یاسر جبرائیلی در کابینه رئیسی/یکی از مخالفان برجام

  • کد خبر : 436785
  • 08 تیر 1400 - 10:33
یاسر جبرائیلی در کابینه رئیسی/یکی از مخالفان برجام
نیوز:بحث بر سر کابینه رئیسی خیلی داغ است. یاسر جبرائیلی کیست؟ / نقش او در کابینه رئیسی چیست؟با نزدیک شدن به زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کابینه و به خصوص چهره‌های اقتصادی دولت او زده می‌شود. نام یکی از کسانی که این روزها برای کابینه رئیسی شنیده می‌شود یاسر جبرائیلی است. او کیست؟

یاسر جبرائیلی متولد ۱۳۶۳، دانشجوی دکترای علوم سیاسی و معاون پژوهشی سابق نیوز است. او اکنون با عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام و رئیس مرکز مطالعات پیشرفت عماد فعالیت دارد. این فعال اصولگرا، با عنوان محقق و کارشناس اقتصاد سیاسی نیز فعالیت دارد.

اما مواضع و دیدگاه‌های یاسر جبرائیلی چگونه است؟ خط فکری او چیست و به چه سمتی گرایش دارد؟

 

مخالفت با برجام و FATF

بسیاری جبرائیلی را یکی از مخالفان برجام و FATF می‌دانند. جبرائیلی بارها با لایحه FATF مخالفت کرده و گفته باید باید آنچه تاکنون برای همکاری و جلب‌نظر FATF انجام داده شده متوقف شود، چراکه تاکنون خسارات زیادی به علت انجام این مطالبات به ایران وارد شده است، لذا باید جلوی این ضرر هرچه زودتر گرفته شود.

یاسر جبرائیلی گفته بود: «کارگروه اقدام مالی در (FATF) به این علت به کشورمان اصرار می‌کند که به آن‌ها بپیوندیم، چون با اجرایی شدن کامل FATF، تحریم‌ها کاملا ما را محدود می‌کند.»

FATF

جبرائیلی که در کارنامه کاری خود معاون پژوهشی فارس را نیز دارد، در بخش دیگری از گفته‌های خود درباره FATF گفته: «تنها در شرایطی ایران می‌تواند مطالبات FATF را به‌صورت کامل اجرایی کند که اولا هیچ تحریمی وجود نداشته باشد و ثانیا گروه‌های مقاومت شامل گروه‌های تروریستی نشوند، لذا تا آن زمان اساسا امکان همکاری کامل با گروه ویژه اقدام مالی برای ایران وجود نخواهد داشت.»

او همچنین معتقد است که برجام تقریباً هیچ کمکی به اقتصاد کشور نداشته بلکه ضررهایی را نیز به ایران وارد کرده است.

>>>بیشتر بخوانید:

چهره جنجالی در کابینه دولت رئیسی

یاسر جبرائیلی  همچنین یکی از منتقدان جدی برجام و مخالفان اقدامات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بود. او بارها گفته که برجام هیچ چیز برای دفاع ندارد و بر این باور بود: «رئیس جمهوری داریم که برجام را در آغوش گرفته است. وقتی رئیس جمهور برجام را در آغوش گرفته، و همه برنامه هایش را به آن گره زده است، چگونه برجام را آتش بزنیم؟»

جبرائیلی نگارش دو کتاب را هم در کارنامه کاری خود دارد، یکی کتاب «روایت رهبری»، چاپ دفتر حفظ و نشر آثار مقام رهبری و دیگری کتاب سودای سکولاریسم.

نام یاسر جبرائیلی اخیرا به‌عنوان یکی از افراد تدوین‌کننده برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مطرح شده است. حال باید دید او کار تدوین برنامه را انجام می‌دهد و در همان پست کنونی باقی می‌ماند. یا ممکن است به زودی پست وزارت و یا معاونتی دریافت کند؟

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=436785

برچسب ها

ثبت نظر

-