سردار آزمون/اسطوره دنیای فوتبال

  • کد خبر : 438252
  • 19 تیر 1400 - 10:09
سردار آزمون/اسطوره دنیای فوتبال

نیوز: سردار آزمون یک فوتبالیست حرفه ای ایرانی است که در تیم های زنیت سن پترزبورگ روسیه و تیم ملی ایران به عنوان مهاجم بازی می کند.آزمون اولین بازی خود را برای تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۴ در ۱۹ سالگی انجام داد. این بازیکن مقتدر سابقه بازی در تیم ملی را در جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ و همچنین جام جهانی ۲۰۱۸ فیفا داشته است. او از ۲۰۱۲ در ۵۵ بازی ۳۷ گل به ثمر رسانده است. آزمون بعد از علیرضا جهانبخش، دومین بازیکن گران قیمت ایرانی در تمام ادوار است. او جوانترین بازیکن ایرانی است که در یک بازی در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده و هم رکورددار ایرانی بیشترین گل زده در لیگ قهرمانان یوفا با ۴ گل می باشد

سالهای اولیه

سردار آزمون می گوید او در سن ۹ سالگی، برای اولین بار وقتی این ورزش را شروع کرد که در یک سفر خانوادگی به ترکمنستان رفته بودند، و او شروع به لگد زدن به توپ کرد. وی کار خود را در تیم عقاب گنبد کاووس آغاز کرد. او همچنین والیبال بازی می کرد و به تیم ملی والیبال زیر ۱۵ سال ایران دعوت شد. پس از چند سال، قبل از پیوستن به اتکا گرگان، که در آن زمان در رده ۱ ایران بازی می کرد، به شموشک گرگان پیوست.

سپاهان

آزمون در ۱۵ سالگی به صفوف جوانان سپاهان پیوست. او در مسابقات دوستانه پیش از فصل آنها در خارج از کشور در ترکیه برای این باشگاه ظاهر شد. در آن سال ها، تیم سپاهان قهرمان لیگ برتر کشور شد. در فصل ۱۳۹۰، با نمایش بزرگ آزمون در تیم جوانان ایران مورد توجه چند باشگاه اروپایی، یعنی روبین کازان قرار گرفت. آزمون هنگامی که بعداً همان سال در ۱۷ سالگی به روبین کازان منتقل شد، جوانترین لژیونر ایران بود.

فصل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳

در ژانویه ۲۰۱۳، آزمون پیشنهادی از تیم روسی روبین کازان برای پیوستن به آن تیم دریافت کرد. در همین حال او از دو تیم ایرانی پرسپولیس و استقلال نیز پیشنهاد داشت. وی تصمیم گرفت با کربان بردیف ترکمن کار کند و اولین بازیکن فوتبال ایران در لیگ برتر روسیه شد. وی در اولین فصل حضور خود در این باشگاه ۸ بازی در تیم انجام داد و دو گل به ثمر رساند و یک کارت زرد دریافت کرد. او همچنین برای بازی تیم ۱۸ روزه مسابقات انتخاب شد، اما موفق به اولین بازی خود در بزرگسالان نشد

فصل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴

آزمون در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۳ اولین بازی خود را برای تیم بزرگسالان در یک بازی لیگ یوفا در برابر لیگ اروپا مقابل ژاگودینا انجام داد و با پیروزی ۰-۱ روبین در دقیقه ۷۳ به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد. او در ۲۹ آگوست اولین گل خود را در دومین حضور بزرگسالان خود برای روبین در پیروزی ۰-۳ لیگ اروپا مقابل مولده به ثمر رساند و در دقیقه ۶۴ به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد.

او در ۶ اکتبر ۲۰۱۳ اولین بازی خود را در لیگ با یک گل و یک پاس گل انجام داد و در دقیقه ۷۲ با پیروزی ۱-۵ مقابل آنژی ماخاچکالا به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد.تیم آرسنال در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۱۴ در لیگ برتر انگلیس گزارش داد که پیشنهاد ۲ میلیون پوندی برای انتقال آزمون ۱۹ ساله به کازان ارائه داد که باعث علاقه باشگاه های میلان، یوونتوس ، لیورپول ، تاتنهام و بارسلونا نیز شد.

سه روز بعد، سردار گل دوم لیگ خود را برای روبین کازان در شکست ۱-۲ برابر روستوف به ثمر رساند. او در ۶ آوریل در شکست روبین کازان مقابل زنیت سن پترزبورگ یک گل به ثمر رساند. در دیداری برابر کریلیا سووتوف در ۱۰ مه، آزمون در دقیقه ۵۵ به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و یک گل به ثمر رساند و یک پاس گل در برد ۰-۴ نیز زد.

فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵

روبین کازان در ۴ جولای ۲۰۱۴ از طریق وب سایت رسمی خود اعلام کرد که آزمون با وجود پیشنهادات انتقال از آرسنال، لیورپول و زنیت سن پترزبورگ، در این باشگاه باقی خواهد ماند. وی در یک بازی دوستانه پیش فصل در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴، گل روبین کازان را در تساوی ۱-۱ مقابل هلاس ورونا به ثمر رساند. وی در دقیقه ۸۷ گل اول خود را در تساوی ۱-۱ مقابل ترك گروزنی زد. در ۳۰ اکتبر، او در پیروزی خود مقابل اسپارتاک مسکو در جام حذفی روسیه ۲۰۱۴-۲۰۱۴ یک گل به ثمر رساند.

روستوف

در ۲۶ فوریه ۲۰۱۵، آزمون یک قرارداد وام سه و نیم ماهه با باشگاه لیگ برتر روسیه ( FC روستوف) تا پایان فصل امضا کرد. آزمون در دقیقه ۷۳ در ۱۶ مارس، به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و در دقیقه ۸۸ برابر کوبان کراسنودار برنده مسابقه شد. سردار دوباره در ۲۶ آوریل ۲۰۱۵ در تساوی ۲-۲ روستوف مقابل دینامو مسکو وارد میدان شد. عملکرد خوب او باعث شد که او در لیگ برتر روسیه قرار بگیرد. وی ۷ پیروزی روستوف در مرحله پلی آف در ۷ ژوئن به ثمر رساند

فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶

در پایان فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ آزمون قرارداد خود با روستوف تا پایان فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ تمدید کرد. وی اولین گل این فصل خود را در ۲۲ آگوست ۲۰۱۵ در باخت ۱-۲ مقابل زسکا مسکو به ثمر رساند. پس از نمایش های خوبش در نیم فصل، او با باشگاه استوک سیتی لیگ برتر انگلیس در ارتباط بود. بعداً در مارس ۲۰۱۶ نیز با انتقال به تیم انگلیسی اورتون کار خود را ادامه داد.

بعد از سری بازی های بدون گل، آزمون در پیروزی ۰-۳ روستوف در برابر زنیت سن پترزبورگ در ۲۵ آوریل، یک گل به ثمر رساند. وی در پیروزی ۱-۳ مقابل دینامو مسکو در ۱۲ مه ۲۰۱۶ برتری خود را از پی گرفت که باعث شد روستوف در جایگاه دوم قرار گیرد. روستوف در ۱۶ مه ۲۰۱۶ با گل خود، یورال را با نتیجه ۰-۱ شکست داد و حداقل یک بازی پلی آف لیگ قهرمانان یوفا را برای فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به دست آورد. گل او مقابل اورال پنجمین بازی پیاپی او بود که شامل ۶ گل در ۵ بازی می شد.

در آخرین روز لیگ برتر روسیه در ۲۱ مه ۲۰۱۶ که نیاز به یک پیروزی و زسکا مسکو برای از دست دادن امتیاز برای قهرمانی داشت آزمون به اولین گل روستوف در پیروزی ۰-۲ برابر ترک گروزنی کمک کرد. با این حال، زسکا در مسابقه خود پیروز شد و سبب شد روستوف به عنوان نایب قهرمانی خود پایان دهد و بدین ترتیب به مرحله پلی آف لیگ قهرمانان اروپا رسید. آزمون با وجود دریافت نیمی از زمان بازی بیشتر از سایر گلزنان برتر، با ۹ گل در لیگ هفتم اعلام شد. او همچنین به عنوان پنجمین بازیکن با ارزش لیگ انتخاب شد و در فاصله کمی از بازیکنانی مانند فیودور اسمولوف، موسی دومبیا و فوق ستاره برزیلی هالک قرار داشت.

فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷

در ابتدا اعلام شد كه سردار به روبین كازان بازگشت. با این حال، روستوف قرارداد خرید خود با آزمون را نوشت. روبین این بند را انکار کرد و ادعا کرد آزمون بازیکن آنها بوده است. روبین شکایتی را به فیفا ارائه کرد. FC Rostov شکایتی متقابل به دادگاه داوری ورزش ارائه کرد و در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶، کاس موقتاً به نفع آزمون تصمیم گرفت و او در لیست لیگ قهرمانان اروپا در روستوف قرار گرفت. به گفته یوری زایتسف، وکیل روستوف، تصمیم نهایی کاس در مورد وضعیت وی ممکن است تا اواخر سال ۲۰۱۶ یا حتی تابستان سال ۲۰۱۷ صادر نشود.

سردار آزمون اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۶ در اولین بازی از مرحله سوم مقدماتی مقابل اندرلخت در اولیمپ انجام داد. او ۵۶ دقیقه برای الكساندر بخاروف وارد میدان شد. سردار در بازی برگشت در ۳ آگوست ۲۰۱۶ شروع به بازی کرد و اولین گل خود را در لیگ قهرمانان در دقیقه ۴۷ به ثمر رساند و به روستوف کمک کرد تا نتیجه ۲-۴ پیش بیاید. وی دومین گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را در ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ در دور برگشت از مرحله پلی آف مقابل آژاکس به ثمر رساند، و در یک پیروزی ۱-۴ که منجر به صعود روستوف به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا شد برای اولین بار گل اول را به ثمر رساند.

آزمون در ۱ نوامبر ۲۰۱۶ در باخت ۱-۲ روستوف در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا مقابل اتلتیکو مادرید، تنها گل روستوف را زد. در این روند، وی اولین ایرانی بود که از مرحله بازی های گروهی لیگ قهرمانان اروپا بعد از علی کریمی در سال ۲۰۰۵ گلزنی کرد. آزمون در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶، دومین گل خود در لیگ قهرمانان را در مرحله گروهی برابر بایرن مونیخ در خانه به ثمر رساند و روستوف را به ۳ رساند.

این بازیکن مقتدر، بعد از نمایش ها و گلهای خوبش در لیگ قهرمانان یوفا، مورد توجه غول های اروپایی مانند مارسی، لیورپول، آرسنال، بورسیا دورتموند و بایر لورکوزن قرار گرفت. در ۶ نوامبر ۲۰۱۶ آزمون اولین گل خود در لیگ برتر روسیه در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ را در پیروزی ۱-۴ به ثمر رساند.

او در ۲۸ نوامبر دومین گل فصل خود را در برابر آنژی ماخاچکالا زد. در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۷، فیفا درخواستهای روبین کازان در رابطه با انتقال آزمون به روستوف را رد کرد و حکم داد که هیچ تعهدی نسبت به روبین ندارد. در ۳ مارس ۲۰۱۷ در اولین بازی لیگ پس از پایان تعطیلات زمستانی، آزمون در پیروزی ۰-۶ برابر FC Tom Tomsk دو بار گل زد. او یک گل دیگر برابر تیم سابق خود روبین کازان به ثمر رساند. بعد از پایان فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷، سردار آزمون مورد علاقه تیم های سلتیک اسکاتلندی، باشگاه اورتون لیگ برتر انگلیس و والنسیا تیم لالیگا قرار گرفت.

بازگشت به روبین کازان

سردار آزمون در ژوئن ۲۰۱۷ به روبین کازان بازگشت. او در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۷ در یک بازی دوستانه به عنوان بازیکن تعویضی در نیمه دوم با شماره ۶۹ ظاهر شد. FC روستوف قرارداد انتقال به روبین را در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۷ تأیید کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

سردار آزمون:به خودم قول دادم اشک‌شان را در بیاورم

 

زنیت سن پترزبورگ

در ۱ فوریه ۲۰۱۹، او یک قرارداد ۳.۵ ساله با زنیت سن پترزبورگ امضا کرد. سردار در اولین بازی خود برای زنیت مقابل فنرباغچه در مرحله یک سی و یکم لیگ قهرمانان اروپا، دو گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد. او برای عملکرد فوق العاده خود توسط یوفا به عنوان بازیکن هفته انتخاب شد. او در ۲ مارس ۲۰۱۹ تنها گل بازی را به ثمر رساند تا زنیت در اولین بازی خود برای این تیم در لیگ برتر روسیه به پیروزی ۰-۱ مقابل FC اورال یکاترینبورگ برسد.

در ۳۱ مارس ۲۰۱۹ در یک بازی خانگی او مقابل اف سی اورنبرگ دو برابر شد. در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹، آزمون در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا برای زنیت در برابر المپیک لیون، اولین گل مرحله گروهی لیگ قهرمانان یوفا را در مرحله ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به ثمر رساند. او در بازی بعد با یک گل به بنفیکا، از مهدی مهدوی کیا و علی دایی پیشی گرفت و با چهار گل، پربارترین گلزن ایرانی در لیگ قهرمانان یوفا شد

در ۵ ژوئیه ۲۰۲۰ او در پیروزی ۲-۴ برابر اف سی کراسنودار گلزنی کرد که دومین قهرمانی پیاپی لیگ برتر روسیه را برای زنیت به دست آورد. در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰، آخرین روز از لیگ برتر ۲۰۱۹-۲۰۲۰ روسیه، سردار هفدهمین گل خود را در لیگ به ثمر رساند تا به عنوان بهترین گلزن لیگ با هم تیمی خود آرتم دزیوبا به پایان برساند. در ۲ مه ۲۰۲۱، او گل های خود را به ۱۹ گل رساند، زیرا زنیت در پیروزی ۱-۶ برابر تیم دوم لوکوموتیو مسکو، سومین قهرمانی متوالی خود را به دست آورد. او در آخرین بازی فصل در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۲۱، هم تیمی اش آرتم دزیوبا به عنوان بهترین گلزن لیگ پیشی گرفت، زمانی که دزیوبا ۴ گل زد و تعداد گل خود را به ۲۰ رساند. او به عنوان بازیکن برتر فصل در لیگ برتر روسیه ۲۰۲۰-۲۰۲۱ انتخاب شد.

سردار آزمون

 

سبک بازی

سردار آزمون به خاطر توانایی استفاده از سر، خلاقیت و سرعت سریعش ستایش شده است. از او به عنوان زلاتان ابراهیموویچ جوان نام برده شده و عمدتا توسط رسانه های انگلیسی نیز مسی ایرانی خوانده شده است. همچنین از آزمون به عنوان وارث مهاجم افسانه ای ایرانی علی دایی نام برده می شود.

زندگی شخصی

سردار آزمون در یک خانواده سنتی مذهب با اصالت ترکمن ایرانی متولد شد. او به زبان ترکمنی و فارسی روان صحبت می کند و عاشق سوارکاری است. وی با کوربان بردیف، مربی ترکمنستانی خود در اف سی روبین کازان و اف سی روستو، در ترکمن ارتباط برقرار کرد. وی تصمیم گرفت به عنوان ادای احترام به پلاک ثبت نام خودروی زادگاه خود، شماره ۶۹ را در کازان بپوشد. آزمون اظهار داشت که در آینده هوادار باشگاه رئال مادرید اسپانیا است و در آینده اظهار داشت که برای تراکتور سازی در لیگ خلیج فارس طرفدار بازی کند

سردار آزمون پسر خلیل آزمون، بازیکن سابق تیم ملی والیبال ایران است. او مربیگری چندین تیم والیبال، از جمله گل گهر سیرجان و جواهری گنبد وی سی را بر عهده داشته است. آزمون دقیقاً پس از خروج از جام جهانی ۲۰۱۸ ایران به دلیل انتقادات سنگینی که از طرف هواداران داشت، تصمیم گرفت در ۲۳ سالگی از فوتبال بین المللی بازنشسته شود، زیرا این انتقادات باعث وخیم شدن بیماری مادرش شد. در نتیجه آزمون ترجیح داد كه بازنشسته شود و از فوتبال کناره گیری کند تا در كنار مادرش باشد. او پس از این وقفه به تیم بازگشت. آزمون عضو انجمن بشردوستانه ترکمن های جهان است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=438252
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Wikipedia.com

ثبت نظر

-