آموزش راه هایی برای پیشگیری از خودکشی

  • کد خبر : 436079
  • 02 تیر 1400 - 9:39
آموزش راه هایی برای پیشگیری از خودکشی

به گزارش روانشناسی نیوز: خودکشی در اکثر موارد می تواند قابل پیشگیری باشد. با توجه به کردار، رفتار، افکار فرد مورد نظر و زیر نظر داشتن اعمال او، می توان از فکری که در سر می پروراند آگاه شد. گاهی اوقات نیز توانایی پیش بینی رفتار خودکشی مشکل است. آشنایی با روش های پیشگیری از خودکشی ، چگونگی کمک رساندن به فرد در شرایط بحرانی و منصرف کردن او از این تصمیم، هر کدام به نحوی می توانند در کاهش چشمگیر میزان خودکشی مؤثر واقع شوند.

در ادامه به معرفی راه های پیشگیری از خودکشی افراد می پردازیم:

همه در معرض خودکشی

انسان یک موجود متغیر است. تحت تأثیر شرایط مختلف، عکس العمل های گوناگون و غیر قابل پیش بینی از خود بروز می دهد. می توان گفت تقریباً همۀ افراد در معرض خودکشی قرار دارند. چرا که عکس العملی که فرد در مواجهه با مشکلات و شرایط طاقت فرسا از خود نشان می دهد غیر قابل پیش بینی است. این عکس العمل ها با توجه به توان روحی و جسمی افراد متفاوت است.

 پیشگیری از خودکشی

فریاد کمک

اقدام به خودکشی یک نوع فریاد کمک محسوب می شود. افرادی که اقدام به خودکشی می کنند، هدف شان جلب توجه دیگران نسبت به فشار روانی خودشان است. می توان گفت خودکشی نوعی در خواست کمک و چاره جویی است. در این زمینه هر نوع فکر، حالت یا صحبت فرد در زمینه خودکشی باید جدی گرفته شود.

روش های پیشگیری از خودکشی

اگر در فردی علائم اقدام به خودکشی را مشاهده کردید و احتمال می دهید که تصمیم به خودکشی دارد، در اسرع وقت او را به یک مشاور و متخصص معرفی کنید. در این زمینه مشاور با توجه به وضعیت فرد، مراقبت ها و اقدامات لازم را از او به عمل می آورد. مراقب رفتار و اعمالش باشید. او را تنها نگذارید. نگرانی خود را در رابطه با سلامتی اش ابراز کنید. اظهارات او را جدی بگیرید.

اصول پیشگیری از خودکشی

  1. حفظ ارتباط با شخص و کسب اطلاعات.
  2. شناختن مسائلی که در وضعیت روانی جاری فرد مؤثر بوده اند.
  3. ارزیابی احتمال خودکشی.
  4. شناختن توانایی های فرد که می توانند دیدگاه او را نسبت به زندگی تغییر دهند.
  5. در جریان قرار دادن خانواده و آشنایان فرد در صورت اجازه او.
  6. توجه به مدت زمانی که فرد احساس افسردگی داشته است.
  7. توجه به هر نوع تغییرات جدید در زندگی فرد.
  8. توجه به هر نوع مشکل قانونی جاری، مانند حضور در دادگاه.
  9. توجه به احساسات ذهنی فرد.

کمک

سؤال کردن در زمینۀ افکار خودکشی فرد، به او کمک می کند تا احساسات خود را به راحتی ابراز کرده و حمایت لازم را برای مقابله با افکار خودکشی گرایانه دریافت کند.

ارزیابی میزان خطر خودکشی

با طرح این سؤال ها می توان میزان خطر خودکشی فرد را ارزیابی کرد:

  1. چه اتفاقی افتاده است که زندگی را این چنین برایت دشوار ساخته است؟
  2. چه اتفاقی افتاد که به فکر خودکشی افتادی؟
  3. آیا نقشه ای برای این کار داری؟
  4. چقدر تمایل داری که زنده بمانی؟
  5. چقدر تمایل داری که بمیری؟
  6. چقدر به خودکشی فکر می کنی؟
  7. آیا قبلاً نیز سعی کرده ای که به خودت آسیب بزنی؟ (در صورت بلی، در مورد حوادث پیش آمده از او سؤال کنید)
  8. آیا یکی از اعضای خانواده یا آشنایان اقدام به خودکشی کرده است؟

فردی که در این شرایط قرار دارد، بیش از همه چیز نیازمند یک شنونده و حمایت کننده خوب است . شخصی که بتواند به احساسات وی پاسخ درست و مناسب بدهد، او را سرزنش و موعظه نکند و با او همدل بماند.

آیا دارو در پیشگیری از خودکشی مؤثر است؟

در پیشگیری از خودکشی حتماً در برخی موارد از دارو استفاده می شود. گروهی از افرادی که فکر خودکشی دارند، دچار نوعی افسردگی یا دیگر اختلالات روان پزشکی هستند. درمان افسردگان با دارو، میزان خودکشی را کاهش می دهد.

در میان دارو های روانپزشکی، تأثیر کربنات لیتیوم، که در درمان اختلالات خلقی به کار می رود، در پیشگیری از خودکشی به اثبات رسیده است. همچنین کلوزاپین دردرمان اسکیزوفرنیا کاربرد دارد. درمان افسردگی معمولاً طولانی مدت است، در نتیجه بیماران افسرده نباید خودسرانه دارو را تغییر دهند. افسردگی یکی از علل اصلی خودکشی محسوب می شود.

فکر خودکشی

پیشگیری از خودکشی های مکرر

 افرادی که سابقه خودکشی داشته اند، ممکن است مجدد دست به عمل خودکشی بزنند. افرادی بوده اند که بیش از ده بار دست به خودکشی زده اند.  در کسانی که چند بار اقدام به خودکشی کرده اند و جان سالم به در برده اند، پس از درمان های جسمی، حتماً باید درمان های روانی نیز انجام شود.

علت اصلی تکرار مجدد خودکشی، بی توجهی به بیماری روان فرد است. وقتی فرد خودکشی می کند پس از مراجعه به بیمارستان و رو به راه شدن وضعیت جسمی او را مرخص می کنند، در صورتی که فرد مشکل روان پزشکی دارد و باید زیر نظر روانپزشک یا روانشناس قرار بگیرد. به این ترتیب از خودکشی های مکرر پیشگیری می شود.

پیشگیری از خودکشی با مهارت آموزی به جوانان

برای پیشگیری از خودکشی لازم است تا مهارت های لازم را در مواجهه با بحران ها و مشکلات به جوانان بیاموزیم. جوانی که در کنکور رد می شود، بیکار است، مشکل مالی دارد یا اینکه در خواستگاری جواب رد می شنود، نمی داند چگونه بحران زندگی اش را مدیریت کند. در این موارد اولین فکری که به ذهنش خطور می کند، خودکشی است. برای جلوگیری از خودکشی نیاز به یک همکاری بین بیمار، خانوادۀ بیمار و روان پزشک می باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

خودکشی چیست؟/ انواع خودکشی

 پیشگیری از خودکشی

پیشگیری از خودکشی توسط خود فرد

در نتیجه می توان گفت خودکشی انتخاب نیست، تنها وقتی پیش می آید که میزان درد و رنج شما بیشتر از توان سازگاری شما می باشد. برای رهایی از فکر خودکشی دو راه پیش رو دارید: در جست و جوی راهی باشید که دردتان را کم کند، یا راهی را بیابید که توان شما را افزایش دهد.

قبل از اقدام به خودکشی به خودتان فرصت بدهید؛ می توانید 24 ساعت یا یک هفته صبر کنید. این که الان در فکر خودکشی هستید به این معنا نیست که همین حالا باید خود را بکشید. در تنهایی با افکار خود مبارزه نکنید. درد دل خود را با یک همراز در میان بگذارید. به وجود خدا به عنوان پشتیبان و حامی در بحران های زندگی ایمان داشته باشید. خود را به کاری مشغول کنید تا افکار منفی و پوچ کمتر به سراغ تان بیایند.

روش های متفاوت خودکشی

شایع ترین روش خودکشی در غرب، خودکشی توسط اسلحۀ گرم می باشد. تلفات خودکشی در مردان سه برابر زنان است. در ایران خودکشی در ردۀ سنی 15 تا 30 سال شایع است. روش های خودکشی در ایران، حلق آویز کردن و خودسوزی است. زنان در بیشتر موارد خودسوزی را انتخاب می کنند که احتمال مرگ بسیاربالا دارد.

در چین، خودکشی با سموم نباتی و آفت کش ها شایع است.

خودکشی یک بیماری واگیر دار

نکته ای که در مورد خودکشی جالب توجه است این است که خودکشی واگیر دار یا مسری است. در مکان های جمعی مانند مدرسه، دانشگاه، پادگان و…. می توان شاهد تکرار آن در افراد دیگر بود. به این اتفاق اپیدمی خودکشی می گویند و در چند نقطه از کشور دیده شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=436079
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : چرا بعضی خودکشی می کنند، راه های پیشگیری از خودکشی دانش آموزان

ثبت نظر

-