یک روز از زندگی نوزاد دلبندتان!/ کودک خود را بهتر بشناسید…

  • کد خبر : 424509
  • 01 اردیبهشت 1400 - 10:39
یک روز از زندگی نوزاد دلبندتان!/ کودک خود را بهتر بشناسید…

نیوز: روزها و هفته های اول شما با نوزاد تازه متولد شده می تواند پر از شادی و لذت باشد. اما همچنین پر از کارهای تکراری مثل پوشک عوض کردن، خواباندن، تغذیه باشد و داشتن سوالاتی در این مورد طبیعی است. هنگامی که کودک خود را می شناسید، نشانه های او و برنامه ای را که برای او مناسب است یاد خواهید گرفت. اما برای شناخت کودک از خواب تا پوشک گرفته تا زمان غذا، چند نکته اساسی وجود دارد که باید آنها را بدانید.

شناخت کودک

شناخت کودک

غذا

بیشتر نوزادان تازه متولد شده می خواهند هر 1-3 ساعت غذا بخورند. برنامه تغذیه آنها معمولاً به شیردهی یا دادن میزان شیر خشک داده شده به کودک بستگی دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً بیشتر از کسانی که شیر خشک استفاده می کنند غذا می خورند ، زیرا شکم نوزاد شیر مادر را سریعتر هضم می کند.

روش های زیادی وجود دارد که نوزادان می توانند از ان طریق به شما بگویند گرسنه هستند. آنها ممکن است لب ها یا انگشت خود را بمکند، یا اگر به آرامی گونه او را نوازش کنید ، متوجه می شوید که کودک سر خود را به سمت شما می چرخاند و دهان خود را باز می کند. بچه ها وقتی می خواهند غذا بخورند گریه می کنند ، اما این معمولاً آخرین مرحله برای نشان دادن گرسنگی است.

سعی کنید کودک بعد از غذا خوردن حتما به کودک کمک کنید که آروغ بزند. اگر آنها دست از غذا خوردن بردارند و به خواب روند ، یا سر خود را از پستان برگردانند ، این نشانه های خوبی از این است که آنها به اندازه کافی غذا خورده اند. اگر آنها در پایان غذا گریه کنند ، این ممکن است بدان معنی باشد که هنوز گرسنه هستند. دستمالی برای آروغ او همراه داشته باشید – نوزادان تازه متولد شده، گاهی اوقات پس از غذا یا شیر خوردن آن را بالا می آورند.

پوشک

شناخت کودک/معمولا پوشک نوزادان تازه به دنیا آمده را هر روز شش بار یا بیشتر باید عوض کرد.تقریباً در هفته اول ، مدفوع کودک شما ضخیم و سیاه یا سبز تیره به نظر می رسد. این مکونیوم نامیده می شود و این ماده ای است که روده آنها را قبل از تولد پر می کند. بعد از اینکه این ماده در عرض یک یا دو هفته از بدن خارج شد ، مدفوع آنها نرم و روان می شود. اگر به آنها شیر می دهید ، مدفوع ظاهری مایل به زرد خواهد داشت. اگر شیر خشک مصرف می کنند ، مدفوع سفت تر و رنگ آن برنزه یا زرد خواهد بود.

بعد از چند هفته ، میزان دفع کمتر می شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند حتی ممکن است در هفته فقط یک بار اجابت مزاج کنند ، در حالی که نوزادان تغذیه شده با شیر خشک باید حداقل یک بار در روز دفع داشته باشند.

گریه نوزاد

گریه

گریه کردن راه اصلی برقراری ارتباط نوزادان با اطرافیان، به ویژه در روزهای اولیه است. رمزگشایی از این گریه ها دشوار است ، اما شما می توانید به عوامل و محیط اطراف آنها توجه کنید تا بفهمید چه مشکلی وجود دارد. اگر از آخرین غذا خوردن آنها 2 ساعت گذشته باشد ، احتمال گرسنگی آنها زیاد است. اگر بیشتر از یک ساعت و نیم است که از خواب بیدار شده اند ، احتمالاً بخاطر نیاز به خواب گریه می کنند. همچنین نوزادان می توانند خسته و یا بیش از حد حساس باشند و به همین دلیل گره کنند.

اگر زمان شیر دادن به کودک شما نیست و پوشکش نیز نیازی به عوض شدن ندارد، چند روش زیر را برای تسکین او امتحان کنید:
  • نوزاد را محکم با یک پتو نازک و بزرگ بپوشانید ، تا حسی را که داخل رحم داشت به او تقلید کنید.
  • آنها را به سینه خود تکیه دهید و به آرامی به پشتشان ضربه بزنید.
  • دستانشان را آرام تکان دهید و با او حرف ببزنید با اینکه می دانید متوجه نمی شود.
  • به مکانی آرام بروید و صدای آرامش بخشی را مانند صدای شرشر آب یا صدای دریا برایش پخش کنید.
  • به نوزاد شیر دهید، یا به او کمک کنید انگشت شست خود را برای مکیدن پیدا کنند.

خواب نوزاد

خواب

شناخت کودک/نوزادان تازه به دنیا آمده پس از بیداری فقط یک یا دو ساعت می توانند با انرژی بیدار بمانند. پس از آن خسته می شوند. هفته های اول، کودک شما تقریباً 16 ساعت در روز را می خوابد. معمولاً خواب های 2 تا 4 ساعته، در هر زمان از شبانه روز. بسیاری هنگام مکیدن انگشت به خواب می روند و این خیلی خوب است. خمیازه، افتادگی پلک، نگاه به دور، گریه و مالش چشم همه نشانه خواب آلودگی کودک است.

>>>بیشتر بخوانید:

پوست کودک و مراقبت از آن/اینگونه از پوست کودکتان مراقبت کنید….

کودک خود را همیشه به پشت بخوابانید. روی یک سطح محکم در عین حال نرم و هیچ چیز دیگری در تخت نباشد. با پایان ماه اول، نوزادان تازه متولد شده خواب خود را در دوره های طولانی تر تطبیق می دهند. اما چند ماه دیگر طول می کشد تا کودک شما به الگوی منظم خواب صبحگاه، اوایل ظهر و نزدیک غروب و خواب طولانی تر شب برسد.

شناخت کودک

بازی

در بین تغییرات خوردن ، خوابیدن و پوشک ، نوزادان دوره های کوتاهی از بیداری و هوشیاری دارند. این زمان خوبی برای بازی با آنهاست. کودک شما از همه چیز مانند حرف زدن شما حرکات صورت شما و لمس شما چیزهای زیادی یاد می گیرد.

به آنها لبخند بزنید ، آواز بخوانید ، و با آنها صحبت کنید ، برایشان موسیقی باز کنید ، برای خنداندن آنها شکلک در بیاورید و اشیا جالبی را برای حس خوب دادن به ان ها نشان دهید. در این سن ، نوزادان به اسباب بازی ها احتیاج ندارند – نوازش صورت و چشم ها ، تکان دادن دست ها و پاهای نوزادتان و اشیای ساده مانند جغجغه ، آینه نشکن یا روسری ها وپارچه ها رنگارنگ سرگرمی های زیادی را هم برای شما و هم برای عزیزتان ایجاد می کند.

همچنین می توانید آرام شکم نوزادتان را نوازش کنید. هر روز چند دقیقه وقت نوازش شکم به آنها کمک می کند تا عضلات قوی تری داشته باشند و بهتر بتوانند غلت بزنند و جا به جا شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=424509
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/parenting/baby/newborn-day-in-the-life#1

ثبت نظر

-