اختلالات روانی/همه چیز در مورد بیماری های روانی/علائم و درمان

  • کد خبر : 441517
  • 20 مرداد 1400 - 11:10
اختلالات روانی/همه چیز در مورد بیماری های روانی/علائم و درمان

نیوز: اختلالات روانی ، به ویژه پیامدهای آنها و درمان آنها خیلی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.اختلالات روانی به چندین دلیل به مورد توجه بیشتر کارشناسان تبدیل شده است. آنها همیشه رایج بوده اند، اما با ریشه کنی یا درمان موفقیت آمیز بسیاری از بیماری های جسمی جدی که قبلاً انسان ها را رنج داده اند مورد درمان قرار گرفته اند. بیماری روانی به علت قابل توجهی از رنج تبدیل شده است و سهم زیادی از معلولان ناشی از بیماری را تشکیل می دهد.

علاوه بر این، عموم مردم انتظار دارند که حرفه های پزشکی و بهداشت روان بتوانند به خوبی به بهبود آن ها دست یابند. و به بیماران در دستیابی به کیفیت زندگی بهتر در عملکرد ذهنی و جسمی خود کمک کنند.

و در حقیقت ، هر دو روش درمان دارویی و روان درمانی مورد استفاده روز افزون واقع شده اند.بعضی از بیماران روانی هنوز علائم بارزی را از بیمارستان های روانی به جامعه نشان می دهند، که آگاهی مردم را از اهمیت و شیوع بیماری های روانی ملزوم کرده است.

هیچ تعریف ساده ای از اختلال روانی وجود ندارد که در سطح جهانی راضی کننده باشد. و این امر تا حدی به این دلیل است که حالات ذهنی یا رفتاری که در یک فرهنگ غیرطبیعی مشاهده می شود، امکان دارد در فرهنگ دیگر طبیعی تلقی شود و یا قابل قبول باشد.

حالات ذهنی

تعریف محدود بیماری روانی بر وجود بیماری ساختاری یا بیوشیمیایی اصرار می ورزد.در تعریفی دیگر، بیماری روانی به عنوان کمبود یا فقدان سلامت روان تعریف می شود. به عبارت دیگر، یک وضعیت بهزیستی، تعادل و انعطاف پذیری روانی است که در آن فرد می تواند با موفقیت کار کند و هم می تواند در برابر اختلافات و استرس های موجود در زندگی مقاومت کند و هم چیزهای زیادی یاد بگیرد.

اختلالات روانی

به طور کلی، اختلال روانی را به اختلالات روانشناختی، اجتماعی، بیوشیمیایی یا ژنتیکی در فرد نسبت می دهند.بیماری روانی می تواند بر هر جنبه از زندگی فرد تأثیر بگذارد، از جمله تفکر، احساس، خلق و خوی و نگرش و زمینه هایی از فعالیت های خارجی فرد مانند خانواده و زندگی زناشویی، فعالیت جنسی، کار، تفریح ​​و مدیریت امور مادی.

بیشتر اختلالات روانی بر احساس افراد در مورد خود تأثیر منفی می گذارد و ظرفیت آنها را برای شرکت در روابط متقابل تحت تاثیر قرار می دهد.آسیب شناسی روانی مطالعه منظمی از دلایل مهم، فرآیندها و مشخصه های علامت دار اختلالات روانی است.

روانپزشکی، روانشناسی و رشته های مرتبط مانند روانشناسی بالینی و مشاوره طیف گسترده ای از تکنیک ها و رویکردهای درمان بیماری های روانی را در بر می گیرد.

این موارد شامل استفاده از داروهای روانگردان برای اصلاح عدم تعادل بیوشیمیایی در مغز یا در غیر این صورت برای تسکین افسردگی، اضطراب و سایر حالات عاطفی دردناک می باشد.

روان درمانی

گروه مهم دیگر از درمان ها، روان درمانی هایی است که به دنبال درمان اختلالات روانی از طریق روانشناختی هستند و شامل ارتباط کلامی بین بیمار و فرد آموزش دیده در زمینه ارتباط بین فردی درمانی بین آنها است

حالت های مختلف روان درمانی به طور متفاوتی بر تجربه عاطفی فرد، پردازش شناختی و رفتار ظاهری او متمرکز هستند.در این مقاله انواع، علل و درمان اختلالات روانی مورد بحث قرار می گیرد. بیماری های مغز و اعصاب (نگاه کنید به عصب شناسی) با علائم رفتاری در بیماری سیستم عصبی درمان می شوند.

بیماری روانی

مشروبات الکلی و سایر اختلالات مصرف مواد در الکل و مصرف مواد مخدر مورد بحث قرار گرفته است. و اختلالات در عملکرد جنسی و رفتار در رفتار جنسی، انسانی درمان خواهد شد.

مشروبات الکلی و سایر اختلالات مصرف مواد در الکل و مصرف مواد مخدر مورد بحث قرار گرفته است. اختلالات در عملکرد جنسی و رفتار در رفتار جنسی ، انسانی درمان می شود.

آزمایشات مورد استفاده برای ارزیابی سلامت روان و عملکرد در آزمایش روانشناسی مورد بحث قرار می گیرند. نظریه های مختلف ساختار و پویایی شخصیت در شخصیت درمان می شوند ، در حالی که احساسات و انگیزه انسان در احساسات و انگیزه بحث می شود.

انواع و دلایل اختلالات روانی طبقه بندی و اپیدمیولوژی

رده ی روانپزشکی تلاش می کند تا تنوع عظیمی از علائم ذهنی، سندرم ها و بیماری هایی را که در عمل بالینی مشاهده می شود، نظم بخشد. اپیدمیولوژی یعنی سنجش میزان شیوع یا دفعات وقوع این اختلالات روانپزشکی در جمعیت های مختلف انسانی .

طبقه بندی

تشخیص، فرآیند شناسایی بیماری با مطالعه علائم و نشانه های آن و در نظر گرفتن سابقه بیمار است.بیشتر این اطلاعات توسط پزشک بهداشت روان (به عنوان مثال، روانپزشک، روان درمانگر، روانشناس، مددکار اجتماعی یا مشاور) در طول مصاحبه های اولیه با بیمار جمع آوری می شود. او شکایات و علائم اصلی و سایر موارد گذشته را شرح می دهد و به طور خلاصه شرح حال شخصی را ارائه خواهد داد.

پزشک ممکن است هر یک از چندین آزمایش روانشناسی را برای بیمار انجام دهد و ممکن است این موارد را با معاینه جسمی و عصبی تکمیل کند. این داده ها، همراه با مشاهدات خود پزشک از بیمار و تعامل بیمار با پزشک، اساس ارزیابی اولیه تشخیصی را تشکیل می دهند

برای پزشک، تشخیص شامل یافتن برجسته ترین یا قابل توجه ترین علائم است که بر اساس آن می توان اختلال روانی بیمار را به عنوان اولین مرحله درمان به یک دسته تقسیم کرد.

اختلالات روانی

علائم

شروع اختلالات روانپزشکی معمولاً از کودکی تا اوایل بزرگسالی اتفاق می افتد. اختلالات روانی و چند اختلال اضطرابی در کودکی ظاهر می شوند. برخی دیگر از اختلالات اضطرابی، اختلالات مواد و اختلالات خلقی بعداً در اواسط نوجوانی ظاهر خواهند شد. علائم اسکیزوفرنی غالبا از اواخر نوجوانی تا اوایل بیست سالگی بروز می کند

سیر احتمالی و نتیجه اختلالات روانی متفاوت است و به عوامل زیادی مربوط است، از جمله به خود اختلال، فرد به طور کلی و محیط اجتماعی بستگی دارد. برخی از اختلالات ممکن است مدت کوتاهی طول بکشند، در حالی که بعضی دیگر ذاتا طولانی مدت هستند.

اختلالات می تواند روند متنوعی داشته باشند. مطالعات طولانی مدت بین المللی در مورد اسکیزوفرنی نشان داده است که بیش از نیمی از افراد از نظر علائم بهبود می یابند و حدود یک پنجم تا یک سوم از نظر علائم و عملکرد، بدون نیاز به دارو درمان می شوند. در حالی که برخی از آنها سالها با مشکلات جدی و نیازهای پشتیبانی روبرو هستند، بهبود “دیرهنگام” هنوز مشهود است.

سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که یافته های مطالعات طولانی مدت در زمینه “تسکین بیماران، مراقبان و پزشکان از الگوی مزمن که بر تفکر در بیشتر قرن بیستم تسلط داشت،” با دیگر نظریه ها همسو بود.

مطالعه پیگیری توسط توهن و همکاران نشان داد که حدود نیمی از افرادی که در ابتدا مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شدند، طی شش هفته به بهبودی مشخصی دست یافتند (و دیگر معیارهای تشخیص را برآورده نمی کنند) و تقریباً نیمی از آنها بهبودی قبلی خود را به دست آوردند.

درمان

دلایل اختلالات روانی اغلب مشخص نیست. نظریه ها ممکن است یافته های حوزه های مختلفی را در بر بگیرند. اختلالات روانی معمولاً با ترکیبی از نحوه رفتار، احساس، درک یا تفکر فرد تعریف می شوند.

این حالات ممکن است با مناطق یا عملکردهای خاص مغز همراه باشند، که اغلب شامل یک زمینه اجتماعی می باشند. اختلال روانی یکی از جنبه های سلامت روان است. اعتقادات فرهنگی و مذهبی و همچنین هنجارهای اجتماعی، مسائلی هستند که هنگام تشخیص باید در نظر گرفته شود.

خدمات متعددی منحصراً برای درمان اختلالات روانی و پریشانی وجود دارند. از آنجا که علائم در افراد مختلف متفاوت هستند، درمان معمولاً برای بیماران به صورت کامل انجام می شود. روش هایی وجود دارد که همزمان زمینه های زیادی را هدف قرار می دهند مانند روان درمانی تلفیقی (ترکیبی متناسب با الگوی الگویی).

>>>بیشتر بخوانید:

بهداشت روانی چیست؟

اختلالات روانی

روان درمانگران، فاکتورهای زیادی را در هنگام معالجه بیمار در نظر می گیرند. مانند موارد ترجیحی، توانایی های جسمی یا حمایت خانواده. برخلاف روان درمانی، بسیاری از رویکردها بر زمینه های خاصی تمرکز دارند. درمان شناختی رفتاری، روان درمانی، درمان بین فردی و رفتار درمانی دیالکتیکی همگی نمونه هایی از رویکردهایی هستند که هنگام تلاش برای درمان بیمار تمرکز اصلی پزشک هستند.

شرایطی که با این روش های درمانی قابل درمان است شامل اضطراب، اختلالات خوردن، اختلالات مصرف مواد، وسواس اجباری و بی خوابی است. روش درمانی انتخابی به عوامل مختلفی بستگی دارد که ترجیح بیمار در اولویت است.

رفتار درمانی شناختی تلاشی

هر نوع درمانی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. رفتار درمانی شناختی تلاشی است که به بیماران امکان می دهد هرگونه فکر نادرستی را که دارند درک کنند و به آنها اجازه می دهد موقعیت ها را متفاوت ببینند. تصور می شود که نگرش ها و رفتارهای یک فرد با تغییر افکار تغییر می کند. یعنی در اصل رفتار فرد تحت تاثیر افکار اوست. درمان روان پویایی با رفتار درمانی شناختی تفاوت دارد زیرا این یک درمان طولانی مدت است که معمولاً برای اثربخشی آن به جلسات بیشتری نیاز است.

درمان روان پویایی شکل کوتاه تری دارد و بیشتر به رابطه بین درمانگر و بیمار متکی است. اگرچه درمان شناختی رفتاری به شکل مطلوب درمانی تبدیل شده است، اما همچنان از درمان روان پویایی به عنوان درمان موثرتر استفاده می شود. یک رویکرد تلفیقی به یک درمانگر این امکان را می دهد تا در حین معالجه همان بیمار، هم درمان شناختی رفتاری و هم روان درمانی را انجام دهد. درمان بین فرد روند بالایی دارد و معمولاً افسردگی را هدف قرار می دهد.

رویکرد یکپارچه به یک درمانگر امکان می دهد تا همزمان با معالجه همان بیمار، درمان رفتاری شناختی و روان درمانی را انجام دهد. درمان بین فردی کاربرد بالایی دارد و معمولاً افسردگی را هدف قرار می دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد درمان بین فردی فوایدی برابر با درمان دارویی برای افسردگی فراهم می کند. رفتار درمانی دیالکتیکی روان درمانی مبتنی بر شواهد است که معمولاً برای درمان رفتارهای خودکشی استفاده می شوند. هر نوع رفتار درمانی از راهکارهای مختلفی برای رسیدن به هدف بهبود کیفیت زندگی بیماران استفاده می کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=441517
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-