اثر بیماری ها/بیماری هایی که تاثیر متفاوتی بر مردان و زنان دارد!

  • کد خبر : 432470
  • 15 خرداد 1400 - 12:43
اثر بیماری ها/بیماری هایی که تاثیر متفاوتی بر مردان و زنان دارد!

هنگام حمله قلبی احساس سنگینی بر روی سینه در زنان به اندازه مردان نیست. بسیاری از خانم ها احساس فشار در قسمت فوقانی کمر می کنندو درد فک و تنگی نفس را تجربه می کنند. یا ممکن است احساس حالت تهوع و سرگیجه داشته باشند. اگرچه بیماری های قلبی دلیل اصلی مرگ هم بین مردان و هم بین زنان در ایالات متحده است ، اما مرگ زنان پس از حمله قلبی بیشتر است. شاید به این دلیل باشد که زنان همیشه عملکرد و وضعیت خوبی همچون آقایان ندارند. گاهی اوقات دلیل این موضوع این است که خانم ها همیشه بهترین درمان را برای بیماری خود دریافت نمی کنند. در دیگر مواقع، آن ها خیلی دیر متوجه می شوند که در خطر هستند.

حمله قلبی

کووید -19

اثر بیماری ها/مردان بیشتر از زنان به موارد جدی کرونا مبتلا می شوند ، البته دلیل آن مشخص نیست. این می تواند به این دلیل باشد که مردان به احتمال زیاد دارای مشکلات جسمی بیشتری مانند فشار خون بالا ، دیابت و بیماری های قلبی هستند که هنگام ابتلا به کرونا علائم را تشدید می کند. دلیل احتمالی دیگر: به لطف استروژن ، زنان از سیستم ایمنی قوی تری نسبت به مردان برخوردار هستند.

اسکلروز چندگانه

اثر بیماری ها که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند اغلب در مردان شدیدتر است. به عنوان مثال ، ام اس به طور کلی زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، اما وقتی نوبت به شکل پیشرفته تر ، همان پی پی ام اس می رسد ، احتمال ابتلا برای مردان و زنان برابر است. تشخیص و درمان پی پی ام اس خیلی سخت تر است.

ویلچر نشین

سکته

تقریباً 55000 زن بیشتر از مردان هر سال در ایالات متحده سکته می کنند. علائم متداول ضعف ناگهانی ، از دست دادن توانایی تکلم و تعادل و گیجی است. اما زنان غالباً علائم بیشتر یا متفاوتی دارند: غش کردن ، تحریک ، توهم ، استفراغ ، درد ، سکسکه و تشنج. زنان به طور معمول بعد از سکته نیز به سختی بهبود می یابند.

بیماری های مقاربتی

اثر بیماری ها جنسی در زنان کمتر است. علائم بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک را کمتر دارند. بیماری ها یا عفونت های مقاربتی همچنین می تواند منجر به بیماری التهابی لگن در زنان شود ، که باعث مشکلات باروری می شود. مردان به ندرت دچار چنین عوارضی می شوند. ویروس پاپیلومای انسانی همچنین عامل اصلی سرطان دهانه رحم در زنان است ، اما خطر مشابهی برای مردان وجود ندارد.

اثر بیماری ها مقاربتی

ریزش مو

مردان با افزایش سن به مراتب بیشتر از زنان دچار ریزش مو می شوند. حدود 40٪ از زنان دچار ریزش مو می شوند ، اما 85٪ از مردان تا 50 سالگی موهایشان کم پشت می شود. از دست دادن موها به دنبال نازک شدن مو تحت عنوان آلوپسی شناخته می شود و اگر به علت آندروژن ها باشد و زمینه ژنتیک داشته باشد آلوپسی آندروژنتیک نامیده می شود. که از علل شایع طاسی است که ریزش در ناحیه پیشانی و قسمت فوقانی سر رخ می دهد.

جوش صورت

هورمون ها اغلب مقصر هستند. از آنجا که هورمون های زنان در دوران قاعدگی ، بارداری و در تمام دوران یائسگی دچار تغییراتی می شوند ، بیشتر از مردان در معرض جوش های بدن یا صورت هستند. درمان نیز می تواند براساس جنسیت متفاوت باشد. پزشکان تمایل دارند که داروهای کنترل کننده هورمون ها مانند کنترل بارداری را برای زنان تجویز کنند. کرم هایی که روی پوست مالیده می شود بیشتر برای مردان تجویز می شود.

جوش صورت

استرس

زنان بیشتر از مردان می گویند استرس دارند. هم زنان و هم مردان احساس عصبانیت ، بی حسی و تنش عضلانی را با استرس تقریباً یکسان می دانند، اما زنان بیشتر اوقات می گویند که این امر باعث سردرد ، ناراحتی معده یا احساس نیاز به گریه در آنها می شود. مردان در هنگام استرس نسبت به زنان کمتر علائم جسمی را احساس می کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

شاید این بیماری را دارید اما خبر ندارید!

عفونت مجاری ادراری

اگرچه در زنان احتمال عفونت های مجاری ادراری بیشتر است، اما عفونت ادراری مردان پیچیده تر است. و علل مختلفی نیز دارند. زنان غالباً به دلیل وجود باکتری های ناشی از رابطه جنسی یا مدفوع ، دچار این عوفنت می شوند(مجرای ادرار آنها کوتاه تر و نزدیکتر به قسمتی است که از ان ناحیه رابطه جنسی برقرار می شود). عفونت مجاری ادراری در مردان به احتمال زیاد از چیزی که جریان ادرار آنها را مسدود می کند ناشی می شود ، مانند بزرگ شدن پروستات یا سنگ کلیه.

عفونت مجاری ادراری

درد

زنان بیشتری با درد مزمن (دردی که بیش از 6 ماه طول می کشد و به نظر نمی رسدبه طور قطعی و کامل درمان شود) زندگی می کنند. درد در آنها همچنین طولانی تر و شدیدتر است. پزشکان هنوز در تلاشند تا دلیل آن را بفهمند ، اما آنها فکر می کنند که اختلاف در هورمون ها بین دو جنس می تواند عامل مهمی در بروز این تفاوت باشد.

پوکی استخوان

از آنجا که زنان بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند ، این مسئله اغلب در مردان نادیده گرفته می شود. اما مردانی که کمبود تراکم استخوان را دارند و مفصل های انگشتانشان را دائما می شکنند ، دو برابر بیشتر از زنان مبتلا به پوکی استخوان که مفصل هایشان را می شکنند، می میرند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432470
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ss/slideshow-conditions-affect-men-women-differently

ثبت نظر

-