چگونه می توانم تشخیص دهم که کودکم افسرده است؟

  • کد خبر : 434697
  • 26 خرداد 1400 - 11:39
چگونه می توانم تشخیص دهم که کودکم افسرده است؟

افسردگی کودکان با “بی حوصلگی ها و اندوه های” عادی و عواطف روزمره ای که کودکان هنگام رشد تجربه می کنند متفاوت است. این که کودک غمگین به نظر می رسد لزوماً به این معنی نیست که افسردگی قابل توجهی دارد. اما اگر غم و اندوه یرای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد و یا در فعالیت های عادی اجتماعی ، علایق ، کار در مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل ایجاد کند ، ممکن است به این معنی باشد که آنها افسردگی دارند. بخاطر داشته باشید که گرچه افسردگی یک بیماری جدی است ، اما یک بیماری قابل درمان است.

افسردگی کودکان

چگونه می توانم تشخیص دهم که کودکم افسرده است یا خیر؟

علائم افسردگی در کودکان متفاوت است. این بیماری غالباً تشخیص داده نمی شود زیرا علائم به عنوان تغییرات عاطفی و روانی طبیعی بعد از مدتی از بین می روند. مطالعات اولیه پزشکی بر افسردگی “نقاب دار” متمرکز بود ، جایی که افسردگی کودک با رفتارهای خشن یا عصبانیت اثبات می شود. به ویژه در کودکان با سن پایین تر، غم و اندوه یا روحیه پایین می تواند نشانه ای از افسردگی باشد. علائم اولیه افسردگی از جمله غم و اندوه ، احساس ناامیدی و تغییرات خلقی است. علائم و نشانه های افسردگی در کودکان عبارتند از:

  • کج خلقی یا عصبانیت
  • احساس مستمر غم و ناامیدی
  • کناره گیری اجتماعی
  • حساسیت بیشتر نسبت به طرد شدن
  • تغییرات در اشتها ، افزایش یا کاهش میل به غذا
  • تغییرات در خواب (بی خوابی یا خواب بیش از حد)
  • گریه زیاد
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی و انرژی کم
  • مشکلات جسمی (مانند معده درد و سردرد) که هیچ درمانی درمان کننده آن نیست
  • مشکل در حین وقایع و فعالیت ها در خانه یا با دوستان ، در مدرسه ، و هنگام سایر سرگرمی ها یا علایق
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • اختلال در تفکر یا تمرکز
  • افکار مرگ یا خودکشی

کودک افسرده

همه کودکان کل این علائم را ندارند. در حقیقت ، بیشتر آنها در زمان های مختلف و درشرایط مختلف علائم متفاوتی را نشان می دهند. اگرچه برخی از کودکان ممکن است در محیط های سازمان یافته به خوبی عمل کنند ، اما اکثر کودکان مبتلا به افسردگی شدید در فعالیت های اجتماعی ، از بین رفتن علاقه به مدرسه ، عملکرد تحصیلی دچار مشکل می شوند یا شکل ظاهری شان تغییر می کند. کودکان همچنین ممکن است مصرف مواد مخدر یا الکل را شروع کنند ، به خصوص اگر سن آنها بیش از 12 سال باشد.

اگرچه در جوانان زیر 12 سال نسبتاً نادر است ، اما کودکان خردسال نیز اقدام به خودکشی می کنند – و ممکن است هنگام ناراحتی یا عصبانیت این کار را به صورت تکانشی انجام دهند. دختران بیشتر اقدام به خودکشی می کنند ، اما پسران در صورت اقدام به خودکشی ، واقعاً خود را می کشند. کودکانی که سابقه خشونت خانوادگی ، سومصرف الکل ، یا سواستفاده جسمی یا جنسی دارند ، بیشتر از دیگران در معرض خطر خودکشی قرار دارند ، همانطور که در کودکان علائم افسردگی وجود دارد.

افسردگی کودکان

کدام کودکان افسرده می شوند؟

تا 3٪ کودکان و 8٪ نوجوانان در ایالات متحده افسردگی دارند. این وضعیت به طور قابل توجهی در پسران زیر 10 سال شایع تر است. اما در 16 سالگی ، در بین دختران شیوع افسردگی بیشتر است.

اختلال دو قطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان خردسال است. اما اختلال دو قطبی در کودکان می تواند شدیدتر از بزرگسالان باشد. همچنین ممکن است همراه با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، وسواس اجباری اتفاق بیفتد.

چه عواملی باعث افسردگی در کودکان می شود؟

مانند بزرگسالان ، افسردگی در کودکان می تواند ناشی از ترکیبی از موارد مربوط به سلامت جسمی ، وقایع زندگی ، سابقه خانوادگی ، محیط ، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی باشد. افسردگی نه خلق و خوی گذرا است و نه شرایطی است که بدون درمان مناسب از بین برود.

>>>بیشتر بخوانید:

افسردگی در کودکان و بزرگسالان و تمام علائم آن

کودک ناراحت

آیا می توان از افسردگی در کودکان جلوگیری کرد؟

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند نیز بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. کودکانی که والدین مبتلا به افسردگی دارند ، اولین دوره افسردگی را در سنین پایین تر تجربه می کنند. كودكانی از خانواده های آشفته یا با درگیری زیاد یا كودكان و نوجوانانی كه از نوشیدنی های الكلی و مواد مخدر استفاده می كنند نیز در معرض خطر بیشتری از افسردگی قرار دارند.

چگونه افسردگی در کودکان تشخیص داده می شود؟

اگر علائم افسردگی کودکتان حداقل 2 هفته طول کشیده است ، برای اطمینان از عدم وجود دلایل جسمی و اطمینان از اینکه کودک از درمان مناسبی برخوردار است ، به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به مشاوره یا یک متخصص بهداشت روان که در زمینه کودکان تخصص دارد نیز توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که ممکن است پزشک متخصص اطفال بخواهد به تنهایی با کودک شما صحبت کند. ارزیابی سلامت روان باید شامل مصاحبه با شما (والدین یا مراقب اصلی) و فرزندتان و هر آزمایش روانشناختی دیگری باشد که لازم است.

گزینه های درمانی چیست؟

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی مانند بزرگسالان از جمله روان درمانی (مشاوره) و دارو است. پزشک کودک شما ممکن است ابتدا روان درمانی را پیشنهاد کند و در صورت عدم پیشرفت چشمگیر ، داروی ضد افسردگی را به عنوان گزینه دیگر در نظر بگیرد. بهترین مطالعات تاکنون نشان داده است که ترکیبی از روان درمانی و دارو در درمان افسردگی بیشترین تأثیر را دارد. اما مطالعات نشان می دهد که فلوکستین ضد افسردگی در درمان افسردگی کودکان و نوجوانان موثر است. این دارو به طور رسمی برای درمان کودکان 8 تا 18 سال مبتلا به افسردگی معرفی شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=434697
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/depression/guide/depression-children#1

ثبت نظر

-