حرکت و آرامش بدن/ اگر اهل ورزشی، بخوان

  • کد خبر : 429499
  • 02 خرداد 1400 - 10:54
حرکت و  آرامش بدن/ اگر اهل ورزشی، بخوان

حرکت و سکون عبارتند از: حرکاتی به سبب توانایی یا ناتوان بودن بدن از انسان سر می زنند و کمی یا زیادی این حرکات کنش ها و تغییراتی را در بدن نشان می دهند.ورزش برای انسان در هر سنی حائز اهمیت است.

علت ورزش کردن

اگر همه موارد مربوط به سلامتی را اعم از تغذیه، دارو، علوم و فنون پزشکی بدانیم و اجرا کنیم باز هم 30% سلامتی تن آدمی وابسته به ورزش است.  موجب خروج سموم درون ماهیچه ها می شود. حجم ماهیچه ها در اثر ورزش افزایش می یابد و گنجایش لازم را برای سوخت و ساز بهتر پیدا می کنند. اندام های بدن در اثر ورزش با جریان سریع تر خون مواجه شده و به خوبی تقویت می شوند. ورزش در هر سنی از طفولیت گرفته تا کهنسالی ضروری است.

حیات بدون غذا محال است و غذایی که تمامی آن جذب عضو گردد معمولاً وجود ندارد بلکه از آن فضولات باقی می ماند که از طریق مدفوع، ادرار و عرق و… دفع می شود اما همیشه مقدار کمی ازاین فضولات دفع نمی شود و در بدن باقی می ماند که به مرور زمان در بدن تجمع پیدا کرده سبب بیماری می گردد. بهترین راه برای دفع مواد زائد ورزش و حرارت بدنی است.

حرکت و ایجاد گرمی در بدن فضولات را رقیق می کند و آنها را از طریق عرق دفع می گرداند. با دفع مواد زائد از بدن احساس سبکی و راحتی به شخص دست می دهد. ورزش با تحلیل رطوبت سست کننده، موجب استحکام عضلات، اعصاب، وترها و رباط ها می شود.

زمان مناسب ورزش

بهترین زمان مناسب

بهترین اوقات بعد از خروج غذا از معده و کامل شدن هضم معده است. ورزش بلافاصله بعد از غذا مضر است. همچنین حین گرسنگی نیز توصیه نمی شود.

فاصله بین تغذیه و ورزش بسته به نوع غذاهای مصرفی متفاوت است و به طور متوسط حدود سه ساعت بعد از غذاست. طبیعتا درصورت مصرف غذاهای لطیف، این مقدار کمتر و در صورت مصرف غذاهای سنگین، این زمان طولانی تر می شود.

کسانی که عادت به ورزش در صبح زود(ناشتا) دارند، باید قبل از شروع ، اندکی غذای لطیف(مثلاً یک عدد سیب) میل کنند.

قبل از ورزش بهتر است مدفوع و ادرار دفع شود.

بهترین زمان ورزش در فصل بهار، نزدیک ظهر، در تابستان اول روز و در زمستان آخر روز است.

دویدن

انواع ورزش

ورزش به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود: عام شامل تمام اعضای بدن است و نفع آن به کل بدن می رسد مثل دویدن و کشتی گیری، و ورزش خاص مخصوص به عضو خاص است مثل آواز خواندن(که فضولات سر را پاکسازی می کند)

نوع ورزش در سنین مختلف متفاوت است و از لحاظ جسمانی باید متناسب با ساختار های بدنی شخص باشد. بهتر است ورزش مورد علاقه باشد تا با ذوق و علاقه دنبال شود.

نرمش و پیاده روی برای همه مزاج ها توصیه می شود.هر روز حداقل نیم ساعت نرمش در خانه و نیم ساعت متوالی پیاده روی در برنامه روزانه قرار دهید. شیب ملایم به سمت بالا برای ماهیچه های بالا برنده و شیب ملایم به سمت پایین برای ماهیچه های پایین برنده مناسب ترند.

پیاده روی سودا زا بوده و باعث تعدیل اخلاط می شود.سعی کنید گاهی اوقات برای جریان پیدا کردن خون در مغز با پای برهنه یا کفش کف نازک روی قلوه سنگ ها راه بروید. این کار کمک شایانی به خروج سودا از مغز می کند.

ورزش سنگین

مضرات ورزش سنگین

ورزش های سنگین یعنی ورزشهایی که بیش از حد معمول باشند، نه تنها ارزش درمانی ندارند بلکه یک نوع خودکشی محسوب می شوند. وقتی فردی چند سال ورزش سنگین می کند، مانند آن است که فیتیله چراغ عمر خود را بالا کشیده باشد؛ حاصل این عمل، نور خیره کننده ای است که در ظاهر، دیگران را به حیرت در آورده است و شخص، مورد تحسین قرار می گیرد اما این کار باعث می شود که سوخت چراغ زندگی جسمانی، یعنی حرارت و رطوبت غریزی به سرعت رو به پایان رود.

با اتمام حرارت غریزی، قوای بدن دیگر در کالبد جسم باقی نمی مانند و از بدن خارج می شوند(خروج روح از بدن). این اتفاق توجیه طب سنتی بر مرگ های زود رس بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در این روزگار است.

در قدیم برای همه مزاجها ورزش سنگین توصیه نمی شد، و در گزینش افراد هم دقت می شد و ضمن نهی افراد خشک مزاج از این گونه فعالیت ها، اغلب به افراد دموی، با رعایت تمهیدات لازم توصیه می شد.

ورزش کردن

نکات لازم در رابطه با ورزش کردن

ورزش معتدل که اعضاء و حرارت غریزی را تقویت می کند آن است که پوست سرخ و تنفس تند شود و عرق ایجاد شود. هر گاه تندی تنفس باعث شود تعریق به افراط برسد باید قطع شود زیرا سبب ضعف حرارت غریزی می گردد.

اگر کسی بخواهد سنگین تر از این ورزش نماید حتماً باید تحت تدابیر خاصی به ورزش بپردازد تا آسیبی به او نرسد.ورزش کمتر از این مقدار هم به صلاح نیست، چرا که اخلاط  را به جنبش درمی آورد اما باعث دفع نمی شود و این سبب بیماری می شود.یک معیار ساده برای ارزیابی تناسب شدت ورزش این است که در هنگام ورزش فرد بتواند صحبت هم بکند.

ارادی بودن ورزش بسیار مهم است. بنابراین انجام ورزش های غیر ارادی که این روزها بسیار باب شد است(مثل انواع دستگاه های ویبره یا دستگاه هایی که با ایجاد جریان های الکتریکی عضله را دچار انقباض های ریتمیک می کنند) نمی توانند به جای ورزش باشد.

کارهای روزمره ریاضت محسوب نمی شوند. البته بعید است که فعالیت هایی مثل کشاورزی، آهنگری و… را نیز بتوان مشمول این برداشت دانست.رعایت شرایط مناسب ورزش در حصول نتیجه مطلوب ضروری است . بنابراین بر اساس عواملی چون سن، جنس، مزاج، نوع تغذیه، بیماریهای شخص، فصل، اقلیم محل زندگی و… نوع ورزش هر فرد با دیگری متفاوت است.

کودکان با توجه به نوع مزاج و نیز فعالیت زیادی که دارند، علی العموم نیاز چندانی به ورزش ندارند و تحمیل آن، به ویژه ورزش های سنگین به ایشان با کاهش رطوبات بدن، در روند رشد کودکان اختلال ایجاد می کند.

ورزش باعث تقویت و اصلاح کل بدن می شود به شرطی که به افراط کشیده نشود.در یک ورزش سالم عمومی، وقتی که عرقمان در آمد و نفس، عمیق و سریع شد باید کم کم شدت ورزش را کم و حرکاتمان را آهسته کینم، سپس بنشینیم تا عرقمان خشک شود و ورزش را تمام کنیم. حد مناسب ورزش می تواند این سه مورد باشد(سرخی چهره، وجود نشاط حرکت، تنفس عادی)

قدرت ورزش در دفع مواد دفعی، محدود است و دامنه اش 24 ساعت گذشته را فرا می گیرد. بنابر این برای بهره برداری صحیح از ورزش، انجام روزانه آن ضروری است اگر چه ورزش های متناوب یا هفتگی هم خالی از فایده نیستند.

غذای ورزشکار بایستی در تابستان لطیف و زود هضم و در زمستان غلیظ و مقوی باشد و نسبت به ورزشی که انجام می دهد تغذیه مناسبی داشته باشد.

اگر خسته، تب دار یا بیمار هستید ورزش نکنید.اگر تنش یا استرس دارید، از انجام ورزش های سنگین یا رقابتی بپرهیزید.

یوگا

ورزش بانوان

نیاز بانوان به ورزش کردن بسیار کمتر از آقایان است، به نحوی که اغلب همان فعالیت روزانه، برای سلامتی ایشان کفایت می کند. با توجه به این که ترکیب مزاجی بانوان حاوی رطوبت و سردی بیشتری است، هر گونه فعالیت سنگین ورزشی، سلامتی ایشان را به مخاطره می اندازد. ورزش سنگین و تعریق زیاد، با کم کردن رطوبت بدن زن، لطافت پوست و طراوت چهره او را می کاهد، ظرافت اخلاقی و عطوفت زنانه اش را رو به خشونت می برد، میل زناشویی را کم می کند، تعادل هورمونی و نظم قاعدگی او را بر هم می زند، خطر ناباروری را افزایش می دهد.

ورزش سالخوردگان

در ورزش پیران، باید اختلاف حالات جسمی و بیماری هایی را که از روی عادت به سراغ آنها می آید و عادت آنها را در ورزش کردن در نظر گرفت. اگر یکی از اندام های آنها  در بهترین وضع اعتدال نیست باید در هنگام ورزش مراعات آن اندام بشود و دستور ویژه هر اندام دربارۀ آن اجرا گردد.

ترک ورزش

ترک ناگهانی ورزش و به ویژه ورزش های سنگین، بسیار خطرناک است این کار باعث افت شدید قوای بدنی و ظهور انواع بیماری ها می شود.

ورزش

سکون و آرامش بدن

سکون و آرامش، درمان و علاح بسیار خوبی برای افراد با مزاج گرم و خشک می باشد اما تن افرادی که مزاج سرد و تر دارند را از رطوبت بلغمی پر می کند، سبب ورم در اندام هایشان می شود و آنها را زمین گیر می کند(منظور افراط است).در نهایت می توان گفت: تحرک، بدن را گرم و سکون، بدن را سرد می کند.

ماساژ درمانی

امام رضا(ع) می فرمایند: اگر به من بگوین کسی پس از مردن با ماساژ درمانی زنده شد انکار نمی کنم.

ماساژ با روغن های زیتون و کرچک و بادام تلخ پس از حمام سونا و در محیط سونا انجام می شود.

حضرت علی (ع) می فر مایند: روغن ، پوست را نرم می کند، بر توان مغز می افزاید، مجاری آب را در بدن می گشاید، کثافات پوست را از میان می برد و رنگ را روشن می کند.

پیامبر خدا(ص): فرمودند: با روغن بنفشه، بدن خود را چرب کنید، چرا که آن در تابستان سرد و زمستان گرم است.

امام صادق(ع) می فرمایند: حکایت بنفشه در میان روغن ها، حکایت ما در میان مردم است.

ماساژ روشی برای تسریع و تنظیم سیستم گردش خون و از بین بردن درد هاست که در نهایت اهمیت می باشد و شایسته نیست از آن غافل شویم به ویژه در سنین بالا مالش دادن تن به طول عمر کمک شایانی می کند؛ مشروط بر این که بدون توقف و با برنامه های منظم ادامه داشته باشد.

ماساژ ساخوردگان

مالش دادن پیران باید از حیث کمی و کیفی به اعتدال انجام گیرد. اندام های ناتوان و مثانه را هرگز نباید مالش دهند. اگر مالش دادن هر روز به دفعات صورت می گیرد هر بار باید با پارچۀ زبر و یا با دست برهنه انجام شودکه برای آنها سودمند است. شست و شوی همراه با مالش برای سالخوردگان مفید است.

>>>بیشتر بخوانید:

این گونه ورزش کردن را یک عادت روزانه کنید

حالت تهوع

استفراغ و احتباس

استفراغ از ریشه فراغت می باشد و در طب به معنی آزاد و رها شدن بدن از دست مواد نامتعادل و غیر طبیعی است؛ به عبارت دیگر استفراغ یعنی زدودن سموم و مواد زایدی که در هر یک از مراحل هضم و متابولیسم(سوخت و ساز مواد ) مواد غذایی ایجاد می شود. اگر فردی غذا به اندازه کافی بخورد ولی دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق کافی نداشته باشد دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد؛ همچنین اگر فردی غذای کافی بخورد ولی بیش از اندازه دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق داشته باشد و به عبارت دیگر استفراغ بیش ازاندازه داشته باشد نیز دچار مشکل می شود.

انواع استفراغ

استفراغ طبیعی: مانند دفع گازهای سمی از طریق ریه، دفع مدفوع، دفع ادرار،تعریق، عادت ماهیانه، عطسه، سکسکه، دفع باد، جمع شدن ترشحات در گوشه چشم هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی، ترشحات واژن و دفع منی. این موارد هر کدام باید به اندازه متعادل انجام شود و افزایش و کاهش هر کدام می تواند به بیماری منجر شود.

نوع دیگر استفراغ های طبیعی وقتی اتفاق می افتد که مواد زیاد بیش از اندازه در بدن جمع شده است و بدن سعی می کند به طریقی این مواد زاید را دفع کند، مثل اسهال، خونریزی از بینی، سرفه، تب و آبریزش از بینی. در این موارد بدن در حال تلاش برای حفظ تعادل خود میباشد و ضمن این که فرد و پزشک، گوش به زنگ هستند تا مشکلی بروزنکند، باید به قوای طبیعی بدن فرصت داد تا خود مسأله را حل و فصل کند و دفاع طبیعی خود را انجام دهد.

معاینه

استفراغ ایجاد شده توسط پزشک

در این مورد پزشک متوجه می شود که مواد زیاد و سموم در بدن ذخیره شده اند و قوای طبیعی بدن نتوانسته اند به اندازه کافی آنها را دفع نمایند و در اینجا طبیعت بدن نیاز به کمک طبیب دارد. طبیب با ایجاد اسهال، تعریق، افزایش ادرار، فصد، حجامت، سونا و یا تدابیر روحی و روانی و… به یاری طبیعت می شتابد و به سیر طبیعی دفع مواد زاید و سموم کمک می کند.

حرکات نفسانی

حالات روحی و روانی مانند : خشم، نگرانی، غم، خجالت و ترس نیز مانند بقیه اعمال طبیعی بدن جزء اعمال طبیعی بدن می باشند و بروز هر یک از این حالات موجب تعادل در مزاج اصلی انسان می گردد و سلامتی و سعادت بشر را به ارمغان می آورد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=429499
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : طب سنتی

ثبت نظر

-