تیرگی بدن/هر آنچه باید درباره ی تیرگی نواحی خصوصی بدن بدانید!

  • کد خبر : 428143
  • 25 اردیبهشت 1400 - 17:20
تیرگی بدن/هر آنچه باید درباره ی تیرگی نواحی خصوصی بدن بدانید!

بسیاری از چیزها در بدن ما با افزایش سن تغییر می کنند. اما نکته ای که ممکن است انتظار تغییر آن را نداشته باشید ، رنگ پوست در اطراف دستگاه تناسلی شما است. مانند هر چیز دیگری ، این تغییر معمولاً یک شبه اتفاق نمی افتد. بلکه، تدریجی است – در واقع به تدریج ناحیه تناسلی تیره می شود به طوریکه متوجه آن نمی شوید.

تیرگی بدن

اما بالاخره یک روز متوجه آن می شوید، و به این فکر فرو می روید که آیا این طبیعی است؟

تیرگی بدن

بله ، طبیعی است

کاملاً طبیعی است که پوست لبه های واژن ، کیسه بیضه و مقعد تیره تر از پوست سایر نقاط بدن باشد. به این تیره شدن ، هیپرپیگمنتاسیون (تولید بیش از حد رنگدانه های پوست) گفته می شود. هادلی کینگ ، متخصص پوست ، مستقر در منهتن ، نیویورک ، توضیح می دهد: “در بیشتر افراد پس از بلوغ ، پوست در ناحیه تناسلی نسبت به سایر مناطق پوست تیره تر خواهد شد.”

رنگ از فردی به فرد دیگر تغییر می کند

کینگ می گوید: “رنگ از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.” “هیچ رنگ” طبیعی ” برای این ناحیه وجود ندارد ، فقط این را بدانید که نسبت به مناطق دیگر تیره تر است. رنگ طبیعی پوست شما در میزان تیرگی این ناحیه نقش اساسی دارد. اگر پوست شما متمایل به سفید باشد ، ممکن است پس از بلوغ تفاوت رنگ خیلی کمی احساس کنید.

اوان گلدشتاین ، DO ، جراح مقعد و بنیانگذار و مدیر عامل Bespoke Surgical می گوید: “هر چه رنگ پوست بدن تیره تر باشد تیرگی آن ناحیه نیز محسوس تر خواهد بود.”

تیرگی بدن

تیرگی معمولاً از یکی از این عوامل ناشی می شود

هورمون ها

پوست شما سلولهای خاصی دارد که ملانوسیت نامیده می شوند و ملانین تشکیل می دهند. در ناحیه تناسلی شما ، آن ملانوسیت ها به ویژه به هورمون ها حساس هستند. تامیکا کراس، توضیح می دهد: “ناحیه تناسلی به تدریج در پاسخ به تغییرات هورمونی تیره می شود.”

کراس می افزاید: “این می تواند در دوران بلوغ ، بارداری یا به طور کلی پیری رخ دهد.” “به عنوان مثال ، استروژن یکی از هورمون هایی است که می تواند باعث افزایش رنگدانه در مناطق خاصی مانند لبه های واژن شود.” همچنین می تواند نوک پستان ،ناحیه دور نوک پستان و مقعد را تیره کند. کراس می گوید: “در دوران بلوغ و بارداری ، سطح استروژن افزایش می یابد ، که منجر به افزایش رنگدانه در آن مناطق می شود.” “در بیشتر مواقع اگر این اتفاق بیفتد ، تیرگی از بین نمی رود. بلکه احتمال دارد، به همان حالت باقی می ماند یا حتی تیره تر می شود.”

درمان تیرکی

اصطکاک و التهاب

گلدشتاین می گوید ، افزایش اصطکاک می تواند منجر به افزایش پتانسیل بیش فعالی ملانوسیت شود. به عبارت دیگر ، اصطکاک باعث می شود که آن سلول ها ملانین بیشتری تولید کنند و رنگدانه های بیشتری تولید شود. به عنوان مثال ، گلدشتاین می گوید: “رابطه جنسی و تمام آنچه در روابط جنسی اتفاق میا فتد اصطكاك بالا را در این ناحیه ایجاد می كند” و منجر به تغییر رنگ می شود. رابطه جنسی واژینال و مقعدی می تواند باعث ایجاد این نوع اصطکاک شود.

ناحیه لب و قسمت فوقانی ران ، به ویژه در چین های پوستی در ناحیه کشاله ران شما ، به دلیل مالش روزمره یا زایمان نیز ممکن است تیره شود. کراس توضیح می دهد: “با مالش مداوم یا ضربه ، پوست تحت تاثیر فرایندی به نام کراتینه سازی قرار می گیرد که سلول های بالغ شده را به سمت خارجی ترین لایه پوست هدایت می کند.”

کراس می افزاید: “این سلولها دارای ملانین هستند ، بنابراین این روند باعث ضخیم شدن و تیره شدن پوست در آن مناطق می شود.”  اصلاح موها نیز به همین دلیل می تواند منجر به تیرگی پوست شود. اصطکاک همچنین می تواند منجر به التهاب در پوست شود ، که به نوبه خود می تواند باعث تیرگی پس از التهاب شود.

عفونت های مخمری ، موهای رشد کرده و فولیکولیت نیز می توانند باعث تیرگی نواحی دخصوصی بدن شوند.

افزایش سن

افزایش سن

کراس می گوید ، تیرگی در ناحیه تناسلی شما معمولاً با افزایش سن همراه است. این به این دلیل است که پوست شما در طول سال ها بیشتر ضربه و اصطکاک یا تغییرات هورمونی بیشتری را تجربه کرده است.

از این عوامل جلوگیری کنید تا تیرگی را به حداقل برسانید

جلوگیری از افزایش رنگدانه به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش سن دشوار است. اما می توانید کاری کنید که اصطکاک را کم کنید. گلدشتاین می گوید: “از نظر تئوری ، هر كاری كه می تواند برای كمك به کاهش اصطكاك انجام شود ، می تواند به حداقل رساندن تیرگی ناحیه دستگاه تناسلی كمك كند.”

بنابراین ، می توانید با استفاده از موارد زیر میزان اصطکاک و اصطکاک را کاهش دهید:

  • عدم استفاده از لباس های زیر تنگ
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • اجتناب از اصلاح مکرر موها ، مانند اپیلاسیون یا موم که می تواند باعث فولیکولیت و التهاب شود
  • پوشیدن لباسهای عرق آور

روشن شدن پوست

تیره شدن نباید منجر به عوارض جانبی شود

درست است تغییر رنگ را دوست نداشته باشید ، بدانید که معمولاً خطرناک نیست. اگر فکر می کنید علت آن التهاب است ، نواحی تناسلی را بررسی کنید تامطمئن شوید آلوده به برخی از بیماری های مقاربتی نشده اید. فقط سعی کنید این نواحی را تمیز و خشک نگه دارید.

>>>بیشتر بخوانید:

معجزه جوش شیرین در سفید کردن دست و پا!!

اما اگر تغییر رنگ ناگهانی است ، به پزشک مراجعه کنید

گلدشتاین می گوید: “تغییرات ناگهانی رنگ پوست باید همیشه بلافاصله رفع شود.” “آسیب شناسی های سیستمیک مختلفی وجود دارد که می تواند مسئول تغییرات ناگهانی در ظاهر و رنگ پوست باشد.” اگر ناحیه تیره تر دچار خارش شود ، معمولاً نشانه التهاب ناشی از عفونت یا واکنش آلرژیک به محصولی است که ممکن است استفاده کرده باشید.

تغییرات ناگهانی رنگ پوست نیز می تواند به دلیل شرایط زمینه ای مانند دیابت یا سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد شود.

جوشوا زایچنر در شهر نیویورک ، گفت: “اگر پوست تیره شود و شروع سفت شدن کند ، ممکن است نشانه بیماری باشد که به عنوان آکانتوز نیگریکانس شناخته می شود.

اگر تیرگی به طور ناگهانی ظاهر شود و لکه دارتر ، ناهموار یا پوسته پوسته به نظر برسد، می تواند یک عفونت منتقله از راه روابط جنسی باشد ، مانند زگیل های تناسلی. به همین دلیل ، گلدستاین دوباره تأکید می کند: “اگر چیز غیر طبیعی به چشمتان خورد، قرار ملاقات با یک متخصص را تعیین کنید.”

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=428143
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.healthline.com/health/why-is-my-private-area-dark#see-a-doctor-if

ثبت نظر

-