چطور با تکنیک تصویر درمانی، ترس کودکان از حیوانات و حشرات را از بین ببریم؟

ترس از حیوانات در کودکان/ آموزش تکنیک تصویر درمانی جهت درمان

  • کد خبر : 410816
  • 15 فروردین 1400 - 12:13
ترس از حیوانات در کودکان/ آموزش تکنیک تصویر درمانی جهت درمان

کودکان در مسیر رشد خود ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند که برای والدینشان نگران کننده باشد و در عین حال به دنبال پاسخی برای آنها باشند. یکی از مشکلات رایجی که کودکان آن را تجربه می کنند، مقوله ترس می باشد. این ترس می تواند ترس از یک فرد غریبه، ترس از نزدیک شدن به آدم ها، ترس از ارتفاع، ترس از ابراز وجود، ترس از حیوانات و حشرات و غیره باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم به طور خاص مقوله ترس از حیوانات و حشرات را مورد بررسی قرار دهیم و تکنیک ویژه ای را برای درمان این ترس بیان کنیم.

ترس از حیوانات در کودکان

ترس چیست؟

ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که اساساً ترس چیست و چگونه در انسان به وجود می‌آید. ترس یک نوع احساس منفی است که توسط ضمیر ناخودآگاه در ما تولید می شود. این احساس به این خاطر ایجاد می شود که ما از عامل خطر فاصله بگیریم و بقای خودمان را حفظ کنیم و زنده بمانیم.

مهمترین چیز برای ضمیر ناخودآگاه حفظ بقا و حفظ جان ما می باشد. بنابراین زمانی که ما بخواهیم کار خطرناکی را انجام دهیم یا با یک عامل تهدید کننده بقا مواجه شویم، ضمیرناخودآگاه با ایجاد ترس در ما، مانع از این می شود که به سمت آن خطر برویم. اما بسیاری از این ترس هایی که ضمیر ناخودآگاه در ما ایجاد می کند، ترس های کاذب و غیر واقعی می باشد که البته از دیدگاه خود فرد کاملاً واقعی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال کسی که یک مار را می بیند و از آن می ترسد این یک ترس واقعی است. اما کسی که از دیدن عکس یک مار یا یک مار مصنوعی می ترسد این یک ترس کاذب است.

سگ

چرا کودک از حیوانات و حشرات می‌ترسد‌؟

در واقع بسیاری از ترس های ما در زندگی، ترس های کاذبی هستند که ما نسبت به آنها شرطی شده ایم. اما واقعا چه اتفاقی می‌افتد که کودک نسبت به بعضی حیوانات یا حشرات ترس پیدا می‌کند و این ترس در او قوی می‌شود؟ فرض کنید که اولین بار که کودک یک سوسک را از نزدیک دیده است مادرش فریاد زده است: سوسک سوسک نزدیک آن نشو بیا این طرف!

حال اتفاقی که در این لحظه می‌افتد این است که کودک کلمه سوسک و شکل سوسک را که در آن لحظه دارد میبیند را مساوی با تهدید بقا می‌پندارد و در نتیجه ضمیر ناخودآگاه هر بار که دوباره آن حشره را ببیند یا حتی اسم آن را بشنود، ترس ایجاد می‌کند. در واقع ترس هایی که توسط ضمیر ناخودآگاه به وجود می آید به واسطه رفتارهای نادرست اطرافیان و والدین بوده است که این طور شده است.

فرض کنید مادری می خواهد با بچه‌اش قدم بزند. کودک همان طور که دارد قدم میزند، ناگهان با یک سگ مواجه می‌شود که ناگهان مادر داد میزند: مواظب باش مواظب باش آنجا یک سگ است! چون مادر با لحن اضطراب زا و صدای بلند این جمله را گفته است، بچه نسبت به موجودی به نام سگ ترس پیدا می‌کند و آن حیوان را تهدیدکننده بقا می بیند.

در نتیجه دفعات بعدی که او را می‌بیند به صورت ناخودآگاه ترسی توسط ضمیر ناخودآگاه در او ایجاد می شود. این ترس های کودک معمولاً مادرها و پدرها را خسته می کند چون که آن‌ها از یک طرف نمی خواهند بچه‌شان ترسو باشد و از طرف دیگر میخواهند که شجاعت در او تقویت شود. ما در ادامه تکنیک تصویر درمانی را معرفی خواهیم کرد که ترس کودک از حیوانات و حشرات را برای همیشه از بین خواهد برد.

ترس از حیوانات در کودکان

تکنیک تصویر درمانی چیست؟

در تکنیک تصویر درمانی ما با استفاده از یک عکس یا یک انیمیشن یا برنامه کودک، ترس کودک را نسبت به یک حیوان یا حشره خاص از بین‌ می‌بریم. برای استفاده از این تکنیک ابتدا چندین تصویر بامزه و جالب از آن حیوانی که کودک نسبت به آن ترس دارد را از اینترنت می‌گیریم.

این عکس ها باید عکس های شاد و بامزه ای باشد که کودک از دیدن آنها احساس خوشحالی کند. سپس آن عکس‌ها را به بچه نشان می دهیم و همزمان که آن عکس های زیبا را به بچش نشان می‌دهیم، با یک لحن شاد و با چهره خندان اسم آن حیوان را همراه با پسوند مهربون تکرار می‌کنید.

به عنوان مثال اگر بچه شما از سوسک می ترسد، ابتدا چندتا عکس سوسک طنز، بامزه و کارتونی از اینترنت پیدا می‌کنید. سپس همزمان که آن عکس ها را به بچه نشان می دهید، با یک لحن شاد و با چهره خندان می‌گویید: اسم این آقا سوسکه مهربون هستش و بلافاصله از او می‌خواهید تا اسمش را تکرار کند.

در واقع همراه کردن کلمه سوسکه و مهربون باعث می شود که دیدگاه ضمیر ناخودآگاه کودک نسبت به این کلمه به مرور زمان مثبت شود. البته دقت کنید که با یک بار جواب نمی‌دهد بلکه یک هفته زمان لازم دارد. هر روز به مدت ۱۵ دقیقه این تمرین باید انجام شود تا اثر خود را بر روی ذهن کودک بگذارد.

سوسک

هدف اصلی تصویر درمانی چیست؟

نکته ضروری و مهمی که وجود دارد این است که چون ذهن کودک همیشه کلمه آن حیوان مثلاً سوسک را با حس بد و منفی همراه کرده است، کودک از شنیدن آن کلمه استرس پیدا می کند. ما در تکنیک تصویر درمانی، دقیقا هدفمان این است که دید کودک را نسبت به این کلمه تغییر دهیم که خود آن کلمه برای کودک آورنده احساس مثبت باشد. دقت داشته باشید که لحن صدا بسیار مهم است؛ یعنی باید بسیار شاد و مثبت و با چهره خندان و حس خوب همراه باشد. در واقع اگر ما آن کلمه مثبت را بگوییم ولی با صدایمان شادی را انتقال ندهیم، کودک باز هم از آن کلمه می ترسد.

>>>بیشتربخوانید:

۱۵ قانون کاربردی برای افزایش اعتماد بنفس کودکان

همراهی عکس و نام

اگر دیدید بعد از چندبار تمرین و تکرار اسم حیوان مورد نظر، بچه هیچ ترسی از خود بروز نداد، یعنی دارد کم کم به آن عادت می‌کند.
در هنگام اجرای این تکنیک نکته مهم این است که هر بار که به عنوان مثال کلمه آقا سوسک مهربون را تکرار می کنید همزمان عکس آن سوسک را هم به کودک نشان دهید تا کودک در اثر همراه شدن عکس سوسک همراه با کلمه آقا سوسکه مهربون، به یک درک مثبتی نسبت به آن کلمه برسد. شما در مراحل بعد می توانید انیمیشن هایی که درباره آن حیوان مورد نظر یا حشره مورد نظر هست را از اینترنت پیدا کنید و برای کودک بگذارید تا تماشا کند.

حشرات

به مرور زمان از کودک بخواهید که خودش عکس آن حیوان یا حشره را لمس کند. از آنجایی که هر بار آن عکس و آن کلمه با حس خوب همراه بوده است، دیگر کودک از آن حیوان و حشره نمی‌ترسد‌. در مراحل پیشرفته تر می توانید به تدریج و با تکرار و تمرین، کودک را با نمونه واقعی آن حیوان یا حشره مواجه کنید تا برای همیشه ترس او نسبت به این جاندار کاهش پیدا کند. دقت داشته باشید که همیشه مواجهه سازی کودک با آن حیوان یا حشره باید با حس خوب همراه باشد تا بچه درک جدیدی نسبت به آن جاندار پیدا کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=410816
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها

ثبت نظر

-