چرا کسانی که زیاد خودشان را در آیینه می‌بینند، اعتماد به نفس پایینی دارند؟

  • کد خبر : 427595
  • 20 اردیبهشت 1400 - 16:26
چرا کسانی که زیاد خودشان را در آیینه می‌بینند، اعتماد به نفس پایینی دارند؟

در مسیر رسیدن به اهداف، افراد نیاز به اعتماد به نفس بالا دارند تا بتوانند با انگیزه و قدرت اهداف خود را محقق کنند. کمبود اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت شغلی، تحصیلی، خانوادگی و غیره است. این کمبود اعتماد به نفس می تواند از طرق مختلف ایجاد شود و به مرور زمان تبدیل به عادت شود. یعنی فرد تمام کارهای خود را با ترس انجام دهد. در واقع ترس نقطه مقابل اعتماد به نفس است که افراد را در باورهای خودشان محصور می کند و مانع از پیشرفت های چشمگیر در زندگی می‌شود.

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین

رابطه ترس و کاهش خودباوری

وجود ترس باعث می‌شود که افراد خودباوری خود را به مرور زمان از دست بدهند و در نتیجه برای رسیدن به اهدافشان دیگر انگیزه ای نداشته باشند. در واقع کسی که خودش را باور دارد خودش را در قدم اول آن طور که هست می پذیرد و برای رسیدن به موفقیت بهانه ای نمی آورد. او داشته های خود را قدر می‌داند، نقاط ضعف و نقاط قوت کارش را یاداشت می‌کند و دائما در جهت تحقق اهدافش برنامه‌ریزی می‌کند. بنابراین وجود خودباوری باعث ایجاد انگیزه زیاد در فرد و در نتیجه رسیدن به هدف می شود. این خودباوری توسط عوامل زیادی ممکن است خدشه‌دار شود و فرد به مرور زمان باور به اینکه می‌تواند به اهدافش برسد را از دست بدهد.

رابطه کاهش اعتماد به نفس و دید منفی درباره چهره

یکی از عواملی مهم که خودباوری فرد را کاهش می‌دهد و اعتمادبه‌نفس را دچار آسیب می کند، دیدگاه منفی درباره چهره و بدن خود داشتن است. به عنوان مثال، فردی که از بدن و چهره خودش راضی نیست ممکن است دائماً با یک نقطه ضعفی که دارد خودش را آزار دهد. آن نقطه ضعف این است که من زشت هستم و کسی مرا دوست ندارد. در واقع، فکر کردن به اینکه دوست داشتنی نیست باعث می‌شود که فرد نسبت به برنامه های زندگی‌اش بی میل شود و دائماً تمرکزش را روی نیازهای تامین نشده خود از جمله نیاز به دیده شدن و نیاز به محبت بگذارد.

اعتماد به نفس پایین

نقش تلقین دیگران در ایجاد دیدگاه منفی درباره چهره

برخی عوامل باعث می شوند که شما بیشتر از نقطه ضعف ظاهری خود رنج ببرید. به عنوان مثال، زمانی که یک فرد به شما دائم تلقین می‌کند که تو چقدر زشت هستی یا تو چقدر بد ترکیب و بد قیافه هستی، به مرور زمان باور شما درباره خودتان و آن تصویری که از خود در ذهن دارید منفی می‌شود. در نتیجه ممکن است انگیزه خودتان را برای رسیدن به اهداف تان از دست بدهید. یکی از عوامل دیگری که باعث می شود فرد به یک تصویر منفی درباره خودش دست پیدا کند، نگاه کردن زیاد خود در آینه است. جالب است بدانید کسانی که زیاد خودشان را در آینه نگاه می‌کنند، به مرور حساسیت هایشان درباره چهره و بدنشان بیشتر می‌شود. ممکن است آنها از دست خود عصبانی باشند یا بیش از حد حساسیت هایی را نسبت به چهره خود نشان دهند.

حساسیت روی چهره در دوره نوجوانی

معمولا حساسیت های مربوط به چهره در دوران نوجوانی به اوج خودش می رسد، زیرا در دوره نوجوانی فرد میخواهد پذیرفته باشد، دوست داشتنی باشد، دیده شود و برای اطرافیانش مفید واقع شود. در همین دوران ما شاهد این هستیم که برای یک نوجوان، چهره و بدنش بسیار مهم می‌شود. این بخاطر آن است که آنها علاوه بر این که می خواهند دیگران چهره و قیافه‌شان را دوست داشته باشند، خودشان هم دوست دارند زیبا به نظر برسند. اما از آنجایی که زیبایی یک مقوله کاملاً نسبی است، حساسیت زیاد آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها خود را زیبا نبینند و در نتیجه تصویر آنها از خودشان یک تصویر منفی باشد. این تصویر منفی یکی از اولین نشانه های کمبود اعتماد به نفس است.

نارضایتی از چهره

زیبایی، یک مقوله کاملا نسبی

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، دائماً از چهره خود گله می‌کنند و ممکن است تیپ و بدن خودشان را دوست نداشته باشند. از طرف دیگر، داشتن تصویری مثبت درباره بدن و تیپ خود می تواند یکی از عوامل اصلی افزایش اعتماد به نفس در فرد باشد. دقت داشته باشید که زیبایی یک مقوله کاملا نسبی است؛ یعنی هر کسی ممکن است از دیدگاه خودش زیبا نباشد ولی از دیدگاه دیگران زیبا باشد. یا برعکس از دیدگاه خودش زیبا باشد ولی از دیدگاه دیگران زشت باشد. بنابراین نکته مهم این است که ما نباید چهره خودمان را شبیه آن چیزی کنیم که دیگران دوست دارند بلکه باید خودمان نسبت به چهره خودمان احساس خوبی داشته باشیم. علاوه بر چهره، چقدر خوب است که نسبت به نحوه لباس پوشیدن، نحوه راه رفتن و دیگر عوامل ظاهری حس خوب داشته باشیم.

>>>بیشتر بخوانید:

یوگا/ اگر از پایینی اعتماد به نفس رنج می برید این پست را بخوانید!

چطور اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، لزوماً تیپ و قیافه عالی و درجه یکی ندارند. آنها ممکن است یک تیپ و چهره معمولی داشته باشند اما از دیدگاه خودشان بسیار خوش تیپ و زیبا باشد، و در واقع فرد خودش را همانطور که هست قبول داشته باشد. در واقع پذیرش یکی از اولین قدم های داشتن اعتماد به نفس بالا در مسیر موفقیت های گوناگون است. علاوه بر این‌ها، زبان بدن، مدل راه رفتن، مدل غذا خوردن، شیوه صحبت کردن و غیره می‌تواند در ایجاد اعتماد به نفس بالا یا پایین نقش داشته باشد. بنابراین ما نباید فقط تمرکزمان را بر روی چهره و تیپ مان بگذاریم، بلکه عوامل مهم دیگری هم هستند که اعتماد به نفسمان را بالا نگه میدارند.

اعتماد به نفس

نکته جالب این است که حتی افرادی که نسبت به چهره خود تصویر منفی دارند، باز هم می توانند با تکنیک های دیگری، اعتماد به نفس خود را بسیار بالا ببرند. آن‌ها وقتی اعتماد به نفس خود را بالا ببرند، به یک رضایت از چهره و بدن خود هم می‌رسند. اگر این رضایت و پذیرش در فرد به وجود بیاید، حتی با یک چهره معمولی می تواند اعتماد به نفس بسیار زیادی را در انجام کارهایش از خود نشان دهد. این اعتماد به نفس بالا به خاطر این است که فرد همه چیز را نسبی می بیند و معتقد است که حتی اگر چهره‌اش از دیدگاه چند نفر خوب نباشد، از دیدگاه افراد زیادی می‌تواند زیبا باش.

بنابراین وجود باورهای مثبت درباره چهره و بدن خود می تواند اعتماد به نفس فرد را بالا نگه دارد حتی اگر چهره فرد زیاد زیبا نباشد. پس بیاییم از امروز، اعتماد به نفس خود را در با تکنیک های زیادی که وجود دارد بالا نگه داریم و حتی اگر چهره خوبی نداریم آن را به عنوان یک تصویر منفی و زشت نبینیم بلکه آن را یک دیدگاه تحریف شده ببینیم که طی آن، فرد نسبت به چهره خودش دچار حس منفی شده است نه اینکه لزوماً چهره‌اش زشت باشد. شما زیباترین مخلوقات خداوندید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427595
  • نویسنده : وحید یزدی

ثبت نظر

-