بازی مافیا چیست/همه چیز راجب این بازی

  • کد خبر : 437046
  • 12 تیر 1400 - 11:47
بازی مافیا چیست/همه چیز راجب این بازی

نیوز: احتمالا اسم بازی مافیا را این روزها زیاد شنیده باشید. یک بازی مهیج و پر بحث که از  استقبال خوبی در بین جوانان برخوردار گشته و بساط تفریح و سرگرمی شان را فراهم ساخته است. این بازی به شکل های گوناگون و با نقش های متنوع انجام می شود.در این مقاله در مورد این بازی بیشتر بدانید:

در مورد بازی مافیا بدانید

مافیا در لغت اشاره به گروهی از تبهکاران دارد. این بازی یک بازی دسته جمعی و گروهی است که بر پایه استدلال و برهان چیده شده است. فاکتورهای مورد نیاز برای برد در این بازی، قدرت بیان قوی، اعتماد به نفس، ضریب هوشی متناسب و روحیه بازی تیمی است. برای بازی مافیا حداقل ۶ بازیکن نیاز است که تعداد بازیکن ها بیشتر از این هم می تواند باشد. این بازی به دو پارت روز و شب تقسیم می شود . بازی مافیا اولین بار توسط شخصی روسی به نام دیمیتری دیویدوف در سال ۱۹۸۶ پایه گذاری شد. در تمام طول بازی، هدفی که دنبال می شود، شناسایی گروه مافیا و از بین بردن آنها و یا از بین بردن شهروندان توسط مافیا می باشد.

بازی مافیا

آشنایی با نقش های بازی مافیا

بازی از دو گروه اقلیت آگاه یعنی همان مافیا و اکثریت ناآگاه یعنی شهروندان تشکیل می شود. مافیا چون همدیگر را می شناسند و تعدادشان از شهروندان کمتر است، اقلیت آگاه نام دارند. شهروندان نیز چون تعدادشان بیشتر است و یکدیگر را نمی شناسند اکثریت ناآگاه نام می گیرند.
در این بازی نقش های زیادی می توانند وجود داشته باشند . این بازی از چند نقش اساسی و پایه تشکیل شده است که به معرفی آنها می پردازیم:

نقش گاد: نقش گاد، خدا یا همان راوی نقشی است که بازیکن شمرده نمی شود. هر بازی باید یک گاد داشته باشد. گاد شخصی است که همه نقش ها را می شناسد و و ظیفه نظارت، مدیریت و هدایت بازی را بر عهده دارد. تعیین نقش بازیکنان به صورت مخفیانه توسط گاد انجام می شود.

نقش دکتر(پزشک):دکتر در گروه شهروندان قرار دارد. وظیفه دکتر، نجات جان شهروندان است. دکتر باید شخصی را که مافیا ترور کردند نجات دهد. دکتر تنها یک شب می تواند خودش را نجات دهد.

کارآگاه: کارآگاه یک شهروند است که  وظیفه شناسایی گروه مافیا را بر عهده دارد. در طول شب که همه خواب هستند، کارآگاه در مورد مافیا از گاد سوال می کند و گاد با اشاره دست یا سر به او می فهماند که چه کسی مافیا می باشد. در صورت تشخیص اشتباه نیز گاد او را راهنمایی می کند.

کلانتر: منافع شهر و شهروندان را در نظر می گیرد. یک نفر را در طول شب انتخاب میکند اگر آن شخص مافیا بود کشته می شود. در صورتی که شهروند را انتخاب کرده باشد، کلانتر از بین می رود.

بازی مافیا

نقش های دیگر:

شهردار: در گروه شهروندان قرار دارد. شهردار تنها یک بار در طول بازی می تواند رای گیری را در مرحله دوم لغو کند. او می تواند بازیکن شهروندی که از بازی حذف شده را به بازی برگرداند. شهردار تنها کسی است که دکتر را می شناسد و از او دفاع می کند.

شهروند ساده: جز شهروندان محسوب می شود توانایی و نقش به خصوص و منحصر به فردی ندارد. می تواند در رای گیری شرکت کند و اظهار نظر کند.

رویین تن: در گروه شهروندان قرار دارد. در بین شهروندان از همه قوی تر است. رویین تن نمی تواند در طول شب توسط مافیا کشته شود.

کشیش: کشیش نیز در گروه شهروندان می باشد. او در شب به دستور گاد بیدار می شود و یک نفر را که گمان می کند به او سکوت داده شده از سکوت خارج می کند.

پدر خوانده (God father):  در گروه مافیا قرار دارد. پدر خوانده نقش رئیس مافیا را بازی می کند. با دستور او مافیا یک شهروند را از بین می برند. او به مافیا دستور می دهد که کدام شهروند را در طول شب نابود کنند. گروه مافیا باید تلاش کنند که هویت شان آشکار نشود.

تروریست: از اعضای تیم مافیا می باشد. در صورتی که این نقش در طول روز با رای گیری از بازی حذف شود، می تواند یک نفر دیگر را با خود حذف و به اصطلاح ترور کند.

مافیا ساده: در گروه مافیا قرار دارد. وظیفه به خصوصی ندارد. مانند یک  شهروند ساده است و برای پیروزی تیم خود تلاش می کند.

دکتر لکتر(جراح): در گروه مافیا قرار دارد. او وظیفه دارد که هر شب یکی از مافیا را از خطر نجات دهد. او تنها یک بار می تواند خود را نجات دهد.

mafia

دیگر نقش های شهروندی در بازی مافیا

تفنگدار، نگهبان، تکاور، زره پوش، تک تیرانداز، قاضی، قهرمان، اسنایپر، دندانپزشک، هکر، فدایی، جادوگر، فرشته، نانوا، ساقی، وکیل و…

ناتاشا، بازجو، مذاکره کننده،  گروگان گیر، ناتو، افسونگر، خرابکار، آمپول زن و…

قوانین و شیوه بازی

این بازی در چند شب و روز متوالی تا رسیدن به نتیجه نهایی انجام می شود. در طول روز بحث هایی در زمینه حذف و شناسایی مافیا انجام می شود. در شب نیز  بعضی از بازیکنان، دور از چشم بازیکنان دیگر کارهایی را انجام می دهند و تصمیم هایی می گیرند. این روال در چند پارت  شب و روز ادامه می یابد تا زمانی که مافیا شناسایی شوند یا تعداد مافیا و شهروند برابر شود.
در ابتدا بازیکن ها توسط گاد به صورت مخفیانه تعیین نقش می شوند. نقش ها روی کاغذ نوشته شده و هر نفر  یک نقش را انتخاب می کند. در این زمینه کارت های آماده تعیین نقش نیز موجود می باشد. پس از آن جدال بین دو گروه مافیا و شهروند آغاز می شود. مافیا باید شهروندان را حذف کنند و شهروندان نیز باید با حدس، منطق و استدلال مافیا را حذف کنند. هیچ کس نباید از نقش افراد دیگر با خبر باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

شب های مافیا و درخشش خداد عزیزی

بازی با شب آغاز می شود

گاد دستورمی دهد همه چشمان خود را ببندند. به مافیا دستور بیدار باش می دهد. مافیا بیدار می شوند و یکدیگر را شناسایی می کنند.
در روز اول افراد همه بیدار می شوند و بازی آغاز می شود. بازیکن ها در بازی باید یکدیگر را با دلیل و منطق متهم کنند و سعی کنند که نقش سایرین را بشناسند. پس از  متهم کردن افراد، به چند نفر مظنون می شوند. در نتیجه نوبت به رای گیری می رسد و با اجازه گاد رای گیری انجام می شود. مظنونی که بیشترین رای را آورده باشد کشته می شود و از بازی حذف می شود. فردی که از بازی حذف می شود نباید نقش خود را اعلام کند.مجدد شهر به خواب می رود و گاد اعلام می کند مافیا بیدار شوند. از مافیا می پرسد چه کسی را می خواهند بکشند. مافیا به خواب می روند.

بازی گروهی
بعد از آن گاد از پزشک می خواهد که بیدار شود و یک نفر را شفا بدهد. اگر کسی که پزشک نجات می دهد همان شخصی باشد که مافیا ترور کرده اند آن شخص نجات پیدا می کند. سپس پزشک می خوابد.
بعد از آن گاد کارآگاه را بیدار می کند و از او می پرسد که به چه کسی مظنون است کارآگاه یک نفر را نشان می دهد و گاد با اشاره به او می فهماند که آن شخص مافیا هست یا نیست. کارآگاه به خواب می رود.
گاد بعد از آن کلانتر را بیدار میکند و از او می پرسد که آیا قصد استعلام گرفتن را دارد یا خیر. کلانتر  به دستور گاد به خواب می رود.
در روز دوم همه به دستور گاد بیدار می شوند و اتفاقات شب قبل اعلام می شود. این روال به همین صورت ادامه می یابد تا در نهایت یکی از دو گروه مافیا و شهروند پیروز شوند و بتوانند گروه دیگر را شناسایی و حذف کنند.

برخی از اصطلاحات بازی مافیا

سیو کردن: نجات دادن.
هد شات: کسی که از سمت همه مظنون به مافیا بودن می شود.
وتو کردن: لغو کردن رای اعدام از سوی شهردار.
نوب: فرد تازه کار در بازی.
نوار خالی: وقتی شخصی صحبت های پوچ و بدون نتیجه در بازی می کند نوار خالی پر کرده است.
معارفه: آشنا شدن مافیا با هم در شب اول.
کیل: کشته شدن یک فرد در بازی.
کاور کردن: دفاع کردن یک بازیکن از بازیکن دیـگر.
قارچ: شخصی که با بد بازی کردن گروه خود را لو دهد.
فکت: حرف زدن و استدلال کردن.
شات شب: کسی که در شب کشته شده است.
سناریو: نقشه
سیاه: مافیا
سفید: شهروند
تارگت زدن: وقتی که فردی را متهم به مافیا بودن می کنید و می خواهید دیگران را با خود همراه کنید روی او تارگت زده اید.
تارگت بک: اگر  بازیکنی به بازیکن دیگر تارگت بزند و آن شخص سعی کند که اتهام را متقابلا به خود شخص تارگت زده برگرداند و او را متهم کند، به عمل او تارگت بک می گویند.
اکت شب: صدا یا حرکتی که در شب از سوی بازیکنان اتفاق می افتد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=437046
  • نویسنده : ثمین شعفی

برچسب ها

ثبت نظر

-