جایگزینی صادرات صنایع معدنی بجای نفت

  • کد خبر : 41669
  • 27 فروردین 1399 - 4:53
جایگزینی صادرات صنایع معدنی بجای نفت
به گزارش نیوز،

صنعت فولاد کشور ما از سالیان پیش تا کنون همواره با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است. تولیدکنندگان فولاد ایران بر این باورند که در عرض ۴ دهه اخیر، زنجیره فولاد توانسته رشد چشم‌گیری را تجربه کند و پیوسته این صنعت روند رو به پیشرفتی را طی کرده‌است. با این حال، صنعت فولاد کشور ما در مسیر رشد خود با چالش‌هایی نیز همراه بوده‌است. از جمله مشکلاتی که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، شرایط بازار آن است. متاسفانه تحریم‌ها و قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF سبب ایجاد تورم و پیدایش مشکلاتی در بازار فولاد شده‌است.

اخبار اقتصادی- به همین علت گفت‌وگویی داشتیم با محمدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران که در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

محمدرضا شهرستانی درباره مشکلات اصلی در زنجیره فولاد کشور اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل زنجیره فولاد در کشور دخالت دولت در قیمت‌گذاری است البته این دخالت متاسفانه با حسن نیت انجام می‌شود زیرا که می‌خواهند قیمت ارزان دست مصرف‌کننده نهایی برسانند اما با سو مدیریتی که هست سبب ایجاد رانتی شده‌اند که عده خاصی از آن استفاده می‌کنند.

وی در مورد تاثیرات ویروس کرونا بر صادرات و صنایع فولاد در کشور اظهار کرد: فراگیری کرونا سبب شده است که شاهد کاهش مصرف فولاد در تمام دنیا باشیم و همچنین شاهد کمبود آن در بازارهای جهانی نیز بوده ایم. 

کرونا سبب رقابت در بازار فولاد شد

این کارشناس حوزه فولاد علت رقابت سنگین در صنعت فولاد را اینچنین بیان کرد: چین در حدود ۲۰۰ میلیون تن دپوی فولاد دارد به همین علت مشوق‌های صادراتی خود را افزایش داده است که بتواند بازارهای بیشتر را به خود اختصاص دهد.

شهرستانی افزود: یکی دیگر از تاثیرات کرونا، تاثیر آن بر بخش انرژی است و از آنجایی که یکی از مزایایی که ایران همیشه از آن صحبت می‌کند ارزان فروختن انرژی‌های فسیلی است، می‌تواند بر روی صادرات کشور اثرگذار باشد.

وی در ادامه بیان کرد: دولت با توجه به کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی باید اکنون به عنوان جایگزین از صنایع معدنی که یکی از آنها فولاد است حمایت کند که بتواند مبلغی از ارزی که صادر می‌شود را جبران کند.

عضو انجمن فولاد افزود: ما سال گذشته در حدود سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که جا داشت بالای ۵ میلیارد دلار صادرات در این رمینه داشته باشیم. متاسفانه این فرصت را قبل از بحران کرونا از دست دادیم. نظر ما این است که دولت حمایت را بگذارد بر روی صادرات مواد معدنی چون در داخل کشور آنقدر مصرف نخواهیم داشت و تقاضا در داخل کشور پایین خواهد آمد.

لزوم ایجاد تغییر رویه در صنعت فولاد

شهرستانی بیان کرد: اگر بخواهیم که این صنعت ادامه پیدا کند باید تغییر رویه ایجاد شود اما متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که قیمت شمش بین ۳۸۰۰ تومان الی ۴ هزار تومان معامله می‌شود، در صورتی که قیمت قراضه فولاد بین ۴۸۰۰ تا ۵ هزار تومان است، از طرف دیگر قیمت میلگرد و ورق فولاد اختلافی ۵ هزار تومانی با یکدیگر دارند در صورتی که هزینه تمام شده هردو کالا در یک حدود است. که این اختلافات سبب ایجاد رانت خواهد شد.

وی افزود: ما حدود حدود هشت میلیون تن تولید ورق داشته‌ایم که با وجود اختلاف قیمتی ۵ هزار تومانی که در بورس و حدود ۱۱ هزاری تومانی در بازار آزاد دارد سبب ایجاد ۴۰ هزار میلیارد تومان رانت می‌شود که در دست عده‌ای خاص از واسطه گران است و در بازار تزریق می‌شود.

عضو انجمن صادرکنندگان فولاد در مورد قرارگیری ایران در لیست FATF و تاثیر آن بر فولاد افزود: این اتفاق باعث خواهد شد هزینه مالی صادرات برای صادرکنندگان بالا برود، ما همانطور که شاهد فروش نفت ایران زیر قیمت سازمان اوپک هستیم قطعا در آینده به علت تحریم و قرارگیری در لیست سیاه FATF شاهد فروش فولاد زیر قیمت بازار جهانی نیز خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=41669

ثبت نظر

-