neurological-disorders&ved

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=441719
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : https://medlineplus.gov/neurologicdiseases.

ثبت نظر

-