طرز تهیه قیمه بادمجان/خورشت اصیل ایرانی

  • کد خبر : 428176
  • 25 اردیبهشت 1400 - 16:57
طرز تهیه قیمه بادمجان/خورشت اصیل ایرانی

قیمه بادمجان یک غذای سنتی و بسیار خوشمزه و لذیذ است که همه ایرانیان آن را دوست دارند و خانم های کدبانو و آشپز ایرانی با دل و جان آن را درست می کنند. این غذا سرشار از انواع ویتامین ها است که می تواند برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن به ما کمک کند.
بادمجان یکی از صیفی جاتی است که در تمام فصول سال وجود دارد و بر خلاف تصوراتی که آن را بی خاصیت می داند سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. بادمجان خواص دارویی فراوانی دارد. بادمجان قطعاً یک هدیه از طرف مادر طبیعت است زیرا فواید سلامتی و تغذیه ای بسیاری برای انسان ها فراهم می کند. بادمجان عضوی از خانواده تیره مشابه سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل شیرین است. بادمجان منبع غنی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین های B، کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و بتا، کربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین C است. و یک منبع ضد ویروسی مفید و مفید است.

طرز تهیه قیمه بادمجان

طرز تهیه قیمه بادمجان

موادی که شما برای تهیه قیمه بادمجان به آن نیاز دارید

لپه: ۴ قاشق غذاخوری

بادمجان قلمی و پوست گرفته: ۸ عدد

گوشت گوسفند که دارای استخوان باشد و خرد شده باشد: تقریباً یک کیلو

پیاز پوست گرفته: یک عدد

گوجه فرنگی: ۱۰ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

دارچین: نصف قاشق چای خوری

نمک و فلفل و زردچوبه: اندازه لازم

طرز تهیه قیمه بادمجان

روش پخت:

مرحله اول:

اول از همه بهتر است لپه ها را خوب پاک کنید و بعد بشویید و بعد از آن دو ساعت آن را در آب خیس کنید.

مرحله دوم:

بادمجان ها را بعد از شستن خوب پوست بگیرید، اگر بادمجان های شما تلخ بود موقعی که آن را سرخ می کنید روغن کمتری استفاده کنید و دو ساعت قبل هم در آب و نمک بخیسانید.

مرحله سوم:

وقتی که بادمجان ها را از داخل آب بیرون آوردید و خشک کردید که البته بهتر است از صافی استفاده کنید در برابر نور آفتاب قرار دهید تا زودتر خشک شود و یا با دستمال که آب را جذب می‌کند و آن را به خوبی بگیرید و بعد بادمجان ها را در روغن سرخ کنید‌.

مرحله چهارم:

پیاز ها را هم به خوبی نگینی کرده یا رنده کنید و در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید تا حدی که طلایی شود.

مرحله پنجم:

بعد از آن گوشت های که استخوان داشت را داخل پیاز سرخ کنید و اضافه کنید.

مرحله ششم:

زردچوبه و فلفل را به همراه گوشت اضافه کرده تا هنگامی که تفت می دهید عطر آن به مشامتان برسد.

مرحله هفتم:

سپس لپ های خیس شده را داخل قابلمه ریخته و برای اینکه باز نشوند مقدار کمی با مواد تفت میدهیم و بعد از آن یک قاشق رب گوجه فرنگی را اضافه میکنیم که کمی تفت بخورد و زیبا شود

مرحله هشتم:

مقداری آب داخل قابلمه ریخته و منتظر باشید تا به جوش بیاید و در این فاصله گوجه فرنگی های شسته را به اندازه ۵ عدد رنده کنید و داخل قابلمه بریزید. وقتی که آب خورشت شما جوش آمد حرارت شعله را می‌توانید کم کنید تا همه با هم به خوبی به آرامی بپزد.

مرحله نهم:

وقتی که دیدید گوشت و لپه به خوبی پخته شده بود در نیم ساعت که آخر مانده بود و هنوز خورشت آب داشت بادمجان های سرخ شده و بقیه گوجه ها را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و به همراه دارچین و آبغوره به خورش اضافه کنید. تا همه با هم به خوبی ترکیب شود و خورشت شما آب دار و بسیار لذیذ شود.

>>>بیشتر بخوانید:

دستور پخت خورشت آلو اسفناج

خواص بی نظیر بادمجان:

۱) با بادمجان خوابی خوب داشته باشید:

اگر از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف کنید و شما می توانید دوباره خوب بخوابید. همانطور که می دانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.
۲) بادمجان یک خلط آور خوب است :

افراد می توانند خلط اضافی را با مصرف بادمجان پخته همراه با نمک کم کنند. این موضوع اغلب توسط زنان پیر پیشنهاد می شود.

۳) بادمجان باعث جلوگیری از لخته خون می شود:

بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می توانند به محدود کردن تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ ها کمک کند.

۴) فایده بادمجان برای سلامت بدن:

بادمجان حاوی سطوح بالایی از کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است که برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند. این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی است، بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن همیشه سالم بماند.
۵) با مصرف بادمجان غذا به راحتی هضم می شود:

فیبر محلول که در بادمجان هست می تواند از سیستم گوارشی خیلی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شکم را سالم نگه دارد.

۶) پوستی بهتر با بادمجان:

بادمجان می تواند به افزایش رشد مو و افزایش سلامت کلی مو و همچنین به لطف محتوای آنزیمی که کیسه های ترشحی مو را افزایش می دهد، کمک کند. ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان که پوست شما را تغذیه می کنند، به تغذیه سالم کمک می کند. بنابراین، بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید، تا همیشه در مورد پوست سر تان احساس امنیت بکنید.

۷) بادمجان قند خون را کنترل می کند:

کسانی که از دیابت نوع 2 رنج می برند، باید بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می تواند جذب گلوکز را محدود کند. انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که افراد باید بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند کنترل کامل سطح قند خون خود را با سهولت انجام دهند.

۸) بادمجان از سرطان پیشگیری می کند:

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی است – که می تواند به مقدار زیادی در خنثی سازی سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین، مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری کنند.

۹) بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی:

بادمجان دارای آنتی اکسیدان های متمرکزی است که می تواند کمک بسیاری در کاهش آسیب رادیکال های آزاد داخل بدن کمک کرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتوناتریشن ها کمک کند. بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می کند.

۱۰: بادمجان به خاطر دارا بودن ویتامین K باعث سلامت استخوان ها می شود.

سلامت استخوان انسان به مس و ویتامین K بستگی دارد. در عین حال، بادمجان منبع عالی از هر دو اینهاست. افراد اغلب پوکی استخوان را در مراحل بعدی زندگی به خاطر کمبود مس ایجاد می کنند.
۱۱) با بادمجان دخانیات(سیگار) را ترک کنید؛

این یکی از فواید بسیار عالی بادمجان است که هر کس باید از همین امروز امتحان کند. این یک واقعیت معروف است که سیگار کشیدن قاتل سلامت انسان است. بنابراین، اگر شما می خواهید سیگار را ترک کنید، پس باید به بادمجان معتاد شده باشید. میزان نیکوتین در بادمجان باعث کاهش مصرف دخانیات می شود.

۱۲) مزایای بادمجان برای مراقبت از پوست:
ما می دانیم که آب برای سلامت انسان، به ویژه مو، پوست، و گوارش بسیار مهم است. مقدار آب بادمجان، به مقدار زیادی برای بهبود پوست و موی ما کمک می کند. شما می توانید از بادمجان به طور روزانه برای درمان پوست چرب، زگیل و یا لک استفاده کنید. بنابراین، اگر می خواهید پوست خشک و بدتان را کاهش دهید، بادمجان را در وعده های غذایی روزانه خود به کار ببرید.

۱۳) مناسب برای کاهش وزن:

اگر شما واقعاً می خواهید چربیتان را به طور طبیعی از بین ببرید بادمجان مصرف نمائید.
برای تاًثیر بیشتر بادمجان را باید به ناهار یا سر صبحانه اضافه کنید. در واقع، سطح بالای فیبر موجود در این گیاه می تواند فضای بزرگی را در معده اشغال کند و در نتیجه مصرف مواد غذایی دیگر را محدود کرده و یا گرسنگی را تسکین دهد. فیبر نیز می تواند افراد را مجبور کند که برای مدتی طولانی هضم کنند و افراد رژیمی قادر به احساس سیری بیشتری برای دوره زمانی طولانی تر هستند و غذایی را مصرف نمی کنند … تا مصرف کالری را بعد از وعده های غذایی کاهش دهند.
۱۴) بادمجان باعث انرژی مغزی:

دومین عضو مهم بدن، مغز، می تواند به لطف ناسونین و فیتوناتریشن های موجود در بادمجان، حافظه را حفظ کرده و آن را احیا کند. آن ها وظایف حافظه را با حفظ غشا سلولی از هر نوع آسیبی، حفظ و تقویت می کنند. در واقع، این یکی از بهترین و شگفت ترین فواید بادمجان است که ما می خواهیم شما و سایر خوانندگان یاد بگیرند و هر چه زودتر از آن استفاده کنند.

۱۵) بادمجان قلب را سالم می کند:

بسیاری از ما می دانیم که امروزه بیماری های قلبی خیلی زیاد است. افراد قطعاً می توانند با مصرف بادمجان به طور منظم قلب خود را سالم نگه دارند چون بتا-کاروتن، فیبر و سایر آنتی اکسیدان هایی که می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند و سطوح فشار خون را تثبیت کنند و در نتیجه خطرات بیماری های قلبی را تسکین دهند در بادمجان وجود دارد. مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم، اسید فولیک، و به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می کنند.
16.بادمجان برای افزایش ایمنی:
بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد که می تواند به کل سیستم بدن در شکست دادن شرایط کمک کند و مقدار ویتامین C اش می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۱۷) آهن بدنتان را با بادمجان زیاد کنید.

بادمجان دارای مقادیر آهنی بالایی است که بدن برای تولید خون و انتقال اکسیژن بسیار ضروری است، اما سطح بالای اهن در داخل بدن می تواند منجر به مواد سمی و مواد زائد شود. بادمجان شامل نو سان است که می تواند در از بین بردن آهن بیش از حد از بدن ما کمک کند و سموم را از سیستم بدن دفع کند. این سموم می توانند منجر به بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی و سرطان شوند.
۱۸) بادمجان برای دیابتی ها مفید است.

مقدار فراوان کربوهیدرات کم و فیبرهای قابل حل در بادمجان باعث می شود که یک انتخاب سالم برای افرادی باشد که از دیابت نوع 2 رنج می برند. بادمجان می تواند به کنترل زیادی در کنترل سطح قند خون و تنظیم جذب گلوکز در جریان خون کمک کند که برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار خوب و ضروری هستند.

۱۹) بادمجان بافت مو را سالم می کند.

بادمجان پوست سر را نیز هیدراته میکند. افرادی که موهای خشک و زبر دارند، باید از بادمجان بیشتری استفاده کنند. می تواند کمک کند تا موهای ما سالم تر و درخشان تر و بافت موی بهتری داشته باشیم. در حقیقت، این یکی از بهترین مزایای بادمجان است که می خواهیم امروز در داخل مقاله آن را افشا کنیم و از خوانندگان دیگر می خواهیم تا هر چه زودتر از آن استفاده کنند.
۲۰) بادمجان بخورید تا موهایی پر پست و زیبا داشته باشید.

بادمجان حاوی آنزیم هایی هستند که به تحریک کیسه های ترشحی مو کمک می کنند. این باعث رشد مو خوب می شود و باعث می شود موی شما سالم تر شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=428176
  • نویسنده : نرگس قوامی