کاربردهای دیگر قرص های ضد بارداری

  • کد خبر : 433244
  • 19 خرداد 1400 - 14:30
کاربردهای دیگر قرص های ضد بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری یا داروهای ضد بارداری خوراکی معمولاً ترکیبی از نسخه های ساخته شده به دست بشر توسط هورمون های پروژسترون و استروژن هستند. این داروها می توانند به درمان انواع مسائل مربوط به هورمون کمک می کنند و حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهند مزایای سلامتی دیگری نیز دارند. در حالی که بسیاری از پزشکان قرص تجویز می کنند ، اشکال دیگر پیشگیری از بارداری هورمونی مانند حلقه های داخل واژن و دستگاه های داخل رحمی نیز ممکن است موثر باشد.

سندرم پیش قاعدگی و اختلال پیش قاعدگی

حدود سه چهارم زنان در زمان های نزدیک به پریودی تحریک پذیر ، عصبانی یا متشنج می شوند. این به عنوان سندرم پیش قاعدگی شناخته می شود. حدود 8٪ از زنان وضعیت شدیدی دارند که به اختلال ناخوشی پیش قاعدگی معروف است. پزشک ممکن است به شما بگوید قرص های قندی را که معمولاً همراه با قرص های ضد بارداری هستند ، کنار بگذارید و بسته جدیدی را شروع کنید. مصرف مداوم قرص های هورمونی مانع از پریود شدن و تغییراتی که بر روحیه شما تأثیر می گذارد، می شود.

میگرن

بسیاری از عوامل می توانند این سردردها را تحریک کنند ، اما تغییر سطح استروژن و پروژسترون می تواند آن را بدتر کند. احتمالاً به دلیل افت هورمون استروژن ، میگرن بیشتری قبل یا در طی دوره قاعدگی داشته باشید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که قرص های ضد بارداری را مصرف کنید تا پریود نشوید یا از استروژن در دوران قاعدگی برای ثابت نگه داشتن سطح هورمون استفاده کنید.

قرص های ضد بارداری ومیگرن

پریودهای دردناک

گرفتگی شدید می تواند به معنای ابتلا به بیماری دیسمنوره باشد. درد ناشی از ماده شیمیایی است که در رحم ایجاد می شود و باعث انقباضات عضلانی می شود. پزشک شما ممکن است مصرف قرص های جلوگیری از بارداری یا استفاده از پچ یا حلقه را برای جلوگیری از آزادسازی تخمک یا همان تخمک گذاری توصیه کند. به این ترتیب ترشح شما ماده شیمیایی پروستاگلاندین همان ایجادکننده درد را کمتر می کند.

جوش

قرص های جلوگیری از بارداری برای درمان شکستگی ها طراحی نشده اند ، اما سطح هورمون های “مردانه” آزاد شده از تخمدان را کاهش می دهند که می تواند منجر به مشکلات پوستی شود. برای پیدا کردن قرص با ترکیب دارویی مناسب، باید با پزشک خود هماهنگ باشید. ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا نتایج را مشاهده کنید.

جوش

قاعدگی های نامنظم و شدید

وقتی بدن شما به اندازه کافی پروژسترون تولید نمی کند ، ممکن است دوره ی بین دو چرخه قاعدگیتان بیشتر و درنتیجه دوره ها نامنظم شود. این باعث می شود تا پوشش رحم شما جمع شود ، و در نهایت شروع به خونریزی می کنید. مصرف قرص های ترکیبی ضد بارداری می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کند. پروژسترون موجود در آنها همچنین به جلوگیری از ضخیم شدن پوشش رحم کمک می کند. پزشک شما ممکن است “مینی قرص” یا فقط پروژستین برای شما تجویز کند که به طور مداوم برای کاهش یا حتی توقف خونریزی مصرف می کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

باید و نباید‌های استفاده از قرص اورژانسی ضدبارداری

آندومتریوز

این اختلال دردناک زمانی اتفاق می افتد که سلولهایی شبیه سلولهای داخلی رحم که آندومتر نامیده می شوند ، در مناطق دیگر لگن از جمله تخمدان و روده رشد کنند. قرص های جلوگیری از بارداری به همان روشی که در داخل رحم عمل می کند بر این بافت تأثیر می گذارند. قرص های ضد بارداری میزان جمع شدن رحم را محدود می کنند ، بنابراین در زمان قاعدگی درد کمتری خواهید داشت.

سندرم پلی کیستیک

شما نمی توانید سندرم تخمدان پلی کیستیک را درمان کنید ، اما می توانید علائمی مانند قاعدگی نامنظم ، جوش و رشد موهای زائد را درمان کنید. هورمون های موجود در قرص های جلوگیری از بارداری می توانند عدم تعادل هورمون های «مردانه» و «زنانه» را که این مشکلات را برای زنان مبتلا به این بیماری ایجاد می کند بهبود ببخشد.

سندرم پلی کیستیک

سایر مزایای بهداشتی

از آنجا که قرص های جلوگیری از بارداری میزان خونریزی در دوران قاعدگی را کاهش می دهد ، احتمال کم خونی یا کمبود گلبول های قرمز خون نیز در شما کمتر است. این قرص ها همچنین با کاهش میزان سرطان تخمدان و رحم مرتبط بوده اند.

عوارض جانبی و خطرات

اکثر زنان هنگام استفاده از قرص های ضد بارداری مشکلی ندارند ، اما ممکن است قاعدگی نامنظم داشته باشند و به خصوص در چند ماه اول تغییرات خلقی و وزنی مشاهده کنند. اگرچه شایع نیست ، اما لخته شدن خون نیز ممکن است. این قرص ها همچنین به نوعی با خطر بیشتر سرطان پستان و دهانه رحم مرتبط هستند. برای رفع نگرانی های خود ، با پزشک خود در مورد بهترین روش جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=433244
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/sex/birth-control/ss/slideshow-birth-control-other-reasons

ثبت نظر

-