آنچه درباره ی التهاب ستون فقرات باید بدانید!

  • کد خبر : 429617
  • 03 خرداد 1400 - 11:20
آنچه درباره ی التهاب ستون فقرات باید بدانید!

آرتروز اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات باعث التهاب دردناک در ستون فقرات می شود. با گذشت زمان ، ممکن است وضعیت مهره های شما – استخوان های کوچک ستون فقرات – به هم بخورد. همچنین می تواند باعث التهاب سایر مفاصل مانند لگن و زانو شود و به چشم ، قلب و سایر اعضای بدن آسیب برساند. هیچ درمانی وجود ندارد، اما درمان و مراقبت از خودتان اغلب می تواند آن پیشرفت را کند کرده و یا از ایجاد بیماری جلوگیری کند.

چه کسانی در معرض این بیماری قرار دارد؟

مردان سه برابر بیشتر از زنان به روماتیسم ستون فقرات مبتلا می شوند ، به طور معمول بین 16 تا 35 سال. این در افراد سفیدپوست ، و نژادهای آسیایی یا اسپانیایی بیشتر دیده می شود. اگر یکی از والدین یا خواهر و برادرتان به آن مبتلا باشد احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری ژنی به نام HLA-B27 دارند ، اگرچه داشتن این ژن به معنای ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان نیست. اما اگر هم در ژنتان باشد نمی توانید جلوی آن را بگیرید.

روماتیسم ستون فقرات

درد کمر

یکی از نشانه های این بیماری درد و سفتی در باسن و کمرتان است. اغلب با ورزش بهتر می شود و با استراحت و تحرک کم بدتر، بنابراین ممکن است نیمه شب ها از درد بیدار شوید و صبح احساس درد بیشتری داشته باشید.

ورم مفاصل

این کلمه بزرگی برای درد و تورمی است که در محل ایجاد محل اتصال تاندون ها و رباط ها به استخوان ها احساس می شود. شما احتمالاً این درد را در بالای استخوان ران ، پشت یا پایین پاشنه خود یا جایی که دنده ها به استخوان سینه متصل می شوند ، احساس خواهید کرد. هنگامی که دنده های شما تحت تأثیر قرار می گیرد ، ممکن است در تنفس مشکل داشته یا هنگام تنفس ممکن است درد داشته باشید زیرا نمی توانید نفس عمیق بکشید و قفسه سینه خود را کامل منبسط کنید.

آرتروز

سایر اثرات بر روی بدن شما

از آنجا که اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی آرتروز است ، مفاصلی مانند لگن، زانو و شانه ها نیز می توانند صدمه دیده و متورم شوند. اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند منجر به ضعف و شکنندگی استخوان ها (پوکی استخوان) شود. احساس خالی شدن از انرژی معمول است و ممکن است دچار کم خونی باشید. شکا اگر مشکلاتی در روده مانند کولیت دارید باید وزن خود را کاهش دهید. اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند باعث التهاب شود که در نهایت به چشم ، قلب و ریه ها نیز آسیب می رساند.

چشم اندازی به آینده

هنگامی که تحت درمان قرار می گیرد ، روماتیسم ستون فقرات معمولاً بر طول عمر شما تأثیر نمی گذارد و توانایی های شما را بیش از حد محدود نمی کند. علائم شما ممکن است بیایند و بروند و دائم بهتر و بدتر شوند. برخی از افراد با مشکلات جدی تری در ارتباط با بیماری و اثرات آن روبرو می شوند ، مانند ایجاد قوز و مهره هایی که با هم رشد کرده اند و باعث تحرک مهره های ستون فقرات می شوند.

مراجعه به پزشک

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

علائم معمولاً در طی ماه ها یا سال ها به تدریج بروز می کنند. نشانه ها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. باید بررسی کنید و ببینید اگر کمر ، باسن یا پایین شما چند ماه بیشتر و بیشتر آسیب دیده است ، به ویژه هنگامی که درد در نیمه شب شما را بیدار می کند یا اگر صبح ها احساس بدی دارید ، یا با ورزش بهتر می شود در حالیکه این بهبودی موقتی است، به پزشک مراجعه کنید و اگر بینایی شما ضعیف تر شده است ، و چشمانتان اغلب قرمز می شود یا نور اذیتتان می کند، بلافاصله به چشم پزشک بروید.

>>>بیشتر بخوانید:

از آرتروز گردن با چند حرکت ورزشی پیشگیری کن

تشخیص

تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند مدتی طول بکشد. پزشک با سوالاتی شامل اینکه از چه زمانی علائم بروز کرده است و چه علائمی مشاهده شده است کار را شروع می کند. پزشکان انعطاف پذیری ستون فقرات ، موقعیت هایی که باعث درد و تنفس شما می شوند را بررسی می کنند. ممکن است از شما خواسته شود آزمایش خون از نظر التهاب و ژن HLA-B27 انجام دهید ، اما آنها فقط می توانند شواهدی را ارائه دهند ، نه اینکه به طور قطع ثابت کنند که شما به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا هستید. اشعه ایکس و ام آر آی آسیب ستون فقرات را نشان می دهد.

درمان

هیچ درمانی برای این نوع آرتروز وجود ندارد ، اما درمان می تواند با کاهش علائم و جلوگیری از اثرات شدیدتر و طولانی مدت همراه باشد، پس به انجام فعالیت های معمول خود ادامه دهید. هرچه زودتر شروع کنید ، بهتر است. روماتولوژیست ها متخصصانی هستند که آرتروز و سایر بیماری های استخوان ها ، مفاصل و عضلات را درمان می کنند. بسته به علائم ، ممکن است لازم باشد با سایر متخصصان بهداشت نیز کار کنید.

دارو

شما معمولاً با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن – برای کمک به درد ، سفتی و تورم کار را شروع خواهید کرد. داروهای بیولوژیکی بر روی سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارند تا روند التهاب را قطع کنند. سایر داروهای آرتروز به ستون فقرات شما کمک نمی کنند ، اما ممکن است درد و تورم سایر مفاصل را کاهش دهند.

این موارد نیز به روند بهبود می توانند کمک کنند:

  • عادت های سالم
  • حالت مناسب نشستن هنگام کار با کامپیوتر یا انجام کاری روی میز
  • استفاده از تشک مناسب و سفت
  • خوابیدن روی شکم بدون هیچ بالشی
  • نگه داشتن پاها به صورت درازکش
  • فیزیوتراپی
  • از یخ برای کم شدن تورم و سفتی مفاصل یا عضلات سفت
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=429617
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/ankylosing-spondylitis/ss/slideshow-ankylosing-spondylitis-overview

ثبت نظر

-