اولین روز محرم سال ۱۴۰۰ مصادف با چه روزی است؟

  • کد خبر : 439900
  • 29 تیر 1400 - 14:11
 اولین روز محرم سال ۱۴۰۰ مصادف با چه روزی است؟

نیوز: اولین روز محرم سال ۱۴۰۰ مصادف است با روز سه شنبه ، ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی و روز اول ماه محرم ۱۴۴۳هجری قمری.دلیل و ریشه نام گذاری روز محرم؛ روز اول ماه محرم ، قبل از اسلام، عرب جنگ را در این ماه حرام می‌دانست و جنگ را کنار می گذاشت؛ بنابراین از آن زمان این ماه به این اسم نامگذاری شد و این گونه شد که روز اول محرم را اول سال قمری نام نهادند.

در ادامه توضیح این که چرا ماه‌های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نام نهاده نشد باید گفت: به خاطر این که ترک جنگ از این ماه شروع می‌شد به آن محرم گفتند.

محرم چگونه ماهی است ؟

مُحَرّم یا ماه محرم‌الحرام اولین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است.همان طور که قبل از ظهور اسلام، در عصر جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها به طور کلی ممنوع بود، اسلام نیز همان را قبول داشته و تأیید نمود.

اسم این ماه قبل از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفر نامیده می‌شد.

روز دوم ماه محرم الحرام یعنی سال ۶۱ هجری کاروان امام حسین به کربلا وارد شد و سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد در روزهای تاسوعا و عاشورا که در روز نهم و دهم محرم بود او و یارانش را شهید کردند.

جالب است بدانید که شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری نماز و آداب خاصی دارد که در کتاب مفاتیح‌الجنان توضیح داده شده‌است.ماه محرم، ماه اندوه و عزاداری شیعیان در قتل بزرگ مرد تاریخ حسین بن علی علیه اسلام است.

امام رضا(علیه السلام) که امام هشتم شیعیان است در مورد این ماه فرمود:« حتی در دوره جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن جنگی نمی شده ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما اهل بیت را شکستند و فرزندان و زنان ما را به اسارت گرفتند و خیمه‌ها ما را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را دربارة ذریه‌اش رعایت نکردند.»

وقتی به یاد ماه محرم می افتیم و طلوع هلال آن را می بینیم مصیبت بزرگ سید الشهداء علیه السلام داغمان را تازه می کند. این ماه، ماه اندوه و حزن و ماه عزاداری دوستان اهل بیت علیهم السلام.

سابقه عزاداری برای امام بزرگ شیعیان حسین بن علی به اولین روزهای بعد از عاشورا، یعنی محرم سال ۶۱ هجری می رسد.خالی از لطف نیست که بدانید اولین مراسم سوگواری را زینب خواهر حسین در زندان برگزار کرد و چقدر اندوهبار است که دختر سه سالهٔ امام حسین(ع)، حضرت رقیه، در زندان اغلب برای پدرش گریه می کرد تا این که دستور دادند سر بریدهٔ پدر را به حضورش ببرند که این عمل باعث مرگ دختر شد باید گفت لعنت خداوند بر انسان های سنگدلی که از کشتن پدر تا خراشیده شدن قلب یک دختر سه ساله و کشتن او لذت می بردند که آن ها را نه انسان بلکه حیوان باید نامید که بویی از وجدان و انسانیت نبرده اند. مرگ حضرت رقیه باعث بلوایی در شام شد که عاقبت یزید مصلحت دید اسرای کربلا را آزاد کرده آن ها را به مدینه بفرستد.

از امام سجاد (ع) روایت شده است که تا بیست سال پس از مرگ پدرش هر وقت خواستند غذا بخورد بغض گلویشان را می گرفت به گریه می افتادند تا جایی که روزی خدمتکاری از او پرسید “ای پسر پیامبر خدا ! آیا وقت آن نرسیده است که اندوهتان تمام شود؟”

روایت شده است امام سجاد پاسخ دادند: “

وای بر تو ! مگر نمی دانی یعقوب دوازده پسر داشت و خداوند یکی از آن ها را از چشمش پنهان کرد. از گریه زیاد چشمانش کم سو و از غصه سرش سفید شد و پشتش خمیده گشت. اگر چه پسرش زنده بود، حال ان که من دیدم که پدر و برادر و عمو و هفده تن از اعضای خانواده ام در اطرافم چگونه قربانی شدند. حال تو می گویی اندوهم به پایان رسد؟

تاسوعای محرم سال ۱۴۰۰

دقیقا تاسوعا، روز نهم محرم است، که برای شیعیان بسیار مهم است و مرتبط با واقعه کربلا در سال ۶۱ قمری است. در روز نهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، شمر که از شقی ترین افراد مخالف با اهلبیت بود با نامه ای از طرف عبیدالله بن زیاد، به کربلا وارد شد که در آن از عمر بن سعد خواست یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد و آب را روی او ببندد و او و همراهانش را انقدر محدود کند تا امام حسین تن به بیعت دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند.

عمر سعد از واگذاری فرماندهی به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با امام حسین(ع) شد.با یورش بردن لشکریان در عصر این روز، امام حسین(ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی، از آنها درخواست کرو که شب را به آنها مهلت دهند.

>>>بیشتر بخوانید:

حکم خواستگاری و ازدواج در ماه محرم و صفر چیست؟

در این روز سیاه شمر امان نامه ای برای حضرت عباس و دیگر فرزندان ام البنین فرستاد، اما حضرت عباس قبول نکرد و دست از حمایت برادرش برنداشت.به همین خاطر شیعیان، تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار می آورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته و احترام زیادی برای امام حسین قائل میشوند و به ذکر فضائل و سوگواری در آن می پردازند و برای همین این روز در ایران در کنار روز عاشورا تعطیل رسمی است.

عاشورای ماه محرم سال ۱۴۰۰

ارزش و اهمیت این روز برای شیعیان به دلیل واقعه عاشورای سال ۶۱ قمری است. حسین(ع) در روز عاشورا با یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به درجه شهادت نائل آمدند به همین خاطر شیعیان همه ساله با شروع شدن ماه محرم عزاداری می کنند.
مراسم عزاداری امام حسین و یارانش در بیشتر کشور تا روزهای یازدهم و دوازدهم محرم و در بعضی مناطق تا پایان ماه صفر ادامه پیدا می کند. این عزاداری ها در روز عاشور به اوج خود می رسد. در این روز در تقویم رسمی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و هند، تعطیل است و همه به عزاداری و سوگواری می پردازند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=439900
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-