بیماری های مقاربتی منتقله از راه رابطه جنسی دهانی/ علائم و راه های درمان

  • کد خبر : 430857
  • 05 خرداد 1400 - 8:39
بیماری های مقاربتی منتقله از راه رابطه جنسی دهانی/ علائم و راه های درمان

بیماری های مقاربتی رابطه دهانی، عفونتها و بیماریهای مقاربتی فقط از طریق رابطه جنسی واژنال یا مقعدی منتقل نمی شود – هرگونه تماس پوست با دستگاه تناسلی برای انتقال بیماری های مقاربتی کافی است. این بدان معنی است که رابطه دهانی با استفاده از دهان ، لب ها یا زبان می تواند خطرات مشابه سایر فعالیت های جنسی را به همراه داشته باشد.

بیماری های مقاربتی رابطه دهانی

تنها راه برای کاهش خطر انتقال استفاده از کاندوم یا هر مانع دیگر در هر فعالیت جنسی است. در این پست با ما همراه باشید تا بدانید که چه عفونت های مقاربتی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود و علائمی که باید به آن توجه شود چیست.

بیماری های مقاربتی رابطه دهانی

کلامیدیا

کلامیدیا توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. این شایعترین بیماری مقاربتی باکتریایی در ایالات متحده در میان تمام گروه های سنی است. کلامیدیا می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود ، اما احتمال انتقال آن از طریق رابطه جنسی مقعدی یا واژینال بیشتر است. کلامیدیا می تواند گلو ، اندام تناسلی ، دستگاه ادراری و راست روده را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر کلامیدیاهای موثر بر گلو هیچ علائمی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند ، افراد ممکن است گلو درد داشته باشند. کلامیدیا یک بیماری مادام العمر نیست و با آنتی بیوتیک های مناسب قابل درمان است.

بیماری های مقاربتی رابطه دهانی

سوزاک

سوزاک یک بیماری مقاربتی شایع است که توسط باکتری نایسریا گونوره آ ایجاد می شود. سالانه حدود 1.14 میلیون مورد ابتلای جدید وجود دارد. و نیمی از موارد افراد 15 تا 24 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. کسانی که رابطه جنسی دهانی دارند ممکن است در رابطه جنسی واژینال یا مقعدی نیز شرکت کنند ، بنابراین علت بیماری ممکن است روشن نباشد.

سوزاک می تواند گلو ، اندام تناسلی ، دستگاه ادراری و راست روده را تحت تأثیر قرار دهد. مانند کلامیدیا ، سوزاک گلو اغلب علائمی نشان نمی دهد. هنگامی که علائم ظاهر می شوند ، معمولاً یک هفته پس از ابتلا است و فرد ممکن است گلو درد داشته باشد.

سوزاک با آنتی بیوتیک های مناسب قابل درمان است. با این حال ، گزارش ها در مورد سوزاک مقاوم به دارو در ایالات متحده و سراسر جهان افزایش یافته است. حتی در صورت از بین رفتن دوره کامل آنتی بیوتیک ، ممکن است علائم از بین نرود. بنابراین بهتر است فرد و کسی که با او رابطه  جنیسی داشته است دوباره مورد آزمایش قرار گیرند.

بیماری های مقاربتی رابطه دهانی/سوزاک

سفلیس

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می شود. به اندازه سایر بیماری های مقاربتی معمول نیست. در سال 2018، 115.45 مورد جدید سیفلیس گزارش شده است. سفلیس می تواند بر دهان ، لب ها ، اندام های تناسلی ، مقعد و راست روده تأثیر بگذارد. در صورت عدم درمان ، سفلیس همچنین می تواند بر سایر قسمت های بدن از جمله رگ های خونی و سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

علائم سفلیس به صورت مرحله ای بروز می کند. مرحله اول (سیفلیس اولیه) با یک زخم بدون درد در دستگاه تناسلی ، راست روده یا در دهان شروع می شود. زخم ممکن است مورد توجه قرار نگیرد و حتی بدون درمان به خودی خود ناپدید شود.

در مرحله دوم (سفلیس ثانویه) ، ممکن است بثورات پوستی ، تورم غدد لنفاوی و تب را تجربه کنید. مرحله نهفته این بیماری ، که ممکن است سالها طول بکشد ، هیچ علائم و نشانه ای از خود نشان نمی دهد. مرحله سوم این بیماری (سیفلیس سوم) می تواند مغز ، اعصاب ، چشم ها ، قلب ، رگ های خونی ، کبد ، استخوان ها و مفاصل شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند در دوران بارداری به جنین انتقال یابد و باعث تولد نوزاد مرده یا سایر عوارض جدی برای نوزاد شود.

سفلیس با آنتی بیوتیک های مناسب قابل درمان است. در صورت عدم درمان ، این وضعیت در بدن باقی خواهد ماند و می تواند باعث مشکلات جدی بهداشتی مانند آسیب به اعضای بدن و مشکلات عصبی شود.

HSV-1

HSV-1

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 یکی از دو نوع بیماری مقاربتی ویروسی رایج است. HSV-1 عمدتا از طریق تماس دهان به دهان یا دهان به دستگاه تناسلی انتقال می یابد و باعث ایجاد هرپس دهانی و تبخال تناسلی می شود. براساس منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی  ، تعداد افراد مبتلا به  HSV-1 برآورد می شود 3.7 میلیارد نفر زیر 50 سال در سراسر جهان باشد.

HSV-1 می تواند بر لب ها ، دهان ، گلو ، اندام های تناسلی ، راست روده و مقعد تأثیر بگذارد. علائم تبخال دهانی شامل تاول یا زخم در دهان ، لب ها و گلو پدیدار می شود. این یک بیماری مادام العمر است که حتی در صورت عدم وجود علائم می تواند انتقال یابد. درمان می تواند شیوع تبخال را کاهش یا از آن جلوگیری کند.

HSV-2

HSV-2 در درجه اول از طریق مقاربت جنسی منتقل می شود و باعث تبخال تناسلی یا مقعدی می شود. تعداد موارد مبتلا به  HSV-2 حدود 491 میلیون نفر از سنین 15 تا 49 سال در سراسر جهان را شامل می شود.HSV-2  می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود و همراه با HSV-1 در برخی افراد باعث بیماری های جدی مانند ازوفاژیت تبخال شود ، اما این نادر است. علائم ازوفاژیت تبخال شامل موارد زیر است:

  • زخم های سر باز در دهان
  • مشکل در بلع یا درد هنگام بلع
  • لرز
  • تب
  • ناخوشی

ویروس پاپیلوم انسانی

ویروس پاپیلوم انسانی

از بیماری های مقاربتی رابطه دهانی، پاپیلوم انسانی شایعترین بیماری مقاربتی در ایالات متحده است. در حال حاضر حدود 79 میلیون نفر آمریکایی مبتلا به پاپیلوم انسانی زندگی می کنند. ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهان(اورال سکس) و دندان به طور مکرر در روابط جنسی واژینال یا مقعدی منتشر شود. پاپیلوم انسانی دهان ، گلو ، اندام تناسلی ، دهانه رحم ، مقعد و راست روده را تحت تأثیر قرار می دهد.

در برخی موارد ، پاپیلوم انسانی هیچ علائمی نشان نمی دهد. انواع خاصی از پاپیلوم انسانی می تواند باعث ایجاد پاپیلوماتوز حنجره یا تنفسی شود که دهان و گلو را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم شامل:

  • زگیل در گلو
  • تغییرات صدا
  • مشکل در صحبت کردن
  • تنگی نفس

چندین نوع پاپیلوم انسانی دیگر که دهان و گلو را تحت تأثیر قرار می دهند باعث ایجاد زگیل نمی شوند، اما ممکن است باعث سرطان سر یا گردن شوند. پاپیلوم انسانی درمانی ندارد ، اما اکثرا توسط بدن به تنهایی و بدون ایجاد مشکلی پاک می شود. زگیل های دهان و گلو را می توان از طریق جراحی یا سایر روش های درمانی برطرف کرد ، اما حتی در صورت درمان ممکن است باز هم عود کند.

اچ آی وی

>>>بیشتر بخوانید:

پوزیشن رابطه دهانی/آموزش ۸ پوزیشن خلاقانه برای رابطه جنسی دهانی به همراه تصویر

اچ آی وی

1.17 میلیون نفر مبتلا به ایدز در ایالات متحده در سال 2018 زندگی می کردند. اچ آی وی معمولاً از طریق رابطه جنسی واژینال و مقعد منتقل می شود. خطر ابتلا به ویروس HIV از طریق رابطه جنسی دهانی بسیار کم است.

اچ آی وی یک بیماری مادام العمر است و بسیاری از افراد مبتلا سالها هیچ علائمی نمی بینند. افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند ممکن است در ابتدا علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشند.

هیچ درمانی برای اچ آی وی وجود ندارد. با این حال ، مبتلایان به اچ آی وی با مصرف داروهای ضد ویروس وتحت درمان بیودن می توانند عمر طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=430857
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.healthline.com/health/healthy-sex/oral-stds#get-tested

ثبت نظر

-