بررسی روحیه جبران گری در کودکان

چرا بعضی کودکان فقیر، آینده درخشانی برای خود می‌سازند؟

  • کد خبر : 427414
  • 20 اردیبهشت 1400 - 11:56
چرا بعضی کودکان فقیر، آینده درخشانی برای خود می‌سازند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا بعضی افراد که دوران کودکی خوبی نداشته اند و در سختی ها و فقر بزرگ شده اند، در بزرگسالی روحیه جبران گری بسیار خوبی پیدا می‌کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم دوران کودکی این افراد را بررسی کنیم که چطور روحیه جبران گری در دوران کودکی به وجود می آید و باعث می شود که فرد بتواند سال‌های بعدی زندگی با وجود مشکلات زیاد، وضعیت را بهتر و شرایط مطلوب تری را برای خود ایجاد کند.

کودکان هنگامی که ویژگی های مثبت اطرافیان را می بینند، آرام‌ آرام ترغیب می‌شوند تا آن ویژگی‌های مثبت را در خودشان به وجود بیاورند. این امر زمانی پررنگ تر می‌شود که آن‌ها از جانب پدر یا مادر توجه کافی را دریافت کنند و به واسطه ویژگی‌های مثبتی که دارند مورد تحسین قرار بگیرند. عوامل زیادی بر روی موفقیت کودکان و پیدا کردن روحیه جبران گری تاثیر گذار است که در زیر به آنها خواهیم پرداخت:

افراد موفق

ذهن خلاق

یکی از عوامل مهم موفقیت در سال‌های بعد از کودکی و جبران کردن گذشته نامطلوب، داشتن ذهن خلاق در دوران کودکی است. والدینی که در دوران کودکی فرزندان خلاقی تربیت می کنند، کودکشان در هنگام بزرگسالی این شانس را دارد که بتواند شرایط ایده‌آلی را با ذهن خلاق خود ایجاد کند. شاید برای والدین این سوال پیش بیاید که ما چطور میتوانیم ویژگی‌های ذهن خلاق را در کودک خود تقویت کنیم و آن را بهبود ببخشیم.

در پاسخ به این سوال باید گفت که ما باید به کودک اجازه دهیم تا هر چیزی را که برایش جذاب است و می خواهد بررسی کند را اجازه بدهیم تا این آن کار را انجام دهد. این باعث می‌شود که او بتواند خودش و افکارش را در دنیای بیرون پیاده کند. در واقع مادرانی که بیش از حد برای کودک خود قوانین خشک و سخت تنظیم می‌کنند، کودک نمی تواند ذهن خلاقی داشته باشد.

بعضی مواقع ما باید اجازه دهیم که کودکان حتی به وسایل خود آسیب بزنند و آنطور که دوست دارند کارهای خلاقانه انجام دهند، حتی اگر ضرر مالی برای شما در پی داشته باشد. خلاقیت زمانی ایجاد می‌شود که شما بتوانید به کودک خود اجازه دهید تا با اسباب بازی هایش هر طور که دوست دارد رفتار کند. همچنین ما از سوال های عجیب و غریب کودک نباید ساده گذر کنیم و یا نباید او را مسخره و تحقیر کنیم. اتفاقا باید به او اجازه دهیم که متفاوت و فراتر از دیدگاه خودش فکر کند. او باید بتواند ذهن خودش را در اکثر حوزه‌های زندگی‌ گسترش دهد.

بنابراین هنگامی که کودک می‌خواهد یک کار عجیب و غریب (از دیدگاه شما) انجام دهد، به او اجازه این کار را بدهیم تا فرصتی را برای او فراهم کنیم تا این کار را انجام دهد. بسیاری از مخترعان جهان در کودکی فرصت آزاد اندیشی و آزادانه عمل کردن را داشته‌اند و در نتیجه در بزرگسالی روحیه جبران گری پیدا کرده‌اند. حتی اگر در دوران کودکی خود سختی های زیادی دیده باشند، باز هم آینده خود را جبران خواهند کرد.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس و خودباوری

اگر کودکی اعتماد به نفس و خودباوری کافی را در محیط خانواده و اطرافش تجربه کرده باشد، به احتمال زیاد در آینده می تواند کاستی ها و محرومیت های دوران کودکی را با موفقیت ها جایگزین کند. در واقع اعتماد به نفس و خودباوری دو شاه‌کلید بسیار مهم برای موفقیت مضاعف در زندگی می باشد.

مادرانی که به فرزندان خود باور دارند و به آنها انگیزه و شوق کافی و زیاد می دهند، به زودی شاهد این خواهند بود که آن کودک خودش را باور کند‌. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چطور می توانیم اعتماد به نفس و خودباوری کودک خود را افزایش دهیم. برای افزایش اعتماد به نفس کودک در قدم اول ما باید خطر کردن معقولانه و ریسک پذیری را به کودک آموزش بدهیم. در واقع کودک زمانی می‌تواند خودش را باور کند که با ترس هایش مواجه شود. به عبارت دیگر، اعتماد به نفس کودک زمانی می‌تواند افزایش پیدا کند که کودک با هراس ها و اضطراب های زندگی مواجه شود و آنها را حل کند.

والدینی که دائم کودک خود را از چیزی می ترسانند و یا به او برچسب نتوانستن می زنند، به زودی شاهد این خواهند بود که کودکشان اعتماد به نفس بسیار پایینی را تجربه کند. اعتماد به نفس بالا محصول خودباوری و مواجه شدن با ترس ها می‌باشد. در واقع اگر کودکی شجاع باشد و بتواند با موقعیت های جدید به‌راحتی مواجه شود، به احتمال زیاد در آینده زندگی بهتری خواهد داشت و کمبودهای گذشته را جبران خواهد کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

با ویژگی های والدین موفق آشنا شوید

بنابراین ما باید به کودکان خود شجاعت و خودباوری را آموزش بدهیم. در قدم اول باید خودمان یاد بگیریم که شجاع باشیم تا کودک هم از یاد ما بگیرد و شجاعانه رفتار کند. جسارت رسیدن به هدف از همان دوران کودکی شکل می گیرد. یک راه عالی برای افزایش این خودباوری این است که کودک را با کوچکترین کارهای خوبی که انجام می‌دهد تشویق کنیم و به او انگیزه زیادی بدهیم تا بتواند خودش را باور کند و اعتماد به نفسش افزایش پیدا کند.

تعهد دینی و اعتقادی

نقش بسیار کلیدی تعهدات دینی و اعتقادی در ایجاد روحیه جبران گری در کودک بسیار قابل توجه است. کودکانی که از همان دوران کودکی متعهد به اصول اعتقادی و دینی تربیت می‌شوند و وظایف دینی خود را در سال های بعد درست و کامل انجام می‌دهند،آن‌ها همین روحیه جبران گری را در حوزه‌های دیگر زندگی از خود بروز دهند. به عنوان مثال، پسر یا دختری که متعهد است که نمازش را در اول وقت بخواند، روحیه و انگیزه بالایی دارد که بتواند کارهای دیگرش را هم سر وقت و با انگیزه بالا انجام دهد. بخش دیگر بر می‌گردد به ایمان قلبی فرد به اینکه خداوند در هر لحظه او را می بیند و به او کمک می رساند.

در واقع هنگامی که کودک در یک خانواده معتقد و متدین بزرگ می‌شود، پایبندی والدینش را به وظایف دینی مشاهده می کند و او هم نسبت به خدای خودش مسئولیت پذیری پیدا می‌کند. در نتیجه او تلاش می‌کند تا در جهت کسب رضای خداوند حرکت کند و در نتیجه‌ این فرد در بزرگسالی روحیه جبران گری بسیار خوبی را خواهد داشت. بنابراین انگیزه های معنوی می تواند موفقیت های بزرگی را در حوزه‌های مختلف برای فرد به وجود آورد. بنابراین ما باید فرزندان خودمان را به طور صحیح با وظایف دینی شان آشنا کنیم تا آنها بتوانند با یک روحیه قوی و شاد، در آینده موفقیت های پی در پی به دست آورند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427414
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها

ثبت نظر

-