چرا تمام کلمات جهان خنثی هستند؟

  • کد خبر : 427527
  • 20 اردیبهشت 1400 - 15:40
چرا تمام کلمات جهان خنثی هستند؟

ما در گفتگوهای خود از کلمات بسیار زیادی استفاده می‌کنیم که این کلمات منظور و مقصود ما را می رسانند. همین کلمات می توانند به هم متصل شوند و جملات بسیار زیبایی را بسازند و روح ما را نوازش دهند. حال سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا واقعاً یک کلمه می تواند باعث ایجاد حال خوب در ما شود؟

قدرت کلمات

آیا خود آن کلمه لزوما ایجاد کننده حال خوب است؟ چرا بعضی کلمات برای ما ایجاد کننده لذت و خاطرات خوب هستند و بعضی دیگر باعث تولید احساسات منفی در ما می شوند؟ آیا این کلمات به خودی خود انتقال دهنده احساسات هستند یا عامل دیگری در ایجاد این احساسات متفاوت در ما دخیل است؟ ما در این مقاله میخواهیم به حقیقت پشت پرده این مقوله بپردازیم و اینکه چطور ذهن ما می تواند تحت تاثیر کلمات، حالات و جملات مختلف قرار گیرد.

قدرت کلمات

شرطی شدن ضمیرناخودآگاه به کلمات

ابتدا باید به این نکته دقت کنیم که ضمیر ناخودآگاه ما، خیلی زود می تواند نسبت به یکسری مسائل شرطی شود. به عنوان مثال، زمانی که شما یک شخص خاص را می بینید، به صورت کاملا ناخودآگاه یکسری احساسات مثبت یا منفی در ذهن شما نسبت به طرف مقابل شکل می گیرد‌. ممکن است از دست او عصبانی شوید یا خوشحال شوید. یا به عنوان مثال، زمانی که یک فرد عاشق است و معشوق خود را می بیند، ممکن است از حضور او حس خوبی پیدا کند.

ممکن است وقتی جنس مخالفی را همراه او ببیند، احساس خشم در او به وجود آید. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این مقوله شرطی شدن در کلمات هم اتفاق می‌افتد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال مهم باید گفت که بله ذهن ما میتواند نسبت به تمام کلمات در هر زمان که ما اراده کنیم شرطی شود.

ما بسیاری از مواقع آگاه نیستیم که یک کلمه به صورت کاملاً ناخودآگاه در ذهن ما شرطی شده است. به عنوان مثال، زمانی که اسم گل سرخ را می برند، ممکن است به صورت کاملا ناخودآگاه تصویر آن و حتی بوی آن به ذهنتان بیاید و حس خوب پیدا کنید. از طرف دیگر، بعضی کلمات همراه خود بار منفی دارند. به عنوان مثال، کلماتی از قبیل غم انگیز، هولناک، تکان دهنده، اضطراب آور و غیره. حال این سوال مهم اینجا مطرح می‌شود که چرا بعضی کلمات بار احساسی متفاوتی دارند؟

قدرت کلمات

همراه شدن کلمه با بار احساسی

کلمات اساساً بار احساسی ندارند، بلکه در اثر همراه شدن با رویدادهای متفاوت، دارای بار احساسی شده اند. به عنوان مثال، کلمه گل هیچ تفاوتی با کلمه صندلی یا زیبا یا زشت ندارد، بلکه همراه شدن کلمه گل با یک نمونه بیرونی آن یعنی گل زیبا و همچنین بوی خوب آن و رنگ آن باعث ایجاد حس خوب در ما شده است. حال این حس خوب هر بار که با کلمه گل سرخ همراه می‌شود، ذهن ما به مرور زمان کلمه گل سرخ را به رنگ زیبا و هیجانات مثبت رقم می‌زند. در نتیجه گل سرخ آورنده احساسات مثبت می‌شود. در واقع هنگامی که ما این کلمه را می‌شنویم، حس خوبی در ما به وجود می آید.

جالب اینجا است که آن کلمه‌ای که در ما حس خوب ایجاد می‌کند، ممکن است برای یک نفر حس بسیار بد ایجاد کند. فرض کنید که شخصی همیشه گل سرخ را در رویدادهای تلخ دیده است. یا به عنوان مثال، ممکن است در یک فرهنگ، گل سرخ در مراسم تدفین بین عزاداران پخش شود یا ممکن است این گل در اتفاقات منفی زندگی همیشه پیش روی فرد بوده است. در نتیجه کلمه گل سرخ می‌تواند به مرور زمان احساسات منفی را همراه خود بیاورد. در نتیجه دفعه بعد که فرد آن گل را می‌بیند احساسات منفی را در سطح خودآگاه تجربه کنیم.

شرطی سازی جملات

بنابراین کلمات همراه خود ارتعاشات و احساسات منفی را انتقال نمی دهند مگر اینکه برای ما شرطی شده باشند. بنابراین کلمه صندلی با کلمه گل سرخ هیچ تفاوتی ندارد، بلکه این ذهن ماست که آن را با احساسات مختلف همراه کرده است و با آن کلمات شرطی شده است. به عنوان مثالی دیگر، وقتی که فردی از دنیا می‌رود، اگر ما به خانواده او به جای اینکه بگوییم تسلیت عرض می‌کنم، بگوییم چقدر خوشحالم از اینکه همسر شما از دنیا رفته است، طرف مقابل بسیار عصبانی می شود.

در واقع کلماتی که ما به او گفته ایم در ذهن او متناسب با شرایط نبوده است. در صورتی که اگر همین جمله را ما در هنگامی که آن فرد زنده باشد به خانواده‌اش بگوییم، احساس خوبی پیدا می‌کند. بنابراین می بینیم که در موقعیت های مختلف کلمات و جملات می‌توانند ارتعاشات مثبت یا منفی را انتقال دهند و این بستگی به ذهن مخاطب دارد.

قدرت کلمات

کلمه داعش

با توجه به این قاعده بسیار مهم، ما می‌توانیم یک نکته بسیار جذاب را متوجه شویم و آن هم این است که هر جمله ای که شما می‌گویید اگر همیشه با حس خوب آن را همراه کنید دیگر در شما احساسات منفی به وجود نمی‌آورد (مگر اینکه شرطی سازی معکوس شود).

به عنوان مثال، زمانی که شما کلمه داعش را می شنوید ممکن است دچار ترس و رعب و وحشت شوید. اما اگر هر بار که این کلمه را می‌شنوید لبخند بزنید، آرامش خود را حفظ کنید و همان موقع یک موسیقی کوتاه و لذت بخش گوش دهید و همزمان که در در حال گوش دادن به موسیقی هستید این کلمه داعش را با آرامش تکرار کنید، بعد از چندین روز خواهید دید که ذهن شما نسبت به کلمه داعش شرطی سازی مثبت شده است و احساس منفی پیدا نمی کند.

>>>بیشتر بخوانید:

کلماتی که باید از مکالمات رایج حذف گردد + جزئیات

نقش تکرار در شرطی سازی کلمات

البته اینجا مقوله تکرار هم بسیار مهم است. ما باید به تعداد دفعات زیاد این تمرین را انجام دهیم تا ذهن ما بتواند حس منفی را از آن کلمه جدا کرده و تاثیر مثبتی به آن بدهد. بنابراین همانطور که دیدیم، ذهن انسان از کلمات خنثی و از کلماتی که هیچ بار احساسی ندارند می تواند احساسات شدید مثبت یا منفی بیافریند. بنابراین بیایید از این به بعد زمانی که سخن می گوییم با حس خوب و لبخند صحبت کنیم.

این باعث می شود که علاوه بر اینکه خود ما احساس مثبتی در لحظه داریم، دیگران هم به مرور زمان نسبت به ما شرطی می شوند. این باعث می‌شود که احساسات مثبت را در سطح خودآگاه تجربه کنند و ما را بیشتر دوست داشته باشند. در واقع ما علاوه بر تاثیر گذاری بر روی خود، می توانیم بر روی دیگران هم به صورت ناخودآگاه تاثیر بگذاریم و با انتقال جملات مثبت به دیگران یک تعامل بسیار صمیمی با آن‌ها برقرار کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427527
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها

ثبت نظر

-