غذاهای مخصوص رمضان در استان های مختلف ایران

  • کد خبر : 424656
  • 01 اردیبهشت 1400 - 14:18
غذاهای مخصوص رمضان در استان های مختلف ایران

در کشور ما گروه ها و اقوام مختلفی وجود دارند و همان طور که سنت ها و آیین های مختلفی دارند غذاهای متنوعی نیز دارند. داشتن سنت‌های محلی متنوع در این ماه، غذاهای مختلفی تدارک دیده می‌شود که هر یک دارای طعم، مزه، شکل و رنگ‌های متفاوت هستند.

اگر به سنت های مختلف در سطح کشور دقت کنیم متوجه می شویم که در گوشه و کنار کشورمان بهترین و جذاب ترین و خوش مزه ترین غذاها وجود دارد. شاید بسیاری از ایرانی‌ها هنوز هم از وجود این سنت‌های زیبای غذایی در ماه رمضان بی‌اطلاع باشند. بسیاری از کشورهای مسلمان از تنوع غذایی خود در این ماه در زمینه گردشگری بهره می‌برند. ایران نیز می‌تواند از این سنت‌های غذایی خود که جزء جنبه‌های غنی فرهنگ محلی هستند، در ماه رمضان استفاده کند و آن را به گردشگران معرفی کند.

این سنت‌های غذایی در اکثر شهرهای ایران وجود دارد، طبیعی است که غذاهای هر منطقه از ایران بر اساس اقلیم، آداب بومی، مواد غذایی و محصولات پرورشی همان منطقه بنیاد گذاشته شده و به مرور به عنوان سنت‌های این مناطق جا افتاده و شناخته شده‌اند. در این نوشتار به برخی از نان‌های محلی شیرین و غذاهای رنگانگ محلی در برخی نقاط ایران اشاره می‌کنیم و پخت این غذاهای فوق العاده را آموزش می دهیم.

شیرآش

آنچه که برای شیر آش نیاز دارید:

1/5 لیوان برنج پخته
1 کیلو شیر
سر قاشق نمک

روش پخت:

:مرحله اول


برنج پخته را توی شیر ریخته روی حرارت گذاشته تا بجوش بیاد.زیرش را کم کرده وقتی کمی جوشید

:مرحله دوم


با همزن دستی سه دقیقه ای به هم زده تا برنج ها نیم دون وله بشه هی با قاشق هم زده تا ته نگیرد. و در آخر کمی نمک اضافه .کرده.این آش باید گرم سرو شود

:شیر آش په خاصیت هایی دارد


این غذا غنی از مواد مغذی سرشار از مواد مغذی (کلسیم – فسفر) و ویتامین های A,D,E  و کربوهیدرات ها در برنج و شکر است که به همراه مقدار کمی از پروائین شیر ، مواد مغذی و مورد نیاز بدن را تامین می کند.

غذاهای مخصوص رمضان

انواع غذاهای محلی در ماه رمضان

در مازندران می‌توان به قماق، ترش او و شیرآش اشاره کرد. این غذاها هر سه با برنج یا آرد آن درست می‌شوند و همین می‌تواند نشان دهد که اکثر غذاهای محلی اقوام ایرانی بر اساس اقلیم و محصولات منطقه خود تدارک دیده می‌شوند.

باقلا قاتق 

رشت یکی از شهرهای خلاق و پرتنوع در زمینه پخت غذا است، به طوری که از لحاظ خلاقیت در زمینه غذایی در یونسکو نیز مطرح شده است. بیشترین غذاهایی که در گیلان در ماه رمضان پخت می‌شوند، خورش‌های محلی هستند که معمولا دارای طعم‌های خوشمزه و ترش هستند. مهم‌ترین این خورش‌ها ترش تره و باقلاقاتق هستند که بیشتر در سفره‌های سحر این مردم دیده می‌شوند. غذاهای سنتی که در گیلان بر سر سفره افطار گذاشته می‌شوند بیشتر آش‌ها، کوکو و فرنی هستند. از ویژگی‌های خاصی که استان گیلان دارد، سرو غذاهای سنتی در رستوران‌های آن است. یکی دیگر از خوردنی‌هایی که در ماه رمضان خیلی راحت در گیلان قابل دسترس است، رشته خوشکار است که نوعی شیرینی معروف در گیلان محسوب می‌شود.

وقتی حرف از غذای شمالی به میان می‌آید، محال است که شما را یاد باقلا قاتق نیندازد. این خورش خوشمزه یکی از معروف‌ترین غذا‌های شمالی است که در سراسر کشور طرفداران مخصوص به خودش را دارد.باقلا قاتق با پاچ باقالا (باقالی رشتی)، شوید، تخم مرغ، سیر و غیره درست شده و طرز تهیه آن بسیار راحت است. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این خورش اصیل شمالی را به شما آموزش دهیم.

آنچه برای خورش باقالا قاتق نیاز دارید:

پاچ باقلای پاک شده : 2 پیمانه
تخم مرغ: 2 عدد
شوید خشک: 2 قاشق غذاخوری
سیر رنده شده: 3 قاشق مرباخوری
کره پاستوریزه : 20 گرم
زرچوبه: 1 قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم

روش پخت بهترین غذای اصیل شمالی:

1) باقلا قاتق مانند غذاهایی مثل میرزا قاسمی و مرغ ترش جزو بهترین غذاهای شمالی محسوب می شود و طرفداران زیادیدارد و طرز تهیه آن نیز بسیار راحت است.  برای تهیه این خورشت شمالی خوش مزه ابتدا باید داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و سیر را اضافه کنید و کمی باشعله ملایم تفت دهید. از زیاد تفت دادن سیر پرهیز کنید؛ کافی است بوی آن بلند شود. پاچ باقالی‌ها یا همان باقالی رشتی را به تابه اضافه کرده و به مدت دو تا سه دقیقه با سیر تفت دهید.

2) سپس زردچوبه را اضافه کنید و برای چند دقیقه دیگر خوبهم بزنید تا مواد به خورد هم برود. در ادامه شوید خشک را اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید از شوید تازه نیز به جای شوید خشک استفاده کنید تا طعم ان بهتر شود. بعد از این که شوید را اضافه کردید، یک تا یک و نیم لیوان آب جوش همراه کره داخل تابه ریخته و در تابه را ببندید تا خورش جا بیفتد. وقتی باقلا‌ها پخته شدند و آب خورش تبخیر شد، مقداری نمک و فلفل به مواد اضافه کرده و بعد تخم مرغ را اضافه کنید.

3) در تابه را بگذارید تا تخم مرغ‌ها خوب سفت شوند.به هیچ وجه تخم مرغ ها را هم نزنید فقط کافیست کمی زرده آن را شل کنید تا به همان شکل پخته شود. اندازه تعداد تخم مرغ به خودتان بستگی دارد. وقتی خورش شروع به روغن انداختن کرد و تخم مرغ‌ها سفت شدند، باقلا قاتق شما آماده است. این خورش را مانند شمالی‌ها همراه کته و زیتون و سیرترشی و پرورده و ترشی بخورید. نووش جاان.

فرنی

«فرنی» جزو غذاهایی است که در گرگان در ماه رمضان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این منطقه مسقطی، سوپ و نان‌های روغنی نیز مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. این فرنی با آرد درست می شود و بسیار خوش مزه است.

شیر چهار پیمانه پر
آرد برنج چهار قاشق غذاخوری
گلاب  دو قاشق غذاخوری
شکر هشت قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به اندازه لازم

روش پخت:

مرحله اول

در شروع شیر را داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله آرام قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا در شیر کاملا حل شود. سپس گلاب را اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و آرد برنج را نیز به آرامی اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سپس به آرامی با مواد مخلوط می کنیم باید با قاشق مدام هم بزنیم تا داخل شیر گوله نشود و همین طور به هم زدن را ادامه می دهیم و کمی حرارت را ملایم می کنیم تا شیر به جوش بیاید و بعد حرارت را مجددا کم می کنیم. برای فرنی به طور مداوم باید مواد را هم زد تا ته نگیرد و به قوام برسد.

مرحله سوم

پس از اینکه فرنی غلیظ شد و به اصطلاح قوام آمد ( دقت کنید خیلی سفت نشود چون زمانی که فرنی خنک شود کمی سفت تر می شود ) قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم ولی همچنان به هم زدن ادامه می دهیم.

مرحله چهارم

نباید از هم زدن دست بکشید زیرا فرنی هنوز داغ است و اگر رها شود ته می گیرد. می توانید یک فرنی دو رنگ نیز داشته باشید به این صورت که نصف فرنی را داخل کاسه ای بریزید و کمی زعفران دم کرده و یا رنگ غذا مجاز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید درست مثل کیک که به دلخواه چند رنگ درست می کنید.

مرحله پنجم

پس از اینکه فرنی از حرارت افتاد می توانید اول فرنی سفید رنگ را در ظرف مورد نظر بریزید و بعد فرنی رنگی را بریزید و همان موقع مصرف نمایید و یا اجازه بدهید داخل محیط خنک شود و بعد داخل یخچال قرار دهید تا آب نیندازد.  نووش جاان

 

غذاهای مخصوص رمضان

>>>بیشتر بخوانید:

غذاهای محلی استان تهران و طرز تهیه آن ها

آش دوغ

تبریز، اردبیل و شهرهای ترک‌نشین شمال غرب ایران نیز دارای غذاهای سنتی خاص خود در ماه رمضان هستند. شیربرنج، فرنی و هلیم، دلمه و کتلت پای ثابت سفره‌های افطار این دو شهر است. برخی از این غذاها را به عنوان غذاهای محلی این دو شهر در میدان‌های شهر می‌توان دید. در میدان مرکزی اردبیل نان فطیر و حلوای سیاه به عنوان دسر محلی ماه رمضان به مردم شهر و مسافران عرضه می‌شود

آنچه شما برا ی پخت این غذا نیاز دارید:

  • دوغ دو لیتر
  • سیر یک حبه کوچک
  • برنج یک لیوان کوچک
  • نخود دویست و پنجاه گرم
  • سبزی آش هفتصد گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روش پخت:

مرحله اول:

در مرحله اول نخود را از شب قبل از آماده کردن آش دوغ در کاسه ای بزرگ می ریزیم و تا روی آن آب می گیریم و ۲ الی ۳ بار آب آن را بیرون می ریزیم و مجددا آب روی نخودها می گیریم تا هم خیس بخورند و هم نفخ آن ها از بین برود. نخود را با آب سرد می شوییم.

مرحله دوم:

آبکش می کنیم در قابلمه ای (که آش دوغ را در آن می خواهیم تهیه کنیم)می ریزیم و روی آن آب می گیریم و اجازه می دهیم تا نخود خوب مغز پخت شود.پس از پخت کامل نخود زیر شعله را کم می کنیم و در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب زود به جوش بیاید.

مرحله سوم:

برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و پس از مدتی امتحان می کنیم ببینیم برنج کاملا پخته یا نه اگر پخته بود آبکش می کنیم و به قابلمه نخود اضافه می کنیم و درب قابلمه را بر می داریم و کمی نمک می ریزیم (باعث می شود سبزی را که اضافه می کنیم رنگش کم تر تغییر کند)

مرحله چهارم:

سبزی آشی که از قبل آماده کرده ایم(شامل تره،جعفری و شوید که به طور یکسان در آش استفاده می شود) را به آش می افزاییم و مواد را مخلوط می کنیم و همچنان درب قابلمه را نمی گذاریم چون در رنگ سبزی تاثیر دارد و آن را کدر می کند.تا پخت سبزی آش ما اب زیادی در آش نمی بینیم چون تبخیر می شود و قصد داریم دوغ اضافه کنیم پس نیاز به داشتن آب نیست.

مرحله پنجم:

پس از پخت سبزی آش دوغ را کم کم اضافه می کنیم و مداوم می زنیم تا کاملا مواد مخلوط شوند.(اگر دوغ محلی در دسترس شما نیست می توانید از دوغ گازدار پاستوریزه استفاده کنید)درب قابلمه را به هیچ عنوان نمی گذاریم چون ممکن است باعث بریدن دوغ شود.

مرحله ششم:

بعد از آن که یک ربع گذشت دوغ را اضافه کردیم فلفل و نمک آش را می چشیم و اگر نیاز بود مجددا می افزاییم.

مرحله هفتم:

سیر ها را پوست می گیریم و می شوییم و نگینی خرد می کنیم و در زمان سرو آش دوغ به آن اضافه می کنیم.در کنار آش استفاده از نوشیدنی شیرین  سیرو دوغ  باعث می شود دچار افت فشار خون نشوید.

غذاهای مخصوص رمضان

برساق و کولیره کردستان

نان ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از طعمی متفاوت برخوردارند. یکی از نان‌های معروفی که در ماه رمضان در سنندج پخته می‌شود، نان برساق است. این نان در گذشته دارای اهمیت بیشتری بود و پخت آن در کردستان رایج بود. امروزه نان برساق و نان‌های تاوه‌ای کردستان بیشتر در روستاها پخته می شوند و بیشتر در نمایشگاه‌های قومی این استان به فروش می رسند. هلیم یکی از غذاهای معروف بر سر سفره افطاری اهالی کردستان است. اما از غذاهای مخصوص اهالی کردستان در ماه رمضان می‌توان به «کولیره» اشاره کرد که در روزهای خاصی از ماه رمضان پخته می‌شود. در کردستان در روز عید فطر نیز نانی خاص با نام «نان جشن» پخته می‌شود و در میان روزه‌داران پخش می‌شود.

کولیره یکی از نان‌هایی است که در تنور پخته می‌شود. زمان قدیم فقط داخل تنورهای گلی پخته می‌شد، اما درحال‌حاضر تنورهای فلزی سیاری وجود دارد که کولیره داخل آن‌ها نیز پخته می‌شود.

طرز تهیه نان کولیره کردستان:

مواد لازم:

آب، آرد، نمک، شکر، روغن و مایه خمیر

روش پخت:

این مواد را داخل «دوله» مخلوط می‌کنند و پس از کمی خواباندن، چانه درست کرده و آن را پهن می‌کنند.

برای خوش‌رنگ شدن گل رنگ (قاقلی) و برای خوش مزه تر شدن آن کنجد و سیاه دانه روی آن می‌پاشند. سپس آن را به دیواره تنور می‌چسبانند تا بپزد. این نان مدل ساده کولیره است.

بژی‌برساق و حریصه

ایلام یکی دیگر از شهرهای کشور به شهر حریصه (هلیم) مشهور است و هلیم های بسبار خوشمزه ای در این شهر درست می کنند. هلیم را در ماه رمضان می‌توان در تمام مغازه‌های ایلام برای افطار روزه‌داران مشاهده کرد. مردم ایلام به هلیم دیدگاهی متفاوت دارند و آن را متبرک می دانند و خوردن آن در افطاری جزو فرهنگ های خاص آن‌ها محسوب می‌شود. بژی برساق از مهم‌ترین شیرینی‌های سنتی ایلام است که در ماه رمضان پخت می‌شود و مورد استفاده مردم در افطار و سحر قرار می گیرد.

آنچه که برای پخت این شیرینی لازم است:

دو فنجان آرد
یک فنجان شکر شکر
نصف فنجان شیرشیر
یک عدد تخم مرغ
زردچوبه، بیکینگ پودر، نمک به مقدار لازم
یک قاشق چای خوری رازیانه

روش پخت:

شیر را درون تابه می ریزیم و شکر و زردچوبه و تخم مرغ و نمک را به آن اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا شکر حل شودسپس رازیانه را خرد کرده و همراه بیکینگ پودر با آرد مخلوط میکنیم.

آرام آرام مخلوط شیر را به آرد اضافه کرده و خوب ورز می دهیم تا زمانی که خمیر به دست نچسپد و خمیر بدست آمده را در ظرفی قرار داده و با نایلون می پوشانیم و تا یک ساعت در جای گرمی قرار می دهیم.
بعد روغن را در تابه داغ کرده و خمیر را به شکل دل خواه در آورده و با شعله ملایم سرخ می کنیم.
نکته :خمیر در زمان قالب گیر نازک باشد تا پف کند و ترد شود. نووش جاان

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=424656
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-