“پذیرش” پایه ی ایجاد تغییرات مثبت در روابط زناشویی

  • کد خبر : 408864
  • 11 فروردین 1400 - 12:24
“پذیرش” پایه ی ایجاد تغییرات مثبت در روابط زناشویی

خداوند ما را آنچنان که هستیم , می پذیرد . حتی اگر شایسته آن نباشیم باز هم او ما را دوست خواهد داشت. عشق خداوند عشقی مشروط نیست , چون او ما را آن چنان که هستیم پذیرفته است . از طریق قدرت او می توانیم دیگران را دوست داشته باشیم وآن ها را بپذیریم.وقت آن رسیده که تغییرات مثبت در روابط زناشویی ایجاد کنیم.

بی قید و شرط بپذیریم

پذیرش یعنی دوست داشتن شریک زندگی تان همان گونه که هست . معنی دیگر پذیرش, عشق بدون قید و شرط است.

تایید و ستایش هر دو جنبه رفتاری دارند ولازمه ی آنها ایجاد عادات رفتاری خاص است . در حالی که پذیرش نیازمند تغییری نهادین در دیدگاه شماست.والدین در مجموع فرزندان خود را همانگونه که هستند می پذیرند و دوست دارند, حتی اگر رفتار آنها مورد پسند شان نباشد . در مورد شریک زندگی شما نیز امکان چنین پذیرش بدون قید و شرطی وجود دارد.در حقیقت او تشنه چنین پذیرشی است.

 

تغییرات مثبت در روابط زناشویی

پذیرش همسر خود آن گونه که هست

بسیاری از مردم از پذیرش همسر خود آن گونه که هست واهمه دارند.آن ها گمان می کنند چنین تغییری در دیدگاه ممکن است موجب مسلط شدن همسرشان بر آنها شود. اشخاص وقتی احساس می کنند به طور کامل پذیرفته شده اند , تمام سعی خود را برای راضی نگه داشتن طرف مقابل به کار می برند.

از این گذشته چنین برخوردی اساسی ترین نیاز آن ها را برطرف می کند.البته پذیرش بی قید و شرط فرد دیگر , کار چندان آسانی نیست و در همه ما این گرایش وجود دارد که کسی را بیشتر دوست داشته باشیم که حاضر باشد خود را به خاطر ما تغییر دهد.

اغلب مردم فکر می کنند که اگر همسر من زیباتر , لاغر تر وثروتمند تر بود به راستی او را دوست می داشتم.نتیجه چنین طرز فکری این است که همسر شما هرگز به حد کافی از طرف شما عشق وعلاقه احساس نمی کند وبه همین دلیل او نیز هرگز به طور کامل شما را نمی پذیرد.

پذیرش همسر همانگونه که هست به این معنی نیست که تمامی رفتار و اندیشه های او را می پسندیم , بلکه به این معنی است که در کل او را دوست داریم و به او عشق می ورزیم , هر چند که گاهی خطاها وندانم کاری هایی از او سر می زند.

منش پذیرش همچون دارویی قوی روح شما وهمسرتان را شفا می بخشد .بنابر این رفتار توام با پذیرش گویای این است که وجود یا رفتار همسر با علاقه و با رغبت واشتیاق مورد قبول است.

پذیرش پایه ایجاد تغییرات مثبت و اساسی در روابط زناشویی است.

پذیرش از نظرمردان

پذیرش از نظرمردان اهمیت خاصی دارد .زمانی که مرد احساس کند مورد پذیرش واقع نشده است در برابر تغییر سر سخت ومقاوم می گردد.موقعی که زن همسرش را نپذیرفته باشد در خود احساس اجبار می کند که حالت او را تغییر دهد .او پیشنهاداتی را ارائه می نماید که به تغییر یافتن او کمک می کند .

مردان زمانی که خودشان درخواست کرده باشند توصیه ها و پیشنهادات را با روی گشاده می پذیرند اما اگر زن مشغول ایجاد تغییر حالت  یا اصلاح کردن مرد باشد وی احساس می کند که پذیرفته نشده است و مورد بی احترامی وزیر نفوذ او قرار گرفته است .

دکتر جان گری در کتاب مردان مریخی می نویسد : اگر مردی حس کند که دوستش ندارند و زن او را چنان که هست نمی پذیرد اغلب رفتار ناپسندی را تکرار می کند.

پذیرش مرد از طرف همسرش سبب می گردد که وی احساس کند شخصیت کنونی اش برای خشنود کردن همسرش کافی است .با اعتماد به نفس بیشتر مشتاق می شود که احترام و ادراکی را که همسرش شایسته آن است به او تقدیم کند.

 

راز نهفته ی مردان

بسیاری از زنان این راز نهفته در مردان را نمی دانند وخیال می کنند روشی که می تواند مرد را برانگیزد تا تغییر رویه دهد این است که گله و شکایت کنند وکارهایش را تصدیق نکنند.

خانم مارابل مورگان می نویسد:

اگر زنان اجازه دهند که شوهرشان بر طبق ملاک ها و ارزش های خود زندگی کند ,نه براساس ملاک ها و ارزش های آنان , آنگاه خودشان به شاد ترین زنان تبدیل خواهند شد.

تحمل کردن با پذیرش متفاوت است

بعضی از زنان غر نمی  زنند , ولی نپذیرفتن شوهر وقبول نداشتن او نیز , مانند غر زدن است.وقتی شما از ته دل آه می کشید , نارضایتی خود را با سکوت خود اعلام می کنید.

در این مواقع شاید بگویید:

من همسرم را می پذیرم, سال هاست که بدون هیچ اعتراضی خود را با اشتباهات او وفق داده ام , اما او تغییری نخواهد کرد. من هیچ سخنی بر خلاف میل او بر زبان نمی آورم واین زندگی را به خاطر فرزندانم ادامه می دهم.

وقتی که همسرتان را تحمل می کنید او در نگاه تان ارزش چندانی نخواهد داشت .وقتی شما او را قبول ندارید وفقط دارید وی را تحمل می کنید.او به سرعت می تواند به این احساس شما پی ببرد.

نکته:

زنی به همسرش اعتراض کرد دوهفته است رفتارم را به طور کامل تغییر داده ام و تو ذره ای عوض نشده ای .شوهرش در جواب او گفت :تو در گذشته هم چند بار تغییر کرده بودی ,من منتظرم ببینم آیا این تغییر دائمی خواهد شد یا باز می خواهی برای خودت چیزی بخری.

تنور عشق این مرد سال ها خاموش شده بود , بنابر این با یک جرقه نمی توان آن را روشن کرد.

وفق دادن

وقتی یک زوج در جاده ی زندگی خود به یک دو راهی می رسند و نمی توانند در انتخاب راه مناسب با هم به توافق برسند ,زمزمه های راه من یا راه تو زیاد شنیده می شود.

به طور کلی در زندگی مشترک در مورد هر موضوعی ممکن است دو عقیده ی متفاوت ابراز شود و اغلب هم عقاید متفاوتی پدید می آید. مثل : مکان زندگی , نوع تفریح,زمان استراحت,تربیت فرزندان , صرف پول و…

برخی از زن و شوهر ها در برخورد با این مسایل به جای این که با هم متحد شوند و با کمک هم مسائل را حل کنند , هر یک ساز خود را می نوازد و راه خود را می رود در حالی که زن و شوهر های عاقل در چنین مواردی سعی میکند هر دو با هم همدل شوند و جاده ی زندگی را هر دو با هم طی کنند.

ملکه ی دانمارک وتکریم شوهر

در پانزدهم ژانویه 1972 مارگارت الکساندر سور هیلدر ملکه ی دانمارک شد . از کودکی او را برای چنین روزی تربیت کرده بودند.انواع آموزش ها را به او داده بودند تا او را برای چنین روزی آماده کنند.

همسر او شاهزاده هندریک , هیچ کاری نداشت , جز این که شوهر یک ملکه بود.اما مارگارت در روز عقدش گفت:

“اگر چه من در بیرون از خانه یعنی کشور ,مقام اول را دارم, ونفر اول هستم,ولی در درون خانه دومین نفر می باشم!”

اگر یک ملکه واقعی , چنین احساسی دارد و در برابر شوهرش این گونه تکریم وتواضع می کند, به نظر شما یک زن معمولی چیست؟

قواعد پذیرش همسر و وقف یافتن با او دو قاعده جدایی ناپذیرند.

بنابراین لازم است مشکلات خود را با تبادل نظر حل کنید.این تبادل نظر ممکن است پانزده دقیقه طول بکشد یا پنج هفته .مهم این است که راه و روش مناسبی را پیدا کنید که به توافق برسید.

از نقطه نظر بعضی از زن ها وفق دادن خود با همسر نوعی بردگی است.

در حالی که اطاعت از شوهر هرگز مفهوم برده ی او بودن نیست. هنگام اطاعت از همسرمان بر خلاف اراده و میل خود رفتار می کنیم و هدف مان حفظ زندگی است.

ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که آیا شوهر هیچ وظیفه ای ندارد؟مسئولیت یک طرفه اخر و عاقبت خوشی ندارد و…

نظر شما به طور کامل صحیح است.

وقف یافتن به مفهوم دادن و بخشیدن است اما دادنی که به خاطر گرفتن در آینده نباشد.

در زندگی مشترک هر یک از زوج ها  بدون توجه و صرف نظر از این که در ازای تلاش و بخشش خود,چه چیزی به دست خواهد آورد,باید صد در صد تلاش وبخشش خود را انجام دهد تا چرخ زندگی از گردش باز نایستد.

>>>بیشتر بخوانید:

در مورد مردان بیشتر بدانید/شناخت بیشتر مردان

تغییرات مثبت در روابط زناشویی

متشکرم عزیزم

“بزرگترین دارایی زندگی سپاسگذاری وبد ترین چیز ناسپاسی است”

متشکرم عزیزم یک کلام جادویی است که همه ی درد های شوهرتان را التیام می بخشد و به او نیرو می دهد تا با قدرت بیش تری به آبادانی زندگی شما بپردازد.فرق نمی کند که شوهرتان چه چیزی به خانه آورده باشد یک عدد نان یا یک کیسه برنج , هر چه باشد تشکر و قدر دانی لازم دارد.

شاید عمیق ترین نیاز بشر نیاز به احساس ارزشمندی و قدردانی از سوی دیگران است.

ویلیام جیمز

راه یافتن به بهشت زندگی چیزی نیست جز عمل به اصول چهارگانه ی :

  • پذیرفتن
  • تحسین کردن
  • وفق یافتن
  • وقدر دانی کردن از همسر

به عنوان مثال وقتی زن و مرد به سینما می روند وزن می گوید که از دیدن فیلم لذت برده است , مرد به خود اعتبار می دهد. انگار که فیلم نامه را او نوشته است ,انگار که بازیگر یا کارگردان آن فیلم بوده است. البته در اعماق وجود خود می داند که چنین کاری نکرده است , اما به لحاظ احساسی و عاطفی در چنین موقعیتی قرار می گیرد.

زنی که می داند درون هر مردی در هر سن وموقعیت اجتماعی کودکی خردسال نهفته است که می خواهد دوست داشته شود , زنی است که به رازی بسیار مهم آگاهی دارد.

ستایش

ستایش را می توان گفت وگو با شریک زندگی دانست .به این معنی که بتوانید آنچه را در او تحسین می کنید , به زبان بیاورید برای پی بردن به خصلت های قابل ستایش او , کافی است که به سادگی از خود بپرسید : چه چیزی را در او تحسین می کنم؟

وقتی در زمان صلح وصفا او را ستایش می کنید , در هنگام بحران و بروز اختلاف اثر منفی کمتری دارد .

مادر ترزامی گوید:

در این جهان نیاز به دوست داشتن و ستایش شدن , بیش از نیاز به نان است.

برای اینکه نتیجه بهتری از هنر ستایش به دست آوریم ,لازم است آن را به طور مداوم به کار گیریم .انجام چنین کاری ابتدا مشکل به نظر می آید,اما همان گونه که ورزش کردن در آغاز سخت است و به تدریج اثر مثبت خود را آشکار می کند, شما نیز اگر گاهی حسن های یکدیگر را مورد ستایش قرار دهید , این کار رفته رفته آسان می شود.هر چه بیشترازاین هنراستفاده کنید,مهارت بیشتری در آن می یابید.

به عنوان مثال گفتن جمله ی :”از این که فرد دلپذیری هستی خوشم می آید ” نمی تواند چنان موثر باشد.در حالی که بیان مشخص حسن های شریک زندگی تان موثر تر است.مثل این که بگویید:”به این که تو به آن مرد معلولی که با صندلی چرخدار می خواست از پله پایین بیاید کمک کردی افتخار می کنم”

مردان

نشانه های عدم تعادل مرد

نیاز به استراحت بیش از حد وانزوا طلبی :

مردی که رضایت همسرش را نمی تواند جلب کند ویا کسل وناراحت از سر کار بر میگردد,انزوا طلبی پیشه می کند.اگر این استراحت و انزوا طلبی از حد خود خارج شود نشانگر عدم تعادل مرد است.زیرا مرد همواره احساس می کند که نمی تواند نیاز های همسرش را بر آورده سازد.

افراط در فعالیت و کار:

گاهی مرد واکنش خود را در مقابل حمایت نشدن,در قالب کار مفرط واضافه کاری های بیش از حد و بی مورد نشان می دهد .واکنش غریزی مرد در مقابل نارضایتی همسرش کار مفرط و بیش از حد است .

دردودل

درد دل کردن با دیگران و بروز رفتارهای زنانه:

زمانی که روحیه ی مردانه مردی تشویق و محمایت نشود او در لاک دفاعی فرو می رود و روحیه ی زنانه اش بروز می کند چنین مردی می خواهد بیشتر صحبت کند تا با همسرش ارتباط بر قرارسازد.

فراموشکاری :

گرچه ممکن است مردی زنش را بیش ازاندازه دوست داشته باشد ,اگر جنبه ی مردانه و زنانه او در شرایط تعادل نباشد, ممکن است تاریخ ها و مناسبت های مهم زندگی شان مانند سالروز ازدواج , روز تولد همسر ویا کارهای ساده تر را فراموش کند.نه اینکه مرد بی توجه است , موضوع این است که تعادل او به هم خورده است وتوجه او به جای دیگری معطوف شده است.

با درک این مطلب که چرا مرد فراموش می کند , زن با راحتی بیش تری می تواند گذشت کند وپذیرنده ی همسرش باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=408864
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : کتاب معجزه صمیمیت

برچسب ها

ثبت نظر

-