ایمپلنت و آی یو دی/ دو روش جلوگیری از بارداری/ هر آنچه باید درباره این دو بدانید!

  • کد خبر : 432535
  • 17 خرداد 1400 - 9:29
ایمپلنت و آی یو دی/ دو روش جلوگیری از بارداری/ هر آنچه باید درباره این دو بدانید!

کاشت هورمونی (ایمپلانت) و دستگاه های داخل رحمی (آی یو دی) هر دو روش ایمن و قابل اطمینان برای جلوگیری از بارداری هستند. به آنها پیشگیری از بارداری برگشت پذیر با اثر طولانی مدت گفته می شود. این روشهای متناسب برای سال ها کار می کند و پس از ورود به رحم، برای جلوگیری از بارداری لازم نیست کار دیگری انجام دهید.

 

آی یو دی

از چه لحاظ شبیه هم هستند؟

دستگاه جلوگیری از بارداری/آی یو دی و ایمپلنت بسیار موثر هستند – احتمال بارداری شما در سال اول استفاده از آن کمتر از % 1 است در حالیکه در زنانی که از قرص های بارداری استفاده میکنند این احتمال ده برابر می شود. یعنی 10 از 100.

ایمپلنت و آی یو دی از جهات دیگر نیز مشابه هستند. پزشک یا پرستار باید آنها را وارد و خارج کند – خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید. هر دو قابل برگشت هستند – به محض برداشته شدن می توانید باردار شوید. در ابتدا گران تر از انواع دیگر عوامل کمک کننده ضد بارداری هستند ، اما این هزینه در طول زمان مساوی می شود. همچنین ، هیچ یک از این روش ها از بیماریهای مقاربتی جلوگیری نمی کند.

دستگاه جلوگیری از بارداری

 

چه تفاوت هایی دارند؟

دستگاه جلوگیری از بارداری، آی یو دی یک وسیله کوچک T شکل است که به داخل رحم وارد و جا گذاشته می شود. 2 نوع وجود دارد: هورمونی و مسی.

آی یو دی هورمونی هورمون پروژستین را در بدن شما آزاد می کند. با افزایش ضخیم شدن مخاط در کانال دهانه رحم در برابر عبور اسپرم ، جلوگیری از آزاد شدن تخمدان و جلوگیری از اتصال تخمک بارور شده به پوشش رحم ، از بارداری جلوگیری می کند. آی یو دی مسی در سیم مسی نازک پیچیده شده است که برای اسپرم سمی است. همچنین باعث می شود تخمک بارور شده در رحم دوام نیاورد.

کاشت هورمونی یک لوله کوچک به اندازه یک چوب کبریت است که به زیر پوست بازوی شما فرو برده می شود. مقدار کمی پروژستین آزاد می کند تا تخمدان شما از تخمک آزاد نشود و مخاط دهانه رحم را برای عبور اسپرم ضخیم کند.

استفاده از دستگاه جلوگیری از بارداری

چه مدت تاثیرش باقی می ماند؟

آی یو دی هورمونی بسته به مارک بین 3 تا 5 سال کار می کند. آی یو دی مسی تا 10 سال کار می کند. ایمپلنت تا 3 سال موثر است.

چه مدت پس از قرارگیری کار می کنند؟

آی یو دی های مسی به محض قرارگیری کار می کنند. اگر آن را در 7 روز اول قاعدگی کار بگذارید ، فوراً کار می کند. در غیر این صورت ممکن است شروع تاثر آن تا 7 روز طول بکشد. اگر ایمپلنت را در 5 روز اول قاعدگی به کار گیرید، فوراً کار می کند. اگر بعد از آن زمان از آن بهره مند شوید، برای جلوگیری از باردار شدن باید حداقل 7 روز از کاندوم استفاده کنید.

چگونه در داخل بدن قرار داده می شوند؟

قبل از قرار دادن آی یو دی، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما را برای تشخیص بیماری های مقاربتی از شما آزمایش هایی می گیرد. قرار دادن یکی از موارد (آی یو دی یا ایمپلانت) در هنگام ابتلا به بیماری مقاربتی ممکن است باعث بیماری التهاب لگن ، یک عفونت جدی شود. ارائه دهنده خدمات همچنین ممکن آزمایشی می گیرد تا مطمئن شود باردار نیستید.

قراردادن ای یو دی

پرستار یا پزشک از یک ابزار خاص برای قرار دادن آی یو دی از طریق دهانه رحم استفاده می کنند. معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد. ممکن است گرفتگی و انقباضاتی داشته باشید اما فقط برای یک یا دو دقیقه. آی یو دی رشته های بهم پیوسته ای دارد که ارائه دهنده می تواند بعدها هنگام برداشتن از آن ها استفاده کند.

برای قرار دادن ایمپلنت به بازو ، ابتدا ارائه دهنده دارو دارویی را تزریق می کند که نقطه ای را که ایمپلنت قرار است در ان قرار بگیرد بی حس کند. سپس آنها از دستگاه خاصی برای کاشت ایمپلنت زیر پوست استفاده می کنند. فقط چند دقیقه طول می کشد و نیازی به بخیه نیست. آنها همچنین نحوه مراقبت از پوست آن ناحیه را در روزهای پس از کاشت به شما می گویند.

اثرات جانبی

بعد از اینکه آی یو دی هورمونی دریافت کردید ، گرفتگی عضلات شود ولی دردهای پریودی را کمتر کند. عوارض جانبی مانند قاعدگی نامنظم و لکه بینی بین دو چرخه قاعدگی ممکن است اتفاق بیفتد اما معمولاً طی 3 تا 6 ماه از بین می رود. آی یو دی مسی می تواند باعث خونریزی شدید ، گرفتگی عضلات و خونریزی حتی بین دو چرخه قاعدگی شود.

درد قاعدگی

ایمپلنت می تواند پریود شما را بسیار سبک کرده و گرفتگی و درد را تسکین دهد. شایعترین عارضه جانبی لکه بینی در 6 تا 12 ماه اول است. سایر عوارض جانبی مانند سردرد ، افزایش وزن و تغییرات خلقی ممکن است اتفاق بیفتد اما بسیار شایع و رایج نیستند.

معمولاً نمی توانید ایمپلنت زیر پوست خود را ببینید ، اما می توانید آن را با انگشتان خود حس کنید. ممکن است ناحیه ای که در انجا ایمپلنت انجام شده برای چند روز دردناک باشد و کبودی ایجاد شود.

>>>بیشتر بخوانید:

فیبروم در بارداری ؛ علائم ,اثرات فیبروم و راهای درمان آن

در این شرایط از آی یو دی استفاده نکنید:

  • خونریزی واژن وقتی که پریود نیستید
  • ابتلا به سرطان دهانه رحم یا رحم
  • ابتلا به ایدز
  • باردار بودن یا می خواهید باردار شوید
  • ابتلا به سرطان پستان
  • داشتن تومورهای کبدی
  • بیماری کبد
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری مقاربتی و التهاب لگن
  • آناتومی غیرطبیعی رحم

قاعدگی

در این شرایط از ایمپلنت هورمونی استفاده نکنید:

  • اگر باردار هستند
  • اگر بیماری کبدی دارید
  • اگر مبتلا به سرطان پستان هستید
  • خونریزی غیرطبیعی واژن

چگونه برداشته می شوند؟

بسته به نوعی که کار گذاشته شده است، حتماً به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید تا آی یو دی شما برداشته شود (3 تا 5 سال پس از هورمونی و 10 سال پس از مسی). اگر ایمپلنت دارید ، پس از 3 سال اقدام به برداشتن آن بکنید. وقتی آی یو دی یا ایمپلنت شما برداشته شود ، در صورت تخلیه می توانید در همان زمان یک دستگاه جدید وارد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432535
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/sex/birth-control/implant-vs-iud#1

ثبت نظر

-