خواسته جدید طالبان/خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام، لحظه‌ای تاریخی

  • کد خبر : 438008
  • 16 تیر 1400 - 8:57
خواسته جدید طالبان/خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام، لحظه‌ای تاریخی

نیوز: با توجه به گستردگی حملات طالبان در افغانستان، اوضاع این کشور نا به سامان است.خواسته جدید طالبان، سخنگوی طالبان اعلام کرد نظامیان خارجی اگر تا مهلت مورد توافق از افغانستان خارج نشوند به عنوان نیروی اشغالگر در نظر گرفته خواهند شد، به همین دلیل بسیاری از این نیروهای خارجی این کشور را ترک کرده و یا برای خروج زمان تعیین کردند.

در پی خواسته جدید طالبان، سهیل شاهین در گفت وگو با تلویزیون «بی.بی .سی» انگلیس گفت: “هر کدام از نظامیان خارجی اگر تا مهلت مورد توافق برای خروج سربازان غربی از افغانستان، از این کشور خارج نشوند به عنوان نیروی اشغالگر در نظر گرفته خواهند شد، لذا چنانچه آنها برخلاف توافق دوحه در افغانستان باقی بمانند، آن وقت رهبران ما درباره اقدام مقتضی تصمیم گیری خواهند کرد. ما واکنش نشان خواهیم داد و تصمیم نهایی با رهبری طالبان است.

وی در این خصوص گفت: اگرچه قصد تصرف نظامی کابل پایتخت را نداریم، اما معتقدیم هیچ سرباز خارجی، از جمله پیمان کاران نظامی نباید در کابل باقی بمانند.شاهین با ذکر این موضوع که مردم ما به فعالیت سازمان‌های غیردولتی و سفارتخانه‌ها نیاز دارند، عنوان داشت که طالبان مخالف ادامه حضور نظامیان خارجی است اما به دیپلمات‌ها، اعضای سازمان‌های غیردولتی و دیگر شهروندان خارجی حمله نخواهد کرد.

سهیل شاهین همچنین خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام را لحظه‌ای تاریخی عنوان کرد.در پی خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل و پایان مأموریت سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان، گزارش‌هایی درباره ادامه حضور حدود یک هزار نظامی این سازمان که عمدتاً آمریکایی خواهند بود، منتشر شده است.

خود آمریکایی اعلام کردند که هدف از ادامه حضور این نظامیان در افغانستان، حفاظت از سفارتخانه‌های کشورهای عضو ناتو و فرودگاه بین المللی کابل عنوان شده است.هم زمان با ادامه خروج نظامیان غربی از افغانستان خشونت‌های نظامی در این کشور افزایش یافته و طالبان در حال گسترش مناطق تحت اختیار خود است.

گروه طالبان

بی بی سی با بررسی این موضوع نوشت: با خروج نیروهای نظامی خارجی طی روزهای اخیر از خاک افغانستان تجربه ای مشابه آنچه در سال ۱۹۸۹ در این کشور اتفاق افتاده بود قابل پیش بینی است. چون این موضوع پژواکی مشابه حوادث سال ۱۹۸۹ با خروج نیروهای غربی از افغانستان از افغانستان است که یادآور خروج نیروهای شوروی در سال ۱۹۸۹ و آغاز یک دهه جنگ  داخلی در این کشور نیز هست.

در آن زمان که روس های افغانستان را ترک می کردند نیروهای آمریکایی و انگلیسی نیز از افغانستان خارج شدند و وعده دادند تا به زودی به این کشور بازمی گردند که البته تا سال ۲۰۰۱ و عملیات تروریستی که در آمریکا توسط گروه القاعده اتفاق افتاد محقق نشد.

اکنون پس از نزدیک به ۲۰ سال با به پایان رسیدن عملیات نظامی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان مسئله ماندن یا بازگشتن آنها مطرح است.

>>>بیشتر بخوانید:

مهاجرت افغان ها به ایران/حضور طالبان در گمرک ایران و افغانستان

کانیوزن سفارت ها و شهروندان کشورهای خارجی به دلیل مسائل امنیتی و همچنین شیوع ویروس کرونا آماده ترک کردن افغانستان شدند.این هفته آخرین دیپلمات های بلژیک از این کشور خارج شدند و مغازه ها و بازارهای استرالیایی در ماه مه در افغانستان بسته شد. فرانسوی ها و انگلیسی ها نیز مانند دیگران از کشور خارج شدند.

دولت استرالیا در ماه مه اعلام کرد سفارتخانه خود در این کشور را می بندد ولی ابراز امیدواری کرد که این موضوع موقتی باشد.

دولت کره جنوبی نیز دیروز اعلام کرده است که تا اخر این ماه (میلادی) نیروهایش را کاملا از افغانستان خارج می کند.با این وجود آمریکا می گوید صدها نیروی خود را برای حفاظت از سفارتخانه اش در این کشور نگه می دارد.

طالبان در تلاش است برای تقویت مشروعیت جهانی خود از سفارتخانه ها محافظت کند. ماه گذشته هنگامی که «تامس نیکلاسون» فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان خواستار امنیت بیشتر دیپلمات ها شد این گروه در بیانیه ای اعلام کرد ماموریت های دیپلماتیک و کمک رسانی را پشتیبانی می کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=438008

برچسب ها

ثبت نظر

-