حقایق جالبی که درباره مریخ نمیدانستید!

  • کد خبر : 434514
  • 25 خرداد 1400 - 10:01
حقایق جالبی که درباره مریخ نمیدانستید!

مریخ یا بهرام چهارمین سیاره در منظومهٔ خورشیدی است که در یک مدار طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد.هر یک بار گردش این سیاره به دور خورشید معادل ۶۸۷ شبانه‌روز زمین طول می‌کشد و طول شب و روز آن از زمین کمی طولانی‌تر است.

 

حقایق جالب درباره سیاره مریخ

 

1.ماه مارس به نام مریخ نامگذاری شده است.

2.نماد مریخ مانند سپر و نیزه خدای جنگ به نظر می رسد. همچنین این نمادی برای جنسیت مرد است.

3.یونانیان باستان تصور می کردند زمین مرکز جهان است و مریخ یکی از پنج ستاره ای است که به دور آن می چرخد.

4.مصریان مریخ را “مسافر عقب مانده” نامیدند زیرا به نظر می رسد مریخ هر 26 ماه یک بار از طریق زودیاک به عقب حرکت می کند.

5.رنگ قرمز مریخ به دلیل اکسید آهن است که به آن زنگ آهن نیز گفته می شود و دارای پودر تالک است. به معنای واقعی کلمه ، سنگهای فلزی در مریخ در حال زنگ زدن هستند.

سیارات

6.مصریان اولین نام را به مریخ دادند: Har dècher به معنای سرخ. بابلی ها آن را نرگال (“ستاره مرگ”) می نامیدند. یونانی ها و رومی ها این سیاره را به نام خدایان جنگ مربوط به خود ، یعنی آرس و مریخ نامگذاری کردند. عبری ها آن را Ma’adim یا “کسی که از خجالت سرخ می شود” می نامیدند. بسیاری از مردم باستان معتقد بودند که رنگ مایل به قرمز مریخ از خون واقعی موجود در آن سیاره ناشی می شود.

جو نازک مریخ

7.جو (عمدتا از دی اکسید کربن) مریخ به قدری نازک است که آب نمی تواند به صورت مایع وجود داشته باشد – فقط به شکل بخار آب یا یخ می تواند باشد. برای بسیاری از دانشمندان آب مایع، “جام مقدس” مریخ در نظر گرفته شده است.

8.هیچ انسانی ننمی تواند از فشار کم مریخ زنده بماند. اگر بدون لباس فضایی مناسب به مریخ بروید ، اکسیژن موجود در خون به معنای واقعی کلمه به حباب تبدیل شده و باعث مرگ فوری می شود.

9.مریخ فاقد لایه اوزون است. بنابراین ، هر بار که خورشید طلوع می کند ، سطح مریخ با میزان بسیار بالایی از تابش خورشید گرم می شود.

10.فقط دو فضاپیما از فضاپیماهای ارسالی به مریخ موفقیت آمیز بوده اند ، به همین دلیل برخی دانشمندان به این فکر افتادند که آیا “مثلث برمودا” ی مریخی یا یک “روح بزرگ کهکشانی” وجود دارد که دوست دارد فضاپیما را بخورد یا خیر.

11.در سال 1976 ، وایکینگ اول از یک شی مسی در مریخ عکس گرفت که ظاهری شبیه به صورت انسان داشت. بسیاری از افراد و سازمانهای علاقه مند به زندگی فرازمینی استدلال می کردند که موجودات باهوش فرازمینی آن اشیای شبیه به صورت را می سازند. گرچه نقشه بردار جهانی مریخ (1997-2006) نشان داد که صورت احتمالاً یک توهم نوری است.

سطح مریخ

بزرگترین هزارتوی دره های متقاطع

12.مریخ شامل بزرگترین هزارتوی دره های متقاطع منظومه شمسی است که Noctis Labyrinthus ، هزارتوی شب نامیده می شود.

13.مریخ دره ای عظیم دارد که به طرز حیرت انگیزی 4023 کیلومتر طول و شش و نیم کیلومتر عمق دارد.

14.در دوران رنسانس ، مریخ نقشی اساسی در یکی از مهمترین و شدیدترین نبردهای فکری تاریخ تمدن غرب داشت: آیا زمین مرکز جهان است؟. نیکلاس کوپرنیک (1443-1543) توضیح داد که به نظر می رسد مریخ در آسمان به عقب حرکت می کند زیرا زمین در مدار خود به دور خورشید می چرخد و در مداری نزدیک تر نسبت به خورشید قرار دارد.

15.مریخ حدود 4.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده و حدود 4000 مایل عرض (نیمی از قطر زمین) دارد. از آنجا که بیشتر مساحت زمین توسط اقیانوس ها پوشیده شده است ، مقدار خشکی دو سیاره تقریباً برابر است. مریخ نیز بسیار سبک تر از زمین است و تنها یک دهم از جرم زمین را دارد. این چهارمین سیاره نزیک به خورشید است و آخرین سیاره سنگی است (سیارات دیگر همه گازی هستند).

16.محیطی در زمین که بیشترین شباهت را به شرایط فعلی مریخ دارد ، بیابان های قطب جنوب است. با این حال ، حتی بدترین محیط های کره زمین برای زندگی بسیار مناسب تر از مریخ هستند.

17.پوسته مریخ ضخیم تر از زمین است و برخلاف پوسته زمین که از چندین صفحه متحرک تشکیل شده است ، از یک قطعه تشکیل شده است.

مریخ

فصول مریخ دو برابر بیشتر

18.اگرچه مریخ بسیار سردتر از زمین است ، اما شیب مشابه محورهای زمین و مریخ به این معنی است که فصول مشابه در آن ها وجود دارد. برای مثال برف های قله های قطبی شمال و جنوب در زمین و مریخ در تابستان کمتر شده و ذوب می شوند و در زمستان دوباره پوشیده می شوند. علاوه بر این ، یک روز در مریخ 24 ساعت و 37 دقیقه است – تقریباً یکسان با زمین. هیچ سیاره دیگری چنین ویژگی های مشابهی با زمین ندارد.

19.فصول مریخ دو برابر بیشتر از فصل های زمین است زیرا چرخش مریخ به دور خورشید 687 روز طول می کشد ، دو برابر زمانی که زمین به دور خورشید می گردد.

20.مریخ بزرگترین و شدیدترین طوفان های گرد و غبار را در کل منظومه شمسی دارد. این طوفان ها معمولاً بیش از 125 مایل در ساعت هستند ، ممکن است هفته ها ادامه داشته باشند و کل سیاره را پوشش دهند. این طوفان ها معمولاً در زمان نزدیکی مریخ به خورشید اتفاق می افتند.

21.مریخ به طور دوره ای بسیار بیشتر به سمت خورشید متمایل می شود و باعث می شود مریخ تابستان های گرم تری را تجربه کند.

22.مریخ محل زندگی هلاس است ، دشتی وسیع و بی خاصیت که 1300 مایل (به اندازه دریای کارائیب در کره زمین) را پوشش می دهد. این مکان تقریباً چهار میلیارد سال پیش با برخورد سیارک ها به سطح سیاره مریخ ایجاد شده است.

>>>بیشتر بخوانید:

ارسال سلفی از مریخ توسط کاوشگر چینی

زمستان در مریخ

23.در طی زمستان در مریخ ، تقریباً 20٪ هوا یخ می زند و منجمد می شود.

24.مریخ هیچ میدان مغناطیسی ندارد و این نشان می دهد که مانند زمین هسته فلزی مذاب ندارد. با این حال ، شواهدی وجود دارد که مریخ زمانی دارای یک میدان مغناطیسی بوده و این میدان اکنون معکوس شده است ، دقیقاً مانند میدان مغناطیسی زمین که هر چند هزار سال یک بار معکوس می شود.

25.اگر با ماشینی 60 مایل در ساعت به سمت مریخ رانندگی کنید ، رسیدن از زمین به مریخ 271 سال و 221 روز طول می کشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=434514
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.factretriever.com/mars-facts

برچسب ها

ثبت نظر

-