ماه آسمان و شگفتی هایی راجب آن که تا کنون نشنیده اید!

  • کد خبر : 432337
  • 15 خرداد 1400 - 10:54
ماه آسمان و شگفتی هایی راجب آن که تا کنون نشنیده اید!

اگر فرصتی گیر آوردید و زندگی روی زمین به شما این اجازه را داد، می توانید گاهی هم به آسمان بالای سرتان نگاهی بیندازید. خیره شوید.  بگذارید این بار نگاهتان به آسمان متفاوت باشد. یک نگاه متفکرانه،نه از همان نگاه های گذرا و معمولی هر روزمان، هر چند که این پایین به قدری مشغله برای خودمان ردیف کرده ایم که شاید روزها گذشته باشند و ما اصلا حواسمان به آسمان نبوده باشد.
شب ها به آسمان خیره  شوید، می بینید؟ ماه، درست مثل یک نگین درخشان پهنای وسیع آسمان شب را تزیین کرده است.اصلا این ماه از کجا آمده است؟ برای چه در آسمان است؟ چرا روی سرمان نمی افتد؟ آیا ماه از خودش نور دارد؟

تا کنون هیچ کدام از این سوال ها را از خودم نپرسیده بودم. کاش نگاه مان به محیط پیرامون متفکرانه بود و روزی هزاران سوال از این قبیل در ذهن ما نقش می بست تا به دنبالش می رفتیم و به چرایی و چگونگی  زندگی در این کره خاکی پی می بردیم.

در مورد ماه وشگفتی های آن و اسرارش در ادامه مطلب بیشتر بدانید:

ماه از خود نوری ندارد

ماه وشگفتی های آن، ماه از خود هیچ نوری ندارد. نوری که از زمین در ماه دیده می شود بازتاب نور خورشید است. سطح ماه تاریک است و فقط ۷ درصد نور خورشید از سطح ماه بازتابیده می شود. گاهی ماه تنها با   نور خورشید که از زمین بازتاب می شود روشن می شود که به آن “زمین تاب” می گویند. وقتی نور زمین به ماه می رسد یک هلال باریک از ماه به صورت در خشان و بقیه به صورت سایه کمرنگ دیده می شود.

ماه نورش را از خورشید می گیرد

ماه یک تقویم طبیعی برای بشر

گردش ماه به دور زمین یک تقویم طبیعی است که برای همه افراد در هرجا مناسب و قابل اطمینان است. با دقت در ماه، آغاز، وسط و آخر ماه قابل تشخیص است و حتی شب های ماه را نیز می توان تشخیص داد. زندگی بشر بدون تقویم امکان پذیر نبود و باعث ایجاد بی نظمی و آشفتگی می شد، به همین دلیل  خالق یکتا این تقویم طبیعی را در اختیار همه قرار داده است تا بتوانند زندگی خود را نظام مند پیش ببرند.

حالات مختلف ماه

یک شبانه روز طول می کشد تا زمین به دور خود یک دور کامل بزند.یک ماه طول می کشد تا ماه به دور زمین  یک دور کامل  بزند.یک سال نیز طول می کشد تا زمین به دور خورشید  یک دور کامل  بزند.
ما همیشه یک طرف ماه را می بینیم، زیرا ماه هنگام گردش به  دور زمین، خود نیز می چرخد. این چرخش ۲۸ روز طول می کشد بنابر این ۲۸ حالت مختلف برای ماه پیش می آید و شکل ماه عوض می شود که به این اشکال “اهله قمر” می گویند در هر حالت موقعیت ماه طوری است که خورشید فقط به قسمتی از ماه که نورانی تر است  می تابد.

زمانی که ماه تغییر موقعیت می دهد شکلی که ما از ماه در زمین می بینیم هم عوض می شود و اندازه بخش نورانی کوچک و بزرگ می شود . در واقع ماه همان کره گرد است که بوده و شکلی که ما می بینیم بستگی به این دارد که چه مقدار از سطح ماه با نور خورشید روشن شده است. زمانی که ماه ۳۰ روز تمام باشد، ماه تا شب ۲۸ ام در آسمان دیده می شود و در شب ۲۸ ام به شکل هلال زرد رنگ باریک در می آید و در دو شب باقی مانده دیگر دیده نمی شود که به آن “محاق” می گویند.

ماه

سطح ماه

ماه وشگفتی های آن/به سطح ماه که نگاه می کنید امکان دارد طرح ها و شکل های مختلفی را در ذهن خود تصویر سازی و تخیل کنید، علت آن تفاوت بین نواحی تاریک و روشن روی سطح ماه است. نواحی تیره که روی سطح ماه می بینید در گذشته دریا نامیده می شدند. آنها  در واقع همان دشت های گسترده و تخت هستند که ستاره شناسان به خطا، به آنها دریا می گفتند. نواحی روشن تر همان دهانه ها (که ما آنها را به شکل سوراخ هایی در سطح ماه می بینیم) و کوه ها هستند. دهانه ها بر اثر برخورد سنگ های آسمانی به سطح ماه و ایجاد گودال و حفره ها به وجود آمده اند. بسیاری از این دهانه ها را به نام دانشمندان بزرگ و ستاره شناسان نام گذاری کرده اند.

در سطح ماه جاذبه مغناطیسی وجود ندارد، پس نمی توان با قطب نما به روش دریانوردان روی ماه جهت یابی کرد.سطح ماه به همان شکل هزاران سال پیش است. چرا که در ماه جو یا بادی نیست. در سال ۱۹۶۹، نیل آرمسترانگ  به عنوان اولین فضا نورد روی ماه قدم گذاشت،  در حالی که جای پای او به مدت هزاران سال روی سطح ماه باقی می ماند. اندازه ماه، یک سوم اندازه زمین است. براساس شواهد یک سفینه فضایی ممکن است زیر سطح ماه با آب و یخ پوشیده شده باشد.

خسوف

خسوف

خسوف

وقتی زمین بین خورشید و ماه قرار گیرد، خسوف اتفاق می افتد. ماه با انحراف زاویه اندک به دور زمین گردش می کند این انحراف باعث می شود تا ماه در سایه زمین قرار گیرد. هر از گاهی کاملا در سایه زمین قرار می گیرد و ماه گرفتگی کامل ایجاد می شود،  که در این حالت ماه تاریک است و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آید.

>>>بیشتر بخوانید:

رنگ خورشید سفید است!

زلزله در ماه

ماه وشگفتی های آن /در ماه هم مثل زمین زلزله می آید که به آن ماه لرزه می گویند.در هر سال حدود ۳۰۰۰ مرتبه ماه لرزه  اتفاق می افتد که شدت آنها بیش از ۲ ریشتر نیست.

چرا ماه به روی زمین سقوط نمی کند؟

یا توجه به اینکه ماه به دور زمین می چرخد، یک نیروی گریز از مرکز به سمت خارج ایجاد می شود که با نیروی کشش زمین به سمت داخل برابر ی می کند و این دو نیرو یکدیگر را خنثی می کنند. یعنی زمانی که ماه تمایل دارد تا در فضا معلق شود نیروی جاذبه زمین آن را به سمت خودش می کشاند، از طرفی دیگر نیروی گریز از مرکز در فضا آن را به سمت فضا می کشاند این دو نیرو یکدیگر را خنثی می کنند و باعث می شود که ماه حول یک مدار به دور زمین در گردش باشد و به زمین سقوط نکند.
ماه هر روز ۵۰ دقیقه دیر تر طلوع می کند، زیرا سرعت حرکت ماه در مدار خودش با سرعت زمین متفاوت است. بنابراین ماه و زمین دائم در وضعیت های گوناگون قرار می گیرند.

پرتاب سفینه فضایی

پرتاب اولین سفینه فضایی به ماه

پرتاب اولین سفینه فضایی

اولین سفینه های فضایی در سال ۱۹۵۸ به فضا فرستاده شدند. این سفرها موفقیت آمیز نبودند چرا که  گاهی سفینه منفجر می شد یا به زمین سقوط می کرد. بعد از آن موشک هایی به ماه فرستاده شدند که توانستند اطلاعات ارزشمندی را به دست آورند.
در اکتبر سال ۱۹۵۹ برای اولین بار قسمت وسیعی از آن روی ماه آشکار شد.سفینه ای روسی به نام لوناـ۳ از پشت ماه گذر کرد و تصاویر ی را از پشت ماه به دست آورد.

اولین رد پای بشر روی ماه

در تاریخ ۲۰ ام ژوئیه ۱۹۶۹ آپولوـ۱۱ اولین فرود انسان در ماه را انجام داد. دو فضانورد به نام های نیل آرمسترانگ و بوز آلدرین، اولین کسانی بودند که روی ماه قدم نهادند. تا سال ۱۹۷۲، شش عملیات فرود در سطح ماه انجام شد و ۱۲ نفر به ماه قدم گذاشتند . آنها اطلاعاتی از سطح ماه جمع آوری کردند و سنگ هایی از ماه برای دانشمندان زمینی آوردند تا آنها را تجزیه کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432337
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : تفسیر نمونه ـ آشنایی با نجوم

ثبت نظر

-