بیماری جنسی/آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی

  • کد خبر : 427975
  • 15 شهریور 1400 - 11:14
بیماری جنسی/آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی بیماری هایی هستند که در اثر سرایت عفونت از فردی به فرد دیگر از طریق واژینال یا دهان به فرد دیگر منتقل می شود. اکثر افرادی که درگیر این بیماری هستند علائم خاصی ندارند اما خوشبختانه درمان های بسیاری برای این بیماری وجود دارد که به آسانی به درمان پاسخ می دهند.

بیماری جنسی

کلامیدیا

کلامیدیا

بیماری جنسی، کلامیدیا در نتیجه عفونت با کلامیدیا تراکومئیس ایجاد می شود. این یک عفونت شایع است که می تواند از طریق رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی گسترش یابد.این ویروس همچنین می تواند در هنگام زایمان به نوزاد نیز سرایت کند.

کلامیدیا معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی کند، اما اگر فردی به دنبال درمان آن نباشد، می تواند منجر به ناباروری و سایر عوارض شود. درمان آن نیز با درمان زودرس آسان است.

چنانچه علائم اتفاق افتند، ممکن است شامل تغییر در ترشحات واژن و سوزش درد در هنگام ادرار باشند.

اگر کلامیدیا در نتیجه رابطه جنسی مقعدی رخ دهد یا از ناحیه دیگری از بدن وارد بدن شود می تواند بر روی راست روده نیز تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به علائم زیر شود:

درد مقعدی
خونریزی مقعدی
ترشحات مقعدی

در کسانی که علائمی پیدا می کنند، معمولاً حدود ۷ تا ۲۱ روز پس از مواجهه ظاهر می شوند.

خرچنگ( شپش)

خرچنگ یا شپش معمولاً به موهای شرمگاهی متصل می شود. با این حال، گاهی اوقات، آنها می توانند سبب خارش موهای زیر بغل، سبیل، ریش، مژه ها یا ابروها را نیز شوند. آنها بسیار کوچک هستند و دیدن آنها دشوار است، اما یک فرد احتمالاً خارش زیادی را در مناطقی که تحت تأثیر قرار دارند، احساس خواهد کرد.

اولین مرحله چرخه زندگی آن ها به شکل تخم خواهد بود. این مرحله حدود ۶ تا ۱۰ روز به طول می انجامد. پس از تخم ریزی، شپش ها مانند خرچنگ های ریزی به نظر می رسند. آنها برای زنده ماندن به خون نیاز دارند و حدود ۲ تا ۳ هفته زنده می مانند. در چند روز گذشته، ماده ها تخمهای بیشتری خواهند گذاشت و چرخه ادامه خواهد یافت.

شپش می تواند در هنگام تماس بدنی نزدیک، از جمله تماس جنسی گسترش یابد. آنها همچنین می توانند از طریق حوله های مشترک یا ملافه تخت انتقال یابند. با این حال، آنها نمی توانند از طریق صندلی های توالت پخش شوند.

شپش در ناحیه تناسلی را برطرف کنید، فرد می تواند محلول ۱ درصد permethrinTrusted Source یا محصول مشابه استفاده کند این داروها از طریق بیشتر داروخانه ها در دسترس هستند. رعایت دقیق دستورالعمل ها ضروری است.

اگر شپش عانه روی موهای نزدیک چشم تأثیر می گذارد، ممکن است فرد به داروی تجویز شده نیاز داشته باشد.

تب خال ناحیه تناسلی

تب خال ناحیه تناسلی

بیماری جنسی، ویروس هرپس سیمپلکس یک ویروس رایج است که روی پوست، دهانه رحم و اندام های تناسلی و همچنین برخی از قسمت های دیگر بدن تأثیر می گذارد.

این ویروس معمولاً بر دهان تأثیر می گذارد و می تواند از طریق بزاق یا در صورت وجود زخم مربوط به تبخال در اطراف دهان فرد دیگری گسترش یابد. در حین رابطه دهانی ممکن است به ناحیه تناسلی منتقل شود.

ویروس تب خال تناسلی می تواند بر ناحیه تناسلی، ناحیه مقعد و دهان تأثیر بگذارد و از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی منتقل شود.

تبخال نمی تواند از طریق ظروف، صندلی های توالت، استخرهای شنا، صابون ها یا ملافه ها پخش شود. با این حال، اگر شخصی قسمتی از بدن را که در آن تبخال وجود دارد لمس کند و سپس قسمت دیگری از بدن خود را لمس کند، تبخال می تواند به آن ناحیه گسترش یابد.

علائم اصلی تاول در اطراف دهان، مقعد، یا ناحیه تناسلی است. این تاول ها می توانند بترکند و باعث ایجاد زخم دردناکی شوند که بهبود آن یک هفته یا بیشتر طول می کشد.

برخی از علائم عفونت اولیه عبارتند از:

گره های لنفاوی
تب
درد

بعضی از افراد هرگز علائمی ندارند، برخی فقط شیوع اولیه دارند و برخی دیگر شیوع مکرر دارند.

اولین دوره معمولاً شدیدترین دوره است، اما در افرادی که دارای سیستم ایمنی آسیب دیده هستند به عنوان مثال، به دلیل اچ آی وی به طور کلی بیشتر در معرض خطر علائم شدید هستند. ابتلا به تبخال همچنین می تواند احتمال ابتلا به HIV یا انتقال آن را افزایش دهد

ممکن است فرد هرگز نداند که ویروس تبخال دارد، اما هنوز هم ممکن است به دیگران سرایت کند.

در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد، اما دارو می تواند به تسکین علائم کمک کند. داروهای ضد ویروسی روزانه می توانند از شیوع تبخال جلوگیری کنند.استفاده از کاندوم به طور کامل از انتقال تبخال جلوگیری نمی کند.

هپاتیت B

هپاتیت B می تواند باعث عفونت طولانی مدت شود و منجر به آسیب کبدی گردد. هنگامی که فردی به ویروس مبتلا شد، ویروس در مایع منی, خون و سایر مایعات بدن او باقی می ماند.

انتقال از طریق:

درگیر شدن در تماس جنسی
استفاده از تجهیزات غیر استریل برای تزریق
سوراخ شدن پوست با یک جسم تیز که ویروس در آن وجود دارد.این عفونت می تواند در دوران بارداری یا زایمان به نوزاد منتقل شود. با این حال، از پزشک می توانید در مورد راه های جلوگیری از این امر مشاوره دریافت کنید.
طبق منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تا زمانی که نوک پستان ها ترک نخورده باشند، خطر انتقال ویروس از طریق شیر مادر بسیار نادر است.

افرادی که در معرض خطر ابتلا به هپاتیت B هستند باید از پزشک خود در مورد واکسنی که می تواند برخی از محافظت ها را ایجاد کند، سوال کنند. واکسن ممکن است مصونیت طولانی مدت را ایجاد نکند و ممکن است فرد برای ادامه حفاظت به دوزهای تقویت کننده نیاز داشته باشد.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یا تریچ می تواند هر کسی را درگیر کند، اما زنان احتمالاً علائم آن را دارند. دلیل این عفونت ویروس تریکو واژینالی است.در زنان، به احتمال زیاد روی واژن تأثیر می گذارد. در مردان عفونت می تواند در مجرای ادرار ایجاد شود.

انتقال می تواند از طریق رابطه جنسی نفوذی و تماس حفره به حفره رخ دهد.بسیاری از افراد هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. در صورت بروز علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترشحات غیرمعمول
درد هنگام ادرار
درد هنگام انزال
درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی

تریچ همچنین می تواند منجر به عوارض بارداری شود و احتمال ابتلا به HIV و انتقال آن را افزایش دهد.یک پزشک می تواند داروهایی را برای حل تریچ تجویز کند اما هر دو شریک احتمالاً به درمان احتیاج دارند، یا ممکن است عفونت برگردد. بدون درمان، تریچ می تواند ماهها یا سالها دوام داشته باشد.

ایدز

ایدز

ایدز ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. این بیماری می تواند از طریق تماس جنسی و سایر روش ها گسترش یابد.
اچ آی وی فرد را در معرض عفونت های خاص دیگری قرار می دهد. افراد مبتلا به اچ.آی.وی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. بدون درمان، این حساسیت به عفونت بدتر می شود و ممکن است منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.

به محض ابتلای فرد به ویروس اچ آی وی ویروس در مایعات بدن وی از جمله منی، خون، شیر مادر و مایعات واژن و مقعدی وجود دارد. اگر این مایعات وارد بدن شخص دیگری شود، آن شخص همچنین می تواند به ویروس HIV مبتلا می شود.
این می تواند از طریق تماس جنسی، به اشتراک گذاشتن سوزن، تماس با پوست ترک خورده، زایمان و شیردهی اتفاق پیدا کند.

درمان می تواند میزان ویروس موجود در بدن را تا حدی غیرقابل شناسایی کاهش دهد. این بدان معناست که مقدار ویروس درون خون به قدری کم است که آزمایش های خون نمی توانند آن را تشخیص دهند. این همچنین بدان معنی است که نمی تواند به افراد دیگر سرایت پیدا کند.

فرد مبتلا به HIV غیرقابل شناسایی باید دقیقاً همانطور که پزشک برای پایین نگه داشتن سطح ویروس تجویز می کند، برنامه درمانی خود را دنبال کند.

راهاى انتقال ايدز

١.سكس پرخطر بدون كاندوم
٢.سكس دهانى
٣.انتقال منى يا پيش آب شخص مبتلا به خون شريك جنسى
(ويروس Hiv فقط در خون و مني شخص مبتلا وجود دارد و به هر طريق خون و يا منى شخص مبتلا به خون شريك جنسى برسد ،شريك جنسى نيز مبتلا مى گردد)
٤.انتقال خون به هر طريق
٥.از مادر به فرزند (از طريق شير دادن و زايمان )
ويروس ايدز فقط از راهايي فوق انتقال پيدا ميكند و از راهاي مثل بغل كردن و بزاق دهان ،غذا ،ظروف شخص آلوده ،بوسه ،و…انتقال پيدا نميكند.

تشخيص بيماري در درمان و يا كنترل بيماري نقش بسيار مهمي دارد.ایدز و HIV از طریق آزمایش طي سه مرحله يكبار بعد از رابطه پرخطر و دوبار در فواصل سه ماه و ٦ ماه بعد ازآن در آزمایشگاه تشخیص داده می شود

برخی دیگر از راه های جلوگیری از انتقال عبارتند از:

استفاده از کاندوم یا روش جلوگیری از پیشگیری از بارداری در حین از رابطه جنسی از واژن یا مقعد
پرکسپوژر پروفلیکس دارویی است که می تواند به جلوگیری از اچ آی وی در افراد مبتلا به ویروس کمک کند
استفاده از دستکش و مواد تیز مانند زمانی که در مراقبت های بهداشتی کار می کنید.
استفاده نکردن از سوزن مشترک

ویروس پاپیلوم انسانی

ویروس پاپیلوم انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به گروهی از ویروس ها گفته می شود که بر روی پوست و غشاهای مخاطی مانند گلو، دهانه رحم، مقعد و دهان تأثیر می گذارند. این ویروس دارای انواع مختلفی است و بعضی از آنها خطر بیشتری نسبت به سایرین دارند.

ویروس اچ پی وی از نوع شایع ویروس های مقاربتی است. این ویروس حدود ۷۹ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. تقریباً هرکسی که از نظر جنسی فعال باشد در دوره ای از زندگی خود به ویروس HPV مبتلا خواهد شد، مگر اینکه برای جلوگیری از آن واکسن دریافت کرده باشد.

بسیاری از افراد هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، اما هنوز هم ممکن است ویروس گسترش یابد.برخی از انواع HPV می تواند منجر به زگیل تناسلی شود که خطر کمی در بر دارد.داشتن HPV همچنین می تواند خطر سرطان دهانه رحم و سرطان گلو را افزایش دهد.

این ویروس می تواند از طریق:

تماس جنسی واژن و مقعد
سکس دهانی
تماس تناسلی به دستگاه تناسلی
از یک فرد باردار به یک نوزاد اگرچه این مورد نادر است

واکسیناسیون می تواند از انتقال این ویروس تا حد زیادی پیشگیری کند.

ویروس مولوسکوم مسری یک عفونت ویروسی مسری پوست است که معمولاً خوش خیم می باشد.
این ویروس می تواند بزرگسالان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. پزشکان آنرا STI می دانند که در بزرگسالان اتفاق می افتد. کارشناسان معتقدند که این یک نوع آبله است.

در میان بزرگسالان، انتقال از طریق تماس پوستی معمولاً در طی فعالیت جنسی، اتفاق می افتد.
علائم شامل برجستگی های و فرو رفتگی های کوچک و گرد و روی پوست است. هر چند ممکن است فقط یکی از این موارد روی پوست مشاهده شود. برجستگی ها معمولاً بدون درمان از بین می روند، اما این ممکن است مدت زمان زیادی طول کشد و در صورت وجود، مسری باقی بماند.

برخی از راه های از بین بردن برجستگی ها شامل مصرف برخی از داروهای تجویز شده، استفاده از مواد شیمیایی یا جریان الکتریکی یا انجماد آنها است.

استفاده از روش پیشگیری از بارداری می تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند. هر کسی که ویروس دارد باید پس از لمس ناحیه ای از پوست آسیب دیده، دست های خود را با دقت بشوید تا از شیوع ویروس به قسمت دیگر بدن یا شخص دیگر جلوگیری کند.

گال

گال

گال یک بیماری پوستی مسری است که به دلیل ویروس اسکارکوپتس اسکبیه ایجاد می شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد نقاط جوش مانند در هر نقطه از بدن شود.
اولین باری که فرد دچار گال می شود، علائم ممکن است پس از ۲ تا ۶ هفته قرار گرفتن در معرض بیماری ظاهر شود. اگر فرد دوباره دچار گال شود، علائم می توانند ۱ تا ۴ روز پس از مواجهه ظاهر شوند. گال می تواند قبل از اینکه شخص حتی بداند که به آن مبتلا شده است نیز گسترش یابد.

انتقال معمولاً از طریق تماس پوست به پوست و به دلیل به اشتراک گذاشتن لوازمی مانند حوله و ملافه انجام می شود.

پزشک می تواند کرم های موضعی تجویز کند که کنه ها را از بین می برد. در حالی که فردی دارای گال است، باید از تماس پوست به پوست با دیگران جلوگیری کند.

سیفلیس

سفلیس از عفونت باکتری ترپونما پالیدوم ناشی می شود. این یک عفونت بالقوه جدی است و درمان زود هنگام برای جلوگیری از آسیب دائمی و عوارض طولانی مدت لازم است.

معمولاً چهار مرحله وجود دارد. در مرحله اول ، یک فرد ممکن است در محل عفونت، یک زخم گرد و محکم، معمولاً در اطراف دستگاه تناسلی، مقعد، راست روده یا دهان مشاهده کند. این مدت ۳ تا ۶ هفته طول می کشد

این زخم ممکن است قابل مشاهده نباشد، زیرا غالباً بدون درد است و ممکن است به عنوان مثال در واژن پنهان باشد.باکتری می تواند در هر نقطه از آلودگی گسترش یابد. سفلیس همچنین می تواند در دوران بارداری به نوزاد منتقل شود.

مرحله ثانویه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بثورات بدون خارش در لکه های خشن، قهوه ای یا قرمز کف دست یا کف پا

ضایعات در غشاهای مخاطی ، مانند دهان ، واژن یا مقعد
تورم غدد لنفاوی
ریزش مو
سردرد درد
کاهش وزن
درد عضله
تب خستگی

در مرحله نهفته، علائم ناپدید می شوند، اما باکتری ها در بدن باقی می مانند و می توانند باعث آسیب شوند

در مرحله سوم، عوارض تهدید کننده زندگی می تواند بر مغز، سیستم عصبی، چشم ها، قلب و اندام های دیگر تأثیر بگذارد. علائم در این مرحله بستگی به این دارد که سفلیس در کدام قسمت از بدن تأثیر بگذارد.

تنها راه برای تأیید وجود یا عدم وجود سفلیس انجام آزمایش است. اگر نتیجه مثبت است، فرد باید شریک زندگی یا شریک زندگی خود را مطلع کند و آنها نیز باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.علائم به طور متوسط حدود ۲۱ روز پس از انتقال باکتری ظاهر می شوند، اما بروز آنها ممکن است بین ۱۹ تا ۹۰ روز طول بکشد.

بیماری جنسی

بیماری جنسی سوزاک

سوزاک یک عفونت شایع است که به دلیل باکتری نیسریا گونورهوایا ایجاد می شود. بسیار مسری است و بدون درمان می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.

سوزاک می تواند از طریق رابطه دهانی، واژینال یا مقعد گسترش یابد. اگر فردی ناحیه ای از بدن را که آلوده است لمس کند و سپس چشم خود را لمس کند، سوزاک نیز می تواند منجر به صورتی شدن چشم شود

این عفونت می تواند در هنگام زایمان به نوزاد نیز منتقل شود.این ویروس در قسمت های گرم و مرطوب بدن مانند واژن، آلت تناسلی مرد، دهان، راست روده و چشم رشد می کند. این عفونت می تواند در هنگام تماس جنسی گسترش یابد.

غالبا علامتی خاصی وجود ندارد، اما در صورت بروز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد در هنگام ادرار کردن
ترشحات
تورم دستگاه تناسلی
خونریری بین قاعدگی

چنانچه این بر روی راست روده تأثیر بگذارد، می تواند منجر به موارد زیر شود:
خارش مقعدی
درد هنگام حرکات روده
ترشح

عفونتی که در نتیجه رابطه جنسی دهانی رخ می دهد، می تواند منجر به سوزش درد در گلو و تورم غدد لنفاوی شود.عفونت زنان می تواند منجر به بیماری التهاب لگن شود. در حالی که مردان ممکن است دچار التهاب اپیدیدیم شوند. که هر دو می توانند بر باروری تأثیر بگذارند.

به محض اینکه شخص دچار سوزاک شود، باکتری می تواند از طریق تماس بدنی به افراد دیگر و سایر قسمت های بدن منتقل شود. درمان با آنتی بیوتیک معمولاً می تواند عفونت را برطرف کند.

علائم می توانند ۱ تا ۱۴ روز پس از عفونت ظاهر شوند. مردان معمولاً ۲ تا ۵ روز پس از ابتلا علائم را مشاهده می کنند. زنان معمولاً هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، اما در صورت بروز، این علائم معمولاً حداکثر تا ۱۰ روز پس از ابتلا ظاهر شوند.

بیماری جنسی کانکروید

کانکروید یک عفونت باکتریایی نادر است که به دلیل هموفیلیس دوکری ایجاد می شود. این فقط از طریق تماس جنسی گسترش می یابد.
این حالت باعث ایجاد زخم های دردناک در اندام تناسلی می شود. کانکروید همچنین می تواند احتمال ابتلا به HIV را افزایش دهد و درمان آن را دشوارتر کند.

درمان با آنتی بیوتیک است. هرکسی که تشخیص شانکروئید را دریافت می کند باید به هر شریک خود که طی ۱۰ روز گذشته با وی رابطه جنسی داشته است اطلاع دهد.

بیماری جنسی

چه زمانی به دکتر مراجعه کنید

بسیاری از بیماری های مقاربتی علائمی ایجاد نمی کنند، بنابراین فرد نباید منتظر بماند تا علائم قبل از مراجعه به پزشک ظاهر شود.
اگر افراد احساس می کنند در معرض این بیماری ها قرار گرفته اند، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.در بخش های زیر برخی از روش های درمانی و نکاتی برای کنار آمدن با بیماری های مقاربتی بررسی می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

اشتباه در سکس/اشتباهاتی که زنان در رابطه جنسی دارند!

درمان با آنتی بیوتیک

درمان عفونت های باکتریایی با آنتی بیوتیک است. با این حال، به نظر می رسد برخی از بیماری های مقاربتی- مانند سوزاک – در برابر آنتی بیوتیک هایی که معمولاً پزشکان برای درمان آنها تجویز می کنند، مقاومت کنند.

برای تکمیل هر نوع بیماری مقاربتی درمان آنتی بیوتیکی ضروری است، حتی اگر علائم از بین بروند. متوقف کردن درمان زودهنگام ممکن است باعث رشد مجدد باکتری های باقی مانده شود و علائم ممکن است برگردند. اگر وارد این مرحله شوید، درمان عفونت دشوارتر خواهد شد.

بیماری جنسی و واکسیناسیون

واکسن ها می توانند از فرد در برابر HPV و هپاتیت B محافظت کنند. افراد می توانند وضعیت خود را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، که در مورد واکسیناسیون مشاوره می دهد، در میان بگذارند.

بیماری جنسی

برخورد با حاشیه های بعد از این بیماری ها

به دلیل نگرانی در مورد برچسب ها در صورت ابتلا به این بیماری ها، بسیاری از افراد صحبت در مورد این بیماری ها را سخت می بینند. با این حال، باید توجه کنید این بیماری ها یک نگرانی شایع در مورد سلامتی است و درمان هایی نیز در صورت ابتلا در دسترس است که می تواند عفونت را درمان کند یا به فرد در کنترل آن کمک کند. همچنین این دارو ها علاوه بر درمان زود هنگام خطر عوارض را کاهش می دهد.

پزشک مراقبت های اولیه یا کلینیک تخصصی می تواند به شما کمک کند. برای مشاوره ناشناس، یک شخص می تواند با خط تلفن ملی (۴۶۳۶-۲۳۲-۸۰۰) تماس بگیرد یا به این وب سایت مراجعه کند. کمک به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی در دسترس است.

پیشگیری از بیماری جنسی

استفاده از کاندوم، سد دندانی یا سایر روش های جلوگیری از بارداری می تواند از شیوع بسیاری از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنند، اگرچه این امر از انتقال عفونت هایی که در اثر تماس پوست به پوست گسترش می یابند جلوگیری نخواهد کرد.

برخی دیگر از راه های کاهش خطر انتقال بیماری های مقاربتی شامل موارد زیر است:
صحبت با هر شریک جدید در مورد رابطه جنسی محافظت شده و هرگونه عفونتی که در گذشته داشته اید.
اطمینان حاصل شود که هر دو شریک قبل از شروع یک رابطه جنسی جدید تحت آزمایش قرار می گیرند.
دریافت واکسن برای محافظت در برابر برخی از عفونت ها

مراقبت هنگام استفاده از الکل یا داروهای تفریحی، زیرا این موارد می توانند احتمال رفتارهای جنسی پرخطر را افزایش دهند

سـكس در چه زمان هايى با ريسك بالاتر باعث انتقال بيمارى مقاربتى مى شود!

⛔️بعد از مسواک زدن
⛔️در زمان عادت ماهیانه
⛔️بعد از اصلاح موهای زائد
⛔️وجود زخم در قسمت های قابل تماس

← از مسواک زدن قبل از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید چون باعث می شود زخم ها و خراش های کوچک احتمال انتقال بیماری های مقاربتی را افزایش دهند

← مصرف مشروبات الکلی، پیش از #رابطه_جنسی، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را تا 7برابر افزایش میدهد!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427975
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-