در روزهای شیوع کرونا با این اصول در محل کارتان غذا بخورید

  • کد خبر : 42512
  • 28 فروردین 1399 - 3:39
در روزهای شیوع کرونا با این اصول در محل کارتان غذا بخورید

کد خبر: ۱۴۹۸۴۱

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ – ۲۲:۳۷

لازم است افراد شاغل هنگام صرف غذا، چای و قهوه در محیط کار، به اصول بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند تا زمینه آلودگی موادغذایی در روزهای شیوع کرونا به حداقل ممکن برسد.

به گزارش نیوز، سازمان جهانی بهداشت رعایت توصیه های بهداشتی، پرهیز از شرکت در محل های شلوغ و قرنطینه خانگی به عنوان راهکارهای مهم پیشگیری از بیماری مطرح می کند. با فروکش کردن موج بیماری کرونا، کسب و کارها فعالیت خود را شروع کرده اند و لازم است در محیط کار اصولی را رعایت کنیم تا از ابتلا به کرونا دور باشیم. یکی از مواردی که احتمال انتقال ویروس را بالا می برد، غذا خوردن در محل کار است.

لازم است افراد شاغل هنگام صرف غذا، چای و قهوه در محیط کار، به اصول بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند تا زمینه آلودگی موادغذایی به حداقل ممکن برسد. این اصول عبارتند از:
● پیش از رفتن به محل کار، کیف، تلفن همراه، خودکار و دیگر وسایل شخصی که همراه دارید را ضدعفونی کنید.
● هنگام حضور در محل کار، سطح میز و سطوحی که مستقیما با آن تماس دارید را با ژل ضدعفونی کننده تمیز کنید.
● اگر قصد دارید از خوراکی های آماده استفاده کنید، فقط انواع بسته بندی بهداشتی را میل کنید و به هیچ وجه خوراکی های فله و بدون بسته بندی مصرف نکنید.
● پیش از بازکردن بسته بندی خوراکی، حتما آن را با محلول ضدعفونی تمیز کنید.
● همراه خود لیوان، قاشق، چنگال و کارد شخصی داشته باشید.
● در صورت امکان همراه خود فلاسک چای و آب همچنین ظرفی از قند داشته باشید تا نیازی به استفاده از وسایل مشترک نباشد.
● حتما پیش از خوردن و نوشیدن، دست ها را با آب و صابون بشویید؛ اما مراقب باشید که شیر آب را با دستمال کاغذی یا دستکش باز کنید. همیشه احتمال بدهید افرادی در اطراف شما بدون توجه به اصول بهداشتی هستند. سپس دستمال یا دستکش را درون سطل درب دار بیاندازید.
● به هیچ وجه دستگیره کتری، قوری، چای ساز، دکمه آب سردکن و… را با دست لمس نکنید. برای این کار دستمال کاغذی همراه داشته باشید و بعد آن را درون سطل درب دار بیاندازید.
● پس از استفاده از لیوان شخصی خود، آن را بشویید اما روی سطح کابینت، سینی و… وسایلی که همه استفاده می کنند، قرار ندهید.
● پیش از صرف غذا دست ها را با آب و صابون بشویید و سفره ای یکبار مصرف که از منزل با خود آورده اید را روی میز بیاندازید.
● از منزل برای خود غذا ببرید. حتی الامکان غذا را به شکل ساندویچ آماده کنید تا کمترین نیاز به تماس با دست باشد.
● اگر غذا نیاز به گرم کردن دارد، پیش از بازکردن دستگیره اجاق گاز یا لمس کلید ماکروویو، دست های تان را بشویید و البته فقط با دستمال کاغذی این قسمت ها را لمس کنید. این نکته را هنگام گذاشتن و برداشتن غذا از یخچال نیز رعایت کنید.
● پس از آماده کردن ظرف غذا یا ساندویچ در منزل، آن را در کیسه فریزر بگذارید تا آلودگی به ظرف و غذا منتقل نشود. هنگام صرف غذا ابتدا دست های تان را بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. دستکش یکبار مصرف به یکی از دست ها بپوشانید، پاکت را با آن گرفته و با دست تمیز، ظرف یا ساندویچ را بیرون آورید سپس کیسه و دستکش را در سطل درب دار بیاندازید.
● ظروف و فلاسک خود را پیش از بازگشت به منزل درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. هنگامی که به منزل بازگشتید، تمام ظروف را درون سینک ظرفشویی قرار دهید، کیسه را درون سطل درب دار بیاندازید و فورا تمام ظروف و سینک را با آب گرم و مایع ظرفشویی کاملا بشویید.

در حال حاضر شواهدی مبنی بر انتقال کووید ۱۹ از راه غذا وجود ندارد اما، توصیه می شود قبل از تهیه یا خوردن غذا حتما دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. عامل بیماری کووید ۱۹ ویروس «SARS-CoV2» است که رفتاری شبیه به ویروس عامل بیماری سندرم شدید حاد تنفسی –سارس- و سندرم تنفسی خاورمیانه –مرس- دارد. این دو ویروس از طریق غذا منتقل نمی شوند. با این حال این احتمال وجود دارد که این ویروس روی غذاهای خام با منشا حیوانی تحت شرایطی پایدار بماند. مطالعات انجام شده روی برخی دیگر ویروس ها نشان می دهد آنها می توانند حتی تا ۲ سال در دمای منفی بیست درجه سانتی گراد زنده بمانند. همچنین ویروس مرس تا ۷۲ ساعت و ویروس سارس تا ۲۸ روز در دمای ۴ درجه سانتی گراد زنده می ماند. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در ارتباط با مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. آنچه که می دانیم این است که ویروس کرونا به گرما حساس است؛ یعنی پخت غذا در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد ویروس ها را می کشد. پس به عنوان یک قانون کلی توصیه می شود از خوردن فرآورده های حیوانی خام یا نیم پز پرهیز کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=42512

ثبت نظر

-