چند ایده برای کاردستی های خلاقانه

  • کد خبر : 437772
  • 28 تیر 1400 - 11:40
چند ایده برای کاردستی های خلاقانه

نیوز: صنایع دستی گاهی به عنوان صنایع دست ساز نیز تلقی می شوند. و این به معنی انواع مختلفی از کارها است که اشیا مفید و تزئینی را کاملاً با دست یا فقط با استفاده از ابزارهای ساده مثل خودکار، قیچی، وسایل کنده کاری ،یا قلاب ایجاد می شود.ایده کاردستی های خلاقانه که بخش اصلی صنایع دستی است و شامل طیف گسترده ای از فعالیتهای خلاقانه و طراحی است که مربوط به ساختن چیزهایی با دست و مهارت فرد برای ساخت این چیزها با دست می باشد، از جمله کار با منسوجات، مواد قالب پذیر و سفت و سخت، کاغذ، الیاف گیاهی، خاک رس و غیره. یکی از قدیمی ترین صنایع دستی دوکرا است؛ دوکرا نوعی ریخته گری فلز است که بیش از ۴۰۰۰ سال است در هند مورد استفاده و با استقبال عموم همراه است. و هنوز هم استفاده می شود.

ظروف سفالی دست ساز

در بلوچستان، زنان هنوز ظروف سفالی دست ساز با تزئینات نقطه ای بسیار شبیه به سفال ۵۰۰۰ ساله کالپورگان می سازند. معمولاً این اصطلاح در مورد تکنیک های سنتی ایجاد اشیاء (چه برای استفاده شخصی و چه به عنوان محصول) که هم عملی و هم زیبایی است، به کار می رود. صنایع دستی صنایعی است که بدون استفاده از ماشین آلات و با دست برای تهیه نیازهای محل زندگی تولید می شود

اصطلاح جمعی صنایع دستی شامل صنعتگری و صنایع دستی است. اصطلاح هنر و صنایع دستی در تمامی کشورها توسط افراد بالغ و کودکان طرفداری ایجاد می شود. اما این تمایز معنایی رسمی نیست و این اصطلاح به راحتی با طراحی هنرها و صنایع دستی اشتباه گرفته می شود، که در واقع به همان اندازه که زیبایی شناسانه است عملی نیز است.

ریشه صنایع دستی در تمدن های باستان وجود دارد و بسیاری از صنایع دستی خاص از قرن ها پیش مورد استفاده قرار می گرفته اند.

صنایع دستی

صنایع دستی

بسیاری از صنایع دستی از مواد طبیعی کاملاً بومی ساخته می شود. در حالی که دیگر صنایع دستی ممکن است از مواد مدرن، غیر سنتی و حتی مواد صنعتی فراتر از طبیعی بودن نیز ایجاد شوند. پس در نسبت دادن صنایع دستی به کارهای ساخته شده مختلف، معیار اصلی ساخت آن کار با دست می باشد. آن هایی که به وسیله تولید انبوه یا ماشین آلات ساخته می شوند کالاهای صنایع دستی نیستند

به نظر می رسد کلا، مهارتهای دستی و خلاقانه دانش آموزان و گاها، کار یا تجارت خاص، در حال توسعه می باشد. صنایع دستی اغلب به طور غیر رسمی و رسمی در سیستم های آموزشی ادغام می شوند. اکثر صنایع دستی به مهارت لازم نیاز دارند اما هر کسی می تواند آن را یاد بگیرد.

مانند هنرهای عامیانه، صنایع دستی غالباً دارای اهمیت فرهنگی و یا مذهبی هستند و ممکن است یک پیام سیاسی نیز داشته باشند، مانند کاردستی. بسیاری از صنایع دستی برای دوره های کوتاه مدت (چند ماه یا چند سال) بسیار محبوب می شوند و به سرعت در میان صنعتگران گسترش می یابند، زیرا همه از اولین نمونه ها تقلید می کنند، سپس محبوبیت آنها تا احیای بعدی کاهش می یابد

کاردستی کاغذی

کاردستی کاغذی جزو ایده کاردستی های خلاقانه است که مجموعه ای از صنایع دستی است که از کاغذ یا کارت برای ایجاد اشیاء دو یا سه بعدی استفاده می شود. کاغذ و کارت طیف وسیعی از تکنیک ها را به خود اختصاص داده و می توان آنها را جمع، خم، برش، چسب، قالب، بخیه یا لایه لایه کرد. ساخت کاغذ با دست نیز کار دستی کاغذی نام دارد.

صنایع دستی کاغذی در بیشتر جوامعی که از کاغذ استفاده می کنند شهرت بسزایی دارد. انواع خاصی از صنایع دستی بالاخص با کشورها یا فرهنگ های خاص مرتبط است. در کشورهای کارائیب صنایع دستی کاغذی منحصر به فرهنگ کارائیب است که اهمیت حیوانات بومی را در زندگی مردم آن منطقه نشان می دهد

علاوه بر ارزش زیبایی صنایع دستی کاغذی، از اشکال مختلف صنایع دستی کاغذی در آموزش کودکان استفاده می شود. کاغذ یک محیط نسبتاً ارزان قیمت است که به راحتی در دسترس است و کار با آن آسان تر از وسایل گرانتر است که معمولاً در خلق آثار هنری سه بعدی مانند سرامیک، چوب و فلزات استفاده می شود. همچنین کار با آن بهتر از رنگها و سایر مواد رنگی است. صنایع دستی کاغذی نیز ممکن است در محیط های درمانی به کار برده شود و برای کودکان یک فضای خلاقانه امن و بدون عارضه برای ابراز احساسات آن ها فراهم کند.

کلمه “کاغذ” از پاپیروس گرفته شده است. در حقیقت اولین نمونه شناخته شده از “کاغذ تا شده” یک نقشه مصر باستان است که روی پاپیروس کشیده شده و به شکل مستطیل مانند نقشه راه مدرن جمع شده است.

گل های اریگامی

اولین اریگامی

ایده کاردستی های خلاقانه؛ اولین اریگامی ژاپنی مربوط به قرن ۶ میلادی است. در بیشتر مناطق غربی، اصطلاح اریگامی به طور مترادف با کاغذ تا شده استفاده می شود، اگرچه این اصطلاح به درستی فقط به هنر تاشو کاغذ در ژاپن اشاره دارد.

کاردستی با وسایل دور ریختنی

سام هندرسون این تاج گل استقبال شگفت انگیز را که در تمام طول سال کارایی دارد، چه به تنهایی و چه با تغییراتی در تزئینات فصلی ساخت.

گل کاغذی

همه ما به یاد داریم که برای حفظ و لذت بردن از گل ها، چگونه آن ها را در صفحات کتاب فشرده ایم. در اینجا گلهای تازه فشرده شده با ریسمان به هم وصل می شوند تا یک سینی کاملاً یک دست ایجاد شود که برای سرو تزئینی مواد کاملا زیبا است.

می توانید تمام طول سال، منزل خود را با این شکوفه های هنری اریگامی بوسیله ی گل های رنگارنگ و زیبا تزئین کنید. ملیسا کاگی خلاق، با الهام از علاقه جدید بچه هایش برای ساخت حیوانات اریگامی و مقداری کاغذ تزئینی خیره کننده که پیدا کرد، این دسته گل را از کاغذهای شش ضلعی ساخته است. او می گوید: “این مواد فقط به نظر می رسید که زیباترین گلبرگهای گل را برای من ایجاد می کنند اما هیچ کس تصور هم نمی کرد نتیجه کار اینقدر حرفه ای و خیره کننده باشد.”

فقط با چند وسیله می توانید حلقه های گلدوزی در اندازه های مختلف را به کارهای هنری قابل توجه تبدیل کنید که به دیوارها، رنگ و الگو و بافت اضافه می کند. یک راه عالی و ارزان برای داشتن پارچه های خارق العاده، حلقه های گلدوزی است که برای نمایش تغییر فصل ها یا فقط تغییر احساس اتاق در عرض چند دقیقه ایده آل هستند!

حلقه های گلدوزی

کاردستی با کرم شب تاب

ملیسا می گوید: یک روز بارانی و زمستانی بود و من آرزو داشتم که بیرون از حیاط و باغ خود باشم. هر سال، همیشه علامت های جدیدی را برای آغاز بهار ایجاد می کنم. او با یک خاک رس زیبا و قابل پخت کار کرد. ملیسا این مواد شایان ستایش را برای برچسب زدن به گل ها و گیاهانش آماده می کند.

در زمان حال کمتر کودکی است که با طبیعت و زیبایی های بسیار زیاد آن آشنایی چندانی داشته باشد. ملیسا می خواست کودکان خود را با شگقتی های شب جنگل آشنا کند و تصمیم گرفت کاردستی ای درست کند که فرزندان او حین خواب فکر کنند با کرم های شب تاب کوچولو می خوابند پس کاردستی کرم شب تاب خود را ساخت و آن را برای فرزندان خود در اتاق خوابشان قرار داد.

ملیسا می گوید: دو سال پیش شوق ساخت انواع میوه ها با نخ ها را داشتم. نخ های کاموایی که به راحتی استفاده شده و دور ریخته می شوند پس کار دستی زیبتی خود را ساختم و با اضافه ی نخ ها انواع میوه ها ی تزیینی زیبایی را برای منزل خود ایجاد کردم.
“او می گوید:” این نخ قرمز من را یاد کاسه ای از توت های تازه تابستانی می اندازد. ”

هر سال پرهای [جوجه های ما] می ریزد و من اعتراف می کنم که در این مدت پرهای زیبای آنها را احتکار می کنم. ملیسا می گوید: “من دوست دارم آنها را درون گلدان ها فرو ببرم یا روی بسته ها ببندم تا هدایا را بوسیله ی آن ها تزیین کنم” من تمام آنها را نقاشی نکردم زیرا هنوز هم دوست داشتم زیبایی طبیعی پرها از بین نرود.

پر

تزیین لوازم خانه

ایده کاردستی های خلاقانه و هنر تزیین لوازم خانه و اکثرا شانه های سر بوسیله ی لوازم دور ریختنی هنری با ارزش است. شما می توانید با استفاده از لوازم دور ریختنی وسایل منزل و حتی گل های سر خود را تزیین کنید.

میشل اجمونت، طراح و صاحب سبک، از لوازم جانبی منحصر به فرد و الهام گرفته از عتیقه الهام گرفته است. میشل می گوید: “من همیشه در مغازه آنها را مجذوب خود می کنم و می خواهم با موادی که قبلاً داشتم، ظاهری مشابه ایجاد کنم.” “دکمه های زیبای پرنعمت موارد بسیار جالبی بودند که کاملاً برای این شانه های مو کار می کردند.”

با استفاده از نخ های اضافه و زاید می توانید طرحی به این زیبایی روی دیوار منزل خود ایجاد کنید.

میشل با استفاده از چند بطری شیشه ای تمیز و برخی از روش های آسان طراحی این گلدان های زیبا و سبک بوهو را ایجاد کرد. میشل که سبک مشابهی را در ویترین فروشگاه مشاهده کرده بود، خودش شروع به ساخت این مدل های گران قیمت کرد. او می گوید: “من تصمیم گرفتم از بطری های شیشه ای شفاف و با سطوح صاف استفاده كنم كه این امر امكان ترسیم طرح های غریب را فراهم می آورد.

ایده کاردستی های خلاقانه با ریسه

تی شرت های قدیمی را به یک فرش پارچه ای تبدیل کنید

ایده کاردستی های خلاقانه؛ فقط در چند مرحله آسان تی شرت های قدیمی را به یک فرش پارچه ای زیبا و کاربردی تبدیل کنید. میشل این سبک را در یکی از فروشگاه های مشهور مشاهده کرد و تصمیم گرفت که به سبک خودش کار کند. او می گوید: “من می دانستم که می توانم با چند تی شرت قدیمی که در خانه داشتم چیزی مشابه آن ایجاد کنم. من این مواد را بر اساس میزان بافتی که برای فرش می خواستم انتخاب کردم.”

فرش با تیشرت

گلدان های برکه ای یا باغ های آبی نه تنها زیبا هستند بلکه ایجاد و مراقبت آنها نیز آسان است. با کمی بیشتر از آبیاری منظم، این باغهای زیبا برای استفاده ی شخصی و نمایش جالب هستند. گیاهان آبی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و آماده راه اندازی گلدان برکه خود شوید!

مداد رنگی شکسته و فرسوده چیزی نیست که بتوان دوباره از آن استفاده کرد. آنها فقط عالی هستند که به شمع های سرگرم کننده و کاربردی تبدیل شوند! از ظروف شیشه ای در اندازه های مختلف مانند شیشه و نگهدارنده های نذری برای ساخت و نمایش این خلاقیت های رنگارنگ استفاده کنید. افزودن چند قطره روغن به مخلوط باعث می شود شمع هایی با بوی خوش ظاهر شوند!

طرفداران برایان کارلایل از پلاک های رنگی روشن و دومینوی چوبی پرنعمت برای مونتاژ ساعتهای عجیب و غریب و یک نوع استفاده کرد.بله ، شما می توانید حباب های خود را بسازید! این کار با مقداری صایون و آب امکان پذیر است. بچه ها با دیدن شن و ماسه صابون خانگی خود در هوا هیجان زده می شوند

تاب آویزان لاستیکی از درخت

کودکان (و بزرگسالان) عاشق نوبت گرفتن و خنک شدن در سایه این درختان هستند.

تاب با لاستیک

چگونه یک بازی سرگرم کننده برای یک بازی چمن کلاسیک بسازیم که دوستان و خانواده را دور هم جمع کند. یک پالت قرمز، سفید و سبز را امتحان کنید. این بازی مناسب برای روزهای تعطیل شماست مخصوصا دورهمایی های عید نوروز.

>>>بیشتر بخوانید:

فیلم آموزش کاردستی های خلاقانه با وسایل بازیافتی و دورریختنی

ایده کاردستی های خلاقانه

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=437772
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Greatamericancountry.com

ثبت نظر

-