تاریخچه شهرستان ترشیز/خراسان رضوی

  • کد خبر : 425492
  • 08 اردیبهشت 1400 - 15:17
تاریخچه شهرستان ترشیز/خراسان رضوی

کاشمر(ترشیز کهن) شهری در جنوب غربی خراسان رضوی است این شهر با نیشابور، سبزوار و گناباد هم مرز است. و در ۲۴۰ کیلومتری شهر مشهد می باشد. از گذشته دور، کاشمر پر از سرو های سر به فلک کشیده است. و مردم سرو ها را کاج می خواندند. به همین دلیل، نام کاشمر، کاجمر بود که بعد ها کاشمر خوانده شد.

نام های قدیم کاشمر، ترشیز، تریس، سلطان آباد، بوشت و بست بوده است.برخی مورخان قدمت کاشمر را به بهمن پسر اسفندیار و نوه گشتاسب نسبت دادن و جغرافی‌نویسان اسلامی نام کاشمر را در دوران گوناگون به صورت‌های مختلف از جمله طرثیث، ترشیش، بوشت بست و ترشیز ثبت کرده‌اند.

روستاهای اطراف کاشمر

یک روایت در مورد فلسفه ی کاشمر این است در محلی که اکنون کاشمر خوانده می‌شود، بین گشتاسب کیانی و زرتشت پیامبر دیداری روی داده‌است. چون گشتاسب کیانی، دین بهی را پذیرفت، زرتشت نخستین آتشگاه خود را در قلمرو حکومت کیانی پی ریخت و در جلو در این آتشکده، درخت سروی را که تبار بهشتی داشت، با دست خویش کاشت تا همین سرو را بر ایمان شاه گواه بگیرد. بر هر برگ این سرو نام گشتاسب نقش بسته بود و چون درخت بالا گرفت، شاه نیز بر گرد سرو مینوی، تالار بزرگی ساخت تا نگهدار حرمت سرو باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

معرفی چند غذای محلی خوشمزه ترشیز کهن

سرو کاشمر

سروترشیز یا سرو مقدس زرتشت، درختی بوده که بر طبق باور زرتشتیان به دستور زرتشت کاشته شده بود. این درخت بسیار زیبا و بزرگ بود و شهرت آن به متوکل خلیفه عباسی رسید. خلیفه دستور به قطع آن داد و پیشنهاد زرتشتیان آن شهر که 50000 سکه طلا برای قطع نکردن آن درخت بود، مورد قبول واقع نشد و آن را قطع کرده و برای خلیفه به بغداد بردند. یک روز قبل از رسیدن درخت به بغداد، متوکل به قتل رسید و این مطابق پیش گویی زرتشت بود که گفته بود هر که این درخت را قطع کند، کشته خواهد شد. این سرو در زمان قطع شدن بیش از 1400 سال عمر داشت. سرگذشت سرو کشمر را غالباً شنیده‌اید؛ سروی که روایت بود پیامبر باستانی ایران، اشو زرتشت آن را با دست خود از بهشت آورده و در زمین کشمر کاشته‌است.

قلعه دختر

 

قدمت ترشیز به ۲۵۰۰ سال قبل بر می گردد. آثار تاریخی به جا مانده در این شهر شامل قلعه دختر و پسر، گورستان گبرها و آسیاب‌های قدیمی، مسجد جامع کاشمر و روستای .

باغ مزار که آرامگاه سید حمزه در میان آن واقع شده است و آرامگاه سید مرتضی در دامنه کوه و نیز آرامگاه شهید مدرس از جاذبه‌های منطقه است که نزد مردم دارای تقدس و احترام ویژه‌ای است. آبگرم گریز، آبشار باغ دشت، یخدان فرو قته، یخدان طبیعی بند قرا  و مناظر جاده کاشمر به کوهسرخ همه از جاذبه‌های طبیعی کاشمر می‌باشد. محصولات عمده کشاورزی منطقه شامل حبوبات، پنبه، زیره، تنباکو و غلات می‌شود. صنایع دستی کاشمر قالی، قالیچه، زیلو، گیوه و چادر شب و سوغات آن انگور، زعفران و کشمش است.

باغمزار

محصولات عمده این شهر، حبوبات، پنبه، زیره، تنباکو و غلات می‌ باشد. صنایع دستی کاشمر قالی، قالیچه، زیلو، گیوه و چادر شب و سوغات آن انگور، زعفران و کشمش است

ترشیز منطقه ای زلزله خیز است. یکی از بزرگ ترین زلزله های کاشمر، زلزله سال ۱۲۸۲ می باشد. بزرگای آن 5/9MS بود.

بر پایه سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۰۲۲۸۲ نفر (در ۳۱۷۷۵ خانوار) بوده‌ است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=425492

ثبت نظر

-