حکم روزه گرفتن در شرایط قرمز کرونایی امسال چیست؟نظر مراجع چیست؟

  • کد خبر : 418574
  • 23 فروردین 1400 - 9:43
حکم روزه گرفتن در شرایط قرمز کرونایی امسال چیست؟نظر مراجع چیست؟

طی عید نوروز سفرهای عیدانه افزایش یافت و تردد در شهرها گسترش یافت و کرونا هر بیش از بیش گسترش یافت. علاوه بر سفرهای نوروزی، خرید مردم برای عید نیز زمینه ساز بیشتر پخش این ویروس در کشور شد. به طوری که موج چهارم کرونا آغاز شد و کنترل این اوضاع روز به روز سخت تر از گذشته شده است.

برخی افراد هم بی کفایتی دولت را در وضع قوانین درست برای منع تردد شهرها، دلیل اصلی این نابسامانی می دانند.
دلیل هرچه باشد، مهم این است که اکنون در بدترین وضع پخش این ویروس هستیم. و فقط رعایت کردن موازین بهداشتی می تواند به مردم در کنترل آن کمک کند.
اکثر شهرهای ایران به وضع نارنجی و قرمز رسیده اند.

کرونا و روزه

کرونا و روزه

حال تکلیف روزه گرفتن در این اوضاع بد کرونایی چیست؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا می فرمایند:
روزه از ضروریات ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن یا موجب ایجاد بیماری شود و یا تشدید بیمار و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
ایشان تاکید کردند: بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یادشده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

اکثر پزشکان نیز توصیه بر نوشیدن انواع مایعات و تغذیه مناسب در ماه مبارک می کنند‌. ولی نظر اکثر مراجع تعویق روزه‌داری برای افرادی که گمان عقلایی پیدا می‌کنند که روزه گرفتن برای آنها موجب ایجاد بیماری شود با یکدیگر موافق هستند.
حال اگر مرجع تقلید شما آیت الله گلپایگانی باشد چه؟
آیت الله گلپایگانی می گوید: به‌طور کلی روزه برای هر مسلمانی در ماه مبارک رمضان واجب است و افطار بدون عذر شرعی علاوه بر قضا، کفّاره عمد دارد. اگر کسی خوف عقلائی ضرر ابتلاء به بیماری یا تشدید آن داشته باشد افطار کند و قضاء آن را به‌جا آورد.
آیت الله خراسانی
ایشان درباره حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. همچنین کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشاء عقلایی «علت بجایی» داشته باشد دارد اگرچه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست، مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است.

>>>بیشتر بخوانید:

رابطه این روزهای مردم با کرونا رو ببینید!

سیستانی وحکم روزه
آیت الله سیستانی

ایشان در جواب یک استفتاء که در سایت ایشان منتشر شد مبنی بر اینکه حکم روزه ماه رمضان با وجود انتشار ویروس کرونا چیست پاسخ داد: روزه ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین فرائض شرعی و دینی است که به جز در مواردی که عذر واقعی وجود داشته باشد یعنی فرد از واقعی بودن عذر اطمینان داشته باشد، ترک آن جائز نیست.
وی افزود: کسی که پزشک به او توصیه کرده است که روزه تمام ماه رمضان یا بخشی از آن را از آن حیث که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، ترک کند و به‌عنوان مثال در او موجب ایجاد ترس و نگرانی شود، وجوب روزه ماه رمضان از او ساقط می‌شود و باید قضای آن را ادا کند؛ این در صورتی است که نگرانی و ترس از بیماری با وجود پایبندی به اقدامات پیشگیرانه مناسب نظیر ماندن در منزل و عدم اختلاط با دیگران از نزدیک و استفاده از ماسک و دستکش پزشکی و اقداماتی این چنینی، زائل نشود که در غیر این‌صورت باید به این اقدامات پایبند بوده و وجوب روزه ماه مبارک رمضان از او ساقط نمی‌شود.

آیت الله نوری همدانی

در روزهای اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی از اعمال واجبی است که برای افرادی که شرایط آن را دارند، واجب است؛ مگر این‌که در سفر و یا بیمار باشند و یا این‌که در وضعیتی باشند که اگر روزه بگیرند، خوف آن را داشته باشد که بیمار شوند و یا بیماریشان تشدید شود.
آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: به نظر اینجانب ملاک خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد که در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر فرد روزه بگیرد، عمل حرام انجام داده است.
وی ادامه داد: همان‌طور که اگر سالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد، واجب است روزه بگیرد و ترک آن کفاره دارد.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرده است: اگر کسی هم به هر عنوان نمی‌تواند روزه بگیرد، حق روزه‌خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=418574
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-