مشکلات مستاجران /صاحبخانه ها بخوانند!

  • کد خبر : 425400
  • 07 اردیبهشت 1400 - 10:09
مشکلات مستاجران /صاحبخانه ها بخوانند!

یادی هم از مستاجران کم درآمد . مستاجران در سایه کرونا به استقبال فصل جابجایی‌ها می‌روند!حدود دو ماه مانده به آغاز فصل نقل و انتقال، مستاجران دغدغه عمده دارند:

مشکلات مستاجران

رشد قیمت اجاره بها ونگرانی آن ها در این مدت باقی مانده چه راهکاری را می‌توان ارائه داد تا مستاجران در فصل نقل و انتقالات با مشکلات کمتری رو به رو شوند؟اجاره بها نه تنها در کلان شهرها بلکه در شهرستان ها نیز باعث نگرانی مستاجران کم درامد شده و به ناچار به خانه‌ای در منطقه‌ای پایین‌تر یا حتی حاشیه شهر آن‌هم با متراژ کوچک‌تری نقل مکان می‌کنند.
به همین منظور پویشی به نام صاحبخانه خوب به راه افتاده است و صاحبخانه‌ها را تشویق به عدم افزایش اجاره‌بها یا افزایش حداقلی آن می‌کند. حالا این پویش با استقبال کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده و کاربران با داغ کردن هشتگ صاحبخانه خوب تجربیات خود را در اختیار دیگران می گذارند.

صاحبخانه‌هایی که خودشان مشکلات مالی دارند

صاحبخانه‌های خوب در حالی هوای مستأجرشان را دارند که خودشان نیز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و الزاماً این صاحبخانه‌ها از قشر مرفه جامعه نیستند که نیازی به پول نداشته باشند. اما آن‌ها با وجود مشکلات اقتصادی، حواس‌شان به مستأجرشان است و در این گرانی‌ها مرهمی بر زخم دل آن‌ها شده‌اند.

متأسفانه، اما در همین شرایط هستند صاحب خانه هایی که با وجود کرونا بویی از انصاف نبرده اند. امید است که این دسته از صاحبخانه‌ها با الگو گرفتن از صاحبخانه‌های خوب کمی به خودشان بیایند وبا تمدید قرارداد در حد توان مستأجران‌شان شادی را به مستاجر کم درآمد خود هدیه دهند و در نظر بگیرند که شاید آن‌ها قدرت پرداخت ارقام تعیین شده را در خانه ای دیگر نداشته و به ناچار به اسباب‌کشی در خانه‌ای کوچک‌تر و در محله‌ای ضعیف‌تر نشوند.

حدود شش سالی از طول عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت دولت طرح های مختلفی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده است اما این طرح ها نتوانسته اند آن گونه که باید تاثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند و بیشتر خانوارها به سمت اجاره نشینی سوق داده شده اند.

>>>بیشتر بخوانید:

قیمت مسکن در ماه‌های آینده

مشکلات مستاجران

همچنین با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن در تقریباً دو سال گذشته، قیمت اجاره بها نیز به همان نسبت رشد داشته است و هزینه های هنگفتی از این طریق به خانوارها تحمیل شده است. باید گفت انسان های مرفه هیچ گاه درد افراد ضعیف حامعه را نمی فهمند که بدانند نه قدرت خرید دارند و نه پرداخت های وام های سنگین مسکن!

در سه ماه اخیر و با اوج گیری قیمت مسکن دوباره اجاره بها در مسیر صعودی قرار گرفته است. علاوه بر موضوع افزایش قیمت اجاره بها در ماه‌های اخیر، حالا در کمتر از دو ماه مانده به آغاز اوج نقل و انتقالات مستاجران، شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا با تعطیلی کسب و کار‌ها قدرت خرید خانوار‌ها نیز کاهش یابد. طبیعتا این کاهش قدرت خرید در حوزه اجاره مسکن نیز خود را نشان خواهد داد.

دلایل بالا از یک سو و عملی نشدن وعده‌ها و طرح‌هایی که در این سال‌ها از سوی مسئولین برای کنترل اجاره بها داده و اجرایی نشده، از سوی دیگر، باعث نگرانی بیش از پیش مستاجران در دو ماه مانده به اوج فصل نقل و انتقالات شده است.

چند درصد خانوار‌ها مستاجرند؟

طبق آخرین آمار‌های رسمی موجود در حوزه مسکن که مربوط به سال ۱۳۹۷ است، حدود ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند و این در حالی است که این ارقام در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۲۵ درصد و ۴.۷ درصد بوده است. مقایسه این آمار‌ها نشان از افزایش تعداد مستاجران در این سال‌ها دارد.

طرح‌هایی که روی کاغذ ماندند!

یکی از طرح‌هایی که در این سال‌ها در حوزه اجاره بها مطرح شد، تعیین سقف افزایش اجاره بهای سالانه بود. این طرح برای ساماندهی بازار اجاره و تعدیل نرخ اجاره بها مطرح شد و قرار بود بر اساس آن سقف مجاز (حدود ۱۰ درصد) برای افزایش اجاره بها در پایان قرارداد‌های یک ساله تعیین شود. این طرح هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید.

طرح دیگر در حوزه اجاره بها، موضوع دو ساله شدن قرارداد‌های اجاره بود. این طرح به منظور کنترل اجاره بها و کاهش تعداد جا بجایی‌ها مطرح شد، اما هرگز به مرحله اجرا نرسید.

طرح سوم موضوع معافیت‌های مالیاتی برای موجرانی بود که واحد‌های مسکونی خود را برای مدت دو سال و با رعایت سقف مجاز تعیین شده برای افزایش اجاره بهای سالانه، اجاره می‌دادند. این طرح نیز به مرحله اجرا نرسید.

پرداخت وام اجاره مسکن راهکاری برای عبور مستاجران از شرایط سخت سال جاری

با توجه به آمار‌های ارائه شده، حداقل ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی هم اکنون دغدغه جابجایی را دارند و باید با توجه به شرایط خاص سال جاری دولت راهکاری را برای راحتی مستاجران در سال جاری ارائه دهد. شاید پرداخت وام اجاره مسکن در این شرایط بتواند راهکار مناسبی باشد. راهکاری که در سال گذشته مطرح شد، اما به مانند سایر طرح‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده است.

در دهم تیرماه سال ۱۳۹۸ بود که محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه‌ای در خصوص پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تأسیس صندوق رهن و اجاره جهت کمک به مستأجران اظهار داشت: راه اندازی این صندوق یک پیشنهاد برای تسهیل کار مستاجرین است.

وی افزود: در حال حاضر که قیمت‌های مسکن و هزینه‌های اجاره افزایش یافته و به تبع آن شرایط برای مستاجرین سخت شده است، تأسیس صندوق رهن و اجاره می‌تواند تسهیل کننده امور باشد. اما تا چه حد می تواند به مستاجران کم درآمد کمک کند جای سوال است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=425400
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-