تورم در ایران/گرانی ۵۵۸ درصدی اقلام وارداتی

  • کد خبر : 440356
  • 31 تیر 1400 - 8:40
تورم در ایران/گرانی ۵۵۸ درصدی اقلام وارداتی
نیوز: تورم در ایران یک اتفاقی است که پایین که نمی آید هیچ، روز به روز بالا تر هم می رود. درحالی که حسن روحانی، رئیس جمهور می‌گوید تورم را کنترل کردیم و ونزوئلا نشدیم، آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره تورم اقلام وارداتی حاکی از تورم ۵۵۸ درصدی است. این درحالیست که قیمت دلار در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشت.
۲۶ اسفند پارسال، حسن روحانی، رئیس جمهور با بیان اینکه پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد، بیان کرد: «درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران سه رقمی و ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و وقتی وارد سال ۹۸ شدیم، انجام داد، این بود که تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل و شروع به کاهش آن کرد.»

روحانی گفته بود: «تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش و کاهش کرد. منتهی آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم، اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و ما شرایط بهتری داشتیم.»

درحالی که حسن روحانی، رئیس جمهور می‌گوید تورم را کنترل کردیم و ونزوئلا نشدیم، آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره تورم اقلام وارداتی حاکی از تورم ۵۵۸ درصدی است.

>>>بیشتر بخوانید:

تورم‌های غیرقابل کنترل در راه است! اقتصاد ایران به سرعت به سمت بحران پیش می‌رود

طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه ای کالا و خدمات وارداتی در زمستان ۹۹ بالغ بر ۵۵۸ درصد به ثبت رسیده است. به بیان ساده تر قیمت اقلامی که از خارج از کشور وارد شده است در یک سال ۶٫۵ برابر شده است.

طبق این گزارش که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، بیشترین تورم فصلی اقلام وارداتی در زمستان ۹۹ برای کالاهای اپتیک و عکاسی با تورمی معادل با ۹۹ درصد رقم خورده است. بر این اساس تنها در فصل زمستان نسبت به پاییز قیمت اقلام وارداتی مربوط به عکاسی ۲ برابر شده است. در جایگاه دوم افزایش قیمت فصلی نیز اقلام وارداتی مربوط به فلزات و مصنوعات آنها با تورمی معادل با ۷۸٫۲ درصد قرار دارد. اقلام خوراکی نیز مانند محصولات نباتی در زمره پایین‌ترین تورم های فصلی قرار دارد. به عنوان مثال اقلام وارداتی محصولات نباتی تورم فصلی ۶٫۸ درصدی را در زمستان ۹۹ تجربه کرده است.

بر اساس آمار های منتشر شده از مرکز آمار و گمرک کشور، تورم به ثبت رسیده برای کالا های وارداتی در سال ۹۹ ، بی‌سابقه بوده است. تورم نقطه به نقطه اقلام وارداتی در پاییز ۹۹ بالغ بر ۵۸۸ درصد به ثبت رسیده بود و با کاهش ۳۰ درصدی در زمستان به ۵۵۸ درصد رسید.

تورم میانگین و فصلی نیز به ترتیب ۵۳۴ و ۴۵ درصد رقم خورده است. در تمامی شاخص های تورمی، افزایشی قیمتی که برای اقلام وارداتی در سال ۹۹ برآورده شده است در چندین سال گذشته بی سابقه است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=440356

برچسب ها

ثبت نظر

-