سندروم هاوانا/ عجیب ترین معمای تاریخ جاسوسی

  • کد خبر : 440139
  • 31 تیر 1400 - 15:10
سندروم هاوانا/ عجیب ترین معمای تاریخ جاسوسی

نیوز: در سال 2016 در ساعات آخر ی; شب در هاوانای کوبا، یکی از کانیوزن سفارت ایالات متحده با شنیدن یک صدای بلند و کرکننده در یکی از گوش ها بیدار شد و به دنبال آن حالت تهوع حاد و سرگیجه اتفاق افتاد. طی 5 سال ، بیش از 100 جاسوس ، دیپلمات ها و مقامات دفاعی آمریکایی در چین ، روسیه ، اتریش و کاخ سفید علائم مشابه این بیماری مرموز را گزارش کرده اند. ایالات متحده هنوز نمی داند چه کسی یا چه کسانی در پشت این حوادث هستند. نظریه ها از حمله سلاح صوتی گرفته تا عوامل عصبی و پرتوهای مرگ آور مایکروویو متفاوت است. با این حال هیچ مدرک فیزیکی در مورد سلاح وجود ندارد و مسکو ، چین و هاوانا هرگونه دخالت در حملات را انکار می کنند، البته اگر حمله ای در کار باشد.در ادامه نیوز شما را با سندروم هاوانا بیشتر آشنا می کند.

بنابراین ما چه چیزی در مورد سندرم مرموز به اصطلاح هاوانا می دانیم؟

  1. حملات انرژی می تواند دلیل این علائم باشد

آکادمی های ملی آمریکا از یک تریلر جاسوسی دریافتند که معقول ترین توضیح این است که نیروهای ایالات متحده توسط انرژی فرکانس رادیویی پالس مستقیم – به عبارت دیگر حملات مایکروویو مورد حمله قرار می گیرد. این فناوری به جنگ سرد ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برمی گردد که پرتوهای پرقدرتی برای غیرفعال کردن وسایل الکترونیکی طراحی شده اند.

در حملات هاوانا(سندروم هاوانا ) در سال 2016-2017 ، الکترونیک مختل نشده است ، اما این امر نشان می دهد که سطح قدرت کمتر از حد نیاز است ، یا اینکه از سلاح هایی با انرژی مایکروویو استفاده نشده است. فارین پالیسی خاطرنشان می کند که به نظر می رسد تنها دو نفر از 19 عضو کمیته آکادمی های ملی در فن آوری مایکروویو تخصص دارند – و این تخصص آنها نیست.

  1. حملات مایکروویو قبلی به کارمندان سفارت آمریکا بود

در طول جنگ سرد ، طبق مطالعات پزشکی مربوط به کارمندان سفارت ، پرتوهای مایکروویو ساختمان سفارت ایالات متحده در مسکو را حداقل از سال 1953 تا 1976 مورد هدف قرار دادند. در ابتدا ، یک پرتو سفارت 10 طبقه ایالات متحده را هدف خود قرار داد ، که از یک ساختمان آپارتمانی در حدود 100 متری به غرب هدایت شد.

تا سال 1975 ، دو پرتو وجود داشت ، یکی از 100 یارد شرقی و دیگری از جنوب هدایت می شد. جاسوسی مصمم ایالات متحده با استفاده از پرتوهایی برای فعال سازی اشکالات سفارت یا تداخل در انتقال های آمریکا محتمل ترین انگیزه بود. سرانجام یک سپر نصب شد و بعد از آن هیچگونه اثر بدی بر سلامتی مشاهده نشد.

>>>بیشتر بخوانید:

عجیب‌ترین و مرموز‌ترین ابزارهای جاسوسی

  1. اتفاق رخ داده در سفارت ایالات متحده در کوبا تنها یک حادثه نیست

این اتفاق با ده مورد شکایت در هاوانا در سال 2016 آغاز شد ، تا سال 2021 به 130 گزارش رسید ، از جمله حدود 50 مورد از گزارش های کانیوزن سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا در مکان های دور افتاده. افسر سیا ، مارک پلیمرپولوس ، در اتاق هتل مسکو با سرگیجه شدید بیدار شد و قادر به ایستادن نبود. افسران دیگر سیا از رخداد حملاتی در لندن و ازبکستان شکایت دارند.

بیماری های اسرارآمیز و عجیب و غریب سربازان آمریکایی را در سوریه گرفتار کرد. کارمندان سفارت کانادا نیز هنگام حضور در هاوانا از علائمی مشابه سرگیجه شدید شکایت داشتند. یکی از آنها خود را “زامبی” توصیف کرد. سه حادثه در ایالات متحده گزارش شده است، از جمله یک کارمند شورای امنیت ملی که توصیف کرد بر در ورودی کاخ سفید سقوط کرد و کاملا احساس می کرد دارد می میرد.

4- حادثه ای در چین، نمایانگر وضعیت سندروم هاوانا است

کاترین ورنر یک شب در سال 2017 با صدایی آزار دهنده در آپارتمان خود در گوانگژوی چین بیدار شد. او ماه ها دچار سردرد ، حالت تهوع و از دست دادن تعادل شد. در ابتدا معتقد بود که این امر به میزان بالای آلودگی ارتباط دارد.

مادرش برای کمک به او به خارج سفر کرد ولی خودش نیز همان احساس بیماری را پیدا کرد. حتی سگهای ورنر هم بیمار شده بودند. ورنر مجدداً به ایالات متحده آمریكا رفت و تشخیص داده شد که مغزش آسیب دیده است. امور خارجه حدود 300 كارمند دیگر آمریكایی را در چین مورد آزمایش قرار داد و 15 نفر را برای آزمایش های بعدی به خانه فرستاد. چین هرگونه نقشی را در آنچه ایالات متحده آمریکا “حمله سلامتی” خواند ، انکار کرد. هیچ علتی یا مقصری مشخص نشده است.

5- دانشمندان کانادایی بر روی علل شیمیایی احتمالی تمرکز کرده اند

ده ها نفر از کارمندان سفارت کانادا و خانواده های آن ها نیز در هاوانا بیمار شدند. به همین دلیل محققان کانادایی اظهار داشتند که سندروم هاوانا ممکن است با مواد شیمیایی مورد استفاده در سموم دفع آفات ، حشره کش ها و گازهای عصبی در ارتباط باشد.

کوبا در سال 2016 یک کمپین تهاجمی علیه پشه ها برای جلوگیری از ویروس زیکا ، سمپاشی در دفاتر و اقامتگاه های دیپلماتیک آغاز کرد. به طور جداگانه ، آکادمی های ایالات متحده آلاینده های شیمیایی را بررسی کردند – همراه با سایر علل احتمالی از جمله یک بیماری عفونی – اما تصمیم گرفتند که هیچ توضیحی اضافه نکنند.

  1. مشکلات روانی ممکن است احتمال ابتلا به سندروم هاوانا را افزایش دهد

مبتلایان علائم اولیه را جیغ زدن و سرگیجه زیاد و به دنبال آن احساس فشار یا لرزش شدید توصیف کردند. عوارض جانبی آن جسمی است – از دست دادن حرکت، شنوایی و تمرکز

– اما آیا سندرم هاوانا روانشناختی هم هست؟

در مطالعه ای در سال 2019 ، رابرت بارتولومیو ، روانشناس ایالات متحده و نیوزیلند ، سندروم هاوانا را به ضربه جنگی تشبیه کرد:

“یکی از ویژگی های برجسته علائم مربوط به هوشیاری بود .” با این حال دیگر کارشناسان با توجه به تعداد زیاد شکایات و دامنه وسیع جغرافیایی کمتر ارتباط با آسیب یا تشنج شدید را اعلام کردند.

هیچ کس مطمئن نیست که چه کسی پشت این “حملات” است

ایالات متحده رسماً انگشت خود را به سمت هیچ کشوری نگرفته است. اگر این حوادث مربوط به پرتوهای مایکروویو باشد، مظنونان زیادی وجود دارند. ایالات متحده، روسیه، چین و ده ها کشور دیگر برنامه های تحقیقاتی مایکروویو با قدرت بالا و فعال دارند. بنابراین، می تواند یک کشور یا یک گروه شرور بین المللی باشد که در لفافه فعالیت می کنند.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از سلاح های مخفی مایکروویو – یا هر سلاح دیگری – برای هدف قرار دادن افراد وجود ندارد. و بدون وجود هیچ اسلحه معینی، سندروم هاوانا یکی از عجیب ترین معماهای تاریخ جاسوسی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=440139
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://spyscape.com/article/havana-syndrome-7-bizarre-facts-about-the-mysterious-brain-illness

ثبت نظر

-